Lo que la verdad escondealegorías especulares en la Edad Dorada del cine

  1. Calero Ruiz, Clementina 1
  2. Pavés Borges, Gonzalo Moisés 1
  1. 1 PROFESOR TITULAR ULL
Journal:
Eviterna

ISSN: 2530-6014

Year of publication: 2022

Issue Title: Revista Eviterna Nº 11, marzo 2022

Issue: 11

Pages: 24-37

Type: Article

DOI: 10.24310/EVITERNARE.VI11.14084 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Eviterna

Abstract

The mirror has been a recurring motif throughout the History of Art. Its iconography has been associated, moreover, with ambivalent, if not directly contradictory meanings, depending on the historical moment in which it was used by artists in their compositions. In the twentieth century, the art of cinematography enthusiastically picked up this tradition, turning it into an element that, used with subtlety, enriched the staging of many films. This work aims to outline an approach to the iconographic treatment that the mirror has had on the big screen, focusing its attention mainly on the period from the beginnings of sound cinema to the irruption of the cinematographic avant-garde in the late fifties.

Bibliographic References

  • Altuna, B. (2010). Una historia moral del rostro. Valencia: Pre-Textos.
  • Balló, J. (2000). Imágenes del silencio. Los motivos visuales en el cine. Barcelona: Anagrama.
  • Campell, S., Healey, E., Kuzmin, Y. y Glascock, M. (2021). The mirror, the magus and more: reflections on John Dee’s Obsidian mirror. Antiquity, vol. 95 (384), 1547-1564. DOI: https://doi.org/10.15184/aqy.2021.132
  • Eco, U. (1988). De los espejos y otros ensayos. Barcelona: Lumen.
  • Gámez Salas, J. M. (2018). Sobre la iconografía de las virtudes en la Sala de la Audiencia del Tribunal della Mercanzia de Florencia, Círculo Cromático, 1, 30-50.
  • Lenaers Cases, S. (2013). El espejo como reflejo de los mundos de la enajenación en el arte. En Herejía y Belleza. Revista de estudios sobre el movimiento gótico, 1, 139-150.
  • Lurker, M. (2018). Diccionario de imágenes y símbolos de la Biblia. Barcelona: Herder.
  • Melchior-Bonnet, S. (1996). Historia del espejo. Barcelona: Herder.
  • Morris, D. (2005). La mujer desnuda. Un estudio del cuerpo femenino. Barcelona: Planeta
  • Pendergrast, M. (2003). Historia de los espejos. Barcelona: Vergara.
  • Seneca, L. A. (2013). Cuestiones naturales. Madrid: Gredos.
  • Silva Maroto, P. et al. (2016). El Bosco. La exposición del V centenario. Madrid: Museo Nacional del Prado.
  • Zuffi, S. (2001). Espejo de mis deseos. En Zuffi, S. y Bussagli, M.: Arte y erotismo. La fascinante relación entre arte y eros (pp. 191-211). Milán: Electa.