Una aproximación al Compromiso Emocional Docente y su relación con otras variables psicoeducativas.

  1. Olena Kostiv 1
  2. Antonio Rodríguez-Hernández 1
  1. 1 Universidad de La Laguna, España
Revue:
Escritos de psicología

ISSN: 1138-2635 1989-3809

Année de publication: 2022

Titre de la publication: Nuevas tendencias en inteligencia emocional

Volumen: 15

Número: 2

Pages: 171-181

Type: Article

DOI: 10.24310/ESPSIESCPSI.V15I2.14775 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Escritos de psicología

Résumé

The Teacher Emotional Engagement is a recently-validated psychoeducational construct that characterizes the teacher-student relationship in three educational stages: preschool, primary, and secondary. It is empirically defined as an emotional bond that the teacher establishes with their students, based on behavioral and verbal manifestations that imply affection and concern towards the students, distributed in four dimensions. The objective of this study was to observe which psy-choeducational variables predict the scores in Teacher Emotional Engagement and if there are differences in the construct’s dimensions based on them. The participants were 671 teachers from the three educational stages. The results revealed that the variables gender, training in emotional education and educational stage most explain the scores’ variability in the construct’s dimensions. These findings offer an initial approximation to the relationship of the construct with the socio-academic variables included in this study, enabling our progress in understanding it as well as guiding both initial and continuing teacher training

Références bibliographiques

  • Balluerka, N., Gorostiaga, A., Alonso-Arbiol, I., y Aritzeta, A. (2016). Peer attachment and class emotional intelligence as predictors of adolescents’ psychological well-being: A multilevel approach. Journal of Adolescence, 53, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2016.08.009 DOI: https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2016.08.009
  • Becker, E. S., Goetz, T., Morger, V., y Ranellucci, J. (2014). The importance of teachers’ emotions and instructional behavior for their students’ emotions - An experience sampling analysis. Teaching and Teacher Education, 43, 15-26. https://doi.org/10.1016/j.tate.2014.05.002 DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2014.05.002
  • Bisquerra Alzina, R. (2005). La educación emocional en la formación del profesorado. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 19(54), 95-114.
  • Bueno García, C., Teruel Melero, M., y Valero Salas, A. (2005). La Inteligencia Emocional en alumnos de Magisterio: la percepción y comprensión de los sentimientos y las emociones. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 19(54), 169-194.
  • Castillo, R., Salguero, J. M., Fernández-Berrocal, P., y Balluerka, N. (2013). Effects of an emotional intelligence intervention on aggression and empathy among adolescents. Journal of Adolescence, 36(5), 883-892. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2013.07.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2013.07.001
  • Carreteo, R., y Nolasco, A. (2016). La inteligencia emocional desde la perspectiva sexista. En F. Soler, L. Aparicio, L. O. Díaz, E. Escolano, y A. Rodríguez (Ed.), Inteligencia emocional y bienestar (pp. 445-454). Universidad San Jorge.
  • Cejudo, J., y López-Delgado, M. L. (2017). Importancia de la inteligencia emocional en la práctica docente: un estudio con maestros. Psicologia Educativa, 23(1), 29-36. https://doi.org/10.1016/j.pse.2016.11.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.pse.2016.11.001
  • Davis, S. K., Nowland, R., y Qualter, P. (2019). The role of emotional intelligence in the maintenance of depression symptoms and loneliness among children. Frontiers in Psychology, 10, 1672. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01672 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01672
  • Di Fabio, A., y Kenny, M. E. (2016). Promoting Well-Being: The Contribution of Emotional Intelligence. Frontiers in Psychology, 7, 1182. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01182 DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01182
  • Extremera, N., Rey, L., y Pena, M. (2016). Educadores de corazón. Inteligencia emocional como elemento clave en la labor docente. Revista de Padres y Maestros, 368, 65-72. https://doi.org/pym.i368.y2016.011 DOI: https://doi.org/10.14422/pym.i368.y2016.011
  • Fernández-Berrocal, P., y Extremera, N. (2003). ¿En qué piensan las mujeres para tener un peor ajuste emocional? Encuentros en Psicología social, 1, 255-259.
  • Fernández-Berrocal, P., y Extremera, N. (2016). Ability Emotional Intelligence, Depression, and Well-Being. Emotion Review, 8(4), 311-315. https://doi.org/10.1177/1754073916650494 DOI: https://doi.org/10.1177/1754073916650494
  • Fernández-Berrocal, P., y Ruiz Aranda, D. (2008). La Inteligencia emocional en la Educación. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 6(15), 421-436. https://doi.org/10.25115/ejrep.v6i15.1289 DOI: https://doi.org/10.25115/ejrep.v6i15.1289
  • Gallagher, E. K., Dever, B. V., Hochbein, C., y DuPaul, G. J. (2019). Teacher Caring as a Protective Factor: The Effects of Behavioral/Emotional Risk and Teacher Caring on Office Disciplinary Referrals in Middle School. School Mental Health, 11(4), 754-765. https://doi.org/10.1007/s12310-019-09318-0 DOI: https://doi.org/10.1007/s12310-019-09318-0
  • García-Sancho, E., Salguero, J. M., y Fernández-Berrocal, P. (2014). Relationship between emotional intelligence and aggression: A systematic review. En Aggression and Violent Behavior, 19(5), 584-591. https://doi.org/10.1016/j.avb.2014.07.007 DOI: https://doi.org/10.1016/j.avb.2014.07.007
  • García Del Castillo, J. A., García Del Castillo-López, Á., Pertusa, M. G., y Marzo Campos, J. C. (2013). La Inteligencia Emocional como estrategia de prevención de las adicciones. Health and Addictions/Salud y Drogas, 13(2), 89-97. https://doi.org/10.21134/haaj.v13i2.204 DOI: https://doi.org/10.21134/haaj.v13i2.204
  • Gartzia, L., Aritzeta Galan, A., Balluerka Lasa, N., y Barbera Heredia, E. (2012). Inteligencia emocional y género: más allá de las diferencias sexuales. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 28(2). https://doi.org/10.6018/analesps.28.2.124111 DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.28.2.124111
  • Gómez-Ortiz, O., Omera, E., y Ortega-Ruiz, R. (2017). La competencia para gestionar las emociones y la vida social, y su relación con el fenómeno del acoso y la convivencia escolar. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 31(1), 27-38.
  • Guerra-Bustamante, J., León-Del-Barco, B., Yuste-Tosina, R., López-Ramos, V. M., y Mendo-Lázaro, S. (2019). Emotional intelligence and psychological well-being in adolescents. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(10). https://doi.org/10.3390/ijerph16101720 DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph16101720
  • Gutiérrez-Cobo, M. J., Cabello, R., y Fernández-Berrocal, P. (2017). Inteligencia emocional, control cognitivo y estatus socioeconómico de los padres como factores protectores de la conducta agresiva en la niñez y la adolescencia. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 88(31.1), 39-51.
  • Jennings, P. A., y Greenberg, M. T. (2009). The prosocial classroom: Teacher social and emotional competence in relation to student and classroom outcomes. Review of Educational Research, 79(1), 491-525. https://doi.org/10.3102/0034654308325693 DOI: https://doi.org/10.3102/0034654308325693
  • Jerome, E. M., Hamre, B. K., y Pianta, R. C. (2009). Teacher-Child Relationships from Kindergarten to Sixth Grade: Early Childhood Predictors of Teacher-perceived Conflict and Closeness. Social Development, 18(4), 915-945. https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2008.00508.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2008.00508.x
  • Kostiv, O. (2022). El Compromiso Emocional Docente: validación del constructo y estudio de sus relacionaes con otras variables psicoeducativas [Tesis de Doctorado, Universidad de La Laguna].
  • Llorent, V. J., Zych, I., y Varo-Millán, J. C. (2020). Competencias socioemocionales autopercibidas en el profesorado universitario en España. Educación XX1, 23(1), 297-318. https://doi.org/10.5944/EDUCXX1.23687 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.23687
  • López Hernáez, L., y Sabater Fernández, C. (2019). Formación del profesorado de magisterio. Competencias socio-personales según género y etapa educativa. Revista de Docencia Universitaria, 17(1), 121-137. https://doi.org/10.4995/redu.2019.7991 DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2019.7991
  • MacCann, C., Jiang, Y., Brown, L. E. R., Double, K. S., Bucich, M., y Minbashian, A. (2020). Emotional Intelligence Predicts Academic Performance: A Meta-Analysis. Psychological Bulletin, 146(2), 150. https://doi.org/10.1037/bul0000219 DOI: https://doi.org/10.1037/bul0000219
  • Martínez-Marín, M., y Martínez, C. (2016). Relación entre la inteligencia emocional y el género. En F. Soler, L. Aparicio, L. O. Díaz, E. Escolano, y A. Rodríguez (Ed.), Inteligencia emocional y bienestar (pp. 622-636). Universidad San Jorge.
  • Molero, D., Álvarez, F. O., y Romero de Ávila, M. R. M. (2010). Diferencias en la adquisición de competencias emocionales en función del género. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), (3). https://doi.org/10.17561/REID
  • O’Connor, E. (2010). Teacher–child relationships as dynamic systems. Journal of School Psychology, 48(3), 187-218. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2010.01.001 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jsp.2010.01.001
  • Palomero Fernández, P. (2009). Desarrollo de la competencia social y emocional del profesorado: una aproximación desde la psicología humanista. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 12(2), 145-153.
  • Puertas-Molero, P., Zurita-Ortega, F., Chacón-Cuberos, R., y Castro-Sánchez, M. (2020). La inteligencia emocional en el ámbito educativo: un meta-análisis. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 36(1), 84-91. https://doi.org/10.6018/analesps.345901 DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.345901
  • Rodríguez, A. (2018). EducaEmoción. La Escuela del Corazón. Santillana.
  • Ruvalcaba Romero, N., Gallegos Guajardo, J., y Fuerte Nava, J. (2017). Competencias socioemocionales como predictoras de conductas prosociales y clima escolar positivo en adolescentes., 31(1), 77-90.
  • Sánchez-Álvarez, N., Berrios Martos, M. P., y Extremera, N. (2020). A Meta-Analysis of the Relationship Between Emotional Intelligence and Academic Performance in Secondary Education: A Multi-Stream Comparison. Frontiers in Psychology, 11, 1517. https://doi.org/10.3389/FPSYG.2020.01517/BIBTEX DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01517
  • Sánchez-Álvarez, N., Extremera, N., y Fernández-Berrocal, P. (2016). The relation between emotional intelligence and subjective well-being: A meta-analytic investigation. Journal of Positive Psychology, 11(3), 276-285. https://doi.org/10.1080/17439760.2015.1058968 DOI: https://doi.org/10.1080/17439760.2015.1058968
  • Sánchez-Núñez, M. T., García-Rubio, N., Fernández-Berrocal, P., y Latorre, J. M. (2020). Emotional intelligence and mental health in the family: The influence of emotional intelligence perceived by parents and children. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(17), 1-21. https://doi.org/10.3390/ijerph17176255 DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17176255
  • Teruel Melero, M. (2000). La inteligencia emocional en el currículo de la formación inicial de los maestros. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 38, 141-152.
  • Ulmanen, S., Soini, T., Pietarinen, J., y Pyhältö, K. (2016). Students’ experiences of the development of emotional engagement. International Journal of Educational Research, 79, 86-96. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2016.06.003 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijer.2016.06.003
  • Usán Supervía, P., y Salavera Bordás, C. (2019). El rendimiento escolar, la inteligencia emocional y el engagement académico en adolescentes. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 17(47), 5-26. https://doi.org/10.25115/ejrep.v17i47.1879 DOI: https://doi.org/10.25115/ejrep.v17i47.1879
  • Yu, M. V. B., Johnson, H. E., Deutsch, N. L., y Varga, S. M. (2018). “She Calls Me by My Last Name”: Exploring Adolescent Perceptions of Positive Teacher-Student Relationships. Journal of Adolescent Research, 33(3), 332-362. https://doi.org/10.1177/0743558416684958