Análisis del turista británico que visita las Islas Canarias

  1. Raquel Martín Rivero 1
  2. Alicia Cabrera Rodríguez 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
TURYDES: Revista sobre Turismo y Desarrollo local sostenible

ISSN: 1988-5261

Year of publication: 2015

Volume: 8

Issue: 19

Pages: 19

Type: Article

More publications in: TURYDES: Revista sobre Turismo y Desarrollo local sostenible

Metrics

CIRC

  • Social Sciences: C
  • Human Sciences: C

Abstract

The incidence of British tourism in the Canary Islands is of such magnitude since it is one of the major source markets of tourists to the Islands. The analysis of the elements that characterized this tourism in 2013, is the purpose of this work. This will be a descriptive analysis which will address aspects such as demand for British tourism in the Islands, the British tourist's profile and the characteristics of their travel, as well as, their perception on Canary Islands. Thus, useful information will be provided to professionals of the tourism sector to establish strategic guidelines that will help to improve the service in the Islands and attract a greater number of British tourists to the archipelago.

Bibliographic References

  • Bethencourt, M. Y., González, O. M., Díaz, F. M., & Álvarez, J. A. (2002). La Segmentación del Mercado Turístico Canario con Relación al Gasto: El Caso de la Isla de La Palma. IV Congreso Turismo y Tecnologías de la Información y las Comunicaciones.
  • Canarias: el mejor clima del mundo. (20 de julio de 2013). El Diario.es. Recuperado de http://www.eldiario.es/ http://www.eldiario.es/canariasahora/canariasopina/Canarias-mejor-clima-mundo_6_155794462.html
  • Consultora HVS. (2015). Spain - The tourism sector is heading the recovery. http://dtxtq4w60xqpw.cloudfront.net/sites/all/files/pdf/unwto_highlights14_sp_hr.pdf
  • Cooper, C., Fletcher, J., Fyall, A., Gilbert, D., & Wanhill, S. (2007). El turismo: Teoría y práctica. Síntesis. Madrid.
  • Dorta Rodríguez, A., & García Cruz, J. I. (2010). Turismo en tiempos de crisis. La renovación urbana como estrategia en destinos turísticos maduros. El caso de Puerto de la Cruz (Tenerife). Coloquios de Historia Canario Americana.
  • España apuesta por consolidarse como destino “beach plus” para los turistas británicos. (4 noviembre 2014) ElEconomista.es. Recuperado de: http://www.eleconomista.es/interstitial/volver/240878542/turismo-viajes/noticias/6214331/11/14/Espana-apuesta-por-consolidarse-como-destino-beach-plus-para-los-turistas-britanicos.html
  • Espejo Marín, C., & Mansilla Pérez, A. (1998). El turismo alemán en España. Cuadernos de Turismo, No 2, 41–54.
  • Esteban Talaya, Á. (2001). Modelos de la demanda turística en España: segmentación por países de procedencia. Las Nuevas Formas Del Turismo. Caja Rural Mediterránea, 81-101.
  • EXCELTUR y Gobierno de Canarias. (2014). Estudio de Impacto Económico del Turismo: IMPACTUR Canarias 2013. http://www.exceltur.org/impactur/
  • Figuerola Palomo, M. (1999). La transformación del turismo en un fenómeno de masas. La planificación indicativa (1950-1974). Historia de La Economía Del Turismo de España. Madrid: Cívitas.
  • Flores Ruiz, D., & Barroso González, M. de la O. (2010). Comportamiento del turismo internacional en tiempos de crisis económicas. XII Reunión de Economía Mundial, 26-28 mayo. Santiago de Compostela.
  • Garau Vadell, J. B., & Tur Tur, V. (2000). El turismo senior en Balears. In Confederació d’Associacions Empresarials de Balears. Islas Baleales.
  • Gómez Martín, B., & López Palomeque, F. (2002). Regionalización turística del mundo. Edicions Universitat Barcelona.
  • González, A., Sánchez, I., & Sanz, S. (2006). Caracterización del turista de sol y playa: una comparativa con el turista rural y cultural. Actas del IX Congreso de Turismo, Sol, Playa y Turismo Residencia. Alicante.
  • González Fernández, A. M. (2005). La segmentación del mercado turístico por estilos de vida: Una estrategia empresarial en auge. Investigación Y Marketing, (87), 18.
  • Hernández Martín, R. et al. (2014). Identifying micro-destinations and providing statistical information: a pilot study in the Canary Islands. Current Issues in Tourism, 1–20.
  • Instituto Canario de Estadística. (2013a). Encuesta de Alojamiento Turístico en Establecimientos Extrahoteleros (Metodología 2012).
  • Instituto Canario de Estadística. (2013b). Encuesta de Alojamiento Turístico en Establecimientos Hoteleros (Metodología 2010).
  • Instituto Canario de Estadística. (2013c). Encuesta sobre Gasto Turístico (EGT).
  • Instituto de Estudios Turísticos. (2013). Encuesta de Movimientos Turísticos en Fronteras (FRONTUR).
  • Martín Azami, D. (2009). Caracterización De Las Formas De Fidelidad Del Turista A Un Destino. Turismo Y Desarrollo Local, (5).
  • Martin Rivero, R., & González Mora, Y. M. (2014). La segmentación del gasto de los turistas que llegan a Canarias. IX Seminario Canario de Economía, Empresa y Turismo, 19-20 junio, Santa Cruz de Tenerife.
  • Mathieson, A., Wall, G., & others. (1982). Tourism, economic, physical and social impacts. Longman.
  • Molina Collado, A. et al. (2007). Segmentación de la demanda turística: un análisis aplicado a un destino de turismo cultural. Revista de Análisis Turístico, (4).
  • Muñoz, T. G. (2011). La demanda de turismo británico en España. Boletín Económico de ICE, Información Comercial Española, (3010), 49–62.
  • Nadal, J. R., Font, A. R., & Pérez, E. A. (2005). Un modelo dinámico de demanda turística para Las Baleares. Revista de Economía Aplicada, 13(39), 5–20.
  • Navinés, F., & Ronquillo, A. (2001). Modelos de previsión de la demanda turística alemana y británica en Baleares y por islas. Estudios Turísticos, (147), 95–102.
  • Oficina de Estadísticas Nacionales (ONS) de Reino Unido. (2013). International Passenger Survey (IPS).
  • OMT (1998). Introducción al turismo. Organización Mundial del Turismo Madrid.
  • Organización Mundial de Turismo. (2014). Panorama OMT del turismo internacional, edición 2013.
  • Pearce, D. G., & others. (1995). Tourism today: a geographical analysis. Longman scientific & technical.
  • Pellejero, C. (1999). Historia de la economía del turismo en España. Editorial Cívitas. Madrid.
  • Pinilla Domínguez, J. P., & Boza Chirino, J. (2001). Perfiles diferenciales respecto a la demanda de la calidad en la oferta turística de Canarias. Estudios Turísticos, (147), 85–94.
  • Quintana, C. D. D., Gil, M. T., Feijoó, S. R., & Caro, A. R. (2003). Determinantes de la demanda de turismo vacacional en las Islas Canarias. Investigaciones Regionales, (3), 81–98.
  • Ramón, A. B., & Abellán, M. J. (1995). Estacionalidad de la demanda turística en España. Papers de Turisme, (17), 45–73.
  • Rodriguez, P. (2004). Puerto de la Cruz, desarrollo y evolución de un destino turístico maduro. VIII Congreso Español de Sociología. Transformaciones Globales: Confianza y Riesgo, 299–319.
  • Sastre, A., & Payeras, M. (2004). Diferencias en el perfil del turista de la temporada alta y baja en Baleares. Universitat de Les Illes Balears.
  • Song, H., & Witt, S. F. (2000). Tourism demand modelling and forecasting: Modern econometric approaches. Routledge.
  • Uysal, M. (1998). The determinants of tourism demand. The Economic Geography of the Tourist Industry: A Supply-Side Analysis, 79.
  • Vega, R. A., & Vivas, X. M. (2007). El turismo como motor de crecimiento económico. Anuario Jurídico Y Económico Escurialense, (40), 677–710.