Creation of an Observational Instrument to Operationalize the Transmission of Contents by University Teachers

  1. Díaz, Matilde 1
  2. Borges, África 1
  3. Falcón, Cristina 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Revista:
International Journal of Social Science Studies

ISSN: 2324-8033 2324-8041

Año de publicación: 2016

Volumen: 4

Número: 7

Páginas: 82-89

Tipo: Artículo

DOI: 10.11114/IJSSS.V4I7.1596 GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: International Journal of Social Science Studies

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

The quality of university teaching is a very important aspect for the educational process. This aspect makes necessarythe evaluation of teaching professionals, being of special relevance the teaching behavior in the classroom.Observational methodology is the one used for evaluation, because it allows the study of usual behavior patterns andteaching strategies. We have used the instrument PROFUNDO-UNI, which is based on the “Teaching Functions Model”,to analyze the behaviors of the university teachers and professors in the class. The objective of this study is the detailedanalysis of one of the teaching functions described in this instrument. This function is the professor’s explanation. It is afunction of particular relevance in the educational setting, so it is very important to analyze it. For that, an instrumentnamed Observational Protocol of the Explanation Function (OBEF) was created based on contributions of EducationalPsychology. It allows the measurement of the resources and strategies used during the explanation. In this investigation,the psychometric goodness of fit has been tested through the analysis of reliability and homogeneity. Later, the behaviorof a teacher from the University of La Laguna has been analyzed by using the instrument that was created.

Referencias bibliográficas

  • Anguera, M. T., & Hernández-Mendo, A. (2013). La metodología observacional en el ámbito del deporte. E-balonmano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 9(3), 135-160.
  • Anguera, M. T., Blanco, A., & Losada, J. L. (2001). Diseños observacionales, cuestión clave en el proceso de la metodología observacional. Metodología de las Ciencias del Comportamiento, 3(2), 135-160.
  • Ausubel, D. P. (1968) Educational Psichology: A congnitive view. New York: Holt.
  • Bakeman, R., & Quera, V. (1996). Análisis de la interacción. Análisis Secuencial con SDIS y GSEQ. Madrid: Ra-Ma.
  • Blanco, A., Sastre, S., & Escolano, E. (2010). Desarrollo ejecutivo temprano y Teoría de la Generalizabilidad: bebés típicos y prematuros. Psicothema, 22(2), 221-226.
  • Blanco-Villaseñor, A. (1991). La Teoría de la Generalizabilidad aplicada a diseños observacionales. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 17(3). 23-63.
  • Boekaerts, M. (2002). Motivación para aprender. Bruselas: Academia Internacional de Educación
  • Borges, A., & Rodríguez-Dorta, M. (2015). Assessment of the Teaching Quality of Teachers of Primary and Special Education. In Roberta V. Nata (Ed.): Progress in Education, 35, 83-104.
  • Castellano, J., Hernández-Mendo, A., Gómez de Segura, P., Fontetxa, E., & Bueno, I. (2000). Sistema de codificación y análisis de la calidad del dato en el fútbol de rendimiento. Psicothema, 12(4), 635-641.
  • Cohen, J. (1960). A coefficient of agreement for nominal scales. Educational and Psychological Measurement, 20, 37-46.
  • Cronbach, L. J., Gleser, G. C., Nanda, H., & Rajaratnam, N. (1972). The dependability of behavioral measurements: theory of generalizability for scores and profiles. Nueva York: John Wiley and Sons.
  • Danielson, C. (2007). Enhancing professional practice: a framework for teaching. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • DePry, R., & Sugai, G. (2002). The effect of active supervision and Precorrection on Minor Behavioural incidents in a sixth grade general education classroom. Journal of Behavioural Education, 11(4), 255-267.
  • Díaz, M. C. (2014). Protocolo de Observación de Funciones Docentes en Universidad: Un instrumento para la evaluación de la conducta del profesorado universitario. Tesis Doctoral. Universidad de La Laguna. Soportes Audiovisuales e Informáticos.
  • Gacía, L. A. (1998) Psicología instruccional e intervención para la mejora cognitiva. Memoria de Cátedra, Universidad de La Laguna.
  • Galán, A., González-Galán, M. A., & Rodríguez-Patrón, P. (2014). La evaluación del profesorado universitario en España. Sistema nacional y divergencias territoriales. Revista de Educación, 366, 136-164. http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2014-366-279
  • Hernández, P. (1991). Psicología de la Educación: corrientes actuales y teorías aplicadas. Méjico: Trillas.
  • Hernández, P. (2005). Educación del pensamiento y de las emociones. Tenerife: Tafor/Narcea.
  • Hernández, P. (2006). Educación del Pensamiento y las Emociones. Tenerife: Tafor/Narcea.
  • Hernández, P., & García, L. (1995) Análisis y organización de los contenidos. En P. Hernández (comp) Diseñar y enseñar: Teoría y técnicas de la programación y del proyecto docente. Madrid: Narcea.
  • Hernández-Jorge, C. (2005). Habilidades de comunicación para profesionales. Tenerife: ARTE Comunicación Visual.
  • Jiménez, H., & Hernández-Jorge, C. (2001). ¿Cómo comunicarnos eficazmente en la enseñanza? La comunicabilidad didáctica. En A. Rodríguez (coord.), Psicología de la Instrucción para enseñantes, Las Palmas de Gran Canaria: Instituto Psicosocial Manuel Alemán, 183-197.
  • La Paro, K. M., Pianta, R. C., & Stuhlman, M. (2004). The Classroom Assessment Scoring System: Findings from the Prekindergarten Year. The Elementary School Journal, 104(5), 409-426.
  • Lane, K., Wehby, J., & Menzies, H. (2003). Social skills instruction for students at risk for antisocial behaviour. The effects of sall-group instruction. Behavioural Disorders, 28, 229-248.
  • Martínez, J. F. (2013). Combinación de mediciones de la práctica y el desempeño docente: consideraciones técnicas y conceptuales para la evaluación docente. Pensamiento educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 50(1), 4-20.
  • Martínez-Rizo, F. (2012). Procedimientos para el estudio de las prácticas docentes. Revisión de la literatura. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 18(1), 1-22. Retrieved in: http://www.uv.es/RELIEVE/v18n1/RELIEVEv18n1_1.htm.
  • Mateo, J. Y., & Martínez, F. (2008). La evaluación alternativa de los aprendizajes. Barcelona: Octaedro.
  • Muñoz de Bustillo, C., & Rodríguez, A. (2001). ¿Cómo interactuar con los alumnos sin que la clase se nos escape de las manos? Las funciones de relación interpersonal y de regulación del grupo de clase. En A. Rodríguez (coord.), Psicología de la Instrucción para enseñantes, Las Palmas de Gran Canaria: Instituto Psicosocial Manuel Alemán, 229-258.
  • Ramos, F. J., Hernández-Mendo, A., Pastrana, J. L., & Blanco, A. (2012). SGAT: Software para la Aplicación de la Teoría de la Generalizabilidad v 1.0. (Proyecto fin de carrera). Ingeniería Técnica en Informática de Gestión de la Escuela Técnica Superior de Ingeniería Informática. Universidad de Málaga.
  • Rodríguez-Dorta, M., & Borges, A. (2015). Optimización del tiempo y número de sesiones para la observación de las Funciones Docentes en Educación Primaria y Especial. En A. Borges & S. Hess (coord.) Libro de Actas del XIII Congreso de Metodología de las Ciencias Sociales y de la Salud, La Laguna: Servicio de Publicaciones de la Universidad de La Laguna, 85-96.
  • Rodríguez-Dorta, M., Cadenas, M., & Díaz-Hernández, M. (2011). Estimación del tiempo de registro óptimo para la observación de las funciones docentes del profesor universitario. Revista de Investigación y Divulgación en Psicología y Logopedia, 1(1), 10-15.
  • Rodríguez-Naveiras, E. Borges, A., & Cadenas, M. (2013). Creating and purifying an observation instrument using the generalizability theory. Acción Psicológica, 10(2), 73-86. http://dx.doi.org/10.5944/ap.10.2.11825.
  • Román, M., & Murillo. J. F. (2013). Evaluación en el campo educativo: del sentido a la práctica (editorial). Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 6(1), 7-12.
  • Sarriá, E. (2010). La observación. En S. Fontes, C. García-Gallego, L. Quintanilla, R. Rodríguez, P. Rubio y E. Sarriá Fundamentos de investigación en Psicología , 313- 353.
  • Schuldheisz, J. M., & Van der Mars, H. (2001). Active supervision and students' physical activity in middle school physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 21, 75-90.
  • Volpe, R. J., Briesch, A. M., & Gadow, K. D. (2011). The efficiency of behaviour rating scales to assess inattentive-overactive and oppositional-defiant behaviours: Applying generalizability theory to streamline assessment. Journal of School Psychology, 49, 131-155. http://dx.doi.org/10.1016/j.jsp.2010.09.005
  • Yule, G. V., & Kendall, M. G. (1957). An introduction to the theory of statistics. London, England: Griffin.