La incorporación y uso de las TIC en Educación InfantilUn estudio sobre la infraestructura, la metodología didáctica y la formación del profesorado en Andalucía

  1. Ruiz Brenes, María del Carmen 2
  2. Hernández Rivero, Víctor M. 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

  2. 2 Centro de Educación Infantil Campanilla
Journal:
Pixel-Bit: Revista de medios y educación

ISSN: 1133-8482

Year of publication: 2018

Issue: 52

Pages: 81-96

Type: Article

More publications in: Pixel-Bit: Revista de medios y educación

Abstract

The aim of this article is to present the results of a recent study on the technological equipmentof preschool classrooms in Andalusia, the educational use of ICT resources by teachers andtheir training and attitudes towards technologies in the process of teaching and learning.Although there is an abundant research on the stage of primary, secondary and universityeducation, it is clear the lack of studies in the first stage of schooling in the lives of children.Data are collected through an online survey answered by a sample of 163 teachers. Theconclusions indicate that the provision is insufficient, ICT are used on a daily basis in theclassroom only a third of the simple and that 70% of teachers demand higher qualificationsand consider that these resources are enhancers higher learning.

Funding information

Funders

Bibliographic References

  • Area, M. (2008). La innovación pedagógica con TIC y el desarrollo de las competencias informacionales y digitales. Investigación en la escuela, 64, 5-18.
  • Area, M., Hernández, V. & Sosa, J.J. (2016). Models of educational integration of ICTs inthe classroom. [Modelos de integración didáctica de las TIC en el aula]. Comunicar,47, 79-87. https://doi.org/10.3916/C47-2016-08
  • Area, M. y Sanabria A.L (2014). Opiniones, expectativas y valoraciones del profesorado participante en el Programa Escuela 2.0 en España. Universidad de La Laguna. (http://www.raco.cat/index.php/Educar/article/viewFile/287066/375315) (4-11-2015).
  • Balanskat, A., Blamire, R. & Kefala, S. (2006). The ICT Impact Report. A Review of Studies of ICT Impact on Schools in Europe. European Schoolnet. European Comission. (http://goo.gl/7DhUPm) (3-06-2016).
  • Barron, A., Kemker, K., Harmes, C. & Kalaydjian, K. (2003). Large-scale Research Study on Technology in K-12 Schools: Technology Integration as it Relates to the National Technology Standars. Journal of Research on Technology in Education, 35, 4, 489-507. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/15391523.2003.10782398 (20-5-2016)
  • Becta (2007). Harnessing Technology Review 2007: Progress and impact of technology in education. (http://goo.gl/l9QVWv) (2-05-2016).
  • Bosco, A. (2009). Las tecnologías de la información y la comunicación en la formación del profesorado: Lineamientos, actualidad y prospectiva. Razón y Palabra, 63. (http:// www.razonypalabra.org.mx/n63/abosco.html) (3-06-2016).
  • Braak, J., Tondeur, J., & Valcke, M. (2004). Explaining Different Types of Computer Use among Primary School Teachers. European Journal of Psychology of Education, XIX (4), 407-422.
  • Cabero, J. (2006). Bases pedagógicas para la integración de las TICs en primaria y secundaria. II Congreso Internacional UNIVER – La Universidad en la sociedad de la Información, Tijuana (México) (http://tecnologiaedu.us.es/cuestionario/bibliovir/Bases456.pdf) (4-11-2015).
  • Cabero, J. y Marín, V. (2014). Miradas sobre la formación del profesorado en tecnologías de información y comunicación (TIC). Revista venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 11 (2), 11-24.
  • Condie, R. & Munro, B. (2007). The Impact of ICT in Schools: A Landscape Review. Becta Research. (http://goo.gl/u3pU3M) (2-05-2016).
  • De Pablos, J. (Coord.) (2015). Los centros educativos ante el desafío de las tecnologías digitales. Madrid: La Muralla.
  • De Pablos, J. y González, T. (2007). Políticas educativas e innovación educativa apoyadas en TIC: Sus desarrollos en el ámbito autonómico. II Jornadas Internacionales sobre Políticas Educativas para la Sociedad del Conocimiento. Granada.
  • Eurostat (2015). Women teachers overrepresented at early stages of education in the EU. The World Teachers’ Day.
  • European Commission (2013). Survey of Schools: ICT in Education. Benchmarking Access, Use an Attitudes to Technology in Europe’s Schools. Final Report. (https://goo.gl/EMswNE) (14-3-2016).
  • Fernández, J., Fernández, M. y Cebreiro, B. (2016). Desarrollo de un cuestionario de competencias en tic para profesores de distintos niveles educativos. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 48, 135-148.
  • Hsu, S. (2011). Who assigns the most ICT activities? Examining the relationship between teacher and studente usage. Computers & Education, 56 (3), 847-855. DOI: h t t p : / / d x . d o i . o r g / 1 0 . 1 0 1 6/j.compedu2010.10.026 (20-5-2016).
  • Inan, F. y Lowter, D. (2010). Laptops in the K-12 classrooms: Exploring factors impacting instructional use. Computer and Education, 55, 937-944.
  • Iniesta, M. A., Sánchez, R. & Schlesinger, W. (2013). Investigating factors that influence on ICT usage in higher education: a descriptive analysis. International Review on Public Nonprofit Marketing, 10 (2), 163-174.
  • Mama, M. & Hennesey, S. (2013). Developing a Tipology of Teachers Beliefs and Practices Concerning Classroom Use of ICT. Computers and Education, 68, 380-387. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2013.05.022 (14-03-2016).
  • Marcolla, V. (2006). Las tecnologías de comunicación (TIC) en los ambientes de formación docente. Comunicar, 27, 163-169.(https://goo.gl/p9pvBf) (14-03-2016).
  • Martínez, M. (2010). Las nuevas tecnologías en Educación Infantil. Una propuesta didáctica. Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, 17.
  • Meneses, J., Fàbregues, S., Jacovkis, J. & Rodríguez-Gómez, D. (2014). La introducción de las TIC en el Sistema Educativo Español (2000-10): Un análisis comparado de las políticas autonómicas desde una perspectiva multinivel. Estudios sobre Educación, 27, 63-90. DOI: http://dx.doi.org/10.15581/004.27.63-90 (12-06-2015).
  • OECD (2015). Teaching with Technology. Teaching in Focus Report, 12, July. (http://goo.gl/NgxYKy) (12-06-2015).
  • Pelgrum, W.J. (2001). Obstacles to the Integration of ICT in Education: Results from a Worldwide Education Assesment. Computers and Education, 37, 163-178. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/S0360-1315-01-00045-8 (20-5-2016).
  • Roblizo, M. y Cózar, R. (2015). Usos y competencias en TIC en los futuros maestros de educación infantil y primaria: hacia una alfabetización tecnológica real para docentes. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación,47, 23-39.