Del Toboso al Barrio de las Letrasrecreaciones de Dulcinea en María Velasco y Carolina África

  1. Castells Molina, Isabel 1
  1. 1 Universidad de La Laguna (España)
Journal:
Clepsydra: Revista de Estudios de Género y Teoría Feminista

ISSN: 1579-7902

Year of publication: 2020

Issue Title: Monográfico: ¡Telón y cuenta nueva! Mujeres en la escena española última

Issue: 19

Pages: 17-42

Type: Article

DOI: 10.25145/J.CLEPSYDRA.2020.19.02 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRIULL editor

More publications in: Clepsydra: Revista de Estudios de Género y Teoría Feminista

Abstract

This paper aims to explore how two contemporary playwrights, Carolina África and MaríaVelasco, address Dulcinea’s character in a collective project called A siete pasos del Quijote.For this purpose, we will analyze their respective contributions, paying special attention tothe modern way in which Africa and Velasco deal with one of the most important subjectsin the Cervantes’s novel: the real world and the ideal world opposition through the dualitybetween Aldonza and Dulcinea. From an interdisciplinary approach, which includes otherartistic languages such as cinema and music, we also intend to establish a creative dialoguebetween the two playwrights and the inventor of the modern novel as well as other authors.At the same time, we will try to show some connections between the pieces studied in thispaper and the rest of both playwrights’ works.

Bibliographic References

  • África, Carolina [entrevista 1]. http://www.madridteatro.eu/index.php?option=com_content&- view=article&id=4161:a-siete-pasos-del-quijote-j-bielski&catid=314:entrevistas&Itemid=286.
  • África, Carolina [entrevista 2]. https://www.diariodecadiz.es/ocio/felicidad-incierta-ries-lloras-obras_0_1156984325.html.
  • África, Carolina Verano en diciembre. Madrid: INAEM, 2013. http://www.contextoteatral.es/veranoendiciembre.html.
  • África, Carolina Vientos de levante. Madrid: INAEM, 2018. Disponible en pdf: https://www.google. es/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj9x73d0_7qAhVC2-AKHV0oA_QQFjAAegQIBBAB&url=https%3A%2F%2Fmuestrateatro.com%2Farchivos%2FVientos-de-levante.pdf%3Fdate%3D2015-01-28&usg=AOvVaw17-FO9ZLezPqN0r0I10mnY.
  • África, Carolina «Eduardo y Luciana», en Conejero, Alberto (ed.), A siete pasos del «Quijote», Madrid: Madrid Destino, 2017, pp. 37-45.
  • Arreola, Juan José. «Teoría de Dulcinea», en Epple, Juan Armando, Microquijotes, Barcelona: Thule Ediciones, 2005, pp. 23-25.
  • Avalle Arce, Juan Bautista. Don Quijote como forma de vida. Valencia: Fundación Juan March-Castalia, 1976.
  • Bajtine, Mihail. La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento. Madrid: Alianza Editorial, 1990.
  • Bécquer, Gustavo Adolfo. «El rayo de luna». Rimas, Leyendas, Cartas desde mi celda, ed. de P. Palomo. Barcelona: Planeta, 1982.
  • Castro, Carmen. «Las mujeres del Quijote. Personajes femeninos en Cervantes», en Rubio, Fanny (ed.), El «Quijote» en clave de mujer/es, Madrid: Editorial Complutense / Instituto de Investigaciones Feministas, 2005, pp. 165-206.
  • Conejero, Alberto (ed.). A siete pasos del «Quijote». Madrid: Madrid Destino, 2017.
  • Cervantes, Miguel de. Don Quijote de la Mancha, ed. de Martín de Riquer, Barcelona: Planeta, 1980.
  • Crucianim, Fabrizio y Falletti, Clelia (eds.). El teatro de calle. Técnica y manejo del espacio, México: Gaceta, 1992.
  • Denevi, Marco. «Dulcinea del Toboso», «Realismo femenino», «La mujer ideal no existe», en Epple, Juan Armando, Microquijotes, Barcelona: Thule Ediciones, 2005, pp. 29-33.
  • Escabias, Juana. Cartas de amor... después de una paliza. La puta de las mil noches. WhatsApp, edición de Francisco Gutiérrez Carbajo. Madrid: Cátedra, 2019.
  • Fernández Ferreiro, María. «Adaptaciones teatrales del Quijote (siglos xx-xxi). Selección de un corpus», en «Scripta manent». Actas del I Congreso Internacional Jóvenes Investigadores Siglo de Oro.
  • Garnier, Emmanuelle. Lo trágico en femenino. Dramaturgas españolas contemporáneas. Bilbao: Artezblai, 2011.
  • Genette, Gerard. Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus, 1989.
  • (JISO 2011), ed. C. Mata Induráin y Sáez. Pamplona, A.J. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra, 2012 (Publicaciones digitales del GRISO), pp. 185-194.
  • Langle de Paz, Teresa. «La voz indivisible. Dulcinea y el feminismo», en Rubio, Fanny (ed.), El «Quijote» en clave de mujer/es, Madrid: Editorial Complutense / Instituto de Investigaciones Feministas, 2005, pp. 233-255.
  • Lagmanovich, David. «Habla Aldonza», en Epple, Juan Armando, Microquijotes, Barcelona: Thule Ediciones, 2005, pp. 62.
  • Lapesa, Rafael. «Aldonza, Dulce, Dulcinea». De la Edad Media a nuestros días. Estudios de historia literaria. Madrid: Gredos, 1971, pp. 211-218.
  • López Mozo, Jerónimo. «La narrativa de Cervantes. Reescrituras españolas para la escena (1950- 2014)», en http://teatro.es/contenidos/donGalan/donGalanNum5/.
  • Meruane, Lina. «Dientes de leche», en Epple, Juan Armando, Microquijotes, Barcelona: Thule Ediciones, 2005, pp. 77-78.
  • Murnay, Érika. Las hijas de Lilith. Madrid: Cátedra, 1990.
  • Ortega, Julio (ed.). La cervantiada. Madrid: Ediciones Libertarias, 1993.
  • Redondo, Augustin. «Del personaje de Aldonza Lorenzo al de Dulcinea del Toboso: algunos aspectos de la invención cervantina». Anales Cervantinos, xxi (1983), pp. 9-22.
  • Redondo Goicoechea, Alicia. «Cuánto hablan las mujeres del Quijote: los casos de Marcela y Dorotea». El «Quijote» en clave de mujer/es. Madrid: Editorial Complutense / Instituto de Investigaciones Feministas, 2005, pp. 445-460.
  • Rushdie, Salman. Quijote. Barcelona: Seix-Barral, 2020.
  • Salinas, Pedro. «La mejor carta de amores de la literatura española», en Haley, George (ed.), El Quijote, Madrid: Taurus, colección «El escritor y la crítica», 1980, pp. 109-121.
  • Unamuno, Miguel de. Niebla. Edición de Germán Gullón. Madrid: Espasa-Calpe, 1975.
  • Velasco, María y Araujo, Luis. Nómadas no amados. Trayectoria de la nada. Madrid: Primer Acto / El teatro de Papel, 2010.
  • Velasco, María y Araujo, Luis. Si en el árbol un burka. Vigo: Ediciones Invasoras, 2016.
  • Velasco, María y Araujo, Luis. «Encantados», en Conejero, Alberto (ed.), A siete pasos del «Quijote», Madrid: Madrid Destino, 2017, pp. 23-28.
  • Velasco, María y Araujo, Luis. Fuga de cuerpos. Prólogo de Juan Gómez Alemán. Madrid: Antígona, 2017.
  • Velasco, María y Araujo, Luis. Escenas de caza. Prólogo de Víctor Sánchez Rodríguez. Madrid, Antígona: 2018.
  • Velasco, María y Araujo, Luis. Los dolores redondos. Escritura, sexo y ambos dos, en Fernández Valbuena, Ana, Las prosopopeyas de María Velasco (Autoficción y teatro), La Rioja: Academia de las Artes Escénicas de España / UNIR: 2018, pp. 159-188.
  • Zafra, Enriqueta. Prostituidas por el texto: discurso prostibulario en la picaresca femenina. West Lafayette, Indiana: Purdue University Press, 2009.
  • Zambrano, María. «Lo que le sucedió a Cervantes: Dulcinea». Anthropos ,16, Suplemento «Miguel de Cervantes y los escritores del 27» (1986), pp. 137-148.