La solidificación del dibujo

  1. Laura Mesa Lima 1
  1. 1 EASD Fernando Estévez (España)
Revue:
Revista de Bellas Artes: Revista de Artes Plásticas, Estética, Diseño e Imágen

ISSN: 1695-761X

Année de publication: 2019

Número: 14

Pages: 11-31

Type: Article

DOI: 10.25145/J.BARTES.2019-20.14.01 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRIULL editor

D'autres publications dans: Revista de Bellas Artes: Revista de Artes Plásticas, Estética, Diseño e Imágen

Résumé

This article depicts the development of a theoretical and formal research that addresses the need of creating a new positioning of drawing, in a historical moment that is forced to redefine its relations with reality and its representation. Starting from the concept of drawing as one of those possible representations, the artist proposes a new reading of its processes and the use of his most representative materials, together with a theoretical reflection based on authors such as Deleuze, Heidegger and Danto, which leads us to a new understanding and conceptualization of what defines drawing, and allows it to be drawing. The methodology followed combines a theoretical and practical approach, creating a space where reflections and partial conclusions merge and result in the production of a plastic work, based on the manipulation of the density of graphite and Indian ink in order to create solid drawings.

Références bibliographiques

  • Alcázar Medina, Miguel. «La reducción eidética en Husserl y Scheler», en César Moreno Márquez y Alicia Mª de Mingo Rodríguez (eds.), Signo, intencionalidad, verdad: Estudios de Fenomenología. Sevilla: Universidad de Sevilla, 2005, 171-177.
  • Bauman, Zygmunt. 2007. Arte, ¿Líquido? Madrid: Ed. Sequitur.
  • Benjamin, Walter. 2003. La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. México: Ed. Ítaca.
  • Berciano, Modesto. «¿Qué es realmente el “Dasein” en la filosofía de Heidegger?». Thémata, n.º 10 (1992): 435-450.
  • Carrillo, Ramiro. 2018. «La honestidad del dibujo», en Laura Mesa-Los móviles y el dibujo. Lanzarote: Área de Cultura del Cabildo de Lanzarote.
  • Cubo Ugarte, Óscar. «Hegel y el fin del arte». HYBRIS, Revista de Filosofía, vol. 2, n.º 1 (2010): 6-19.
  • Danto, Arthur y Holguín, Magdalena. «Obras de arte y cosas reales». Ensayos. Historia y teoría del arte, n.º 5 (1998): 25-40.
  • Deleuze, Gilles. 1988. Diferencia y repetición. Madrid: Ed. Júcar.
  • Dexter, Emma. 2007. Vitamin D. New perspectives in drawing. New York: Ed. Phaidon.
  • Dubatti, Jorge. 2013. «Teatro, arte, ciencias del arte y epistemología: una introducción», en Actas del III Encuentro Platense de Investigadores sobre Cuerpo en las Artes Escénicas y Performáticas-ECART (La Plata: Grupo de Estudio sobre Cuerpo).
  • Hacking, Ian y Domínguez, Sergio García. 1996. Representar e intervenir. Barcelona: Ed. Paidós.
  • Hegel, Georg Wilhelm. 2006. Filosofía del arte o Estética. Madrid: Abada Editores.
  • Heidegger, Martin. 1996. Caminos de bosque. Madrid: Ed. Alianza.
  • Heidegger, Martin. Ser y tiempo (versión electrónica de philosophia.cl Escuela de Filosofía Universidad ARCIS). http://www.enxarxa.com/biblioteca/HEID EGGER%20Ser%20y%20 Tiempo.pdf (consultada el 12 de noviembre de 2018).
  • López Sáenz, María. «El arte como modelo de comprensión y la comprensión del arte contemporáneo». Thémata. Revista de Filosofía, vol. 39 (2007): 451-457.
  • Lyotard, Jean-François. 1991. La condición postmoderna. Informe sobre el saber. Madrid: Ed. Minuit.
  • Mirabell, Ignacio. «La teoría aristotélica de la abstracción y su olvido moderno». Sapientia, vol. 63, n.º 223 (2008): 3-27.
  • Rocca, Adolfo Vásquez. «La Posmodernidad. Nuevo régimen de verdad, violencia metafísica y fin de los metarrelatos». Nómadas. Critical Journal of Social and Juridical Sciences, vol. 29, n.º 1 (2011): 285-300.
  • Salas, Ramón. 2003. «Modelos de libertad», en Las lecciones del dibujo, Juan José Las de Gómez Molina (coord.), 453-460. Madrid: Cátedra.
  • Tatarkiewicz, W. 2001. Historia de las seis ideas. Arte, belleza, forma, creatividad, mímesis, experiencia estética. Madrid: Ed. Tecnos.
  • Ulrich Obrist, Hans. 2014. Conversaciones Ai Wei Wei. Barcelona: Gustavo Gili.