La nueva Ley de Educación (LOMLOE) ante los Objetivos de Desarrollo Sostenible de la Agenda 2030 y el reto de la COVID-19

  1. Miguel Ángel Negrín Medina
  2. Juan José Marrero Galván
Journal:
Avances en supervisión educativa: Revista de la Asociación de Inspectores de Educación de España

ISSN: 1885-0286

Year of publication: 2021

Issue: 35

Pages: 140-182

Type: Article

More publications in: Avances en supervisión educativa: Revista de la Asociación de Inspectores de Educación de España

Abstract

The objective of this work has been to analyse the genesis ofOrganic Law 3/2020, of December 29,which modifies Organic Law 2/2006, of May 3, on Education(LOMLOE)through the 2030 SustainableDevelopment GoalsAgendaand the impact of Covid-19 pandemic on the implementation of these goals.Documentary references on the SDGs from international (UN, UNESCO, etc.) and national sources have been analysed for their implementation and development inSpain. From this analysis and a carried-out reflection, it is possible to conclude that LOMLOE seems to be based on this objectivein compliance with SDG-4 (education), as well as for the fight against climate change. This is conducted throughthe introduction of education forsustainable development and for global citizenship (EDS-ECG), new transversal competences, new curricular developments,and a greater inclusion. The development of these, will be essential in the post-COVID era. In this context, the Educational Inspection should play an essential role in this process.

Bibliographic References

  • Benayas, J. & Marcén, C. (2019). De la Educación Ambiental a la Educación para la Sostenibilidad. En J. Benayas J. y C. Marcén (Coord.), Hacia una Educación para la Sostenibilidad: 20 años después del Libro Blanco de la Educación Ambiental en España (13-30). Madrid: Red Española para el Desarrollo Sostenible (REDS). Recuperado de: https://reds-sdsn.es/2-informe-educacion-ambiental
  • Bórquez, B. & Lopicich, B. (2017). La dimensión bioética de los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS). Revista de Bioética y Derecho, 41, 121-139. Recuperado de: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1886-58872017000300009&lng=es&tlng=es
  • Burgess, S. & Sievertsen, H.H. (2020). Schools, Skills, and Learning: The Impact of COVID-19 on Education. VOX & CEPR Portal. Recuperado de: https://voxeu.org/article/impact-covid-19-education
  • Castán, J. (2016). El reto de la Inspección de Educación en España. Avances en Supervisión Educativa, (25). doi: https://doi.org/10.23824/ase.v0i25.561
  • De Haan, G. (2010). The development of ESD-related competencies in supportive institutional frameworks. International Review of Education, 56, 315-328.
  • Glasser, H. & Hirsh, J. (2016). Toward the development of robust learning for sustainability core competencies. Sustainability: The Journal of Record, 9, 121-134.
  • Heggen, K., Sandset, T. & Engebretsen, E. (2020). COVID-19 and sustainable development goals. Bulletin of the World Health Organization, 98, 646. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.2471/BLT.20.263533
  • Hernández, A. (2020). ¿Cómo están afrontando los docentes la crisis del COVID-19? UNICEF-España. Recuperado de: https://www.unicef.es/educa/blog/docentes-frente-al-coronavirus
  • Iwuoha, J. & Jude-Iwuoha, A. (2020). Covid-19: Challenge to SDG and Globalization. Electronic Research Journal of Social Sciences and Humanities, 2, 103-115. Recuperado de: http://www.eresearchjournal.com/wp-content/uploads/2020/07/10.-Covid-19-Challenge-to-SDG-and-Globalisation-1.pdf
  • Leicht, A., Combes, B., Byun, W. & Agbedahin, A. (2018). From Agenda 21 to target 4.7: the development of ESD. En A. Leicht, J. Heiss y W. Byun (Eds.), Issues and Trens in Education for Sustainable Development (25-38). París (Francia): UNESCO. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000261445
  • McKibbin, W. & Fernando, R. (2020). The economic impact of Covid-19. En R. Baldwin y B. Weder (Eds.), Economics in the Time of COVID-19 (45-51). Londres (UK): CEPR. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/339780440
  • Min, Y. & Perucci, F. (2020). Impact of COVID-19 on SDG progress: a statistical perspective. UN/DESA Policy Brief, (81). Recuperado de: https://digitallibrary.un.org/record/3881166
  • Negrín M. A. & Marrero, J. J. (2018). Evolución en la escolarización del alumnado con necesidades educativas especiales en el sistema educativo español: conceptualización, síntesis histórica y papel de la Inspección Educativa. Avances en Supervisión Educativa, (29). Recuperado de: https://doi.org/10.23824/ase.v0i29.596
  • Negrín, M. A. & Marrero, J. J. (2020a). Intergenerational collaboration between teachers. Actions that improve teaching in initial training programmes for experimental science teachers. En R. Dorczak y A. Portela (Eds.), Generational diversity and intergenerational collaboration among teachers; perspectives and experiences (105-123). Cracovia (Polonia): Monographs and Studies of the Jagiellonian University, Institute of Public Affairs. Recuperado de: https://isp.uj.edu.pl/documents/2103800/139368467/Generational+diversity+and+intergenerational+collaboration+among+teachers/
  • Negrín, M. A. & Marrero, J. J. (2020b). La Inspección de Educación y la formación del profesorado: fases de la carrera docente, colaboración voluntaria de inspectores jubilados y fomento de vocaciones científicas. Propuesta participativa en la enseñanza de las ciencias experimentales. Avances En Supervisión Educativa, (34). Recuperado de: https://doi.org/10.23824/ase.v0i34.684
  • Sarasúa, A. (2019). La Inspección de educación, un futuro incierto. Aula, (25), 91-104. doi:10.14201/aula20192591104
  • Sachs, J., Schmidt-Traub, G., Kroll, C., Lafortune, G. & Fuller, G. (2018). Sustainable Development Report 2019. New York: Bertelsmann Stiftung and Sustainable Development Solutions Network (SDSN). Recuperado de: https://s3.amazonaws.com/sustainabledevelopment.report/2018/2018_sdg_index_and_dashboards_report.pdf
  • Sachs, J., Schmidt-Traub, G., Kroll, C., Lafortune, G. & Fuller G. (2019). Sustainable Development Report 2019. New York (USA): Bertelsmann Stiftung and Sustainable Development Solutions Network (SDSN). Recuperado de: https://s3.amazonaws.com/sustainabledevelopment.report/2019/2019_sustainable_development_report.pdf
  • Sachs, J., Schmidt-Traub, G., Kroll, C., Lafortune, G., Fuller, G. & Woelm, F. (2020). The Sustainable Development Goals and COVID-19. Sustainable Development Report 2020. Cambridge (UK): Cambridge University Press. Recuperado de: https://s3.amazonaws.com/sustainabledevelopment.report/2020/2020_sustainable_development_report.pdf
  • Segura, J., Gairín, J. & Silva, P. (2018). Percepciones de la Inspección educativa catalana sobre su situación y necesidades, a partir de la aprobación del Decreto de autonomía de centros (2010). Avances en Supervisión Educativa, (30). doi: https://doi.org/10.23824/ase.v0i30.627
  • Rieckmann, M. (2012). Future-oriented higher education: which key competencies should be fostered through university teaching and learning? Futures, 44, 127-135.
  • Rieckmann, M. (2018). Learning to transform the world: key competencies in Education for Sustainable Development. En A. Leicht, J. Heiss, y W. Byun (Eds.), Issues and Trens in Education for Sustainable Development (39-59). París (Francia): UNESCO. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000261445
  • Rodríguez, M. (2019). La especialización de la inspección educativa: un paso hacia la modernización. Avances en Supervisión Educativa, (32). doi: https://doi.org/10.23824/ase.v0i32.659
  • Rychen, D. (2003). Key competencies: meeting important challenges in life. En D. Rychen y L. Salganik (Eds.), Key Competencies for a Successful Life and Well-functioning Society (63-107). Cambridge, MA (USA): Hogrefe and Huber.
  • Valera, F., Álvarez B. & Cortés, J. (2020). Guía para la localización de la Agenda 2030. Madrid: Ministerio de Derechos Sociales y Agenda 2030. Recuperado de: https://www.agenda2030.gob.es/recursos/docs/Guia_Localizacion_Agenda_2030.pdf
  • Wiek, A., Withycombe, L. & Redman, C. (2011). Key competencies in sustainability: a reference framework for academic program development. Sustainability Science, 6, 203-218.
  • Wiek, A., Bernstein, M., Foley, R., Cohen, M., Forrest, N., Kuzdas, C., Kay, B. & Withycombe, L. (2016). Operationalising competencies in higher education for sustainable development. En M. Barth, G. Michelsen, I. Thomas, y M. Rieckmann (Eds.), Routledge Handbook of Higher Education for Sustainable Development (241-260). Londres (UK): Routledge.