War is a cabaret. Reflejos de la Alemania de entreguerras desde la literatura hasta el cine musical

  1. Castells Molina, Isabel 1
  1. 1 Departamento de Filología Española Universidad de la laguna
Journal:
Revista de filología románica
  1. Diz Villanueva, Alba (coord.)
  2. Guijarro Lasheras, Rodrigo (coord.)
  3. Rivero Grandoso, Javier (coord.)

ISSN: 0212-999X 1988-2815

Year of publication: 2016

Issue Title: Nº Especial: Reflejos de la Segunda Guerra Mundial en la literatura y en las artes

Issue: 33

Pages: 89-100

Type: Article

DOI: 10.5209/RFRM.55838 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de filología románica

Abstract

this paper aims to show how Bob Fosse’s Cabaret reflects the atmosphere in Germany during the advance of Nazism, from Cristopher Isherwood’s book Good bye to Berlin. For this purpose, it analyzes the diegetic function of musical numbers conceived as microcosms re-creating in abyme the society who watches them. Furthermore, we will see how this realistic treatment of the musical cinema contributes to the renovation of the genre itself.

Bibliographic References

  • Castells, Isabel (2005): «¿Y comieron perdices? Amores adúlteros vs. comedia romántica». Latente 3: 161-178.
  • Cousins, Mark (2005): Historia del cine. Barcelona: Blume.
  • Cirlot, Juan Eduardo (1984): Diccionario de símbolos. Barcelona: labor.
  • Dällenbach, lucien (1991): El relato especular. Madrid: Visor.
  • Genette, Gérard (1989a): Palimpsestos. Madrid: taurus.
  • Genette, Gérard (1989b): Figuras III. Barcelona: lumen.
  • Gottfried, Martin (2006): Bob Fosse. Vida y muerte. Barcelona: Alba.
  • Isherwood, Cristopher (2014): Adiós a Berlín. Barcelona: Acantilado.
  • Mizejewski, linda (1992): Divine Decadence: Fascism, Female Spectacle, and the Makings of Sally Bowles. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
  • Roda, Arlene (1994): «Cabaret: utilizing the film medium to create a unique adaptation». Literature Film Quaterly 22-1: 36.
  • Sánchez Noriega, José luis (2000): De la literatura al cine. Teoría y análisis de la adaptación. Barcelona: Paidós.
  • Sánchez Noriega, José luis (2006): Historia del cine. Teoría y géneros cinematográficos, fotografía y televisión. Madrid: Alianza Editorial.
  • Solmssen, Arthur R. G. (1982): Una princesa en Berlín. Barcelona: tusquets.
  • Valle-Inclán, Ramón María (2000): Luces de bohemia. Madrid: Espasa-Calpe.
  • White, Hayden (2011): La ficción de la narrativa. Ensayos sobre historia, literatura y teoría. 1957-2007. Buenos Aires: Eterna Cadencia.