An Approach to Obligatory Secondary Education Teachers’ Perception Regarding Orientation Processes and Response to Diversity
- Morales, María Sandra Marrero 2
- Hormiga, Milagros De la Rosa 1
- Díaz-González, Candelaria de la Merced
- Pérez-Jorge, David 1
- Jiménez, María del Carmen Rodríguez
-
1
Universidad de La Laguna
info
-
2
Universidad de Las Palmas de Gran Canaria
info
Universidad de Las Palmas de Gran Canaria
Las Palmas de Gran Canaria, España
ISSN: 2152-7180, 2152-7199
Año de publicación: 2015
Volumen: 06
Número: 05
Páginas: 606-612
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Psychology
Resumen
The fact of providing the adequate attention to the educational needs of students in the schoolcontext is a challenge that requires both from teachers and parents the development of a set ofcompetencies to let them maximize their capacities both individually and socially. Objective: Todesign an instrument to evaluate the teachers’ degree of knowledge regarding the treatment ofdiversity in secondary school centers and the effectiveness of the education response obtainedfrom them. Sample: 101 teachers from five educational centers in the northern region of the islandof Tenerife. Instrument: The questionnaire “Questionnaire on attitudes towards the attention todiversity and orientation processes in Obligatory Secondary Education (CADESO)”. Conclusion: Theinternal consistency of the proposed instrument, in general terms, has been proved to be satisfactory. It can be stated that this questionnaire appears to be a useful and reliable instrument tomeasure the objectives proposed in the study.
Referencias bibliográficas
- Arnaiz, P. (2012). Escuelas eficaces e inclusivas: Cómo favorecer su desarrollo. Education Siglo XXI, 30, 25-44.
- Berends, M. (2006). Survey Methods in Educational Research. In J. L. Green, G. Camilla, & P. B. Elmore (Eds.), Handbook of Complementary Methods in Education Research. Washington: AERA.
- Escribano, A., & Martínez, A. (2013). Inclusión educativa y profesorado inclusivo. Aprender juntos para aprender a vivir juntos. Madrid: Narcea.
- Ferrandis, M. V., Grau, C., & Fortes, M. C. (2010). El profesorado y la atención a la diversidad en la ESO. Educación inclusiva, 3, 11-28.
- Pereda, C., De Prada, M., & Actis, W. (2012). Discapacidad e inclusión social. Barcelona: Obra Social La Caixa.
- Pérez-Jorge, D. (2010). Actitudes y concepto de la diversidad humana: Un estudio comparativo en centros educativos de la isla de Tenerife. Tenerife. Universidad de La Laguna.
- Pérez-Jorge, D., & Rodríguez, M. (2011). Actitudes de los maestros hacia las necesidades especiales de los alumnos. In O. M. Alegre (2012) Investigación sobre competencias y tecnología para la inclusión y la interculturalidad. Madrid: Arial (12), 180-196.