Creación de materiales didácticos digitales y uso de tecnologías por parte de los docentes de PrimariaUn estudio de casos

  1. Isabel María Gallardo Fernández 1
  2. Raquel Mariño Fernández 2
  3. Ana Vega Navarro 3
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  3. 3 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
Revista Iberoamericana de Educación

ISSN: 1681-5653

Year of publication: 2021

Volume: 85

Issue: 1

Pages: 39-60

Type: Article

DOI: 10.35362/RIE8514063 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

Abstract

This article aims to analyze how the creation and use of Digital Teaching Materials by teachers promotes a methodological change in Primary classrooms. For this, an analysis of documents and websites of three case studies, semi-structured interviews with the different agents and observation of the fourth, fifth and sixth Primary classrooms of three Autonomous Communities (Canary Islands, Galicia and Valencia) has been carried out. The results show that teachers advocate the creation of their own materials, in order to adapt them to the characteristics of each group-class and design a contextualized teaching proposal that enhances the formation of critical and creative subjects. We are facing a complex issue that demands for the school of the XXI century a new digital reconversion in its professionals, spaces and curricula

Bibliographic References

  • Angrosino, M. (2012). Etnografía y observación participante en Investigación Cualitativa. Madrid: Morata.
  • Area, M. (2017). La metamorfosis digital del material didáctico tras el paréntesis Gutenberg. RELATEC, Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa,16(2), 13-28. https://doi.org/10.17398/1695-288X.16.2.13
  • Area, M. (2020). Escuel@ Digit@l. Los materiales didácticos en la Red. Barcelona: Graó
  • Area, M., Parcerisa, A. y Rodríguez, J. (2010). Políticas educativas y buenas prácticas con TIC. Barcelona: Graó.
  • Arboleya, E. y Dopico, E. (2017). Superando las barreras físicas del aula: recursos naturales y TIC. Revista Iberoamericana de Educación, 75(1), 71-88. https://doi.org/10.35362/rie7511356
  • Bautista, M.G., Martínez, A.R. e Hiracheta, R. (2014). El uso de material didáctico y las tecnologías de información y comunicación para mejorar el alcance académico. Recuperado de https://bit.ly/37qktXA
  • Bautista García-Vera, A. (Coord.) (2019). La fotografía en la Formación del Profesorado. Madrid: Narcea.
  • Cepeda, O., Gallardo, I.M. y Rodríguez, J. (2017). La evaluación de los materiales didácticos digitales. RELATEC, Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16(2), 79-95. https://doi.org/10.17398/1695-288X.16.2.79
  • De Pablos, J. (Coord.). (2015). Los centros educativos ante el desafío de las tecnologías digitales. Madrid: La Muralla.
  • Dewey, J. (2004). Democracia y educación, una introducción a la filosofía de John Dewey. Madrid: Morata.
  • Duffy, T.M. y Jonassen, D.H. (2013). Constructivism and the technology of instruction: a conversation. New York: Routledge.
  • Flick, U. (2004). El diseño de la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  • Freire, P. (1997). Pedagogía de la Autonomía. México: Siglo XXI.
  • García-Martín, S. y Cantón-Mayo, I. (2019). Use of technologies and academic performance in adolescent students. Comunicar, 59, 73-81. https://doi.org/10.3916/C59-2019-07
  • George, C. (2020). Alfabetización y alfabetización digital. Transdigital 1(1), 1-17. Recuperado de https://bit.ly/39tJzYi
  • González C. J., Martín, S. y Vega, A. (2018). Portales educativos: la producción de materiales didácticos digitales, @tic. Revista d’innovació educativa, 20, 89-97. http://doi.org/10.7203/attic.20.12139
  • INTEF (2017). Marco Común de Competencia Digital. Recuperado de https://goo.gl/ R9ia89
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa. (LOMCE). Boletín Oficial del Estado, 295, 97858-97920. Recuperado de https://bit.ly/39srSbm
  • López-Roldán, P. y Fachelli, S. (2015). Metodología de la investigación social cuantitativa. Barcelona: UAB
  • Moliner, M. (1998). Diccionario del uso del español. Madrid: Gredos.
  • Peirats, J., Gallardo, I.M.; San Martín, Á. y Cortés, S. (2015). Los contenidos curriculares digitalizados: Voces y silencios en el ámbito editorial. Educatio Siglo XXI, 33(3), 39-62. https://doi.org/10.6018/j/240801
  • Pérez-Gómez, A. (2012). Educarse en la era digital. Madrid: Morata.
  • Proyecto Abalar (2013). Estrategia para la integración plena de las TIC en la práctica educativa de Galicia. Recuperado de https://bit.ly/3lobT0p
  • Resolución de 10 de junio de 2013, de la Dirección General de Innovación, Ordenación y Política Lingüística, por la que se convoca un Programa experimental para el fomento del uso de libros de texto en dispositivos electrónicos denominados tabletas en centros educativos sostenidos con fondos públicos de la Comunitat Valenciana (DOCV, 7047, 17/06/2013). Recuperado de https://bit.ly/39mLVbk
  • San Martín, Á. y Peirats, J. (2018). Controversias en la transición del libro de texto en papel y electrónico a los contenidos digitales. RED, Revista de Educación a Distancia, 56, 1-17. Recuperado de http://bit.ly/2W4OciM
  • Southwell, M. (2013). La escuela ante nuevos desafíos: participación, ciudadanía y nuevas alfabetizaciones. Buenos Aires: Santillana.
  • Stake, R. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.
  • Simons, H. (2011). El estudio de caso: teoría y práctica. Madrid: Morata.
  • Taylor, S.J. y Bogdan, R.C. (1984). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.
  • UNESCO (2008). Estándares de Competencia en TIC para docentes. París: UNESCO. Recuperado de https://bit.ly/3fRD5TW
  • Vidal, M.I., Vega, A. y López, S. (2019). Uso de materiales didácticos digitales en las aulas de Primaria. Campus Virtuales, 8(2), 103-119. Recuperado de https://bit.ly/3fNGFOY
  • Weller, M. (2016). The Open Flip – A Digital Economic Model for Education. Journal of Learning for Development, 3(2), 26-34. Recuperado de https://bit.ly/3ocOJvB