Feedback y autorregulación del aprendizaje en educación superior

  1. Hernández Rivero, Víctor Manuel 1
  2. Santana Bonilla, Pablo Joel 1
  3. Sosa Alonso, Juan José 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Year of publication: 2021

Volume: 39

Issue: 1

Pages: 227-248

Type: Article

DOI: 10.6018/RIE.423341 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de investigación educativa, RIE

Abstract

Formative assessment and feedback are related to learning improvement and self-regulation processes. These processes can be understood as the interplay between personal, behavioural and contextual characteristics. For feedback to be effective it must be properly interpreted, reconstructed and internalized. This article presents the results of a research project on feedback that aimed two purposes. The first one was to describe and compare students’ perception about the feedback received and its relationship with the processes of self-regulated learning (SRA), in the different academic subjects of the project. The second one sought to generate an exploratory model about the relationships between the features of the feedback received, students’ opinion about it, and its effects on SRA and students’ satisfaction. A questionnaire was designed to measure students’ perception about the feedback received and filled by 603 students of seven subjects of six university degrees. The findings confirms the exploratory model generated and suggests that students construct a positive perception of feedback that exert a greater influence on SRA when the following elements are present at a basic level: a concurrent teacher feedback, oral, specific and task focused, clear and understandable; opportunities for the emergence of a dialogic e interactive peer-feedback; the use of the opportunities that offer virtual environments to give feedback; and a clear initial specification of the task or learning results expected (feed-up).

Bibliographic References

  • Ajjawi, R. & Boud, D. (2015). Researching feedback dialogue: an interactional analysis approach. Assessment & Evaluation in Higher Education 42(2), 252-265. doi:10.1080/02602938.2015.1102863
  • Boekaerts, M., Pintrich, P.R. & Zeidner, M. (2000). Self-Regulation: An Introductory Overview, in M. Boekaerts, P. Pintrich & M. Zeidner (Eds.). Handbook on Self-Regulation (pp.1-9). San Diego, CA/London: Academic Press.
  • Boud, D. & Molloy, E. (Coords.) (2015). El feedback en educación superior y profesional. Comprenderlo y hacerlo bien. Madrid: Narcea.
  • Brown, S. (2015). A review of contemporary trends in Higher Education. @tic 15, 43-49. doi:10.7203/attic.14.4166
  • Butler, D. L. & Winne, P. H. (1995). Feedback and Self-Regulated Learning: A Theoretical Synthesis. Review of Educational Research, 65, 245-281. doi:10.3102/00346543065003245
  • Cano, E. (2014). Análisis de las investigaciones sobre feedback: aportes para su mejora en el marco del EEES. Bordón, 66(4), 9-24. doi:10.13042/Bordon.2014.66402
  • Carless, D. (2016). Diseñar el feedback para promover el diálogo. En N. Cabrera & R. M. Mayordomo (eds.), El feedback formativo en la universidad. Experiencias con el uso de la tecnología (pp. 13-29). Barcelona: Laboratori de Mitians Interatius. Recuperado de http://www.lmi.ub.es/transmedia21/pdf/9_feedback.pdf
  • García-Jiménez, E. (2015). La evaluación del aprendizaje: de la retroalimentación a la autorregulación. El papel de las tecnologías. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 21 (2), doi:10.7203/relieve.21.2.7546
  • Gargallo, B., Suárez-Rodríguez, J.M. & Pérez-Pérez, C. (2009). El Cuestionario CEVEAPEU. Un instrumento para la evaluación de las estrategias de aprendizaje de los estudiantes universitarios. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 15(2), 1-31. Recuperado de https://www.uv.es/RELIEVE/v15n2/RELIEVEv15n2_5.htm
  • Gibbs, G. & Simpson, C. (September, 2003). Measuring the response of students to as- sessment: The Assessment Experience Questionnaire. Paper presented at the 11th International Improving Students Learning Symposium. Hinckley. Recuperado de https://www.semanticscholar.org/paper/Measuring-the-response-of-students-to-assessment%3A-Gibbs-Simpson/57111701f9d713bde7780f6442e6bb4c1cf1b43b
  • Gibbs, G. & Simpson, C. (2009) Condiciones para una evaluación continuada favorecedora del aprendizaje. Barcelona: Universitat de Barcelona. Institut de Ciències de l'Educació & Ediciones Octaedro. Recuperado de http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/144983
  • Gudergan, S., Ringle, C., Wende, S. & Will, A. (2008). Confirmatory tetrad analysis in PLS path modeling. Journal of Business Research, 61, 1238-1249. doi:10.1016/j.jbusres.2008.01.012
  • Hair, J., Hult, G., Ringle, C. & Sarstedt, M. (2017). A primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). (2nd. Edition). Los Angeles: SAGE Publications.
  • Hattie, J. & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112. doi:10.3102/003465430298487
  • Ladyshewsky, R. K. (2015). El papel de los compañeros en los procesos de feedback. En D. Boud & E. Molly (Coords.). El feedback en educación superior y profesional. Comprenderlo y hacerlo bien (pp. 203-218). Madrid: Narcea.
  • Lohmöller, J. (1989). Latent variable path modeling with partial least squares. Heidelberg, Germany: Physica.
  • Margalef, L. (2014). Evaluación formativa de los aprendizajes en el contexto universitario: resistencias y paradojas del profesorado. Educación XX1, 17(2), 35-55. doi:10.5944/educxx1.17.2.11478
  • Molloy, E. & Boud, D. (2015). Cambiar nuestra concepción del feedback, en D. Boud & E. Molloy, El feedback en educación superior y profesional. Comprenderlo y hacerlo bien (pp. 25-50). Madrid: Narcea.
  • Nicol, J. & Macfarlane-Dick, D. (2006). Formative assessment and self-regulated learning: a model and seven principles of good feedback practice. Studies in Higher Education, 31(2), 199-218. doi:10.1080/03075070600572090
  • Nicol, D. (2015). Resituar el feedback: de reactivo a proactivo, en D. Boud & E. Molloy, El feedback en educación superior y profesional. Comprenderlo y hacerlo bien (pp. 51-68). Madrid: Narcea.
  • Núñez, J.L. & Reyes, C.I. (2014). La evaluación del aprendizaje de estudiantes: validación española del Assessment Experience Questionnaire (AEQ). Estudios sobre Educación, 26, 63-77. Recuperado de https://www.unav.edu/publicaciones/revistas/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/1861/1730
  • Pintrich, R. & DeGroot, E. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40. doi:10.1037/0022-0663.82.1.33
  • Quesada, V., Rodríguez-Gómez, G. & Ibarra, Mª S. (2013). ActEval: un instrumento para el análisis y reflexión sobre la actividad evaluadora del profesorado universitario. Revista de Educación, 362, 69-104. doi:10.4438/1988-592X-RE-2011-362-153
  • Salmerón, H., Gutierrez-Braojos, C., Rodriguez, S. & Salmeron-Vilchez, P. (2011). Metas de logro, estrategias de regulación y rendimiento académico en diferentes estudios universitarios. Revista de Investigación Educativa, 29(2), 467-477. Recuperado https://revistas.um.es/rie/article/view/116041
  • Sánchez-Martí, A., Muñoz, J.L. & Ion, G. (2019). Diseño y Validación de un Cuestionario de Percepción del Aprendizaje a través del Feedback entre Iguales en Educación Superior, Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 53(4), 113-128. doi:10.21865/RIDEP53.4.09
  • Sarstedt, M., Ringle, C. M., Henseler, J. & Hair, J. F. (2014). On the emancipation of PLS-SEM: A commentary on Rigdon (2012). Long Range Planning, 47, 154–160. doi:10.1016/j.lrp.2014.02.007
  • Snyder, P. & Lawson, S. (1993). Evaluating results using corrected and uncorrected effect size estimates. Journal of Experimental Education, 61(4), 334-349. doi:10.1080/00220973.1993.10806594
  • Zimmerman, B. (2000). Attaining self-regulation: A social cognitive perspective, in M. Boekaerts, P. Pintrich & M. Zeidner (Eds.). Handbook on Self-Regulation. (pp. 13-39). San Diego, CA/London: Academic Press.