La animación en bucle como dibujo vivo. Las repeticiones de Francis Alÿs

  1. Castellano San Jacinto, Tania
Journal:
Con A de animación

ISSN: 2173-3511

Year of publication: 2020

Issue Title: Animación y Dibujo

Issue: 10

Type: Article

DOI: 10.4995/CAA.2020.13276 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Con A de animación

Abstract

Francis Alÿs, a Belgian living in Mexico for more than thirty years, is a contemporary artist with a performance-based career, where he also includes a simple type of animation. The interaction between his animated films and the rest of his work place the first ones in an intertwined territory, letting them connect to other artistic registers, as well as transforming them by extending their possibilities within drawing. This relation makes their categorisation difficult, so that they avoid rigid classifications. Lastly, the fact that all selected animations are structured as loops generates a particular type of viewing, in which spectator plays both with dispossession and the illusion of control of the image.

Bibliographic References

  • ALŸS, Francis, 2018. Francis Alÿs, ‘The Logbook of Gibraltar’ Interview, Seúl: Art Sonje Center (https://vimeo.com/296494694 [acceso: julio 2019]).
  • BARTHES, Roland, 1990 [1980]. La cámara lúcida. Notas sobre la fotografía, Barcelona: Paidós (La chambre claire. Note sur la photographie, Paris: Gallimard).
  • BARTHES, Roland, 2009 [1982]. Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos y voces. Barcelona: Paidós (L’obvie et l’obtus. Essais critiques III, Paris: Éditions du Seuil].
  • BENJAMIN, Walter, 1995. Gesammelte Briefe, vol. I, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
  • BENJAMIN, Walter, 2008 [1989]. Obras, Libro I, vol. 2. Madrid: Abada (Gesammelte Schriften, Band I-2, Frankfurt am Main: Suhrkamp).
  • BENJAMIN, Walter, 2010 [1989]. Obras, Libro IV, vol. 1. Madrid: Abada (Gesammelte Schriften, Band IV-1 I-2, Frankfurt am Main: Suhrkamp).
  • BOND, Rose, 2011, “Poetics and public space: an investigation into animated installation”, Animation Practice, Process & Production, vol. 1, nº1, pp. 65-76. https://doi.org/10.1386/ap3.1.1.65_1
  • DE LEÓN YONG, Tania, 2015. “¿Por qué no nos sentamos simplemente frente a la pantalla? Dos formas de clasificar la animación”, Con A de Animación, nº 5, pp. 102-111 (https:// polipapers.upv.es/index.php/CAA/article/ view/3550 [acceso: agosto 2019]). https://doi.org/10.4995/caa.2015.3550
  • DUCHAMP, Marcel, 2008. Duchamp du signe, suivi de Notes, París: Flammarion.
  • GODFREY, Mark, BIESENBACH, Klaus, GREENBERG, Kerryn (eds.), 2010. Francis Alÿs, a story of deception, Londres: Tate Modern.
  • HORCAJADA, Ricardo, TORREGO, Joaquín F., 2012. Estrategias gráficas contemporáneas, Cuadernos de Bellas Artes, vol. 3. La Laguna (Tenerife): Sociedad Latina de Comunicación Social, pp. 1-148 (http://www.revistalatinacs. org/067/cuadernos/03_Estrategias%20graficas%20contemporaneas.pdf [acceso: diciembre 2019]).
  • HYUN, Jane (ed.), 2007. Francis Alÿs: Politics of Rehearsal, Los Ángeles: Hammer Museum y Göttingen: Steidl.
  • MEDINA, Carlos, 2004. Cortografía. Animación. Madrid: Fundación Autor, SGAE.
  • MULVEY, Laura, 2009. Death 24x a Second. Stillness and the Moving Image, Londres: Reaktion Books.
  • ROMANO, Gianni, 2000. “Francis Alÿs: streets and gallery walls”, Flash Art (International Edition), nº 211, pp. 72-73.
  • SIERRA, Sonia, 2015. “Dos muestras y nuevas preguntas de Francis Alÿs”, El Universal, Cultura, 25 de marzo 2015 (https://archivo.eluniversal.com.mx/cultura/2015/impreso/ dos-muestras-y-nuevas-preguntas-de-francis-als-76451.html [acceso: agosto 2019]).
  • TRASLAVIÑA, Cecilia, 2017. “La animación experimental en el territorio de los afectos”, Con A de Animación, nº 7, pp. 100-106 (https://polipapers.upv.es/index.php/CAA/ article/view/7300/pdf [acceso: julio 2019]). https://doi.org/10.4995/caa.2017.7300
  • VIRILIO, Paul, 1998 [1988]. La máquina de la visión. Madrid: Cátedra (La machine de vision, Paris: Éditions Galilée).
  • WAZARUS, Iris, 2019. “Morfología de la no-narrativa en la animación”, Con A de animación, nº 9, pp. 144-157 (https://polipapers.upv. es/index.php/CAA/article/view/11340 [acceso: agosto 2019]). https://doi.org/10.4995/caa.2019.11340
  • WELLS, Paul, 1998. Understanding Animation, Londres: Routledge.