La transferencia del conocimiento en la red. Análisis del portal educativo Yo Soy Tu Profe

  1. Ruiz Domínguez, Miguel Ángel 1
  2. Area Moreira , Manuel 2
  1. 1 Universidad Internacional de la Rioja (España)
  2. 2 Universidad de la Laguna (España)
Journal:
Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

ISSN: 1135-9250

Year of publication: 2021

Issue Title: Tecnologías para la enseñanza en Educación Infantil

Issue: 76

Pages: 159-180

Type: Article

DOI: 10.21556/EDUTEC.2021.76.1917 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

Abstract

The objective of this work is to analyze the impact and scope of Yo Soy Tu Profe, a digital teaching and dissemination project five years after its creation with great national and international repercussion. For this, the frequency of use and content of the educational portal, the central axis of the work, and of the different social networks that support and turn the web into a learning space are analyzed. In this sense, in the first place, an exhibition is made of the current digital context and the different tools available that favor the exchange and management of knowledge, as well as the different scenarios in which students develop vitally and intellectually on the Internet. Subsequently, the results obtained during these years are shown, analyzing what content has had the most impact and where these visits take place. Finally, it concludes with a reflective inquiry about the different use of the platforms and applications used based on their idiosyncrasies and characteristics.

Bibliographic References

  • Abad-Segura, E., González-Zamar, M., de la Rosa, A. L. y Gallardo-Pérez, J. (2020). Gestión de la economía digital en la educación superior: tendencias y perspectivas futuras. Campus Virtuales, 9(1), 57-68. http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/621
  • Adell, J., y Castañeda, L. (2010). Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLEs): una nueva manera de entender el aprendizaje. En R. Roig Vila y M. Fiorucci (Ed.), Claves para la investigación en innovación y calidad educativas. La integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y la Interculturalidad en las aulas (pp. 19-30). https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=435979
  • Álvarez, E., Heredia, H. y Romero, M.F. (2019). La Generación Z y las Redes Sociales. Una visión desde los adolescentes en España. Revista Espacio, 20(40), 1-13. https://rodin.uca.es/xmlui/handle/10498/21358
  • Arroyo, N. (2007). ¿Web 2.0? ¿Web Social? ¿Qué es eso? Educación y biblioteca, 161, 69-74. http://eprints.rclis.org/10566/
  • Blasco Magraner, J. S. y López Ramos, R. (2020). Instagram como herramienta de aprendizaje musical en educación secundaria y bachillerato. Vivat Academia. Revista de Comunicación, (151), 25-45. http://doi.org/10.15178/va.2020.151.25-45
  • Castañeda, L., y Camacho, M. (2012). Desvelando nuestra identidad digital. El profesional de la información, 4, 354-360. https://doi.org/10.3145/epi.2012.jul.04
  • Cheng, N., Y Dong, K. (2018). Knowledge communication on social media: A case study of biomedical science on Baidu Baike. Scientometrics, 116(3), 1749-1770. https://doi.org/10.1007/s11192-018-2828-1
  • Cobo, C. y Moravec, J. (2011). Aprendizaje Invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. Col·lecció Transmedia XXI. Laboratori de Mitjans Interactius. Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona. http://www.razonypalabra.org.mx/varia/AprendizajeInvisible.pdf
  • Comisión Europea (2018). Recomendación del consejo de 22 de mayo de 2018 relativa a las competencias clave para el aprendizaje permanente. https://eur-lex.europa.eu/legal- content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=SV
  • Conner, M.L. (2009). Informal http://marciaconner.com/intros/informal.html Learning. Maria Conner.
  • Corbetta, P. (2010). Metodología y Técnicas de Investigación Social. McGraw Hill.
  • Correa, J.M., Martínez-Arbeláiz, A. y Aberasturi-Apraiz, E. (2015). Postmodern reality shock: Beginning teachers as sojourners in communities of practice. Teaching and Teacher Education, 48, 66-74. https://doi.org/10.1016/j.tate.2015.02.007
  • Falloon, G. (2020). From digital literacy to digital competence: the teacher digital competency (TDC) framework. Education Tech Research Dev, 68,2449–2472. https://eric.ed.gov/?id=EJ1269156
  • Freire, P. (2012). Pedagogía de la indignación: cartas pedagógicas en un mundo revuelto. Siglo veintiuno editores.
  • García Aretio, L., y Marín Ibáñez, R. (1998). Aprendizaje abierto y a distancia. Perspectivas y consideraciones políticas. UNESCO-UNED. https://recursos.portaleducoas.org/politicas- informes/aprendizaje-abierto-y-distancia-consideraciones-sobre-tendencias-pol-ticas-y
  • García Aretio, L. (2020). Bosque semántico: ¿educación/enseñanza/aprendizaje a distancia, virtual, en línea, digital, eLearning...? RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 09-28. https://doi.org/10.5944/ried.23.1.25495
  • González-Martínez, J., Serrat-Sellabona, E., Estebanell-Minguell, M., Rostan-Sánchez, C., y Esteban Guitart, M. (2018). Sobre el concepto de alfabetización transmedia en el ámbito educativo. Una revisión de la literatura. Comunicación y Sociedad, 33, 15-40. https://doi.org/10.32870/cys.v0i33.7029
  • Wycliff, E. Johannesen, M y Gudmundsdottir, B. (2019). Developing teachers’ digital competence: approaches for Art and Design teacher educators in Uganda. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology (IJEDICT), 15, (1), 147-163. https://www.researchgate.net/publication/332786096_Developing_teachers_digital_com petence_approaches_for_Art_and_Design_teacher_educators_in_Uganda
  • Hargittai, E., Füchslin, T., y Schäfer, M.S. (2018). How do young adults engage with science and research on social media? Some preliminary findings and an agenda for future research. Social Media + Society, 4(3), 1-10. http://doi.org/10.1177/2056305118797720
  • Hine, C. (2000). Virtual ethnography. Sage.
  • INTEF. (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. https://aprende.intef.es/sites/default/files/2018-05/2017_1020_Marco- Com%C3%BAn-de-Competencia-Digital-Docente.pdf
  • Lara. T. (2009). El papel de la Universidad en la construcción de su identidad digital. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 6(1). http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v6i1.25
  • Lévy, P. (2003). Le futur Web exprimera l’intelligence collective de l’humanité. Journal du Net. http://www.journaldunet.com/itws/it_plevy.shtml
  • Lin, M. H., Chen, H. C., y Liu, K. S. (2017). A Study of the Effects of Digital Learning onLearning Motivation and Learning Outcome. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(7), 3553-3564. https://doi.org/10.12973/eurasia.2017.00744a
  • López, M.C. (2014). TIC y redes sociales en educación secundaria: Análisis sobre identidad digital y riesgos en la red. Etic@net, 14(2). http://eticanet.org/revista/index.php/eticanet/article/view/43
  • Manrique-Losada, B., Zapata Cárdenas, M. y Arango Vásquez, S. (2020). Entorno virtual para cocrear recursos educativos digitales en la educación superior. Campus Virtuales, 9(1), 101- 112. http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/632
  • OCDE (2010). ¿Are the New Millennium Learners Making the Grade? Technology Use and Educational Performance in PISA. Organization for Economic Cooperation and Development. https://www.oecd-ilibrary.org/education/are-the-new-millennium- learners-making-the-grade_9789264076044-en
  • O'Reilly, T. (2005). What is Web 2.0: Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software. OREILLY. https://www.oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.html
  • Pantoja, A. (2009). Manual básico para la realización de tesinas, tesis y trabajos de investigación. Editorial EOS.
  • Pedro, K.M., y Chacón, M. (2017). Pesquisas na internet: Uma análise das competências digitais estudantes precoces e/ou com comportamento dotado. Educar em Revista, 33(66), 227- 240. https://doi.org/10.1590/0104-4060.50335
  • Pérez, M. (2012). Identidad digital: Introducción. Telos. Cuadernos de comunicación e innovación, 91, 54-58. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3923254
  • Pérez-Escoda, A. y García-Ruiz, R. (2020). El engagement del influencer en YouTube como recurso educativo para la innovación en el aula. En A. de Vicente Domínguez y J. Sierra Sánchez (Coord.). Aproximación periodística y educomunicativa al fenómeno de las redes sociales, pp. 447-460. McGrawHill. https://www.researchgate.net/publication/339352541_El_engagement_del_influencer_e n_YouTUbe_como_recurso_educativo_para_la_innovacion_en_el_aula
  • Redecker, C. (2017). European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu. In Punie, Y. (Ed.), Publications office of the European Union. Joint Research Centre. https://doi.org/10.2760/159770
  • Scolari, C. (2018). Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas. Aprovechando las competencias transmedia de los jóvenes en el aula. Ce.Ge https://digital.fundacionceibal.edu.uy/jspui/handle/123456789/247
  • Skripcova, L. (2017). Participative culture in community media. European Journal of Media, Art & Photography, 5(1), 98-100. https://www.researchgate.net/publication/346216810_Participative_culture_in_commun ity_media
  • Simandl, V. y Vaníek, J. (2017). Influences of ICT teacher’s knowledge and routines in a technical safety context. Telematics and Informatics, 34 (8), 1488-1502. https://doi.org/10.1016/j.tele.2017.06.012
  • Twigg, C. (2002). Innovations in online learning: Moving beyond the no significant difference. Pew Learning & Technology Program. https://library.educause.edu/resources/2002/1/innovations-in-online-learning-moving- beyond-no-significant-difference
  • Vilanova, N y Ortega, I. (2017). Generación Z. Todo lo que necesitas saber sobre los jóvenes que han dejado viejos a los millennials. Plataforma Editorial.
  • Vizcaíno-Verdú, A., Contreras-Pulido, P y Guzmán-Franco, M. (2019). Lectura y aprendizaje informal en YouTube: El boktuber. Revista Comunicar, 59, (17), 95-104. https://doi.org/10.3916/C59-2019-09
  • Zapata, M. y Lizenberg, N. (2012). Construyendo la identidad digital en el entorno de aprendizaje. En L. Bengoechea, y J.R. Hilera (Coord), Actas del iii Congreso Iberoamericano sobre Calidad y Accesibilidad de la Formación Viturtual (pp. 319-331). CAFVIR.