Amores oblicuos sobre paisaje en guerrael colaboracionismo en Suite francesa de Irène Némirovsky

  1. Brito Díaz, Carlos 1
  1. 1 Departamento de Filología Española Universidad de La Laguna
Journal:
Revista de filología románica
  1. Diz Villanueva, Alba (coord.)
  2. Guijarro Lasheras, Rodrigo (coord.)
  3. Rivero Grandoso, Javier (coord.)

ISSN: 0212-999X 1988-2815

Year of publication: 2016

Issue Title: Nº Especial: Reflejos de la Segunda Guerra Mundial en la literatura y en las artes

Issue: 33

Pages: 59-68

Type: Article

DOI: 10.5209/RFRM.55835 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de filología románica

Abstract

Irène Némirovsky writes one of the earliest literary evidence of the Second World War as the novelistic tempo is adjacent to the events of history simultaneously. the recent film version of the bestseller (Saul Dibb, 2015) serves one of the two accounts preserved, Dolce, on the first German occupation of France in 1940. Away from the romantic narrative, film and narrative story organized one descriptive picture –detailed exemple of description style author– discovering the intimate and sensitive wars subsumed in the great decorated international conflict, in which the predictable cruelty, death and unreason stand in continuity with courage, solidarity and moral integrity unlikely. of the two conserved parts, the first (Storm in June) is articulated on fixing Storyboards vision in the slaughter; the second, Dulce, is a novel that delves into the various forms of collaboration.

Bibliographic References

  • Chaves Nogales, Manuel (2011): Lo que ha quedado del imperio de los zares. Sevilla: Renacimiento.
  • Coetzee, J. M. (2008): «Irène Némirovsky: The Dogs and the Wolves». The New York Review of Books, 20 de noviembre. En: http://www.nybooks.com/articles/archives/2008/nov/20/irene-nemirovsky-the.dogs-the-wolves/?pagination=false [Consulta: mayo 2016].
  • Dibb, Saul (dir.) (2005): Suite francesa. Coproducción Gran Bretaña-Francia-Bélgica-Canadá.
  • Färberböck, Max (dir.) (1999): Aimée & Jaguar. Alemania.
  • Fosse, Bob (dir.) (1972): Cabaret. EEUU.
  • Giménez Corbatón, José (1999a): «Irène Némirovsky. Literatura de puño cerrado». Quimera 182: 51-57.
  • Giménez Corbatón, José (1999b): «Irène Némirovsky. Literatura de puño cerrado (y 2)». Quimera 183: 45-50.
  • Kershaw, Angela (2007): «Finding Irène Némirovsky». French Cultural Studies 18: 59-81.
  • Kershaw, Angela (2009): Before Auschwitz. Irène Némirovsky and the Cultural Landscape of Inter-war France. New York/oxon: Routledge.
  • Manrique Sabogal, Winston (2006): «Los libreros premian Suite francesa». El País, 2 de junio.
  • Martí, octavi (2004): «Irène Nemirovsky, una escritora resucitada». El País, 5 de diciembre.
  • Martí, octavi (2006): «Hallado un nuevo tesoro de Némirovsky». El País, 30 de diciembre.
  • Martí, octavi (2007): «Un odio cuestionado». El País, 23 de febrero.
  • Némirovsky, Irène (2006): David Golder. trad. J. A. Soriano Marco. Barcelona: Salamandra.
  • Némirovsky, Irène (2015): Suite francesa. trad. J. A. Soriano Marco. Barcelona: Salamandra, 24ª edición.
  • Philipponnat, olivier (2009): «Les «ambigüités» d’Irène Némirovsky». La Vie des Idées, 22 de diciembre. En: http://www.laviedesidees.fr/Les-ambiguites-d-Irene-Nemironvsky. html [Consulta: mayo 2016].
  • Philipponnat, olivier y Patrick Leinhardt (2007): La vie d’Irène Némirovsky. París: Grasset- Denoël.
  • Sánchez, J. Jorge (2015): «La literatura de la Shoah. El canto del pueblo judío asesinado». Catalunya vanguardista, 23 de mayo. En: http://www.catalunyavanguardista.com/catvan/la-literatura-de-la-shoah/ [Consulta: junio 2016].
  • Sanz, María Aixa (2007): «Irène Némirovsky y el abandono». Almiar 33. En: http://www.margencero.com/articulos/aixa/irene_nemirovsky.htm [Consulta: mayo 2016].
  • Solano, Francisco (2005): «observación de la guerra». El País, 5 de noviembre.
  • Spielberg, Steven (dir.) (1993): La lista de Schindler. EEUU.
  • Vargas Llosa, Mario (2010): «Bajo el oprobio». El País, 22 de agosto.
  • Zanón, Carlos (2014): «Irène Némirovsky y el dragón». El País, 4 de julio.