La detección de altas capacidades por parte de los progenitores¿Es exacta su apreciación?

  1. MARÍA DE LOS DOLORES VALADEZ SIERRA 1
  2. JULIÁN BETANCOURT MOREJÓN 1
  3. AFRICA BORGES DEL ROSAL 1
  4. GRECIA EMILIA ORTÍZ CORONEL 1
  1. 1 Universidad de Guadalajara, México
Journal:
Acción psicológica

ISSN: 1578-908X

Year of publication: 2020

Volume: 17

Issue: 1

Pages: 117-132

Type: Article

DOI: 10.5944/AP.17.1.27411 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Acción psicológica

Sustainable development goals

Abstract

Nomination of students with high abilities is the first step to be able to start the process, giving way later to a diagnosis of high capacities and the proposal of educational response adapted to their capacities and needs. In the present study, the criteria of the parents are compared by qualitative methodology to consider that their son or daughter has high intellectual abilities, comparing the answers given by those who believed that their children had high intelligence (IQ score equal to or less than 116). against which the intelligence score of their children is higher than an IQ of 130. The answers have been analyzed with the software ALCESTE, which analyzes the co-occurrences by proximity, using the statistic Ji square. In both groups, three classes are given, with different contents, both coinciding in the ease of solving problems or reasoning, but while in the first group they are based on aspects more related to the teaching environment (detection by teachers or boredom), those of the group with the highest IQ are based on knowledge of their higher score and previous attendance at programs for outstanding. We conclude that it is important to inform the parent population about contrasting indicators of existence of high capacities.

Bibliographic References

  • Artola, T., Ancillo, I., Barraca, J., Mosteiro, P. y Barraca, J. (2003). Prueba de Imaginación creativa para niños (PIC-N). TEA.
  • Bain, S., Bliss, S., Choate, S. y Sager, K. (2007). Serving Children who are Gifted: Perceptions of Undergraduates Planning to become teachers. Journal for the Education of the Gifted, 30(4), 450–478.
  • Bauer, M. W. (2003). Análisis de textos asistidos con programas computacionales [Analysis of Texts Assisted with Computer Programs]. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 3, 101– 111.
  • Belur, A. y Oguz-Duran, N. (2017). Parents´ Guidance Resources during the Identification Process for the Gifted and Talented Students at the Sanliurfa BILSEM. Universal Journal of Educational Research, 5(8), 1288–1299. https://doi.org/10.13189/ujer.2017.050802
  • Bloom, B. (1985). Developing Talent in Young People. Ballantine Books.
  • Borges, A., Hernández, C. y Rodríguez-Naveiras, E. (2006). Comportamientos parentales en familias con superdotados [Parental Behaviors in Gifted Families]. Faísca, 11(13), 48–58.
  • Casado, M. (2008). Identificación del alumnado con altas capacidades intelectuales [Identification of the student with high intellectual abilities]. Revista Digital de Innovación y Experiencias Educativas, 1-15.
  • Corbalán, F., Martínez, F., Donolo, D., Alonso, C., Tejerina, M. y Limiñana, R. (2003). Prueba de Imaginación Creativa para niños (CREA). TEA.
  • Covarrubias, P. y Marín, R. (2015). Evaluación de la propuesta de intervención para estudiantes sobresalientes: caso Chihuahua, México. Análisis de diversas variables para su identificación [Evaluation of the Proposed Intervention For Gifted: Case Chihuahua, Mexico]. Actualidades Investigativas en Educación, 15(3), 1–32. https://doi.org/10.15517/aie.v15i3.19457
  • Chan, D. (2000). Exploring Identification Procedures of Gifted Students by Teacher ratings: parent ratings and student self-reports in Hong Kong. High Ability Studies, 11(1), 69–82.
  • Courtinat-Camps, A., Massé, L. Léonardis, M. y Capdevielle-Mougnibas, V. (2017). The Heterogeneity of Self-Portraits of Gifted Students in France. Roeper Review, 39, 24–36. https://doi.org/10.1080/02783193.2016.1247396.
  • Chávez, I., Zacatelco, F. y Acle, G. (2014). ¿Quiénes son los alumnos con aptitud sobresaliente? Análisis de diversas variables para su identificación [Who are Students with Outstanding Ability? Analysis of Different Variables for Identification]. Actualidades Investigativas en Educación, 14(2), 1–32.
  • De Alba, M. (2004). El método de ALCESTE y su utilización al estudio de las representaciones sociales del espacio urbano: el caso de la Ciudad de México. Textes sur les Représentations Sociales, 13, 1.2–1.20.
  • Fernández, I. (2013). ¿Son los padres y profesores buenos detectores de las altas capacidades intelectuales de los alumnos? [Trabajo fin de Master, Universidad Internacional de la Rioja]. UNIR Archivo Digital. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/2077/2013_10_10_TFM_ESTUDIO_DEL_TRABAJO.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Flores, J. F. y Valadez, M. D. (2017). Cuestionario de preocupaciones parentales. Departamento de Psicología Aplicada, Centro Universitario de Ciencias de la Salud, Universidad de Guadalajara.
  • Franklin, J., Yahnke, S. y Honeck, E. (2016). Teaching Gifted Children in Today´s Preschool and Primary Classrooms. Free Spirit Publishing.
  • Gagne, F. (2015). De los genes al talento: la perspectiva DMGT/CMTD [From Genes to Talent: The DMGT/CMTD Perspective]. Revista de Educación, 368, 12–39. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2015-368-289.
  • Guenther, Z. G. (2013). Identificacao de alunos dotados e talentosos. Metodologia CEDET. Versao 2012. CEDET.
  • Gürlen, E., Yurtcu, M. y Turan, S. (2017). A Study on Determining the Needs of Gifted Individuals Based on Parental Views. Journal of Education Culture and Society, 2, 193–207. https://doi.org/10.15503/jecs20172.193.207
  • Johnsen, S. K. (2009). Best practices for identifying gifted students. Principal, 88(5), 8–14.
  • Kanevsky, L. y Keighley, T. (2003). To Produce or not to Produce? Understanding Boredomand the Honor in Underachievement. Roeper Reviev, 26(1), 20–28. https://doi.org/10.1080/02783190309554235
  • Lindbom-Cho, D. (2013). "I'm Bored!": Spring Fever and the Gifted Child. Parenting for High Potential, 2(5), 8–9.
  • Martín-Lobo, P., Pradas, S. y Navarro, E. (2018). Estudio de la aplicación de programas de alto rendimiento para alumnos con altas capacidades [A study of the Application of High Achiever Programs for Gifted Students]. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 16(2), 447–476.
  • Ministerio de Educación Nacional. (2015). Documento de orientaciones técnicas, administrativas y pedagógicas para la atención educativa a estudiantes con capacidades y/o talentos excepcionales en el marco de la educación inclusiva. Bogotá.
  • Parrello, S. y Osorio-Guzmán, M. (2013) Reconstrucción narrativa de una experiencia de hospitalización [Narrative Reconstruction of a Hospitalization Experience]. Revista Costarricense de Psicología, 32(2), 177–192.
  • Peña, A., Martínez, R., Velázquez, A., Barriales, M. y López, L. (2003). Estudio de las características que percibe el profesorado em alunos com alta capacidade intelectual. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 271–289.
  • Pontón, M. L. y Fernández, S. (2001). Problemática educativa del alumnado de altas capacidades. Análisis de las percepciones de familias y educadores [Educational Problems regarding Gifted Students. Analysis of Families and Educators’ Perception]. REOP, 12(22), 223–245. https://doi.org/10.5944/reop.vol.12.num.22.2001.11348
  • Ramos, G. y Chiva, I. (2018). Identificación-Detección de los estudiantes de altas capacidades. En G. Ramos Santana e I. Chiva Sanchis (Coord.), Altas Capacidades: identificación-detección, diagnóstico e intervención. Brief.
  • Raven J. C., Court, J. H. y Raven, J. (1993). Test de matrices progresivas escalas coloreada, general y avanzada, manual [Standard, Colored, Advanced and Progressive Matrices, Manual]. Paidós.
  • Reinert M. (2001) Alceste, une méthode statistique et sémiotique d’analyse de discours ; application aux “Rêveries du promeneur solitaire. Revue Française de Psychiatrie et de Psychologie Médicale, 49, 32–36.
  • Renzulli, J. S. y Dai, D. Y. (2003). Education of the gifted and talented. En J. W. Guthrie (Ed.), Encyclopedia of education (2ª ed.). Macmillan Reference.
  • Rubenstein, L. y Ridgley, L. (2017). Unified Program Design. Organizing Existing Programming Models, Delivery Options, and Curriculum, Gifted child today, 40(3), 163–174.
  • Sahuquillo, P., Ramos, G., Pérez, A. y Camino de Salinas, A. (2016). Las competencias parentales en el ámbito de la identificación/evaluación de las altas capacidades [Parenting Skills in the Field of Identification/Evaluation of the High Capacity]. Revista de Curriculum y Formación de Profesorado, 20(1), 200–217.
  • Sánchez, A. y Baena, M. (2017). Identificación del alumno con altas capacidades intelectuales: ¿responsabilidad del maestro o del departamento de orientación educativa y psicopedagógica? [Identification of Gifted Students: Responsibility of the Teacher or of the Department of Educational and Psicopedagogic Guidance?]. Revista Aula de Encuentro, 19(1), 69–91.
  • Sastre-Riba, S. (2008). Niños con altas capacidades y su funcionamiento cognitivo diferencial [High Ability Children and their Differential Cognitive Functioning]. Neurología, 46 (Supl 1), S11–S16.
  • Sastre-Riba, S. (2012). Alta capacidad intellectual: perfeccionismo y regulación metacognitiva [High Intellectual Capacity: Perfectionism and Metacognitive Regulation]. Revista de Neurología, 54(Supl 1), S21–S29. https://doi.org/10.33588/rn.54S01.2012011
  • Silva, F. y Martorell, M. (1989). Batería de Socialización (BAS 1 y 2) [Adolescent Socialization Battery (BAS-1, BAS-2)]. TEA.
  • Sahuquillo, P.; Ramos, G., Pérez, A. y Camino de Salinas, A. (2016). Las competencias parentales en el ámbito de la identificación/evaluación de las altas capacidades Profesorado [Parenting Skills in the Field of Identification / evaluation of the High Capacity]. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 20(2), 200–217.
  • Tambasco, A., Pérez-Tejera, J., Curvelo, S., Rodríguez-Naveiras, E. y Borges, A. (2019, junio). Falsos positivos en la identificación de altas capacidades intelectuales [comunicación]. IV Jornadas Internacionales sobre Panorámica de Intervención en Altas Capacidades. Tenerife (España).
  • Torres, L. y Maia, E. (2009) Percepción de las madres acerca del contenido de la información del diagnóstico del Síndrome de Down [Mothers Perception about Information Content in Down syndrome diagnosis]. Revista Chilena de Pediatría, 80(1), 39–47. https://doi.org/10.4067/S0370-41062009000100005
  • Tourón, J. (2020). Las altas capacidades en el sistema educativo español: reflexiones sobre el concepto y la identificación [Gifted Students in the Spanish Education System: Reflections on Conceptualization and Identification Issues]. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 15–32. https://doi.org/10.6018/rie.396781
  • Vaca, S., Álvarez-González, B. y Paladines, M. B. (2015). Los padres también cuentan. Validación del cuestionario “Conociendo a tu hijo, tu hija”: identificación de niños(a)s de 9 a 10 años con altas capacidades [Parents Matter: Validating the Questionnaire “Knowing your Child”. Identifying Children with High Intellectual Abilities aged 9 to 10 years]. Ensaio: aval. Pol. Públ. Educ, 23(89), 795–829. https://doi.org/10.1590/S0104-40362015000400001
  • Valadez, M. D., López, G., Borges, A., Zambrano, R., Galán, M., De Alba, E. y Betancourt, J. (2016). Evaluación de la propuesta de intervención: Atención Educativa a Alumnos y Alumnas con aptitudes sobresalientes y talentos específicos implementada en escuelas primarias de México. En M. D., Valadez., G., López., A., Borges, A., J., Betancourt y R. Zambrano, Programas de intervención para niños con altas capacidades y su evaluación [Intervention Programs for Gifted Children and their Evaluation] (pp. 189–207). Manual Moderno.
  • Valadez, M. D., Zambrano, R. y Borges, A. (2019). Conocimiento de los profesores de aula y de apoyo en educación básica respecto a la definición de alumnos con aptitudes sobresalientes. Un estudio cualitativo. Talincrea, 5(10), 36–48.
  • Vaivre-Douret, L. (2011). Developmental and Cognitive Characteristics of “High-Level Potentialities” (Highly Gifted) Children. International Journal of Pediatrics, 2011, Artículo 42029 https://doi.org/10.1155/2011/420297.
  • Villate, A. y De Leonardis, M. (2012) “Qui suis je?” Quelques spécificités du discours sur soi à l’adolescence chez les sujets à haut potentiel intellectuel [“Who am I?” Some characteristics of the Discourse of self among Gifted Teenagers]. Neuropsychiatrie de l’Enfance et de l’Adolescence, 60, 101–107. https://doi.org/10.1016/j.neurenf.2011.09.002
  • Wechsler, D. (2005). Escala de Inteligencia de Wechsler para Preescolar y Primaria (WPPSI-III) [Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence (WPPSI-III)]. Manual Moderno.
  • Wechsler, D. (2010). Escala de Inteligencia de Wechsler para Niños (WISC-IV) [Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-IV]. Manual Moderno.
  • Zaia, P., Nakano, T. C. y Peixoto, E. M. (2018). Scale for Identification of characteristics of Giftedness: Internal structure analysis. Estudos de Psicologia (Campinas), 35(1), 39–51. https://doi.org/10.1590/1982-02752018000100005