Videoconference in Academic Tutoring: A Case Study

  1. Olivenza, Juan José Leiva
  2. León, Fátima Margarita Castro
  3. Barberán, José Mª del Castillo-Olivares
  4. Pérez-Jorge, David
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

  2. 2 Universidad de Málaga
    info

    Universidad de Málaga

    Málaga, España

    ROR https://ror.org/036b2ww28

Revista:
Asian Social Science

ISSN: 1911-2017 1911-2025

Año de publicación: 2018

Volumen: 14

Número: 2

Páginas: 49-56

Tipo: Artículo

DOI: 10.5539/ASS.V14N2P49 GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Asian Social Science

Resumen

The use of the videoconference as a resource for academic tutoring is starting to spread as a useful practice. From a pedagogical point of view this technological innovation involves many uncertainties as regards its organization, its technology and its pedagogical features. In this paper we study this process in the Degree of early childhood education at the University of La Laguna in the academic course 2016, where two hundred students experienced the video tutorials in two subjects. We will prove how students enter university with previous experiences related to the use of videoconferences in different usage models. In this paper we reflect on decision making processes carried out in several categories. We conclude with the assessment that students have made about this experience, highlighting here the specific utility as regards the most effective type of feedback and the relational environment.

Referencias bibliográficas

  • Aguaded, J. I. (1996). Comunicación audiovisual en una enseñanza renovada. Huelva: Grupo Pedagógico Andaluz. Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Ignacio_Aguaded/publication/39146901_Comunicacion_audiovisual_en_una_ensenanza_renovada_Propuestas_desde_los_medios/links/54422ed50cf2e6f0c0f6be81/Comunicacion-audiovisual-en-una-ensenanza-renovada-Propuestas-desde-los-medios.pdf
  • Ambròs, A. (2011). Educar en medios de comunicación: la educación mediática: 10 ideas clave. Barcelona: Graó.
  • Area, M., & Guarro, A. (2013). Los entornos colaborativos en la formación online. In J. Ignacio Aguaded, Tecnologías y medios para la educación en la e-sociedad (pp. 211-238) Madrid: Alianza.
  • Barroso, J. y Cabero, J. (2013). Utilización educativa de la videoconferencia. In J. Barroso & J. Cabero (Coords), Nuevos escenarios digitales. Las tecnologías de la información y la comunicación aplicadas a la formación y desarrollo curricular (pp. 399-410). Madrid: Pirámide.
  • Bello, V. M., Sastre, W. J., & Barreto, M. W. (2013). Experiencia Docente Iberoamericana sobre metodología de la Investigación a través de videoconferencia." @tic. Revista D'innovació Educativa 50-59. http://dx.doi.org/ 10.7203/attic.11.3050
  • Castillo-Olivares, J. M., Castro, F., & Martínez, J. (2013). Detection of learning needs in the teaching staff regarding the use of a virtual campus at La Laguna University. Revista Procedia Social and behavioral Science 93, 1333-1336. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.10.039
  • HEFCE (2010). Effective Practice in a Digital Age: A guide to technology-enhanced assessment and feedback. London: JISC. Retrieved from http://www.jisc.ac.uk/media/documents/themes/elearning/effpraceassess.pdf
  • Henderson, M., & Phillips, M. (2015). Video-based feedback on student assessment: scarily personal. Australasian Journal of Educational Technology, 31(1), 51-66. https://doi.org/10.14742/ajet.1878
  • Rodríguez, R., Hernández, J., & González, C. (2006). Docencia Universitaria: Proyectos De Innovación Docente. Oviedo: Instituto De Ciencias De La Educación.
  • Marín, V. I., & Salinas, J. (2015). Percepciones del feedback en vídeo por parte de estudiantes de un posgrado de educación online. Retrieved from: http://www.edutec.es/sites/default/files/congresos/edutec15/ARTICULOS/PEIPoliticas_Educativas_y_de_Investigacion/vmarin_percepciones_feedback_video_estudiantes.pdf
  • Martínez, F. (2003). Redes de comunicación en la enseñanza: Las nuevas perspectivas del trabajo corporativo. Barcelona: Ed Paidós. Retrieved from http://revistas.usal.es/index.php/revistatesi/article/viewFile/14348/14734
  • Webster, S. (1998). Instrumentos para la formación: videoconferencias. Cuadernos de Documentación Multimedia. Servicio de Documentación Multimedia UCM. Retrieved from http://pendientedemigracion.ucm.es/info/multidoc/multidoc/revista/cuad6-7/susan.htm Última visita 25/04/2016.