La universalización de la educación superior en Cuba, una experiencia que exige acelerar el proceso de formación pedagógica y didáctica de los profesores en las Sedes Universitarias Municipales

  1. Alonso González, María de los Ángeles
Journal:
Mendive

ISSN: 1815-7696

Year of publication: 2006

Issue Title: Octubre-dic.

Volume: 4

Issue: 4

Pages: 230-236

Type: Article

More publications in: Mendive

Abstract

In this article it is carried out an analysis of the importance of Didactics in the solution of problems which are present in the teaching educational process in the Municipal University Headquarters that open up in Cuba in 2002 as a result of the process of Universal Approach to High Education, to guarantee full access at this level of Education. It emphasizes in the attention to the pedagogic preparation and the professionals' didactics, and in a special way, the priority that should be given to the development and improvement of the methodological work to discipline, career and year level, and to the generalization of results of research that have been developed in this country, also specifying, how much is missing in this direction in search of a bigger efficiency and effectiveness of the process.

Bibliographic References

  • • Horruitiner Silva, Pedro. La Universidad Cubana: el modelo de formación. Editorial Félix Valera. La Habana (2006).
  • • Álvarez de Zaya, Carlos. La Escuela en la Vida (Soporte Digital).
  • • Álvarez de Zaya, Rita María. Libro Nuevo de Didáctica (Soporte Digital).
  • • Díaz Cuevas, Violeta Cecilia. Fundamentos del Trabajo Metodológico a Nivel de Carrera en las SUMs. Tesis de Maestría. Pinar del Río (2005).
  • • Díaz Domínguez, Teresa. Modelo para el trabajo metodológico del proceso docente educativo en los niveles de carrera, disciplina y año académico en la Educación Superior. Tesis de Doctorado. Pinar del Río (1998).