La representación de la industria del videojuego en la prensa digital española y sus encuadres noticiosos

  1. Trenta, Milena
Revue:
Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

ISSN: 1989-872X

Année de publication: 2014

Volumen: 5

Número: 1

Pages: 27-42

Type: Article

DOI: 10.14198/MEDCOM2014.5.1.13 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

Résumé

Spain is one of the European countries in which the video game industry has one of the highest sales rates and where much of the population spends its daily leisure and entertainment time playing video games. The social, cultural and economic relevance of this phenomenon pose the challenge to the Spanish press of covering the various aspects of the video game industry. Through qualitative content analysis of a sample of articles published in the online editions of the newspapers El País, El Mundo and ABC between 2008 and 2012, this paper examines the news coverage of video games in order to define the news frames used in the information about this industry. The results indicate that the three newspapers provide a biased view of this phenomenon, in fact they reproduce the one-sided view of the producing agents of the industry and represent an oversimplified image by contrast of negative versus positive aspects without providing reading keys of the facts. The news frames used in the coverage of video games are defined thus: a) Legitimation of the video game industry as a profitable business, b) Legitimation of video games as cultural products, c) Legitimation of the economic and intellectual potential of the Spanish video game industry, d) Consensus, e) Conflict.

Références bibliographiques

  • AARSETH, E. (2001). Computer Game Studies, Year One. Game Studies. The international journal of computer game research, vol. 1(1). Disponible en http://www.gamestudies.org/0101/editorial.html
  • ADESE (2013). A ’12. Anuario de la industria del videojuego. Disponible en www.adese.es/anuario2012/ANUARIO_ADESE_2012.pdf
  • ADESE (2012). A ’11. Anuario de la industria del videojuego. Disponible en www.adese.es/docs/.../el-anuario-del.../a11-anuario-memoria-2011
  • ANDERSON, C. A. (2004). An update on the effects of playing violent video games. Journal of Adolescence, 27, pp. 113–122. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.adolescence.2003.10.009.
  • ALBORNOZ, L. A. (2006). Los principales diarios on line en español. El empleo de recursos audiovisuales y multimedia, e hipervínculos. Telos. Cuadernos de Comunicación e Innovación, 66, 23-30.
  • BERANUY FARGUES, M. y CARBONELL, X. (2010). Entre marcianitos y avatares: adicción y factores de riesgo para la juventud en el mundo digital. Revista de Estudios de Juventud, vol. 88, 131-145.
  • BERNSTEIN, C. (2001). Play it again, Pac-Man. En WOLF, M. J. P. (2001). The medium of the video game. Austin: University of Texas Press.
  • BURGESS, M. C. R. et al. (2011). Playing With Prejudice: The Prevalence and Consequences of Racial Stereotypes in Video Games. Media Psychology, 1, 289–311. DOI: 10.1080/15213269.2011.596467.
  • CAMINOS, J. M.; MARIN, F. y ARMENTIA, J. I. (2008). Novedades en el diseño de la prensa digital española (2000-2008). Palabra Clave, vol.11(2).
  • CASETTI, F. (1993). Teorie del cinema. 1945-1990. Milán: Bompiani.
  • CASUAL GAME ASSOCIATION (2012). Social Network Games 2012. Casual Games Sector Report. Disponible en http://casualconnect.org/research-reports/
  • CHAPPELL, D. et al. (2006). EverQuest - It’s just a computer game right? An interpretative phenomenological analysis of online gaming addiction. International Journal of Mental Health and Addiction, 4, 205-216. DOI: 10.1007/s11469-006-9028-6.
  • COHEN, S. (1984). Zap! The rise and fall of Atari. Xlibris Corporation.
  • CONSALVO, M. (2006). Console video games and global corporations: Creating a hybrid culture. New Media & Society, vol. 8, 117-137.
  • DE AGUILERA, M. y MENDIZ, A. (Coord.) (2004). Videojuegos y Educación. Madrid, CNICE – Ministerio Edu. y Ciencia, Serie Informes, nº 2, pp. 43-85.
  • DEMARIA, R. y WILSON, J. (2002). HIGH SCORE! La historia ilustrada de los videojuegos. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España.
  • DIEZ GUTIERREZ, E. J. (2006). Los videojuegos como mecanismos de transmisión educativa en las nuevas generaciones. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, 4.
  • DICKERMAN, C.; CHRISTENSEN, C. y KERL-MCCLAIN, S. B. (2008). Big Breasts and Bad Guys: Depictions of Gender and Race in Video Games. Journal of Creativity in Mental Health, vol. 3(1), 20 -29.
  • DONOVAN, T. (2010). Replay. The history of video games. East Sussex: Yellow ant.
  • ENTMAN, R. (1993). Framing: Toward a clarification of a fractured paradigm. Journal of Communication, 43(3), 51-58.
  • ETXEBERRIA, F. (1998). Videojuegos y educación. Comunicar, 10, 171-180.
  • ETXEBERRIA F. (2011). Videojuegos violentos y agresividad. Pedagogía social. Revista interuniversitaria, 18, 31-39.
  • GARCIA AVILES, J. A. (2007). El infoentretenimiento en los informativos líderes de audiencia en la Unión Europea. Anàlisi 35, 47-63.
  • GEE, J. P. (2006). Why Game Studies Now? Video Games: A New Art Form. Games and Culture, vol. 1(1), 58-61. DOI: 10.1177/1555412005281788.
  • GELADO MARCO, R. (2009). La dependencia de la prensa española hacia las agencias de noticias. Comunicación y sociedad, vol. XXII(2), 243-275.
  • GENTILE D. A. y GENTILE J. R. (2008). Violent Video Games as Exemplary Teachers: A Conceptual Analysis. Journal of Youth and Adolescence, vol. 37(2), 127-141.
  • GROS SALVAT, B. (2009). Certezas e interrogantes acerca del uso de los videojuegos para el aprendizaje. Comunicación, 7(1), 251-264.
  • HERZ, J. C. (1997). Joystick Nation. London: Abacus.
  • IGARTUA, J. J. et al. (2006). Efectos cognitivos y afectivos de los encuadres noticiosos de la inmigración. V Jornadas de Comunicación : Medios de comunicación, inmigración y sociedad. Retos y propuestas para el siglo XXI. Salamanca: Universidad de Salamanca.
  • IGARTUA, J. J. et al. (2008). Encuadrar la inmigración en las noticias y sus efectos sociocognitivos. Palabra Clave, vol. 11(1), 87-107.
  • ISFE (2012). Videogames in Europe: consumer study. European Summary Report. Disponible en http://www.isfe.eu/sites/isfe.eu/files/attachments/euro_summary_-_isfe_consumer_study.pdf
  • JENKINS, H. (2008). Convergence culture: la cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.
  • KALAPANIDAS, E. et. al. (2009). PlayMancer: Games for Health with Accessibility in Mind. Communications & Strategies, 73, 105-120.
  • KENT, S. L. (2001). The ultimate history of video games. New York: Three Rivers Press.
  • Kerr, A. y Flynn, R. (2003). Revisiting globalisation through the movie and digital games industries. Convergence, vol. 9, 91-113.
  • KRIPPENDORFF, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica. Barcelona: Paidós Ibérica.
  • LEONARD, D. (2003). Live in your world, play in ours: race, video games, and consuming the other. Studies in media & information literacy education, 3(4).
  • LOSITO, G. (1996). L’analisi del contenuto nella ricerca sociale. Milán: Franco Angeli.
  • MÄYRÄ, F. (2006). A moment in the life of a generation (Why game studies now?). Games and Culture, vol. 1(1), 103-106. DOI: 10.1177/1555412005281912.
  • ONTSI (2012). Informe Anual de los Contenidos Digitales en España. Industria y hábitos de consumo 2011. Madrid: red.es. Disponible en http://www.ontsi.red.es/ontsi/sites/default/files/informe_contenidos_digitales_2011_v7.pdf
  • PEARCE, C. (2002). Emergent authorship: the next interactive revolution. Computers & Graphics, 26(1), 21-29
  • PEARCE, C. (2006). Productive play. Game culture from the bottom up. Games and Culture, vol. 1(1), 17-24. DOI: 10.1177/1555412005281418.
  • POOLE, S. (2000). Trigger happy, the inner life of videogames. Londres: Fourth Estate Limited
  • POU AMERIGO M. J. (2003). La crítica y los nuevos productos culturales electrónicos. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 9, 27-32.
  • SCHEUFELE, D. y TEWKSBURY, D. (2007). Framing, Agenda Setting, and Priming: The Evolution of Three Media Effects Models. Journal of Communication, vol. 57, 9–20. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1460-2466.2006.00326.x
  • SEMETKO, H. y VALKENBURG, P. (2000). Framing European politics: a content analysis of press and television news. Journal of Communication, vol. 50(2), 93-109. DOI: http://dx.doi.org/10.1093/joc/50.2.93.
  • SHAW, A. (2010). What Is Video Game Culture? Cultural Studies and Game Studies. Games and Culture, vol. 5(4), 403-424. DOI : 10.1177/1555412009360414.
  • SHRUM, L. J. (2004). The cognitive processes underlying cultivation effects are a function of whether the judgments are on-line or memory-based. Communications, vol. 29, 327-344.
  • SLOVIN, R. (2001). Hot circuits. En WOLF, M. J. P. (2001). The medium of the video game. Austin: University of Texas Press.
  • STEWART, J. y MISURACA, G. (2013). The Industry and Policy Context for Digital Games for Empowerment and Inclusion: Market Analysis, Future Prospects and Key Challenges in Videogames, Serious Games and Gamification. Joint Research Centre of the European Commission, European Union.
  • TANKARD, J. W. (2001). The empirical approach to the study of media framing. En REESE, S. D.; GANDY, O. H. y GRANT, A. E. (Ed.), Framing public life. Perspectives on media and our understanding of the social world, 95-106. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • TAPIA MELENDEZ, L. (2006). Estimulación y relax mental a través del uso de videopasatiempos de última generación. ICONO 14, vol. 4(2).
  • TEJEIRO, R. (2001). La adicción a los videojuegos. Una revisión. Adicciones, vol. 13(4), 407-413.
  • TEJEIRO, R.; PELEGRINA, M. y GOMEZ, J.L. (2009). Efectos psicosociales de los videojuegos. Comunicación, vol. 7(1), 235-250.
  • TRENTA, M. y PESTANO, J. (2009). El tratamiento de las industrias culturales emergentes en la prensa española: el caso de los videojuegos. Actas del I Congreso Internacional Latina de Comunicación Social, Universidad de La Laguna (Tenerife).
  • WILLIAMS, D. (2003). The Video Game Lightning Rod. Information, Communication & Society, 6(4), 523-550.
  • WILLIAMS, D. (2006). Why Game Studies Now? Gamers Don't Bowl Alone. Games and Culture. vol. 1(1), 13-16. DOI: 10.1177/1555412005281774.
  • WILLIAMS, D. et al. (2006). From Tree House to Barracks. The Social Life of Guilds in World of Warcraft. Games and Culture, vol. 1(6), 338-361. DOI: 10.1177/1555412006292616.
  • WOLF, M. (1985). Teorie delle comunicazioni di massa. Milano: Bompiani.
  • WOLF, M. (1992). Gli effetti sociali dei media. Milano: Bompiani.
  • WOLF, M. J. P. y PERRON B. (2003). The Video Game Theory Reader. Londres : Routledge.
  • WOHN, D.Y. et al. (2010). Building common ground and reciprocity through social network games. Proceedings of 28th International Conference extended abstracts on Human factors in computing systems (CHI EA), 4423–4428. New York, NY: ACM Press.
  • WOHN, D.Y. y LEE, Y.H. (2013). Players of facebook games and how they play. Entertainment Computing, vol. 4, 171–178.
  • YEE, N. (2006). The Labor of Fun. Games and Culture, vol. 1(1), 68-71. DOI: 10.1177/1555412005281819.