On. Off. On. Off. La intermitencia lumínica como práctica de creación en los años sesenta

  1. Tania Castellano San Jacinto 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
ASRI: Arte y sociedad. Revista de investigación

ISSN: 2174-7563

Year of publication: 2021

Issue: 20

Pages: 12-24

Type: Article

More publications in: ASRI: Arte y sociedad. Revista de investigación

Abstract

A segmented conception of time in the modern era contributes to produce progressively a clipped and intermittent grammar within the field of artistic production. Due to certain movements, as the Flicker Film in the 60s, this practise will be taken to the extreme leading to works exclusively composed by flickering of ligth.

Bibliographic References

  • Barthes, R. (2009). Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos y voces. Barcelona: Paidós.
  • Benjamin, W. (2008). Obras. Libro I, vol. 2. Madrid: Abada.
  • Bordwell, D. (1999). El cine de Eisenstein. Teoría y práctica. Barcelona: Paidós.
  • Camper, F. (1989, 17 de marzo). Music Notes: Peter Kubelka’s quest for essences, Chicago Reader, p. 7.
  • Caws, M. A. (1989). The art of interference. Stressed readings in verbal and visual texts. Princeton, NJ (EEUU): Princeton University Press.
  • Collins, D. (ed.). (1994). Seeing the unseen. Dr. Harold E. Edgerton and the wonders of Strobe Alley. Rochester, NY: George Eastman House.
  • Conrad, T. (1966, verano). Tony Conrad ‘On The Flicker’, Film Culture, núm. 41, pp. 1-3
  • Cornwell, R. (1971, septiembre). Paul Sharits: Illusion and Object, Artforum, pp. 56-62.
  • Cornwell, R. (1974) “Michael Snow”, Projected images. Peter Campus, Rockne Krebs, Paul Sharits, Michael Snow, Ted Victoria, Robert Whitman [catálogo de exposición]. inneapolis, Minnesota: Walker Art Center.
  • Deleuze, G. (2004). La imagen tiempo. Estudios sobre cine 2. Barcelona: Paidós.
  • Geiger, J. (2002, 28 de febrero) Interview conducted 28 February, 2002 with Tony Conrad, by telephone from New York State, University at Buffalo. Recuperado de: https://web.archive.org/web/20070524035955/http://tonyconrad.net/geiger.htm (Fecha consulta 18-10-2021).
  • Gidal, P. (Ed.). (1976). Structural Film Anthology. Londres, RU: British Film Institute.
  • Mekas, J. (1971, 11 de noviembre). Movie journal, The Village Voice, vol. XVI, núm. 45, p. 69.
  • Mekas, J. (2000). Interview with Peter Kubelka. En P. A. Sitney (Ed.), Film Culture Reader (pp. 285-299). Nueva York, EEUU: Cooper Square Press.
  • Michaud, P. A. (2006). Sketches. Histoire de l’art, cinema. París, FR: Kargo & Éclat.
  • Sitney, P. A. (1964, otoño). Kubelka Concrete (Our Trip to Vienna), Film Culture, núm. 34, pp. 48-51.
  • Sitney, P. A. (Ed.). (2000). Film Culture Reader. Nueva York, EEUU: Cooper Square Press.
  • Sitney, P. A. (2002). Visionary Film. The American Avant-Garde, 1943-2000. Nueva York, EEUU: Oxford University Press.
  • Suárez, J. A. (2008). Structural Film: Noise. En Beckman K. y Ma J. (Eds.), Still Moving. Between Cinema and Photography (pp. 62-89). Durham: Duke University Press.
  • Bruckner, R. T. (2008, otoño). Travels in Flicker-Time (Madre!), Spectator, vol. 28, núm. 2, pp. 61-72.
  • Bruckner, R. T. (2009, diciembre). El instante y la oscuridad: el momentum del cine. En Brea, J. L. (Ed.), Estudios Visuales, núm. 6 (pp. 112-129). Murcia: Cendeac.
  • van Veen, F. (1966). Handbook of Stroboscopy. Concord (Massachusets), EEUU: General Radio Company.
  • Wells, H. G. (2009). La máquina del tiempo. Madrid: Anaya.
  • Williams, A. (1976, enero-agosto). Notes on films, Media Study [material procedente de los archivos del Film Department del MoMA].
  • Wudunn, S. (1997, 18 de diciembre). TV Cartoon's Flashes Send 700 Japanese Into Seizures, The New York Times. Recuperado de: https://www.nytimes.com/1997/12/18/world/tv-cartoon-s-flashes-send-700-japanese-into-seizures.html (Fecha consulta 18-10-2021).