Values education as a tool for social change from an socio-educational approach

  1. David Pérez-Jorge 1
  2. Josué Gutiérrez-Barroso 1
  3. Milagros de la Rosa Hormiga 1
  4. Candelaria de la Merced Díaz-González 2
  5. María Sandra Marrero-Morales 2
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

  2. 2 Universidad de Las Palmas de Gran Canaria
    info

    Universidad de Las Palmas de Gran Canaria

    Las Palmas de Gran Canaria, España

    ROR https://ror.org/01teme464

Revista:
International Journal of Development Research

ISSN: 2230-9926

Año de publicación: 2016

Volumen: 6

Número: 5

Páginas: 7950-7954

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: International Journal of Development Research

Resumen

Values education is a key element to achieve a comprehensive development of students. The wayschools deal with this education is a key element concerning its effectiveness. Nowadays, there isno agreement as regards the most appropriate way to develop and introduce this type of educationin schools. Perhaps, this is the reason that explains the development of a significant amount oftraining programs related to values education. The aim of this study is to know all the programsthat have been already used in the promotion of values education in schools. In order to achievethis aim, a bibliometric review is performed, including 170 programs, in the period 1986-2016.This research shows both the relevance that has been given to values education over time and thedifferent approaches and areas from which values education has been developed. The lack ofunification in the effective criteria of the analyzed proposals has allowed us to suggest theguidelines for what we consider as the future values education programs.

Referencias bibliográficas

  • Bajaj, M. 2008. The Encyclopedia of Peace Education. Charlotte: Age Publishing.
  • Bajaj, M. and Chiu, B. 2009. Education for Sustainable Development as Peace Education. Peace&Change, 34(4), 441-455.
  • Bereday, G. 1968. El método comparativo en Pedagogía. Barcelona: Herder.
  • Boqué, M.C., Pañellas, M., Alguacil, M. and García, L. 2014. La cultura de paz en la educación para la ciudadanía y los derechos humanos en los libros de texto de educación primaria. PerfilesEducativos, 36, 146, 80-97.
  • Brenes-Castro, A. 2004. An Integral Model of Peace Education. In L. Anita (Ed.), Educating for a Culture of Social and Ecological Peace. Nueva York: State University of New York.
  • Del Valle, I. D., Esteban, J. M. D. and de Foronda Pérez, Ó. L. 2015. La crisis financiera global: síntoma de una crisis de valores. Revista de Ciencias Sociales, 21(1).
  • Fermán, I., Guzmán, F., Torres, A., Ahumada, C., & Díaz, F., 2014. Estrategia para modificar conocimientos y actitudes en niños escolares: un programa de educación para la salud. Psicología y Salud, 14 (1), 135-142.
  • Grasa, R. 2000. Evolución de la educación para la paz. La centralidad del conflicto para la agenda del siglo XXI. Cuadernos de Pedagogía, 287, 52-56
  • Guttman, A. 2001. La educación democrática: una teoría política de la educación. Barcelona: Paidós.
  • Harris, I. & Morrison, M. L. 2003. Peace Education. Jefferson: McFarland & Co.
  • Hilker, F. 1964. La Pédagogiecomparée. París: InstitutPédagogique National.
  • Johnson, D. W. and Johnson, R. T. 2006. Peace Education for Consensual Peace: The essential role of conflict resolution. Journal of PeaceEducation, 3 (2), 147-174.
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Retrievedfromhttps://www.boe.es/buscar/pdf/2006/BOEA-2006-7899-consolidado.pdf. [January 8, 2016].
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa. Retrieved from http://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2013- 12886. [January 8, 2016].
  • Moreno, R. M. 2015. Educación en valores. Programa para su desarrollo en la Educación Secundaria Obligatoria. Tendencias Pedagógicas, 8, 99-108.
  • Muñoz, M. L. A. 2014. Diagnóstico e intervención en escuelas desde la política de convivencia escolar y enfoque de derechos humanos/Diagnosis and intervention in schoolsfrom living schoolpolicy and human rightsapproach. Actualidades Investigativas en Educación, 14(3), 1-18.
  • Pérez-Jorge, D. 2010. Actitudes y concepto de la diversidad humana: un estudio comparativo en centros educativos de Tenerife. La Laguna, España: Universidad de La Laguna
  • Pérez-Jorge, D. 2010b. El profesor motivador: El profesor que estimula e implica a los alumnos en proyectos para el desarrollo de la competencia cultural y artística. In O. Alegre (Ed.), Capacidades docentes para atender a la diversidad (pp.139-153). Sevilla: MAD.
  • Pérez-Jorge, D. and Rodríguez, M. C. 2012. Actitudes de los maestros hacia las necesidades especiales de los alumnos. In O. Alegre (Ed.), Investigación sobre competencias y tecnología para la inclusión y la interculturalidad (pp.180- 196). Madrid: Arial.
  • Pérez-Jorge, D., Alegre, O.M. Rodríguez-Jiménez, M.C. Márquez-Domínguez, Y. and Dela Rosa, M. 2016. La Identificación del conocimiento y actitudes del profesorado hacia la inclusión de los alumnos con necesidades educativas especiales. European Scientific Journal, 12(7), 64-81. http://dx.doi.org/10.19044/esj.2016.v12n7p64
  • Rodríguez, G. 2008. Diálogo de especialistas sobre formación de docentes para la educación en valores y ciudadanía. Formación de docentes para la educación en valores y ciudadanía: Tendencias y perspectivas, (p. 8). Instituto para el Desarrollo y la Innovación Educativa, IDIE - Formación de docentes y educadores: Bogotá.
  • Tuvilla, J. 2004. Cultura de paz. Fundamentos y claves educativas. Bilbao: Desclée de Brower.
  • UNESCO, 1995. Towards a Culture of Peace. Unesc’s Transdisciplinary Project. Retrieved from http://www3.unesco.org/iycp/ [September 12, 2015].