Colaboración entre familia y escuela y su relación con las competencias sociales y académicas del alumnado de etnia gitana de Canarias
- José Carmona-Santiago 1
- Marta García-Ruiz 1
- Mª Luisa Máiquez 1
- Maria José Rodrigo 1
-
1
Universidad de La Laguna
info
ISSN: 0034-8082
Año de publicación: 2021
Número: 394
Páginas: 393-408
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista de educación
Resumen
The social gap of the Roma People is still notorious and is projected in the school dimension in terms of the greater dropout and school failure of students. The present study has a twofold objective: a) to analyze the perception, both of parents and teachers, about the quality of relationships between family and school; and b) examine to what extent the quality of said collaboration is related to the social and academic competences of the sons and daughters. The participants were 60 families of gypsy ethnicity, 80 children of these families and 33 teachers who teach them, residing in the Canary Islands. The information was collected through questionnaires and the data were analyzed using descriptive analysis and the CHAID decision tree technique. The independent variables were the factors of the family-school collaboration questionnaire, the variables of the socio-demographic profile of the family, the existence of inappropriate behaviors in the educational center and school absenteeism. The dependent variable was the factors of social and academic competences. The results show that families and teachers perceived a good climate in the school, with low family-school participation. The level of social competencies in the students was good and the decision trees indicated that it was associated with having fewer inappropriate behaviors at school and with a higher level of family support in school tasks and of family collaboration with the school. Academic competencies were lower and were associated with less support from families with homework and with absences from class. In conclusion, in the Autonomous Community of the Canary Islands the educational inclusion of the Gypsy People is being possible and with additional efforts to improve family-school collaboration it will also be possible to improve educational success.
Referencias bibliográficas
- Álvarez-Blanco, L., y Martínez-González, R. (2016). Cooperación entre las familias y los centros escolares como medida preventiva del fracaso y del riesgo de abandono escolar en adolescentes. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(1), 175–192.
- Berlanga, V., Rubio, M. J., y Vilà, R. (2013). Cómo aplicar árboles de decisión en SPSS. Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 6(1), 65- 79. https://doi:10.1344/reire2013.6.1615
- Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Paidos.
- Carmona-Santiago, J., García, M., Máiquez, M. L., y Rodrigo, M.J. (2019). El impacto de las relaciones entre la familia y la escuela en la inclusión educativa de alumnos de etnia gitana. Una revisión sistemática. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 9(3), 319–348. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17583/remie.2019.4666
- Consejo de Europa. Rec (2008) Recomendación sobre las políticas relativas a los Romas y/o a las Gentes del Viaje en Europa (adoptada por el Comité de Ministros el 20 de febrero de 2008). https://unionromani. org/notis/2008/noti2008-05-13.htm.
- Criado, E., y Bueno, C. (2017). El mito de la dimisión parental. Implicación familiar, desigualdad social y éxito escolar. Cuadernos de Relaciones Laborales, 35(2), 35
- Dumitrascu, T. (2020). Intellectual Development of Children in Gypsy Families in Romania. In: Walter J. Lonner, Dale L. Dinnel, Deborah K. Forgays, Susanna A. Hayes (eds), Merging Past, Present, and Future in Cross-cultural Psychology. London: Garland Science (ebook).
- Epstein, J.L. (2011). School, Family and Community Partnerships. Preparing Educators and Improving Schools. WESTVIEW Press.
- Flecha, R., & Soler, M. (2013). Turning difficulties into possibilities: Engaging Roma families and students in school through dialogic learning. Cambridge Journal of Education, 43(4), 451–465. https://doi.org/10.1080/0305764X.2013.819068
- FOESSA., F. (2014). VII Informe sobre exclusión y desarrollo social en España 2014 (Vol. 11). Cáritas Española.
- Fundación del Secretariado Gitano (2010). Discriminación y Comunidad Gitana. Informe Anual. Fundación Secretariado Gitano. https://www.gitanos.org/centro_documentacion/publicaciones/ fichas/55992.html.es
- Fundación Secretariado Gitano. (2019). Estudio comparado sobre la situación de la población gitana en España en relación al empleo y la pobreza 2018. Fundación Secretariado Gitano. https://www.gitanos. org/upload/14/89/Informe_de_discriminacion_2018__ingles_.pdf
- Gándara, J. (2008). El” fracaso escolar” de los alumnos desenganchados de la escuela: una forma de exclusión social. En La Calle: Revista Sobre Situaciones de Riesgo Social, (9), 2–5.
- García-Bacete, F. y Martínez-González, R. (2006). La relación entre los centros escolares, las familias y los entornos comunitarios como factor de calidad de la educación de menores y adultos. Cultura y Educación, 18(3-4), 213-218.
- Giménez-Adelantado, A., Piasere, L., & Liegeois, J. P. (2002). The education of Gypsy childhood in Europe. Final report. Opre Roma, (30 May), 1–98. http://cordis.europa.eu/documents/documentlibrary/82608111EN6. pdf
- Gómez-Alfaro, A. (2010). Escritos sobre gitanos. Asociación de Enseñantes con Gitanos.
- González, M. (2006). Absentismo y abandono escolar: Una situación singular de la exclusión educativa. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(1), 1-15.
- Gresham, F., & Elliott, S. (2008). Social skills improvement system (SSIS) rating scales. Bloomington, MN: Pearson Assessments. https://doi.org/10.1037/a0022662
- Hancock, I. (2011). The neglected memory of the romanies in the Holocaust/Porrajmos. In Friedman (Ed.), The routledge history of the holocaust (pp. 375-384) Routledge. London
- Hernández, L. (2016). Análisis de la competencia cultural y artística en educación física a través de las prácticas motrices tradicionales canarias: Un estudio de casos en educación secundaria obligatoria. Acciónmotriz, (17), 37–46.
- Hernández-López, C., Jiménez-Álvarez, T., Araiza-Delgado, I., y Vega- Cueto, M. (2015). La escuela como una comunidad de aprendizaje. Ra Ximhai, 11(4), 15–30.
- Hidalgo, M. y Jiménez, L. (2005). Traducción y adaptación al español del cuestionario Social Skills Rating System. Versión de profesores. Manuscrito no publicado, Universidad de Sevilla.
- Jiménez-González, N. (2018). La historia del pueblo gitano: memoria e inclusión en el curriculum educativo. Drets. Revista Valenciana de Reformes Democràtiques, (2).
- Linoff, G. y Berry, M. (2011). Data mining techniques: for marketing, sales, and customer relationship management. John Wiley & Sons.
- Lorenzo-Moledo M, Míguez-Salina G, y Cernadas-Ríos F. (2020). ¿Pueden contribuir los fondos de conocimiento a la participación de las familias gitanas en la escuela? Bases para un proyecto educativo. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria. 32, 191-211, https://revistas. usal.es/index.php/1130-3743/article/view/21299
- Losada, L. (2015). Adaptación del “social skills improvement systemrating scales” al contexto español en las etapas de educación infantil y educación primaria (Tesis doctoral). Facultad de Educación. Universidad Nacional de Educación a Distancia. http://e-spacio.uned.es/fez/view/tesisuned:Educacion-Mllosada
- Magano O., Mendes M.M. (2021) Key Factors to Educational Continuity and Success of Ciganos in Portugal. In: Mendes M.M., Magano O., Toma S. (eds). Social and Economic Vulnerability of Roma People. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-52588-0_9
- Martínez-González, R. (1996). Familia y educación. Oviedo: Universidad de Oviedo.
- Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad (2012). Estrategia Nacional para la Inclusión Social de la Población Gitana en España 2012-2020. Madrid: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. Recuperado de: https://www.mscbs.gob.es/ssi/familiasInfancia/ PoblacionGitana/docs/WEB_POBLACION_GITANA_2012.pdf
- Ministerio de Sanidad Servicios Sociales e igualdad. (2016). Segunda Encuesta Nacional de Salud a Población Gitana, 2014. Madrid: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad.
- Myers, M. (2018). Gypsy students in the UK: the impact of ‘mobility’on education. Race Ethnicity and Education, 21(3), 353-369. https://doi:10.1080/13613324.2017.1395323
- Parra, I., Álvarez-Roldán, A., y Gamella, J. F., (2017). Un conflicto silenciado: Procesos de segregación, retraso curricular y abandono escolar de los adolescentes gitanos. Revista de Paz y Conflictos, 10(1), 35–60. https://doi.org/10.6018/rie.37.1.326221
- Range, J., y Gratero, C. (2010). Habilidades sociales para el fortalecimiento del trabajo en equipo en las organizaciones educativas. INGENIERÍAUVM, 4(2), 216–228.
- Rodrigo, M. J., Máiquez, M. L., Martín, J. C., Byrne, S., y Ruiz, B. R. (2015). Manual práctico de parentalidad positiva. Síntesis.
- Rodríguez-Ruiz, B., Martínez-González, R., y Rodrigo, M.J. (2016). Dificultades de las familias para participar en los centros escolares. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(1), 79–98.
- Rubio, R. (2014). Análisis de las continuidades y discontinuidades entre escuela y familia gitana (Tesis doctoral). Facultad de Psicología. Universitat Autònoma de Barcelona.
- Salinas, J. (2015). Una aproximación a la historia de la escolarización de las gitanas y gitanos españoles (2a Parte: Siglos XX y XXI). Cabás.