Tratamientos Psicológicos Empíricamente Apoyados Para la Infancia y Adolescencia: Estado de la Cuestión

  1. Eduardo Fonseca-Pedrero 1
  2. Marino Pérez-Álvarez 2
  3. Susana Al-Halabí 2
  4. Félix Inchausti 3
  5. Emilio R. López-Navarro 1
  6. José Muñiz 4
  7. Beatriz Lucas-Molina 5
  8. Alicia Pérez-Albéniz 1
  9. Rosa Baños Rivera 5
  10. Antonio Cano-Vindel 6
  11. Alberto Gimeno-Peón 7
  12. Javier Prado-Abril 8
  13. Ana González-Menéndez 2
  14. Ana Vanesa Valero 9
  15. Amador Priede 10
  16. César González-Blanch 11
  17. Paloma Ruiz-Rodríguez 12
  18. Juan Antonio Moriana 13
  19. Laura E. Gómez 2
  20. Patricia Navas 14
  21. David Saldaña 15
  22. Carol-Anne Murphy 16
  23. Marta Ortiz Gómez 15
  24. Miriam Rivero Contreras 15
  25. Marta Valdés-Coronel 15
  26. Juan Martos 17
  27. Raquel Ayuda 17
  28. Sandra Freire 17
  29. Ana González 17
  30. María Llorente 17
  31. Celestino Rodríguez 2
  32. Débora Areces 2
  33. Marisol Cueli 2
  34. Trinidad García 2
  35. Paloma González-Castro 2
  36. Amaia Izquierdo Elizo 18
  37. Isabel Cuéllar Flores 19
  38. Diego Padilla Torres 20
  39. Rebeca Cerezo 2
  40. Estrella Fernández 2
  41. Ellián Tuero 2
  42. Natalia Suárez Fernández 2
  43. José Carlos Núñez 2
  44. Carmen Caballero-Peláez 21
  45. Sánchez Reales, Sergio
  46. Javier Ortuño-Sierra 1
  47. Irene Alonso Fernández 7
  48. Mª Isabel Gutiérrez López 7
  49. Carlamarina Rodríguez Pereira 7
  50. Teresa Bobes Bascarán 7
  51. María Roncero 5
  52. Ángel Carrasco Tornero 22
  53. Gemma García-Soriano 5
  54. María José Quiles-Sebastián 23
  55. Yolanda Quiles Marcos 23
  56. Carla López-Núñez 15
  57. Sergio Fernández-Artamendi 24
  58. Cristina Senín-Calderón 25
  59. Olga Santesteban-Echarri 26
  60. Gloria Bellido Zanin 27
  61. Salvador Perona Garcelán 28
  62. Juan F. Rodríguez-Testal 15
  63. Montserrat Postigo Claros 29
  64. Lidia Colmenero Navarrete 29
  65. Aurora Gavino Lázaro 29
  66. Joaquín Manuel Pastor Morales 30
  67. María Dolores Barros Albarrán
  68. Sergio Rufo Benavente 30
  69. Juan M. García Haro 7
  70. Beatriz Gutiérrez López 3
  71. Javier Martín Babarro 6
  72. Ainhoa Coloma-Carmona 23
  73. José Luis Carballo 23
  74. Ascensión Fumero 31
  75. Rosario J. Marrero 31
  76. Adelia de Miguel 31
  77. Wenceslao Peñate 31
  78. Martin Debbané 32
  79. Selene Valero-Moreno 5
  80. Usue De la Barrera 5
  81. Silvia Postigo-Zegarra 33
  82. Inmaculada Montoya-Castilla 5
  83. Show all authors +
  1. 1 Universidad de La Rioja
    info

    Universidad de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/0553yr311

  2. 2 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

  3. 3 Servicio Riojano de Salud (Logroño)
  4. 4 Universidad Nebrija
    info

    Universidad Nebrija

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03tzyrt94

  5. 5 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  6. 6 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  7. 7 Servicio de Salud del Principado de Asturias (SESPA)
    info

    Servicio de Salud del Principado de Asturias (SESPA)

    Oviedo, España

  8. 8 Servicio Aragonés de Salud
  9. 9 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  10. 10 Hospital Comarcal de Laredo (Cantabria)
  11. 11 Hospital Universitario Marqués de Valdecilla (Santander)
  12. 12 Centro de Salud Castilla La Nueva
  13. 13 Universidad de Córdoba
    info

    Universidad de Córdoba

    Córdoba, España

    ROR https://ror.org/05yc77b46

  14. 14 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

  15. 15 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

  16. 16 Universidad de Limerick (Irlanda)
  17. 17 Equipo Deletrea
  18. 18 Hospital Universitario Río Hortega (Valladolid
  19. 19 Hospital Clínico San Carlos (Madrid
  20. 20 Hospital Universitario Puerta de Hierro (Madrid)
  21. 21 Hospital Virgen del Castillo (Murcia)
  22. 22 Hospital Universitario y Politécnico La Fe (Valencia)
  23. 23 Universidad Miguel Hernández de Elche
    info

    Universidad Miguel Hernández de Elche

    Elche, España

    ROR https://ror.org/01azzms13

  24. 24 Universidad Loyola Andalucía (Sevilla)
  25. 25 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

  26. 26 University of Calgary (Canadá
  27. 27 Centro de Salud Mental Infanto-Juvenil de Les Corts (Barcelona
  28. 28 Hospital Universitario Virgen del Rocío (Sevilla)
  29. 29 Universidad de Málaga
    info

    Universidad de Málaga

    Málaga, España

    ROR https://ror.org/036b2ww28

  30. 30 Servicio Andaluz de Salud
  31. 31 Universidad de La Laguna (Tenerife)
  32. 32 Université de Genève
    info

    Université de Genève

    Ginebra, Suiza

    ROR https://ror.org/01swzsf04

  33. 33 Universidad Europea de Valencia
    info

    Universidad Europea de Valencia

    Valencia, España

Journal:
Psicothema

ISSN: 0214-9915 1886-144X

Year of publication: 2021

Issue Title: Monográfico Mariano Yela

Volume: 33

Issue: 3

Pages: 386-398

Type: Article

DOI: 10.7334/PSICOTHEMA2021.56 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Psicothema

Abstract

Background: The empirical evidence accumulated on the effi cacy, effectiveness, and effi ciency of psychotherapeutic treatments in children and adolescents calls for an update. The main goal of this paper objective was to carry out a selective review of empirically supported psychological treatments for a variety of common psychological disorders and problems in childhood and adolescence. Method: A review was carried out of the psychological treatments for different psychological disorders and problems in socialemotional or behavioral adjustment in the child-adolescent population according to the Spanish National Health System (Clinical Practice Guidelines) levels of evidence and degrees of recommendation. Results: The fi ndings suggest that psychological treatments have empirical support for addressing a wide range of psychological problems in these developmental stages. The degree of empirical support ranges from low to high depending on the phenomenon analyzed. The review suggests unequal progress in the different fi elds of intervention. Conclusions: From this update, psychologists will be able to make informed decisions when implementing those empirically supported treatments to address the problems that occur in childhood and adolescence.

Funding information

Esta investigaci?n ha sido financiada por el Instituto Carlos III, Centro de Investigaci?n Biom?dica en Red de Salud Mental (CI-BERSAM), por el Instituto de Estudios Riojanos (IER), por las Ayudas Fundaci?n BBVA a Equipos de Investigaci?n Cient?fica 2017 y cofinanciado con fondos FEDER en el PO FEDER de La Rioja 2014-2020 (SRS 6FRSABC026).

Bibliographic References

  • Acosta-Rodríguez, V. M., Ramírez-Santana, G. M., Hernández Expósito, S., y Axpe Caballero, A. (2020). Intervention in syntactic Skills in pupils with developmental Language Disorder. Psicothema, 32, 541- 548. https://doi.org/10.7334/psicothema2020.160
  • Asociación Americana de Psicología, División 12 (14 de marzo de 2021). Psychological Treatments. https://www.Div12.Org/Psychological-Treatments/
  • Asociación Americana de Psicología, División 53 (14 de marzo de 2021). Effective child therapy. https://effectivechildtherapy.org/
  • Australian Psychological Society (2018). Evidence-based psychological interventions in the treatment of mental disorders: A literature review (4 th ed.). Author.
  • Bachmann, C. J., Aagaard, L., Burcu, M., Glaeske, G., Kalverdijk, L. J., Petersen, I., Schuiling-Veninga, C. C., Wijlaars, L., Zito, J. M., y Hoffmann, F. (2016). Trends and patterns of antidepressant use in children and adolescents from five western countries, 2005-2012. European Neuropsychopharmacology, 26(3), 411-419. https://doi. org/10.1016/j.euroneuro.2016.02.001
  • Botella, C. (2017). Los tratamientos psicológicos basados en la evidencia. La búsqueda de la eficacia y la efectividad. En R. Fernández-Ballesteros (Ed.), Progresos y crisis en psicología clínica (pp. 23-39). Pirámide.
  • Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos (2015). Código Deontológico del Psicólogo. Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos. http://www.cop.es/pdf/CodigoDeontologicodelPsicologovigente.pdf
  • Chorpita, B. F., Daleiden, E. L., Ebesutani, C., Young, J., Becker, K. D., Nakamura, B. J., Phillips, L., Ward, A., Lynch, R., Trent, L., Smith, R. L., Okamura, K., y Starace, N. (2011). Evidence-based treatments for children and adolescents: an updated review of indicators of efficacy and effectiveness. Clinical Psychology: Science and Practice, 18(2), 154-172. https://doi.org/10.1111/j.1468-2850.2011.01247.x
  • Díez-Gómez, A., Pérez-Albéniz, A., Ortuño-Sierra, J., y Fonseca-Pedrero, E. (2020). SENTIA: An Adolescent Suicidal Behavior Assessment Scale. Psicothema, 32(3), 382-389. https://doi.org/10.7334/psicothema 2020.27
  • Espada, J. P., Orgilés, M., Piqueras, J. A., y Morales, A. (2020). Las buenas prácticas en la atención psicológica infanto-juvenil ante el COVID19. Clínica y Salud, 31(2), 109-113. https://dx.doi.org/10.5093/ clysa2020a14
  • Fenwick-Smith, A., Dahlberg, E. E., y Thompson, S. C. (2018). Systematic review of resilience-enhancing, universal, primary school-based mental health promotion programs. BMC Psychology, 6(1), 30. https://doi. org/10.1186/s40359-018-0242-3
  • Fonagy, P., Cotterl, D., Phillios, J., Bevongton, D., Glase, D., y Allison, E. (2015). What works for whom? A critical review of treatment for children and adolescents. Guildford Press.
  • Fonseca-Pedrero, E. (coord.) (2021a). Manual de tratamientos psicológicos. Adultos. Pirámide.
  • Fonseca-Pedrero, E. (coord.) (2021b). Manual de tratamientos psicológicos. Infancia y adolescencia. Pirámide.
  • Fonseca-Pedrero, E., Pérez-Álvarez, M., Al-Halabí, S., Inchausti, F., Muñiz, J., López-Navarro, E., Pérez de Albéniz, A., Lucas Molina, B., Debbané, M., Bobes Bascarán, M.T., Gimeno-Peón, A., Prado-Abril, J., Fernández-Álvarez, J., Rodríguez-Testal, J.F., González Pando, D., García Montes, J.M., García, L., Osma, J., Peris Baquero, O., Quilez, A.,… Montoya, I. (2021). Tratamientos psicológicos empíricamente apoyados para adultos: una revisión selectiva. Psicothema, 33(2), 188- 197. https://doi.org/10.7334/psicothema2020.426
  • Gálvez-Lara, M., Corpas, J., Moreno, E., Venceslá, J. F., Sánchez-Raya, A., y Moriana, J. A. (2018). Psychological treatments for mental disorders in children and adolescents: A review of the evidence of leading international organizations. Clinical Child and Family Psychology Review, 21, 366-387. https://doi.org/10.1007/s10567-018-0257-6
  • Gimeno-Peón, A. (2021). Mejorando los resultados en psicoterapia. Principio terapéuticos basados en la evidencia. Pirámide.
  • Hayes, S. C., Hofmann, S. G., Stanton, C. E., Carpenter, J. K., Sanford, B. T., Curtiss, J. E., y Ciarrochi, J. (2019). The role of the individual in the coming era of process-based therapy. Behaviour Research and Therapy, 117, 40-53. https://doi.org/10.1016/j.brat.2018.10.005
  • Hengartner, M. P. (2020). Editorial: Antidepressant prescriptions in children and adolescents. Frontiers in Psychiatry, 11, 600283. https:// doi.org/10.3389/fpsyt.2020.600283
  • Hofmann, S. G., y Hayes, S. C. (2019). The future of intervention science: Process-based therapy. Clinical Psychological Science, 7(1), 37-50. https://doi.org/10.1177/2167702618772296
  • Lancet Editors (2004). Depressing research. Lancet, 363(9418), 1335. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(04)16080-7
  • Lucas-Molina, B., y Giménez-Dasí, M. (2019) (coord.). La promoción de la salud a través de programas de intervención en contexto educativo. Pirámide.
  • Moriana, J. A., Gálvez-Lara, M., y Corpas, J. (2017). Psychological treatments for mental disorders in adults: A review of the evidence of leading international organizations. Clinical Psychology Review, 54, 29-43. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2017.03.008
  • Muñiz, J., y Fonseca-Pedero, E. (2019). Diez pasos para la construcción de un test. Psicothema, 31, 7-16. https://doi.org/10.7334/psicothema 2018.291
  • Norcross, J. C., y Lambert, M. (2019). Psychotherapy relationships that work: Evidence-based responsiveness (3rd ed.). Volume 1: Evidence-Based Therapist Contributions. Oxford University Press.
  • Norcross, J. C., y Wampold, B. E. (2019). Psychotherapy relationships that work: Evidence-based responsiveness (3rd ed.). Volume 2: Evidence-Based Therapist Responsiveness. Oxford University Press.
  • Organización Mundial de la Salud (2019). Clasificación Internacional de Enfermedades-11 (CIE-11). Autor.
  • Pérez-Álvarez, M. (2018). Para pensar la psicología más allá de la mente y el cerebro: un enfoque transteórico. Papeles del Psicólogo, 39, 161- 173.
  • Pérez-Álvarez, M. (2019). La psicoterapia como ciencia humana, más que tecnológica. Papeles del Psicólogo, 40, 1-14.
  • Pérez-Álvarez, M. (2020). El embrollo científico de la psicoterapia: cómo salir. Papeles del Psicólogo, 41, 174-183.
  • Pérez-Álvarez, M. (2021). Ciencia y pseudociencia en psicología y psiquiatría: más allá de la corriente principal. Alianza.
  • Pérez-Álvarez, M., Fernández-Hermida, J. R., Fernández, C., y Amigo, I. (2003). Guía de tratamientos psicológicos eficaces I. Adultos. Pirámide.
  • Pérez-Álvarez, M., y Fonseca-Pedrero, E. (2021). Para repensar los problemas psicológicos de la infancia y la adolescencia: hacia un enfoque contextual. En E. Fonseca-Pedrero (coord.), Manual de tratamientos psicológicos. Infancia y adolescencia (pp. 815-848). Pirámide.
  • Taylor, R. D., Oberle, E., Durlak, J. A., y Weissberg, R. P. (2017). Promoting positive youth development through school-based social and emotional learning interventions: A meta-analysis of follow-up effects. Child Development, 88(4), 1156-1171. https://doi.org/10.1111/cdev.12864
  • Timimi, S. (2009). A Straight-Talking Introduction to Children’s Mental Health Problems. PCCS Books.
  • van Os, J., Guloksuz, S., Vijn, T. W., Hafkenscheid, A., y Delespaul, P. (2019). The evidence-based group-level symptom-reduction model as the organizing principle for mental health care: time for change? World Psychiatry, 18(1), 88-96. https://doi.org/10.1002/wps.20609
  • Wampold, B. E., y Imel, Z. E. (2015). The great psychotherapy debate: The research evidence for what works in psychotherapy (2nd ed.). Routledge.
  • Weisz, J. R., y Kazdin, A. E. (2017). Evidence-Based Psychotherapies for Children and Adolescents (3rd ed). Guilford Press.
  • Weisz, J. R., Kuppens, S., Ng, M. Y., Eckshtain, D., Ugueto, A. M., Vaughn-Coaxum, R., Jensen-Doss, A., Hawley, K. M., Krumholz Marchette, L. S., Chu, B. C., Weersing, V. R., y Fordwood, S. R. (2017). What five decades of research tells us about the effects of youth psychological therapy: A multilevel meta-analysis and implications for science and practice. American Psychologist, 72(2), 79-117. https://doi.org/10.1037/ a0040360
  • Weisz, J. R., Kuppens, S., Ng, M. Y., Vaughn-Coaxum, R. A., Ugueto, A. M., Eckshtain, D., y Corteselli, K. A. (2019). Are psychotherapies for young people growing stronger? tracking trends over time for youth anxiety, depression, attention-deficit/hyperactivity disorder, and conduct problems. Perspectives on Psychological Science, 14(2), 216- 237. https://doi.org/10.1177/1745691618805436