Alfabetizando estadísticamente a niños de 7-8 años a partir de contextos relevantes

  1. Ángel Alsina i Pastells
  2. Laura Muñiz-Rodríguez 1
  3. Luis José Rodríguez Muñiz 1
  4. Israel García Alonso
  5. Claudia Vásquez Ortiz
  6. Paula López Serentill
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Revista:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Any de publicació: 2023

Volum: 34

Número: 1

Pàgines: 95-108

Tipus: Article

DOI: 10.5209/RCED.77186 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Revista complutense de educación

Objetivos de desarrollo sostenible

Resum

Comprehension of statistical tables (tally and frequency tables) was analysed with 78 Spanish 7-8-year old pupils from three schools. Using a mixed descriptive and exploratory approach, based on a conventional content analysis, an activity was designed and analysed based on data from the COVID-19 context, structured in four phases: initial dialogue, individual, small group and large group work. The focus of the analysis is on the construction of tables and their interpretation, together with transnumeration. The data reveal: 1) a good level of children interest, participation and capacity for reflection; 2) most of the children were able to draw up tally tables and half of them were able to transnumerate the data into frequency tables, detecting some difficulties and errors both in the execution and in the subsequent interpretation. It is concluded that these results allow a better understanding of the development of statistical literacy in children and, consequently, provide relevant data for designing more efficient teacher training programmes.

Referències bibliogràfiques

  • Alsina, Á. (2019). Itinerarios didácticos para la enseñanza de las matemáticas (6-12 años). Editorial Graó.
  • Alsina, Á. (2020). Enseñar estadística en Educación Primaria: primeras recomendaciones desde el Enfoque de los Itinerarios de Enseñanza de las Matemáticas. En C. Ribeiro y A. Pavan (Eds.), Investigações hispanobrasileiras em Educação Estatística (pp. 107-112). Editora Akademy.
  • Alsina, Á. (2021). ¿Qué puede hacer el profesorado para mejorar la enseñanza de la Estadística y la Probabilidad? Recomendaciones esenciales desde el Enfoque de los Itinerarios de Enseñanza de las Matemáticas. NÚMEROS, 108, 49-74.
  • Alsina, Á. (2022). Itinerarios didácticos para la enseñanza de las matemáticas (3-6 años). Editorial Graó.
  • Alsina, Á., Vásquez, C., Muñiz-Rodríguez, L., y Rodríguez-Muñiz, L.J. (2020). ¿Cómo promover la alfabetización estadística y probabilística en contexto? Estrategias y recursos a partir de la COVID-19 para Educación Primaria. Épsilon - Revista de Educación Matemática, 104, 99-128
  • Alsina, Á., y Annexa, E. (2021). Estadística en contexto: desarrollando un enfoque escolar común para promover la alfabetización. Tangram – Revista de Educação Matemática, 4(1), 71-98. https://doi.org/10.30612/tangram.v4i2.14396
  • Anasagasti, J., y Berciano, A. (2016). El aprendizaje de la estadística a través de PBL con futuros profesores de primaria. Contextos Educativos, 1(extraordinario), 31-43.
  • Bargagliotti, B., Franklin, C., Arnold, P., Gould, R., Jhonson, R., Perez, L., y Spangles, D.A. (Eds.) (2020). Pre-K–12 guidelines for assessment and instruction in statistics education II (GAISE II). American Statistical Association. Recuperado de https://www.amstat.org/asa/files/pdfs/GAISE/GAISEIIPreK-12_Full.pdf.
  • Baroody, A.J. (1988). A cognitive approach to writing instruction for children classified as mentally handicapped. Arithmetic Teacher, 36(2), 7–11. https://doi.org/10.5951/at.36.2.0007
  • Batanero, C., y Díaz, C. (2004). El papel de los proyectos en la enseñanza y aprendizaje de la estadística. En J. P. Royo (Ed.), Aspectos didácticos de las matemáticas (pp. 125-164). ICE.
  • Batanero, C. y Díaz, C. (Eds.) (2011). Estadística con proyectos. Universidad de Granada.
  • Batanero, C., Díaz-Levicoy, D., y Arteaga, P. (2018). Evaluación del nivel de lectura y la traducción de pictogramas por estudiantes chilenos. Avances de Investigación en Educación Matemática, 14, 49-65.
  • Bruner, J.S. (1966). Toward a Theory of Instruction. Harvard University Press.
  • Cobb, G., y Moore, D. (1997). Mathematics, Statistics, and Teaching. American Mathematical Monthly, 104, 801–823.
  • del Mas, R.C. (2004). A Comparison of Mathematical and Statistical Reasoning. En D. Ben-Zvi y J. Garfield (eds.), The challenge of developing statistical literacy, reasoning and thinking (pp. 79-96). Springer. https://doi.org/10.1007/1-4020-2278-6_4
  • Díaz-Levicoy, D., Batanero, C., y Arteaga, P. (2018). Dificultades de los estudiantes chilenos de educación básica en la construcción de diagramas de barra. Paradigma, 2, 107-129.
  • Díaz Levicoy, D., Morales, R., Arteaga, P., y López, M.M (2020). Conocimiento sobre tablas estadísticas por estudiantes chilenos de tercer año de Educación Primaria. Educación matemática, 32(2), 247-277. https://doi.org/10.24844/EM3202.10
  • DiSessa, A.A., Hammer, D., Sherin, B., y Kolpakowski, T. (1991). Inventing Graphing: Meta- Representational Expertise in Children. Journal of Mathematical Behaviour, 10, 117–160.
  • English, L.D. (2013). Reconceptualizing Statistical Learning in the Early Years. En L. English y J. Mulligan (Eds.), Reconceptualizing Early Mathematics Learning (pp. 67–82). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-6440-85
  • Franco, J., y Alsina, Á. (2002). El conocimiento del profesorado de Educación Primaria para enseñar estadística y probabilidad: una revisión sistemática. Aula Abierta, 51(1), 7-16. https://doi.org/10.17811/rifie.51.1.2022.7-16
  • Franklin, C., Kader, G., Mewborn, D.S., Moreno, J., Peck, R., Perry, M., y Scheaffer, R. (2007). A Curriculum Framework for K-12 Statistics Education. GAISE Report. American Statistical Association. Recuperado de http://www.amstat.org/education/gaise/GAISEPreK-12_Full.pdf
  • GAISE College Report ASA Revision Committee (2016). Guidelines for Assessment and Instruction in Statistics Education College Report 2016. Recuperado de http://www.amstat.org/education/gaise
  • Gal, I. (2002). Adults’ Statistical literacy: Meanings, components, responsibilities. International Statistical Review, 70(1), 1-25.
  • Gelman, R., y Gallistel, C.R. (1978). The child’s understanding of number. Harvard University Press.
  • Godino, J. D., y Burgos, M. (2020). Interweaving transmission and inquiry in mathematics and sciences instruction. En K. O. Villalba-Condori, A. Adúriz-Bravo, J. Lavonen, L.H. Wong y T.H. Wang (Eds.), CISETC 2019, CCIS 1191 (pp. 6–21). Springer Nature Switzerland AG. https://doi.org/10.1007/978-3-030-45344-2_2.
  • Hahn, C. (2014). Linking academic knowledge and professional experience in using statistics: a design experiment for business school students. Educational Studies in Mathematics, 86(2), 239-251.
  • Hoong, L.Y., Kin, H.W., y Pien, C.L. (2015). Concrete-Pictorial-Abstract: Surveying its Origins and Charting its Future. The Mathematics Educator, 16(1), 1-18.
  • Hsieh, H.F., y Shannon, S.E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277-1288. https://doi.org/10.1177/1049732305276687
  • Jones, G.A., Thornton, C.A., Langrall, C.W., Mooney, E.S., Perry, B., y Putt, I. J. (2000). A Framework for Characterizing Children’s Statistical Thinking. Mathematical Thinking and Learning, 2(4), 269-307. https://doi.org/10.1207/s15327833mtl0204_3
  • Konold, C., y Higgins, T. (2003). Reasoning about data. En J. Kilpatrick, W.G. Martin y D. Schifter (Eds.), A research companion to Principles and Standards for School Mathematics (pp. 193–215). NCTM.
  • McMillan, J.H., y Schumacher, S. (2005). Investigación Educativa. Prentice-Hall.
  • Mulligan, J. (2015). Moving beyond basic numeracy: data modeling in the early years of scholing. ZDM Mathematics Education, 47, 653-663. https://doi.org/10.1007/s11858-015-0687-2
  • Pfannkuch, M., y Wild, C. (2004). Towards an understanding of statistical thinking. En D. Ben-Zvi y J. Garfield (Eds.), The challenge of developing statistical literacy, reasoning and thinking (pp. 17-46). Springer. https://doi.org/10.1007/1-4020-2278-62
  • Rodríguez-Muñiz, L.J., Muñiz-Rodríguez, L. Vásquez, C., y Alsina, Á. (2020). ¿Cómo promover la alfabetización estadística y de datos en contexto? Estrategias y recursos a partir de la COVID-19 para Educación Secundaria. NÚMEROS, 104, 217-238.
  • Rodríguez-Muñiz, L.J., Muñiz-Rodríguez, L., y Aguilar-González, Á. (2021). El recuento y las representaciones manipulativas: los primeros pasos de la alfabetización estadística. PNA, 15(4), 311-338.
  • Vásquez, C, Rodríguez-Muñiz, L.J., Muñiz-Rodríguez, L., y Alsina, Á. (2020). ¿Cómo promover la alfabetización probabilística en contexto? Estrategias y recursos a partir de la COVID-19 para Educación Secundaria. NÚMEROS, 104, 239-260.
  • Vásquez, C., Coronata, C., y Rivas, H. (2021). Enseñanza de la estadística y la probabilidad de los 4 a los 8 años: una aproximación desde los procesos matemáticos en libros de texto chilenos. PNA, 15(4), 339-365.
  • Watson, J.M. (2006). Statistical literacy at school: growth and goals. Lawrence Erlbaum. https://doi.org/10.4324/9780203053898
  • Wild, C., y Pfannkuch, M. (1999). Statistical thinking in empirical enquiry. International Statistical Review, 67(3), 223–265. https://doi.org/10.1111/j.1751-5823.1999.tb00442.x