Career Education and Integrated Curriculum

  1. Gonzalez-Herrera, Ana Isabel 1
  2. Márquez-Domínguez, Yolanda 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Revista:
International Journal of Research in Business and Social Science (2147- 4478)

ISSN: 2147-4478

Año de publicación: 2018

Volumen: 7

Número: 3

Páginas: 18-35

Tipo: Artículo

DOI: 10.20525/IJRBS.V7I3.878 GOOGLE SCHOLAR

Otras publicaciones en: International Journal of Research in Business and Social Science (2147- 4478)

Resumen

The article presents an action research process for the improvement of Vocational Guidance and Career Education in a school center in Santa Cruz de Tenerife (Canary Islands). The research perspective, from a collaborative and critical work, responds to the need to improve the teaching-learning practice.Priority is given to the ulterior need to improve learning for all students and increase the impact of their journey through school by means of an educational attention and guidance based on a curriculum project with an integrated and global Career Education and Guidance. Finally, results, process and conclusions are displayed of the two years of critical action research carried out by the different educational agents participating.

Referencias bibliográficas

  • Álvarez, M. & Bisquerra, R. (2012). Orientación educativa. Modelos, áreas, estrategias y recursos. Madrid, España: Wolters Kluwer Educación.
  • Álvarez, M. & Bisquerra, R. (2012). Orientación educativa. Modelos, áreas, estrategias y recursos. Madrid, España: Wolters Kluwer Educación.
  • Arthur, N. (2005a). Building from diversity to social justice competencies in international standards for career development practitioners. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 5, 137–148.
  • Beane, J.A. (2005). La integración del currículum. Madrid, España, Morata.
  • Bonals, J. (1996). El trabajo en equipo del profesorado. Barcelona, España, Graó.
  • Botía, A.B. & Calvo, L. (2009). Las grandes cifras del fracaso y los riesgos de exclusión educativa. Profesorado. Revista de currículum y formación de profesorado., 13, 51-78.
  • Carlsmith, K.C. & Cooper, J. (2002). A persuasive example of cooperative learning, Teaching of Psychology, 29, 132-135.
  • Cohen, M.S., Freeman, J.T. & Thompson, B.T. (1998). Critical thinking skills in tactical decision making: A model and a training method. In J. Canon-Bowers, and E. Salas, (Eds.), Decision-making under stress: Implications for individual and team training. Washington, (pp. 155-189). DC: American Psychological Association Publications.
  • Comisión de las Comunidades Europeas (2009). Competencias clave para un mundo cambiante. Proyecto del informe conjunto del 2010 del Consejo y de la Comisión sobre la puesta en práctica del programa de trabajo Educación y Formación 2010 Bruselas, SEC (2009).
  • Contreras, J. (1994). La investigación-acción. ¿Qué es?, ¿Cómo se hace? Cuadernos de Pedagogía., 224, 8-19.
  • Dewey, J. (2001). Democracy and Education by John Dewey. The Penn State Electronic Classics Series Publication. Pennsylvania, USA, Pennsylvania State University.
  • Escudero, J.M. (2009). Comunidades docentes de aprendizaje, formación del profesorado y mejora de la Educación. Ágora para la Educación Física y el Deporte., 10, 7-31.
  • Escudero, J.M. González, M.T. & Martínez, B. (2009). El fracaso escolar como exclusión educativa: Comprensión, políticas y prácticas. Revista iberoamericana de Educación, 50, 41-64.
  • Feldfebler, M. & Verger, A. (2006). Los mecanismos de mercado en educación. Una aproximación a sus efectos sociales. Cuadernos de Pedagogía., 353, 60-63.
  • Fernández-Sierra, J. (2006). Educación para la Carrera y globalización: ¿atrapados en las contradicciones socio-laborales neoliberals? Revista Española de Orientación y Psicopedagogía., 17, 261-272
  • Giroux, H. (2004). Teoría y Resistencia en Educación. México, Siglo XXI Editores.
  • González, A. I. & Santana, L. (1995). ¿Es posible la integración curricular de la Educación y Orientación Sociolaboral en el día a día de las Aulas? Actas del Seminario Internacional Orientación y Cambio Socio-Cultural, Argentina, Buenos Aires.
  • González, A.I. & Santana, L. (1996). Una experiencia de orientación en la E.S.O.: Las luces y las sombras de la colaboración. Manual de orientación y tutoría. Barcelona, España, Praxis.
  • González, A.I. & Santana, L. (1998). La Orientación Vocacional en la Reforma Educativa. XV Actas del Congreso de Internacional de Recursos Humanos, Orientación y Mercado Laboral. Madrid, España, AEOEP.
  • González, A.I. (1997). Cuando la realidad sociolaboral entra en la escuela. La Educación para la carrera: los contenidos vocacionales a través del currículum escolar (Tesis doctoral). Canarias, España. Universidad de La Laguna.
  • González, M.T., Escudero, J.M. Nieto, J.M. & Portela, A. (2011). Innovaciones en el gobierno y la gestión de los centros escolares. Madrid, España, Pearson-Prentice Hall.
  • González, M.T. (2003). Las relaciones micropolíticas, In M.T. González, (Coord.) Organización y gestión de centros escolares. Dimensiones y procesos. Madrid, España. Pearson-Prentice Hall.
  • González, M.T. (2003ª). Las organizaciones escolares: dimensiones y características, In M.T. González, (Coord.) (2011). Organización y gestión de centros escolares. Dimensiones y procesos. Madrid. España, Pearson-Prentice Hall.
  • Guarro, A. (2005). Los procesos del cambio en una sociedad compleja. Madrid, España, Pirámide.
  • Guarro, A. (2012). La estrategia del proceso de asesoramiento desde la colaboración: una (re)visión desde la práctica. In J. Domingo (coord.), Asesoramiento al centro educativo. Colaboración y cambio en la institución, (pp. 209-226). Barcelona, Octaedro.
  • Gysbers, N.C. & Henderson, P. (2006). Developing and managing your school guidance and counseling program (4th ed.). Alexandria, VA, American Counseling Association.
  • Habermas, J. (1999ª). Teoría de la acción comunicativa. Crítica de la razón funcionalista. Madrid, España, Taurus.
  • Habermas, J. (1999b). Teoría de la acción comunicativa. Racionalidad de la acción y racionalización social. Madrid, España, Taurus.
  • Hargreaves, A. & Fullan, M. (2014). Instaurar el cambio, en Capital profesional. Madrid, España, Morata.
  • Hargreaves, A., and Shirley, D. (2012). La cuarta vía. El futuro prometedor del cambio educativo [The fourth way. The inspiring future for educational change]. Barcelona, España, Octaedro.
  • Helyer, R. (2015). Learning through reflection: the critical role of reflection in work-based learning (WBL), Journal of Work-Applied Management., 7, 15-27.
  • Herr, E.L. (2001). Career development and its practice: A historical perspective. The Career Development Quarterly, 49, 196–211.
  • Herr, E.L., & Shahnasarian, M. (2001). Selected milestones in the evolution of career development practices in the twentieth century. The Career Development Quarterly., 49, 225–232.
  • Hopkins, D. (2010). A Teacher´s guide to Classroom Research. Maidenhead: Open University Press.
  • Hoyt, K.B. (2005). Career Education. History and Future. Oklahoma, USA, National Career Development Association.
  • Hyslop-Margison, E.J. & Armstrong, J.L. (2004). Critical thinking in career education: the democratic importance of foundational rationality. Journal of Career and Technical Education, 21, 39-49.
  • Irving, B.A. and Raja, S. (1998). Career Education in a Changing World of Work; A Preparation for Life? Australian Journal of Career Development, 7, 28-31.
  • Irving, B.A. & Malik, V. (2005). Critical reflections on Career Education and Guidance: Promoting social justice within a global economy. London and New York., Routledge Falmer.
  • Irving, B.A., Malik, V., Arthur, N. & Cabrera, G. (2013). Re/constructing career education as a critical social practice: Pushing the discursive boundaries of possibility. In B. Malik (Chair), Putting social justice into (career) practice: a critical priority for the future. Symposium at the Annual Conference of the International Association for Educational and Vocational Guidance, Montpellier, France. 10(2), 4726-4969.
  • Kemmis, S., & McTaggart, R. (1998). The Action Research Planner. Australia, Deakin University.
  • Krichesky, J., & Murillo, F.J. (2018). La colaboración docente como factor de aprendizaje y promotor de mejora. Un estudio de casos. Educación XX1., 21, 135-155.
  • Latorre, A. (2003). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona, España, Graó.
  • Martínez, J. (1996). Pedagogías críticas. Poder y conciencia. Cuadernos de Pedagogía, 253, 78-85.
  • McKernan, J. (1999). Investigación-acción y currículum. Métodos y recursos para profesionales reflexivos [Curriculum Action Research]. Madrid, España, Morata.
  • Mclaren, P. & Kincheloe, J. (2008). Pedagogía Crítica: De qué hablamos, Dónde estamos. Barcelona, España, Graó.
  • McMahon, M., Arthur, N. & Collins, S. (2008). Social justice and career development: looking back, looking forward. Australian Journal of Career Development 1(7), 21-29.
  • Ministry of Education (2006). The Ontario Curriculum, Grades 9 and 10: Guidance and Career Education. Ontario, Canada.
  • Okon, U.E. (2011). Work-Based Learning initiatives. Paper presented at Step-B/World Bank-assisted TVET Teachers Upskilling work shopheld at the University of Nigeria, Nsukka from 23rdOctober – 4th November, 2011.
  • Pérez, Á., M. Sola, Soto, E. & Murillo, F. (2009). The impact of action research in Spanish schools in the post-franco era. In S. E. Noffke, y B. Someekh (Eds.), The SAGE handbook of educational action research, (pp. 481-494). London: Sage.
  • Pérez-Jorge, D., Barragán, F. & Molina-Fernández, E. (2017). A Study of Educational Programmes that Promote Attitude Change and Values Education in Spain. Asian Social Science 13(7), 112-130.
  • Rawlings, D. (2000). Collaborative leadership teams: Oxymoron or new paradigm? Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 52, 36-48.
  • Rowley, J. (2003). Action Research: An Approach to Student Work Based Learning. Education + Training, 45, 131-138.
  • Santana, L.E. (2003). Programa de Orientación Educativa y Sociolaboral. Madrid, España, Pirámide.
  • Santana, L.E. (2013). Orientación Profesional. Madrid, España, Morata.
  • Snell, M. & Janney, R. (2000). Collaborative Teaming. Teacher’s Guides to Inclusive Practices. Baltimore, Paul H. Brooks Publishing.
  • Stringer, E.T. (2007). Action research in education. Upper Saddle River, NJ. USA, Pearson.
  • Torres, J. (2001). Educación en tiempos de Neoliberalismo. Madrid, España, Morata.
  • Torres, J. (2002). Sin muros en las aulas: el curriculum integrado, In A. Sacristán (Coord). Lecturas de Didáctica. Madrid, España, UNED.
  • Watts, A. G. & Sultana, R.G. (2004). Career Guidance Policies in 37 Countries: Contrasts and Common Themes. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 4, 105-122.
  • Watts, A. G., & Fretwell, D. H. (2004). Public Policies for Career Development. Case Studies And Emerging Issues For Designing Career Information And Guidance Systems In Developing And Transition Economies. World Bank Education Advisory Service.Wilson, E.O. (1998). Consilience: The unity of knowledge. Random House, Inc, New York.
  • Wrigley, T. (2007). Escuelas para la esperanza: una nueva agenda hacia la renovación. Madrid, España.