Análisis y conclusiones en torno a la evaluación de menores con trastorno de espectro autista

  1. Llorca Llinares, Miguel 1
  2. Sánchez Rodríguez, Josefina 1
  3. Morillo Lesme, Talía Cristina 1
  4. González Parra, Beatriz 1
  5. González Hernández, Raquel 1
  6. Marrero González, Japci 1
  7. Peña Darias, Eduardo 1
  1. 1 Universidad de La Laguna. Facultad de Educación. Servicio de Psicomotricidad
Journal:
Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual

ISSN: 2530-0350

Year of publication: 2022

Volume: 53

Issue: 1

Pages: 95-113

Type: Article

DOI: 10.14201/SCERO202253195113 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Siglo Cero: Revista Española sobre Discapacidad Intelectual

Abstract

This research aims to deepen the most frequent warning signs of children diagnosed with ASD, taking into account their level of linguistic development. We analyze the results obtained from a sample of 142 children evaluated in the last five years in the Servicio de Psicomotricidad, Universidad de La Laguna. The instrument we use is the ADOS-2, and to perform the statistical analysis, we make use of the SPSS. The conclusions obtained refer to the absence of language during the first 3 years and an increase in the percentage of subjects with language acquired from this age; the limited use of the gaze, little use of facial expressiveness and limited gesture in social interaction; or the lack of response when called by name only in subjects lacking language, such as some of the most obvious characteristics in people with ASD. In general, variables in social interaction are more closely related to each other than in the other evaluated areas.

Bibliographic References

  • ALONSO, J. R. y ALONSO, I. (2014). Investigaciones recientes sobre el autismo. Psylicom Ediciones.
  • ARREBILLAGA, M. E. (2009). Autismo y Trastornos del Lenguaje (1.a ed.). Editorial Brujas.
  • BARBARO, J. y DISSANAYAKE, Ch. (2012). Indicadores de detección temprana de los trastornos del espectro del autismo en bebés y niños pequeños. Autism, 17(1), 64-68.
  • BÖLTE, S., FALCK-YTTER, M. T., CHARMAN, T., ROEYERS, H. y ELSABBAGH, M. (2013). Infants at risk for autism: a European perspective on current status, challenges and opportunities. European Child and Adolescent Psychiatry, 22(6), 341-348.
  • FERRÉ, G., SÁNCHEZ, J., LLORCA, M., VICENS, P., CAMPS, M., TORRES, M. y MORALES, F. (2019). A systematic review of instruments for early detection of autism spectrum disorders. International Journal of Psychology and Psichological Therapy, 19(1), 29-38.
  • FOMBONNE, E. (2005). Epidemiología de los trastornos generalizados del desarrollo. APNA.
  • GARCÍA-PRIMO, P., POSADA-DE LA PAZ, M., MARTÍN-CILLEROS, M. V., SANTOS, J., BUENO, G. y CANAL-BEDIA, R. (2015). La detección e intervención tempranas en menores con trastorno del espectro autista. Siglo Cero, 46(2), 31-55.
  • HERNÁNDEZ, J. M., ARTIGAS-PALLARÉS, J., MARTOS-PÉREZ, J., PALACIOS-ANTÓN, S., FUENTES-BIGGI, J., BELINCHÓN-CARMONA, M. y POSADA-DE LA PAZ, M. (2005). Guía de buena práctica para la detección temprana de los trastornos del espectro autista. Revista de Neurología, 41(4), 237-245.
  • KLIN, A., JONES, W., SCHULTZ, R., VOLKMAR, F. y COHEN, D. (2015). Visual fixation patterns during viewing of naturalistic social situations as predictors of social competence in individuals with autism. Archives of General Psychiatry, 59(9), 809-816.
  • LARBAN, J. (2012). Vivir con el autismo, una experiencia relacional. Octaedro.
  • LARBAN, J. (2018). Autismo y psicosomática en el bebé. Revista Eipea, 4, 13-18. www.eipea.cat
  • LLORCA, M., SÁNCHEZ, J., CAMPS, C. y MORALES, F. (2019). Detección temprana de signos de alarma en el desarrollo de personas con Trastornos del Espectro Autista. Revista Eipea, 6, 52-61. www.eipea.cat
  • LORD, C., LUYSTER. R. J., GOTHAM, K. y GUTHRIE, W. (2015). Escala de observación para el diagnóstico del autismo-2. MóduloT. TEA.
  • LORD, C., RUTTER, M., DILAVORE, P. C., RISI, S., GOTHAM, K. y BISHOP, S. L. (2015). Escala de observación para el diagnóstico del autismo-2. Módulos 1-4. TEA.
  • MARTÍN, P. (2004). El síndrome de Asperger. Alianza Editorial.
  • PÉREZ, M. I. y LORENZO, M. J. (2002). IDAT Inventario de desarrollo de atención temprana. Amarú Ediciones.
  • RIVIÈRE, A. (1997). Tratamiento y definición del espectro autista. Tratamiento del autismo. Nuevas perspectivas. Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
  • TAYLOR, P. G. (2015). Trastornos del Espectro Autista. Narcea.