La vida que continúa mientras sube el nivel del mar. Poesía y Arte en el Caribe y Canarias en la Era Antropocena

  1. Fernández Hernández, Paula 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
Anuario de Estudios Atlánticos

ISSN: 0570-4065

Year of publication: 2022

Issue: 68

Type: Article

DOI: 10.36980/10793.10384 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Anuario de Estudios Atlánticos

Abstract

The revelation of the human being as an agent in charge of the environmental and geological change involves a succession of quandaries. Some of them are strictly related to the social and organizational systems developed by humans throughout history and to the model of individual that conveys those structures. In the middle of the current climatic emergencies entailed by those attitudes and their ontological consequences, this paper reflects upon the distinctive roles of the young Caribbean and Canarian women writers and artists as inhabitants of spaces traditionally depicted under the scope of the mythical, in addition to the new manifestations of vulnerability generated by climate change.

Bibliographic References

  • AGAMBEN, G. (1998 [1995]). Homo Sacer: Sovereign Power and Bare Life. California: Stanford University Press.
  • ALAIMO, S. (2010). Bodily Natures: Science, Environment, and the Material Self. Bloomington: Indiana University Press.
  • ARANDA, V. (ed.) (2019). Conjugar el verbo arena. Poesía dominicana actual. Madrid: Editorial Polibea.
  • ASCHROFT, B.; GRIFFITHS, G. & TIFFIN, H. (2000). «Introduction». En BRYDON, D. (ed.), Postcolonialism. Critical concepts in literary and cultural studies. Londres y Nueva York: Routledge, vol. 1, pp. 47-56.BECKMAN, E. (2013). Capital Fictions.Minneapolis: University of Minnesota.
  • BERNAL, D. (2016). «La palabra naciente. Algunas notas sobre la joven poesía canaria». En DOMÍNGUEZ LUIS, C. (ed.), Poesía canaria actual. Antología 1960-1992. Córdoba: La manzana poética, pp. 23-32.
  • BRAIDOTTI, R. (2017). «Four Theses on Posthuman Feminism». En GRUSIN, R. (ed.), Anthropocene Feminism. Minneapolis: University of Minessota Press, pp. 21-48.
  • BRAIDOTTI, R. & HLAVAJOVA, M. (2018). Posthuman Glossary. Londres: Bloomsbury Publishing Plc.
  • CAMPO HERNÁNDEZ, T. (2012). «The Tide». Tercio Creciente, núm. 1, pp. 22-30.
  • CASTRO-GÓMEZ, S. y GROSFOGUEL, R. (2007). El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores.
  • COLEBROOK, C. (2017). «We Have Always Been Post-Anthropocene: The Anthropocene Counterfactual». En GRUSIN, R. (ed.), Anthropocene Feminism. Minneapolis: University of Minessota Press, pp. 1-20.
  • CRUZ, A. (2012). El cadáver de la sirena. Santa Cruz de Tenerife, Las Palmas de Gran Canaria: Ediciones Idea.
  • CRUZ, A. (2019). Si la arena resiste. Huelva: Versátiles.DE LA CADENA, M. (2015). «Uncommoning Nature». E-flux. Recuperado de http://supercommunity.e-flux.com/texts/uncommoning-nature/ [Fecha de consulta: 30/05/2020].
  • DE LA DURANTAYE, L. (2009). Giorgio Agamben: A Critical Introduction. California: Stanford University Press.
  • DELGADO, N. C. (2017). Apenas un cántaro. Bayamón: Ediciones Aguadulce.
  • DELGADO, N. C. (2019). Periodo especial. Bayamón: Ediciones Aguadulce.DELOUGHREY, E. M. (2019). Allegories of the Anthropocene. Durham: Duke University Press.
  • FLYS Junquera, C. (2013). «“Las piedras me empezaron a hablar”: Una aplicación literaria de la filosofia ecofeminista». Feminismo/s, núm. 22, pp. 89-112.
  • FREUD, S. (2001 [1914]). The Standard Edition of the Complete Phsychological Works of Sigmund Freud, vol. 17. Londres: Vintage Books.
  • GARCÍA, M. J. (2019). «Orillas y descontextos». En rojo. Recuperado de: https://www.claridadpuertorico.com/orillas-y -descontextos-el-no-lugarde-cindy-jimenez-vera/ [Fecha de consulta: 15/10/2019].
  • GARCÍA RAMOS, J.-M. (1996). Por un imaginario atlántico. Barcelona: Montesinos.
  • GARCÍA RAMOS J.-M. (2012). «Introducción al imaginario narrativo atlántico. El caso de José Antonio Rial». En GARCÍA RAMOS, J.-M. (coord.), Sobre el imaginario narrativo atlántico. Las Palmas de Gran Canaria: Fundación Mapfre-Guanarteme, pp. 9-34.
  • GHOSH, A. (2016). The Great Derangement. Climate Change and the Unthinkable. Chicago: University of Chicago Press.
  • GÓMEZ-BARRIS, M. (2017). The Extractive Zone: Social Ecologies and Decolonial Perspectives. Durham: Duke University Press Books.
  • GRUSIN, R. (ed.) (2017). Anthropocene Feminism. Minneapolis: University of Minessota Press.
  • GUIJOSA, D.; CRUZ, A. y DELGADO, S. (2012). «Leyendo el turismo, 3 poetas: Plaquette Puerto de la Cruz». Nexo. Revista intercultural de Arte y Humanidades de la Sección de Estudiantes y Jóvenes Investigadores y Creadores del IEHC, núm. 9, pp. 64-67.
  • GUIJOSA, D.; CRUZ, A. y DELGADO, S. (2014). Planeta turista. Madrid: Ediciones Amargord.
  • HARAWAY, D. J. (2016). Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene. Durham: Duke University Press.
  • HEISE, U. K. (2008). Sense of Place and Sense of Planet. The Environmental Imagination of the Global. Nueva York: Oxford University Press.
  • IZQUIERDO, L. (2017). «Entre Escila y Caribdis: la travesía del ensayo latinoamericano». MLN, núm. 2 (vol. 132), pp. 316-328.
  • JIMÉNEZ-VERA, C. (2017a). Islandia. Bayamón y San Juan: Ediciones Aguadulce y Disonante.
  • JIMÉNEZ-VERA, C. (2017b). No-lugar. Bayamón: Ediciones Aguadulce.
  • LEWIS, R. & MILLS, S. (2003). Feminist Postcolonial Theory. A Reader. Nueva York: Routledge.
  • LEWIS, S. L. & MASLIN, M. A. (2015). «Defining the Anthropocene». Nature, núm. 7542(vol. 519), pp. 172-180.
  • LOYNAZ, D. M. (2000 [1953]). Poemas sin nombre. Pinar del Río: Ediciones Hermanos Loynaz.
  • LUGONES, M. (2008). «Colonialidad y género». Tabula Rasa, núm. 9, pp. 73-101.
  • MALDONADO-TORRES, N. (2007). «Sobre la colonialidad del ser: contribuciones al desarrollo del concepto». En CASTRO-GÓMEZ, S. y GROSFOGUEL, R. (ed.), El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, pp. 127-167.
  • MARRERO HENRÍQUEZ, J. M. (2004). «Del turista textual al lector ecológico». En DE SANTA ANA, M. (ed.), Paisajes del placer, paisajes de la crisis. El espacio turístico canario y sus representaciones. Teguise: Fundación César Manrique, pp. 15-38.
  • MCCLINTOCK, A. (1995). Imperial Leather. Race, Gender and Sexuality in the Colonial Contest. New York: Routledge.
  • MEDINA RÍOS, J. (2009). Huecos de araña. La Habana: Ediciones Unión.MEDINA RÍOS, J. (2013). Anémona. Villa Clara: Sed de Belleza.
  • MIGNOLO, W. D. (2004). Historias locales/diseños globales. Colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo. Madrid: Akal.
  • MITMAN, G. (mod.) (2019). Reflections on the Plantationocene. A conversation with Donna Haraway & Ann Tsing. Madison: University of Wisconsin.
  • MORETTI, F. (2013). The Bourgeois. Between History and Literature. Londres y Nueva York: Verso.
  • MYERS, N. (2017). «From the Anthropocene to the Planthroposcene: Designing Gardens for Plant/People Involution». History and Anthropology, núm. 3 (vol. 28), pp. 297-301.
  • PARDILLA, A. (2019). Recuperado de http://www.aliciapardilla.com/p/colaboracionbar-montenegro.html [26/05/2020].
  • PASTOR, M. (2015). Sal de magnesio. Río Piedras: La secta de los perros.
  • PASTOR, M. (2018). Falsa heladería. Bayamón: Ediciones Aguadulce.
  • PINNIX, A. (2019). «Sargassum in the Black Atlantic: Entanglement and the Abyss in Bearden, Walcott, and Philip». Atlantic Studies, núm. 4 (vol. 16), pp. 423-451.
  • PINO REINA, Y. (2018). Hilando y deshilando la resistencia (pactos no catastróficos entre identidad femenina y poesía). La Habana: Fondo Editorial Casa de las Américas.
  • PORTALATÍN RIVERA, N. (2017). «Parques, casas, regresos y sal de magnesio: breve acercamiento a la poesía de Karen Sevilla, Janette Becerra, Jocelyn Pimentel y Mara Pastor». Prisma. Revista interdisciplinaria. Universidad Interamericana de Puerto Rico. Recinto de Arecibo, año 21, pp. 10-22.
  • RAMOS RUBÉN, S. (2019). «Trabajo de campo de Rosaura Rodríguez: el luto del paisaje, la memoria de la naturaleza y el sentido de pertenencia». En Catálogo Trabajo de campo. Rosaura Rodríguez, 15 de marzo – 1 de junio de 2019. San Juan:Museo de Arte contemporáneo de Puerto Rico.
  • RICARDO, M. (2018). La ciudad de los reflejos. Inédito.
  • RODRÍGUEZ, R. (2019). Trabajo de campo. Rosaura Rodríguez, 15 de marzo – 1 de junio de 2019. San Juan: Museo de Arte contemporáneo de Puerto Rico.
  • SEGALEN, V. (1986 [1904]). Essai sur l'exotisme. París: Librairie Général Française.T
  • ORRES-SAILLANT, S. (2004). «El Caribe frente al discurso occidental». En DEMAESENEER, R. y VAN HECKE, A. (ed.), El artista caribeño como guerrero de lo imaginario. Madrid y Frankfurt: Iberoamericana y Vervuert, pp. 181-197.
  • TOUMSON, R. (2004). L’utopie perdue des Îles d’Amérique. París: Honoré Champion Editeur.
  • VEGA, C. (2004). «Paisajes de tránsito: invenciones de la mirada turística». En DE SANTA ANA, M. (ed.), Paisajes del placer, paisajes de la crisis. El espacio turístico canario y sus representaciones. Teguise: Fundación César Manrique, pp. 39-53.
  • VILCHES NORAT, V. (2019). «Del preferir decir de Falsa heladería». Cruce, Edición Especial: Asuntos de Género, 15 de marzo, pp. 90-95.
  • WARREN, K. J. & CHENEY, J. (1991). «Ecological Feminism and Ecosystem Ecology». Hypatia, núm. 1 (vol. 6), pp. 179-197.