A Study of Educational Programmes that Promote Attitude Change and Values Education in Spain

  1. Pérez-Jorge, David
  2. Molina-Fernández, Elvira
  3. Barragán Medero, Fernando
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

  2. 2 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revista:
Asian Social Science

ISSN: 1911-2017 1911-2025

Año de publicación: 2017

Volumen: 13

Número: 7

Páginas: 112-130

Tipo: Artículo

DOI: 10.5539/ASS.V13N7P112 GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Asian Social Science

Resumen

Values education is crucial to promoting the holistic development of students. Many studies over the years have addressed the effects of values education on the holistic development of children, but today there are differing views on how to teach values in school. The objective of this study is to find out more about the programmes that have been used to teach values to children and how they have been developed and applied in schools, and to assess the extent of teachers’ knowledge about these programmes. To this end, a bibliometric review was conducted on 161 programmes from 1986 to 2015, complemented by 20 interviews with teachers from different schools. This enabled us to gauge the relevance that has been given to values education over the years, and to assess the need to consider alternative educational models that will enable children to receive a holistic education. 

Referencias bibliográficas

  • Arnaiz, P. (2012). Escuelas eficaces e inclusivas: cómo favorecer su desarrollo. Educatio Siglo XX. 30(1), 25-44. file:///C:/Users/Usuario/Downloads/149121-557521-1-PB%20(2).pdf
  • Ainscow, M., Beresford, J., Harris, A., Hopkins, D. & West, M. (2001). Crear condiciones para la mejora del trabajo en el aula. Manual para la formación del profesorado. Madrid, España: Narcea.
  • Bajaj, M. (2008). Introduction. En M. Bajaj, (Ed.). The Encyclopedia of Peace Education (pp. 1-9). Charlotte: Age Publishing.
  • Bajaj, M, & Chiu, B. (2009). Educationfor Sustainable Development as Peace Education. Peace & Change, 34(4), 441-455. http://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/14785948/bajaj-chiu_final.pdf?AWSAccessKeyId=AKI AIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1496313835&Signature=anLL1jjdd9jBZOlxZ0g2uDaxMFM%3D&r esponse-content disposition=inline%3B%20filename%3DEducation_for_Sustainable_Development_as.pdf
  • Bereday, G. (1968). El método comparativo en Pedagogía. Barcelona, España: Herder.
  • Boqué, M.C., Pañellas, M., Alguacil, M. & García, L. (2014). La cultura de paz en la educación para la ciudadanía y los derechos humanos en los libros de texto de educación primaria. Perfiles Educativos, 36(146), 80-97. https://doi.org/10.1016/S0185-2698(14)70129-1
  • Brenes-Castro, A. (2004). An Integral Model of Peace Education. En L. Anita (Ed.), Educating for a Culture of Social and Ecological Peace (pp. 77-98). Nueva York, NY: State University of New York.
  • Carreras, L., Eijo, P., Estany, A., Gómez, M. T., Guich, R., Mir, V., … Serrats, M. G. (2006). Cómo educar en valores: materiales, textos, recursos y técnicas. Madrid, España: Narcea.
  • Carrillo, I. (2007). ¿Es posible educar en valores en familia? Barcelona, España: Graó.
  • Echeita, G. (2009). Escuelas inclusivas, escuelas en movimiento. En: Macarulla, I. y Saiz, M. (coord.) (2009), Buenas prácticas de escuela inclusiva (pp. 37-55). Barcelona, España: Graó,
  • Fermán, I., Guzmán, F., Torres, A., Ahumada, C., & Díaz, F., (2014). Estrategia para modificar conocimientos y actitudes en niños escolares: un programa de educación para la salud. Psicología y Salud, 14(1), 135-142. http://revistas.uv.mx/index.php/psicysalud/article/view/873
  • Ferrer, F. (2002). La educación comparada actual. Barcelona, España: Ariel.
  • García-Garrido, J. (1996). Fundamentos de educación comparada. Madrid, España: Dykinson.
  • González, M. (2015). La Formación del Maestro y la Atención de las Necesidades Educativas Especiales en una Escuela para Todos. Tendencias Pedagógicas, 3, 85-98. file:///C:/Users/Usuario/Downloads/1726-3568-1-PB%20(1).pdf
  • Grasa, R. (2000). Evolución de la educación para la paz. La centralidad del conflicto para la agenda del siglo XXI”, Cuadernos de Pedagogía, 287, 52-56. http://europa.sim.ucm.es/compludoc/AA?articuloId=92756
  • Gross, J. (2004). Necesidades educativas especiales en educación primaria. Una guía práctica. Madrid: Morata.
  • Gutmann, A. (2001). La educación democrática: una teoría política de la educación. Barcelona, España: Paidós.
  • Gispert, C. (2008). Cómo educar además de enseñar. Barcelona, España: Océano.
  • Harris, I. & Morrison, M. L. (2003). Peace Education. Jefferson: McFarland & Co.
  • Hilker, F. (1964). La Pédagogie comparée. París, France: Institut Pédagogique National.
  • Ibáñez, R. M. (1993). Los valores, un desafío permanente. Madrid, España: Cincel.
  • Instituto de la mujer (2008). Guía de Coeducación. Síntesis sobre la Educación para la Igualdad de Oportunidades entre Mujeres y Hombres. Madrid, España: Arias Montano.
  • Johnson, D. W. &. Johnson, R. T. (2006). Peace Education for Consensual Peace: The essential role of conflict resolution, Journal of Peace Education, 3(2), 147-174. https://doi.org/10.1080/17400200600874792
  • Kechikian, A. (2015). Filósofos de la Educación. Educación y Pedagogía, 3(7), 119-128. http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/revistaeyp/article/viewFile/23248/19075
  • Martín, A. (2011). Fomentar los valores en la educación infantil. Techtraining. http://www.techtraining.es/revista/numeros/PDF/2011/revista_31/125.pdf
  • Melero, M. (2001). Atención a la diversidad. Revista de educación siglo XXI. Huelva, España: Universidad de Huelva.
  • Mendoza, J., Romero, M., & Wetshokonda, J. (2015). Los valores en educación para el desarrollo. Inquietud Empresarial, 14(2), 155-170. file:///C:/Users/Usuario/Downloads/3345-6053-1-PB%20(5).pdf
  • Moreno, R. M. (2015). Educación en valores. Programa para su desarrollo en la Educación Secundaria Obligatoria. Tendencias Pedagógicas, 8, 99-108. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/viewFile/1832/1940
  • Muñoz, M. L. A. (2014). Diagnóstico e intervención en escuelas desde la política de convivencia escolar y enfoque de derechos humanos/Diagnosis and intervention in schools from living school policy and human rights approach. Actualidades Investigativas en Educación, 14(3), 1-18.
  • Ortega, P., Mínguez, R. & Gil, R (1994). Educación para la convivencia: la tolerancia en la escuela. Valencia, España: Nau Llibres.
  • Pepper, S. C. (1958). The sources of value. California: University of California Press.
  • Pérez-Jorge, D. (2010). Actitudes y concepto de la diversidad humana: Un estudio comparativo en centros educativos de la isla de Tenerife (Doctoral dissertation). Universidad de La Laguna, Canarias, España.
  • Pérez-Jorge, D. (2010b). El profesor motivador: El profesor que estimula e implica a los alumnos en proyectos para el desarrollo de la competencia cultural y artística. En O. Alegre, O. (Ed.), Capacidades docentes para atender a la diversidad (pp.139-153). Sevilla, España: MAD.
  • Pérez-Jorge, D. & Rodríguez, M. C. (2012). Actitudes de los maestros hacia las necesidades especiales de los alumnos. En O. Alegre, (Ed.), Investigación sobre competencias y tecnología para la inclusión y la interculturalidad (pp.180-196). Madrid, España: Arial.
  • Pérez-Jorge, D. Leal, E, & Rodríguez M.C. (2012). Voces de los maestros de Educación Especial en un centro Inclusivo: Redefinición de responsabilidades. En O. Alegre, (Ed.), Investigación sobre competencias y tecnología para la inclusión y la interculturalidad (pp.135-146). Madrid, España: Arial.
  • Pérez-Jorge, D., Alegre, O., Rodríguez-Jiménez, M., Márquez-Domínguez, Y., & De la Rosa-Hormiga, M. (2016). La Identificación Del Conocimiento Y Actitudes Del Profesorado Hacia Inclusión De Los Alumnos Con Necesidades Educativas Especiales. European Scientific Journal, 12(7), 64-81. http://dx.doi.org/10.19044/esj.2016.v12n7p64
  • Ponce, F. (2015). Comunidades de aprendizaje: una opción educativa para la población costarricense en desventaja social y en condición de vulnerabilidad/Learning communities: an option for the costa rican socially challenged and under vulnerable condition population. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 15(1), 1-16. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i1.16966
  • Repetto, M., & Carvalho, F. (2015). Experiencias de investigación educativa intercultural en la formación de maestros indígenas en Roraima, Brasil. Desacatos. Revista de Antropología Social, 48, 50-65. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-92742015000200004
  • Rodríguez, R. A. (2015). El programa de Educación en Valores y su relación con el razonamiento moral, ideología educativa y liderazgo del Centro Docente. Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 22(44), 91-118
  • Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York, NY: Free Press.
  • Romero, M. (2014). La transición a la vida adulta de los jóvenes con discapacidad y su inclusión sociolaboral; escuela, familia y trabajo. La Laguna, España: Universidad de La Laguna.
  • Suárez, A, & Lorena, L. (2015). Centro de educación para el trabajo y desarrollo humano. Los Encenillos. Bogotá, Colombia: Universidad Católica de Colombia.
  • Tuvilla, J. (2004). Cultura de paz. Fundamentos y claves educativas. Bilbao: Desclée de Brower.
  • UNESCO (1995). Towards a Culture of Peace. Unesco’s Transdisciplinary Project. http://www3.unesco.org/iycp/ file:///C:/Users/Usuario/Downloads/16092-31595-1-SM.pdf