La gestión del secreto en la filmografía de Alan J. Pakula.

  1. Galindo-Arranz, Fermín 1
  2. Fuentefría Rodríguez, David 2
  1. 1 Universidad de Santiago de Compostela, España
  2. 2 Universidad de La Laguna, España
Journal:
Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

ISSN: 2172-0150

Year of publication: 2021

Issue Title: Cine español entre milenios (1990-2010)

Issue: 23

Pages: 325-347

Type: Article

DOI: 10.24310/FOTOCINEMA.2021.V23I.12385 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Fotocinema: revista científica de cine y fotografía

Abstract

New Yorker Alan J. Pakula is a film director who made the management of secrecy the central element of his filmography- His initial experience as a producer has led him to develop his own style in which the comercial is not at odds with the quality of the story, looking for added attraction for the viewer in suspense and action. It hsa in all its films with big stars that ensure the success of the box office. This article focuses, however, on the analysis of the dark areas, the shadows of the “official versions”, the power plots, the monsters of the subconscious, the unspeakable violence and other narrative warps of his cinema, which make the management of secrecy in the narrative concrete that sustains the intriguing world of his filmography. 

Bibliographic References

  • Bernstein, C. & Woodward, R. (2017). Todos los hombres del presidente. Barcelona: Los libros del Lince.
  • Brown, J. (2005). Alan J. Pakula. His films and his life. New York: Back Stage Books.
  • Castillo, M. (14 de agosto de 2020). What the Paranoid `70s Thrillers of Alan J. Pakula can teach us about 2020. Inside Hook. Recuperado de: https://www.insidehook.com/article/movies/alan-j-pakula-1970s-thriller-teacsus-about-present
  • Del Valle, D. (2004). Klute (1971). En S. J. Schneider (Ed.), 1001 películas que hay que ver antes de morir (p.541). Barcelona: Grijalbo.
  • Ebert, R. (27 de julio de 1990). Presummed Innocent. Rogerebert.com. https://www.rogerebert.com/
  • Galindo, F. (2003). Ámbitos del Periodismo de Precisión. Santiago de Compostela: Tórculo.
  • González, J. C. (6 de marzo de 2016). Inocencia preservada: Matar a un ruiseñor, de Robert Mulligan. Revista Generación, suplemento del periódico El Colombiano. Recuperado de: https://www.tiempodecine.co/web/matar-a-un-ruisenor-del-libro-al-cine/
  • Grisham, J. (1992). El Informe Pelícano. Barcelona: Planeta.
  • Jabois, M. (19 de noviembre de 2019) ¿Es Hollywood un ventilador de ideas izquierdistas? El País. Recuperado de https://elpais.com/elpais/2019/11/08/ideas/1573239884_109102.html
  • Kazan, Elia (2005). En qué consiste ser director. En J. Kagan (Ed.), La mirada del director. Entrevistas con directores de cine (pp. 323-338). Madrid: Plot Ediciones.
  • Kemp, P. (2011). Cine. Toda la historia. Barcelona: Blume.
  • Laborde, A. (10 de noviembre de 2019). Actriz de puño en alto. El País. Recuperado de https://elpais.com/elpais/2019/11/08/ideas/1573211042_322121.html
  • Larrea, C. (2011). En busca de la verdad. Riobamba: UNACH.
  • Laurier, J. & Walsh, D. (11 de abril de 2019). En defensa de To Kill a Mockingbird (Matar a un ruiseñor): película de 1962 que vuelve a los cines esta semana. World Socialist Web. Recuperado de https://www.wsws.org/es/articles/2019/04/11/mock-a11.html
  • Lazic, E. (7 de abril de 2020). In praise of Comes a Horseman, Alan J. Pakula´s neglected western. British Film Institute/Features. Recuperado de https://www.bfi.org.uk/features/praise-comes-horseman-alan-j-pakulas-neglected-western
  • Lee, H. (2021). Matar a un ruiseñor. New York: Harpercollins.
  • Lee, H. (2017). Ve y pon un centinela. New York: Harpercollins.
  • Meyer, P. (1993). Periodismo de Precisión. Barcelona: Bosch.
  • Morin, E. (2001). El cine o el hombre imaginario. Barcelona: Seix Barral.
  • Pardo, P. (12 de julio de 2015): El ruiseñor vuelve a volar. El Mundo. Recuperado de https://www.elmundo.es/cultura/2015/07/12/55a148d5e2704e93688b4588.html
  • Pakula, A. J. (1950-1998). Alan Pakula Papers (Special Collections). Margaret Herrick Library (Online Archive of California, OAC). California: Online Archive of California. Recuperado de https://oac.cdlib.org/findaid/ark:/13030/c8v69kxw/entire_text/
  • Romero, R. (2012). La pantalla de la justicia. Matar a un ruiseñor cincuenta años después. L´Atalante. Revista de Estudios Cinematográficos (14), pp. 99-107. Recuperado de file:///C:/Users/Usuario/Downloads/La_pantalla_de_la_justicia_Matar_a_un_ru.pdf
  • Sánchez, J. L. (2002). Historia del Cine. Teoría y géneros cinematográficos, fotografía y televisión. Madrid: Alianza Editorial.
  • Sayej, N. (5 de noviembre de 2019). Finally, a documentary on filmmaker Alan J. Pakula. Forbes. Recuperado de https://www.forbes.com/sites/nadjasayej/2019/11/05/finally-a-new-documentary-on-filmmaker-alan-j-pakula/?sh=35c1a53922e6
  • Schickel, R. (20 de diciembre de 1963). Just a little film to frighten you silly. Life. Recuperado de https://books.google.es/books?id=QVQEAAAAMBAJ&pg=PA10&dq=robert+mulligan+movies&hl=es&sa=X&ved=2ahUKEwjht_zm4P_uAhULlxQKHbPsDEQQ6AEwBXoECAUQAg#v=onepage&q=robert%20mulligan%20movies&f=false
  • Schwartz, H. (28 de febrero de 2018). A brilliant, often controversial cinematographer shares his considerable expertise with student filmmakers of the American Film Institute. American Cinematographer. Recuperado de https://ascmag.com/articles/flashback-gordon-willis-asc-interview-at-afi-part-i
  • Styron, W. (2000). La decisión de Sophie. Barcelona: Random House.
  • Tavernier, B. & Coursodon, J-P. (1997). 50 años de cine norteamericano. Barcelona: Akal.
  • Turrow, S. (2006). Presunto inocente. Barcelona: Debolsillo.