The Observational Instrument of Best Practices: An Observational Instrument to Measure Best Practice Behaviors in University Teachers

  1. Domínguez, Marta 1
  2. Dorta, Rosa Lelia 1
  3. Rodríguez-Naveiras, Elena 2
  4. Díaz, Matilde 1
  5. González de la Fé, Teresa 1
  6. Isla, Rosa 1
  7. Borges, África 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

  2. 2 Universidad Europea de Canarias
    info

    Universidad Europea de Canarias

    Orotava, España

    ROR https://ror.org/051xcrt66

Aldizkaria:
International Journal of Social Science Studies

ISSN: 2324-8033 2324-8041

Argitalpen urtea: 2016

Alea: 4

Zenbakia: 10

Orrialdeak: 71-78

Mota: Artikulua

DOI: 10.11114/IJSSS.V4I10.1868 GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: International Journal of Social Science Studies

Laburpena

The concept of best practices emerged in various disciplines to explain the professionals‟ adequate performance in theirwork-related setting. In the educational context, it means theoretical and practical knowledge which includes adifferentiated conduct in other teachers and in different contexts, or observable operations which can be measured byinstruments specially designed for this purpose. When the university teachers best practices are behaviors, observationalmethodology is the main procedure to study it. In this research, five university teachers‟ behaviors during the class wereanalyzed, measuring them with an observational instrument, The Observational Instrument of Best Practices (OBEP),which allows the coding of indicator behaviors of best practices, including the posture, where they are looking and if theteachers address their students while they are explaining the class contents. Results show that the observationalinstrument is useful to measure behavioral best practices. Studied university teachers‟ behaviors have best practicesduring their class, but they could improve them. Some suggestions are given.

Erreferentzia bibliografikoak

  • American Council of Trustees and Alumni (2015). Bold leadership, real reform Best Practices in University Governance. Download from http://eric.ed.gov/?id=ED555629
  • Bain, K. (2006). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Valencia: Publicacions de la Universitat de Válencia.
  • Bakeman, R., & Quera, V. (1996). Análisis de la interacción. Análisis Secuencial con SDIS y GSEQ. Madrid: Ra-Ma.
  • Borges, A., Díaz, M., Rodríguez-Naveiras, E., González de la Fé, T., Isla, R, Domínguez, M., & Dorta, R.L. (in press).
  • Evaluación de buenas prácticas docentes mediante metodología observacional. En Innovación Educativa. La Laguna: Servicio de Publicaciones, Universidad de La Laguna.
  • Cid-Sabucedo, A., Pérez-Abellás, A., & Zabalza, M. (2009). Las prácticas de enseñanza declaradas de los “mejores profesores” de la universidad de Vigo. RELIEVE, 15(2), 1-29.
  • Colina, Z., Medina, N., Parra, D., Cendrós, J., & Montoya, C. (2008). Modelo para la evaluación del desempeño docente en la docencia universitaria. Investigación Educativa, 12(22), 99-126.
  • De Juanas, O. Á., & Beltrán, L. J. A. (2014). Valoraciones de los estudiantes de ciencias de la educación sobre la calidad de la docencia universitaria. Educación , XX117(1), 59-82. Http://dx.doi.org/ 10.5944/educxx1.17.1.10705.
  • Díaz, M., Borges, A., Valadez, M.D. & Zambrano, R. (2015). Valoración de buenas prácticas docentes a través de observación sistemática. Universitas Psychologica, 14(3), 913-922. http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.upsy14-3.vbpd
  • Fleiss, J. L. (1981). Balanced incomplete block designs for inter-rater reliability studies. Applied Psychological Measurement, 5(1), 105-112.
  • Gaitan, R. C., Campo, V. R., Garcia, C. L., Granados, L. F., Jaramillo Pabon, J., & Panqueva, T. J. (2005). Prácticas educativas y procesos de formación en la educación superior. Bogota: Pontificia Universidad Javeriana.
  • Ghedin, E., & Aquario, D. (2008). Moving towards multidimensional evaluation of teaching in higher education: A study across four faculties. Higher Education, 56(5), 583-597. http://dx.doi.org/10.1007/S10734-008-912-x
  • Ibernón. (2009). Mejorar la enseñanza y el aprendizaje en la universidad. Barcelona: Octaedro.
  • Johari, A., & Bradshaw, A. C. (2008). Project-based learning in an internship program: A qualitative study of related roles and their motivational attributes. Educational Technology Research and Development, 56, 329-359. http://dx.doi.org/10.1007/s11423-006-9009-2.
  • Lampert, M. (2009). Learning Teaching in, from, and for Practice: What Do We Mean? Journal of Teacher Education, XX(X), 1–14. http://dx.doi.org/ 10.1177/0022487109347321
  • Martínez, J. F. (2013). Combinación de las mediciones de la práctica y el desempeño docente: consideraciones técnicas y conceptuales para la evaluación docente. Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 50(1), 4-20. http://dx.doi.org/ http://dx.doi.org/10.7764/pel.50.1.2013.2
  • Mateo, J., & Martinez, F. (2008). Medición y evaluación educativa. Editorial La Muralla.
  • Mesa, A. (2014). Buenas prácticas docentes: elaboración de un instrumento para su medida. Trabajo Final de Grado no publicado. Universidad de La Laguna.
  • Mora, C. E., Martín-Gutiérrez, J., Añorbe-Díaz, B., González-Marrero, A. M., & Arriola-Gutiérrez, E. (2015). Changing to PBL: the students‟ perspective. Global Research Community: Collaboration and Developments, 504.
  • Moral, A., Ballesteros, M., Tijero, A., &Torrecilla, J. S. (2015). Estrategias metodológicas para el aprendizaje basado en proyectos de investigación en Ingeniería de Bioprocesos. International Journal of Educacional Research and Innovation, 4, 90-100.
  • Paoline, A. (2015). Enhancing Teaching Effectiveness and Student Learning Outcomes. The Journal of Effective Teaching, 15(1), 20-33.
  • Pianta, R. C., & Harme, B. K. (2009). Conceptualization, measurement, and improvement of classroom processes: Standardized observation can leverage capacity. Educational Researcher, 38(2), 109–119. http://dx.doi.org/10.3102/0013189x09332374
  • Revell, A., & Wainwright, E. (2009). What makes lectures „unmissable‟? Insights into teaching excellence and active learning. Journal of Geography in Higher Education, 33(2), 209-223. http://dx.doi.org/10.1080/03098260802276771
  • Rodríguez, M., Cadenas, M., & Díaz, M. (2011). Estimación del tiempo de registro óptimo para la observación de las funciones docentes del profesorado universitario. Revista de Investigación y Divulgación en Psicología y Logopedia, 1(1), 10-15.
  • Salvia, J., Ysselydke, J. E., & Bolt, S. (2010). Assessment in special and inclusive education, 11th ed. Boston: Houghton Mifflin.
  • Stains, M., Pilarz, M., & Chakraverty, D. (2015). Short and long-term impacts of the Cottrell scholars collaborative new faculty workshop. Journal of Chemical Education, 92(9), 1466-1476. http://dx.doi.org/10.1021/acs.jchemed.5b00324
  • Welsch, J. F., & Metcalf, J. (2003) Cultivating faculty support for institutional effectiveness activities: benchmarking best practices.Assessment & Evaluation in Higher Education, 28(1), 33-45. http://dx.doi.org/10.1080/0260293032000033044.