An Approach to Obligatory Secondary Education Teachers’ Perception Regarding Orientation Processes and Response to Diversity

  1. Morales, María Sandra Marrero 2
  2. Hormiga, Milagros De la Rosa 1
  3. Díaz-González, Candelaria de la Merced
  4. Pérez-Jorge, David 1
  5. Jiménez, María del Carmen Rodríguez
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

  2. 2 Universidad de Las Palmas de Gran Canaria
    info

    Universidad de Las Palmas de Gran Canaria

    Las Palmas de Gran Canaria, España

    ROR https://ror.org/01teme464

Revista:
Psychology

ISSN: 2152-7180 2152-7199

Año de publicación: 2015

Volumen: 06

Número: 05

Páginas: 606-612

Tipo: Artículo

DOI: 10.4236/PSYCH.2015.65058 GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Psychology

Resumen

The fact of providing the adequate attention to the educational needs of students in the schoolcontext is a challenge that requires both from teachers and parents the development of a set ofcompetencies to let them maximize their capacities both individually and socially. Objective: Todesign an instrument to evaluate the teachers’ degree of knowledge regarding the treatment ofdiversity in secondary school centers and the effectiveness of the education response obtainedfrom them. Sample: 101 teachers from five educational centers in the northern region of the islandof Tenerife. Instrument: The questionnaire “Questionnaire on attitudes towards the attention todiversity and orientation processes in Obligatory Secondary Education (CADESO)”. Conclusion: Theinternal consistency of the proposed instrument, in general terms, has been proved to be satisfactory. It can be stated that this questionnaire appears to be a useful and reliable instrument tomeasure the objectives proposed in the study.

Referencias bibliográficas

  • Arnaiz, P. (2012). Escuelas eficaces e inclusivas: Cómo favorecer su desarrollo. Education Siglo XXI, 30, 25-44.
  • Berends, M. (2006). Survey Methods in Educational Research. In J. L. Green, G. Camilla, & P. B. Elmore (Eds.), Handbook of Complementary Methods in Education Research. Washington: AERA.
  • Escribano, A., & Martínez, A. (2013). Inclusión educativa y profesorado inclusivo. Aprender juntos para aprender a vivir juntos. Madrid: Narcea.
  • Ferrandis, M. V., Grau, C., & Fortes, M. C. (2010). El profesorado y la atención a la diversidad en la ESO. Educación inclusiva, 3, 11-28.
  • Pereda, C., De Prada, M., & Actis, W. (2012). Discapacidad e inclusión social. Barcelona: Obra Social La Caixa.
  • Pérez-Jorge, D. (2010). Actitudes y concepto de la diversidad humana: Un estudio comparativo en centros educativos de la isla de Tenerife. Tenerife. Universidad de La Laguna.
  • Pérez-Jorge, D., & Rodríguez, M. (2011). Actitudes de los maestros hacia las necesidades especiales de los alumnos. In O. M. Alegre (2012) Investigación sobre competencias y tecnología para la inclusión y la interculturalidad. Madrid: Arial (12), 180-196.