La segregación escolar y su impacto en el rendimiento académico del alumnado de educación primaria en España.
- Cabrera, Leopoldo 1
- Daniel Bianchi 2
- 1 Universidad de La Laguna, ULL
-
2
Universidad de La Laguna
info
ISSN: 2014-3567
Année de publication: 2023
Titre de la publication: February
Volumen: 12
Número: 1
Pages: 1-35
Type: Article
D'autres publications dans: Historia Social y de la Educación
Résumé
This article studies the effects of social inequality on the schooling of pupils in primary education students by schools and its impact on unequal educational achievement in external assessment tests. The current reality, and the past, show adverse effects on the academic performance of students from socio-economically and culturally disadvantaged backgrounds, who are more likely to be enrolled in schools segregated by social composition. The democratization of education with full primary schooling in Spain for decades has not resolved the randomness of students’ outcomes that would be expected in schooling processes guided by the principle of equal opportunities. The school social composition variable, created with a socio-economic and cultural status index, shows significant effects on the mathematics outcomes of primary school students, although schools with the same social class composition show significant variability between them, ensuring that schools can change academic outcomes, regardless of their characterization by the socioeconomic backgrounds of their student body. Data comes from the TIMSS 2019 Report, published by the IEA in December 2020.
Références bibliographiques
- Alegre, M. À., Benito, R. y Gonzàlez, I. (2008). Procesos de segregación y polarización escolar: la incidencia de las políticas de zonificación escolar. Profesorado, 12(2), 2–25. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/41501
- Alegre, M. À. y Benito, R. (2012a). ¿En qué se fijan las familias a la hora de escoger la escuela de sus hijos? Factores de elección y descarte escolar en la ciudad de Barcelona. Profesorado, 16(3), 59–79. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/42420
- Alegre, M. À. y Benito, R. (2012b). The best school for my child? Positions, dispositions and inequalities in school choice in the city of Barcelona. British Journal of Sociology of Education, 33(6), 849-871. DOI:10.1080/01425692.2012.686896
- Bartholo, T. L. (2013). Measuring between–school segregation in an open enrollment system: the case of Rio de Janeiro. Journal of School Choice, 7(3), 353–371. DOI:10.1080/15582159.2013.808937
- Benito, R., Alegre, M. À. y Gonzàlez, I. (2014). School segregation and its effects on educational equality and efficiency in 16 OECD comprehensive school systems. Comparative education review, 58(1), 104-134. DOI:10.1086/672011
- Benito, R. y Gonzàlez, I. (2012). ¿Puede el efecto composición reducir las desigualdades educativas? Una mirada sobre los efectos de la segregación escolar en España y los países del modelo de integración uniforme. RASE, 6(1), 49–71. Disponible en: https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8597
- Blanco, A., López, E. y Ruiz, C. (2014). Aportaciones de los modelos jerárquico-lineales multivariados a la investigación educativa sobre el rendimiento. Un ejemplo con datos del alumnado español en PISA 2009. Revista de Educación, 365, 122-149. DOI:10.4438/1988-592X-RE-2014-365-267
- Bonal, X. (2003). Una evaluación de la equidad del sistema educativo español. Revista de Educación, 330, 55-82. https://ddd.uab.cat/record/167564
- Bonal, X. (2012). Education policy and school segregation of migrant students in Catalonia: The politics on non–decision–making. Journal of Education Policy, 1–21. DOI:10.1080/02680939.2011.645168
- Bonal, X. y Albaigés, B. (2009). La segregación escolar en Cataluña. Cuadernos de Pedagogía, 387, 89–94. https://core.ac.uk/download/pdf/78543792.pdf
- Bonal, X. y Bellei, C. (2018). The renaissance of school segregation in a context of globalization. En: Understanding school segregation: Patterns, causes and consequences of spatial inequalities in education, (pp. 1-28). Bloomsbury.
- Bonal, X. y Zancajo, A. (2020). Elección de Escuela, Movilidad y Segregación Escolar del Alumnado Vulnerable en Barcelona. REICE Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 18(4), 197–218. DOI:10.15366/reice2020.18.4.008
- Bonal, X., Zancajo, A. y Scandurra, R. (2019). Residential segregation and school segregation of foreign students in Barcelona. Urban Studies, 56(15), 3251–3273. DOI:10.1177/0042098019863662
- Bourdieu, P. (1973). Cultural reproduction and social reproduction. En: R. Brown (Ed.). Knowledge, education, and cultural change: Papers in the sociology of education (pp. 71–84). Routledge. DOI:10.4324/9781351018142-3
- Bourdieu, P. (1988). La distinción. Criterios y bases sociales del gusto. Taurus.
- Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas. Sobre la teoría de la acción. Anagrama.
- Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (1996). La Reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. FONTAMARA.
- Cabrera, B. (2007). Políticas educativas en clave histórica: la LOGSE de 1990 frente a la LGE de 1970. Tempora, 10, 147-181. http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/14548
- Cabrera, B., Cabrera, L., Pérez, C., y Zamora, B. (2011). La desigualdad legítima de la escuela justa. RASE, 4(3), 304-332. https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8731
- Cabrera, L. (1996). Desequilibrios educativos en la España Autonómica. Revista de Educación, 310, 197-239. ISSN: 0034-8082. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:8bfbea1c-09e8-48ec-9e97-a91d85663f41/re3101200457-pdf.pdf
- Cabrera, L. (2013). Desigualdad social, rendimiento y logro educativos en España (1990-2012): Los desequilibrios regionales aumentan. Revista de Estudios Regionales, (98), 15-49, septiembre–diciembre. ISSN: 0213-7585. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=75530466001
- Cabrera, L. y Bianchi, D. (2021). Retos sociales y educativos para la Enseñanza Primaria en España en tiempos post-covid. Comunicación en Encuentro en línea CISE13-FES. Repositorio de la Universidad de La Laguna. DOI:10.25145/r.2021.01.
- Cabrera, L. y Cabrera, B. (2008). Heterogeneidad de centros y desigualdad de rendimientos educativos. Tempora, (11), 61–99 https://riull.ull.es/xmlui/handle/915/14233
- Cabrera, L., Pérez, C. y Santana, F. (2020). ¿Se incrementa la desigualdad de oportunidades educativas en la enseñanza primaria con el cierre escolar por el coronavirus? International Journal of Sociology of Education, Special Issue: COVID–19 Crisis and Socioeducative Inequalities and Strategies to Overcome Them, 27–52. DOI:10.17583/rise.2020.5613
- Calero, J. (2006). La equidad en educación. Informe analítico del sistema educativo español. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia, Secretaría General de Educación, Centro de Investigación y Documentación Educativa, (175). https://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/61929
- Carabaña, J. (2015). La inutilidad de PISA para las escuelas. Catarata.
- Carabaña, J. (2016). El Informe Coleman, 50 años después. RASE, 9(1), 1–21. https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8400.
- Charmillot, S.; Felouzis, G. (2020). Modos de Agrupación de Estudiantes, Segregación y Desigualdades Educativas. Un Análisis Longitudinal de una Cohorte de Estudiantes en Suiza. REICE, Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(4), 31–56. DOI:10.15366/reice2020.18.4.002
- Coleman, J. S.; Campbell, E.Q.; Hobson, C. F.; Mcpartland, J. M.; Mood, A. M.; York, R. L.; Weinfeld, F. D. (1966). Equality of educational opportunity. Washington D.C.: U.S. Department of Health, Education and Welfare.
- Delors, J. et al. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid, Santillana.
- De Madaria, B. y Vila, L. E. (2020). Segregaciones Escolares y Desigualdad de Oportunidades Educativas del Alumnado Extranjero en València. REICE, Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 18(4) 269–299. DOI:10.15366/reice2020.18.4.011
- Dumay, X., Dupriez, V. y Maroy, C. (2010). Ségrégation entre écoles, effets de la composition scolaire et inégalités de résultats. Revue française de sociologie, 51(3), 461-480. https://www.jstor.org/stable/i40053895
- Escardíbul, O. y Villarroya, A. (2009). The inequalities in school choice in Spain in accordance to PISA data. Journal of Education Policy, 24(6), 673–696. DOI:10.1080/02680930903131259
- Feito, R., Cabrera, L. y Beltrán, J. (2022). La Sociología de la Educación en España. Cronología de una época: 1990-2021. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 15(1), 70-94. DOI:10.7203/RASE.15.1.22180
- Flecha, R y Puigvert, L. (2021). Actuaciones educativas de éxito. En: Trinidad, A. (coord.) (2021). Educación desde la sociología: comunidad, familia y escuela. Tecnos (e-book) (pp. 302-314).
- Felouzis, G., Charmillot, S. y Fouquet–Chauprade, B. (2011). Les inégalités scolaires en Suisse et leurs déclinaisons cantonales: L’apport de l’enquête PISA 2003. Revue Suisse de Sociologie, 37(1), 33–55. https://szs.sgs–sss.ch/wp–content/uploads/2016/08/revue_37_1_2011.pdf
- Fernández Esquinas, M. (2004). Elección de escuela: efectos sociales y dilemas en el sistema educativo público en Andalucía. Revista de Educación (334), 377–390. http://www.revistaeducacion.mepsyd.es/re334/re334_21.pdf
- Ferrer, Á y Gortazar, L. (2021). Diversidad y libertad. Reducir la segregación escolar respetando la capacidad de elección de centro. EsadeEcPol Insight (29). https://www.esade.edu/ecpol/es/publicaciones/segregacion-escolar-esadeecpol/
- Gómez-Espino, J. M. (2019). Zonificación escolar, proximidad espacial y segregación socioeconómica: los casos de Sevilla y Málaga. REIS (Revista Española de Investigaciones Sociológicas) (168), 35–54. DOI:10.5477/cis/reis.168.35
- Gortazar, L., & Taberner, P. A. (2020). La incidencia del programa bilingüe en la segregación escolar por origen socioeconómico en la Comunidad Autónoma de Madrid: Evidencia a partir de PISA. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(4), 219-239. DOI:10.15366/reice2020.18.4.009
- IEA. (2020). Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS), 2019. Amsterdam: International Association for the Evaluation of Educational Achievement. https://timssandpirls.bc.edu/timss2019/
- Íñiguez-Berrozpe, T. y Marcaletti, F. (2018). Modelos lineales multinivel en SPSS y su aplicación en investigación educativa. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 11(1), 26-40. DOI:10.1344/reire2018.11.118984
- Jencks, C., Smith, M., Acland, H., Bane, M. J., Cohen, D. G., Gintis, H. H., Heyns, B., y Michelson, S. (1972). Inequality: A reassessment of the effect of family and schooling in America. Nueva York: Basic Books.
- Julià, A. (2016). Contexto escolar y desigualdad de género en el rendimiento de comprensión lectora. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 156, 41-58. DOI:10.5477/cis/reis.156.41
- Karsten, S. (2010). School Segregation. En OECD, Equal Opportunities? The labour market integration of the children of inmigrants. Chapter 7. (pp. 193–209). DOI:10.1787/9789264086395-en
- Krüger, N. (2020). Efectos Compañero en Contextos Escolares Altamente Segregados. REICE, Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 18(4) 171–196. DOI:10.15366/reice2020.18.4.007
- Ley 14/1970, de 4 de agosto, General de Educación y Financiamiento de la Reforma Educativa. Boletín Oficial del Estado, 187, de 6 de agosto de 1970. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1970-852
- Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo. Boletín Oficial del Estado, 238, de 4 de octubre de 1990. https://www.boe.es/eli/es/lo/1990/10/03/1
- Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3/dof/spa/pdf
- López, V., Ortiz, S., Valenzuela, J. P., Allende, C. y González, L. (2020). La Segregación Invisible: Prácticas Punitivas y de Ordenamiento Académico en Escuelas Chilenas. REICE (Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación), 18(4), 301–324. DOI:10.15366/reice2020.18.4.012
- Lubián, C., y Langa, D. (2022). La segregación escolar en familias inmigradas: clase social y estatus migratorio. Revista Española de Sociología, 31(3), 1-21. DOI:10.22325/fes/res.2022.122
- Martínez-Celorrio, X. (2019). Desigualdad, segregación escolar y socialdemocracia. En: Granados, E. (dir.); Cabo, F. (coor.). Informe social. Desigualtats davant d'un futur incert. Document de Treball de la Fundació Rafael Campalans. Barcelona: Fundació Rafael Campalans, (pp. 41–62). Disponible en: https://fcampalans.cat/uploads/publicacions/pdf/informe_social_12_frc.pdf
- Martínez, C., Siddiqui, N. y Gorard, S. (2020). Estudio Longitudinal de la Segregación Escolar por Nivel Socioeconómico en Reino Unido. REICE (Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación), 18(4), 123–141.
- Martínez, L., & Ferrer, Á. (2018). Mézclate conmigo. De la segregación socioeconómica a la educación inclusiva. Save the Children, España.
- MEyFP (Ministerio de Educación y Formación Profesional). (2020). Estadística de las Enseñanzas no Universitarias en España. Curso 2018–19. Resultados detallados. https://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/no-universitaria/alumnado/matriculado/2018-2019-rd.html
- MEyFP (Ministerio de Educación y Formación Profesional). (2021). Enseñanza no Universitarias. Datos Avance. Curso 2020–21. https://www.educacionyfp.gob.es/servicios–al–ciudadano/estadisticas/no–universitaria/alumnado/matriculado/series.html
- MEyFP (Ministerio de Educación y Formación Profesional). (2022). Las cifras de la educación en España. Curso 2019–20. Edición 2022. https://www.educacionyfp.gob.es/servicios–al–ciudadano/estadisticas/indicadores/cifras–educacion–espana/2019–2020.html
- Murillo, F. J., Duk, C. y Martínez–Garrido, C. (2018). Evolución de la segregación socioeconómica de las escuelas de América Latina. Estudios Pedagógicos, 44(1), 157–179. DOI:10.4067/S0718–07052018000100157
- Murillo, F. J. y Graña, R. (2020). ¿Segregación Escolar por Nivel Socioeconómico o por Nivel de Estudios de los Padres? REICE (Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación), 18(4), 9–29. DOI:10.15366/reice2020.18.4.001
- Murillo, F. J. y Martínez–Garrido, C. (2018). Magnitud de la segregación escolar por nivel socioeconómico en España y sus Comunidades Autónomas y comparación con los países de la Unión Europea. RASE, 11(1), 37–58. DOI:10.7203/RASE.11.1.10129
- Murillo, F. J. y Martínez–Garrido, C. (2019). Perfiles de segregación escolar por nivel socioeconómico en España y sus Comunidades Autónomas. RELIEVE (Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa), 25(1), 1–20. DOI:10.7203/relieve.25.1.12917
- Murillo, F. J., y Martínez-Garrido, C. (2021). Profundizado en la segregación social de los centros de secundaria en la Comunidad de Madrid. RASE, 14(3), 348-369. DOI:10.7203/RASE.14.3.18149
- Nordin, M. (2013). Immigrant school segregation in Sweden. Population Research and Policy Review, 32(3), 415–435. DOI:10.1007/s11113–013–9271–z
- OCDE. (2018). Programme for International Student Assessment (PISA). París: OCDE, 2019. https://www.oecd.org/pisa/publications/pisa-2018-results.htm
- Olmedo, A. y Santa Cruz, E. (2008). Las familias de clase media y elección de centro: el orden instrumental como condición necesaria pero no suficiente. Profesorado, 12(2), 1–31. https://digibug.ugr.es/handle/10481/17391
- Opdenakker, M. C., y Damme, J. (2001). Relationship between school composition and characteristics of school process and their effect on mathematics achievement. British educational research journal, 27(4), 407-432. DOI:10.1080/01411920120071434
- Opdenakker, M. C. y Van Damme, J. (2006). Differences between secondary schools: A study about school context, group composition, school practice, and school effects with special attention to public and Catholic schools and types of schools. School Effectiveness and School Improvement, 17(1), 87-117. DOI:10.1080/09243450500264457
- Pérez, C. N., Betancort, M. y Cabrera, L. (2013). Family influences in academic achievement. A study of the Canary Islands. Revista Internacional de Sociología (RIS), 71(1) 169–187. DOI:10.3989/ris.2011.04.11
- Pérez, C. N., Betancort, M. y Cabrera, L. (2014). Inversión pedagógica y éxito escolar del alumnado de clase obrera. RASE, 7(2), 410–428. https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8779
- Rambla, X., Valiente, Ó. y Frías, C. (2011). The politics of school choice in two countries with large private‐dependent sectors (Spain and Chile): family strategies, collective action and lobbying. Journal of Education Policy, 26(3), 431-447. DOI:10.1080/02680939.2010.540675
- Reynolds, D., Sammons, P., De Fraine, B., Van Damme, J., Townsend, T., Teddlie, C., y Stringfield, S. (2014). Educational effectiveness research (EER): A state-of-the-art review. School effectiveness and school improvement, 25(2), 197-230. DOI:10.1080/09243453.2014.885450
- Rujas, J., Prieto, M. y Rogero–García, J. (2020). Desigualdades Socioespaciales en la Educación Secundaria Postobligatoria. El Caso de Madrid. REICE (Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación), 18(4), 241–267. DOI:10.15366/reice2020.18.4.010
- Santana-Armas, F., Noda-Rodríguez, M. D. M., y Pérez-Sánchez, C. N. (2018). Las experiencias escolares como marco interpretativo de las desigualdades socio-educativas en la educación secundaria: Una aproximación teórica. Fórum Sociológico (32), 29-37.DOI:10.4000/sociologico.1960
- Save The Children. (2018). Mézclate conmigo. De la segregación socioeconómica a la educación inclusiva. Save the Children España, https://www.savethechildren.es/publicaciones/mezclate-conmigo
- Scandurra, R., Zancajo, A., y Bonal, X. (2022). Opting out of neighbourhood schools: The role of local education markets in student mobility. Population, Space and Place, 28(5). DOI:10.1002/psp.2542
- Scheerens, J. (2000). Improving school effectiveness. París: UNESCO, International Institute for Educational Planning.
- Scheerens, J., y Creemers, B. P. (1989). Conceptualizing school effectiveness. International journal of educational research, 13(7), 691-706. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0883035589900220
- Sciffer, M. G., Perry, L. B., y McConney, A. (2022). Does school socioeconomic composition matter more in some countries than others, and if so, why?. Comparative Education, 58(1), 37-51.
- Sicilia, G., y Simancas, R. (2018). Equidad educativa en España: comparación regional a partir de PISA 2015. Fundación Ramón Areces y Fundación Europea Sociedad y Educación. Disponible en: https://www.sociedadyeducacion.org/site/wp-content/uploads/Equidad-Educativa-en-Espana.pdf
- Siddiqui, N. (2017). Parental education as a determinant of school choice: A comparative study of school types in Pakistan. Research in Education, 99(1), 3–18. DOI:10.1177/0034523717725862
- Síndic de Greuges de Catalunya. (2008). La segregació escolar a Catalunya. Barcelona: Síndic de Greuges.
- Síndic de Greuges de Catalunya. (2016). La segregación escolar en Cataluña (II): condiciones de escolarización. Barcelona: Síndic de Greuges. Disponible en: https://www.sindic.cat/site/unitFiles/4227/Informe%20segregacio%20escolar_II_condicions_escolaritzacio_def.pdf
- Thrupp, M. (1995). The school mix effect: the history of an enduring problem in educational research, policy and practice. British journal of sociology of education, 16(2), 183-203. DOI:10.1080/0142569950160204
- Thrupp, M. (1997). The School Mix Effect: How the Social Class Composition of School Intakes Shapes School Processes and Student Achievement. Paper presented to the AERA, 1997 Annual Meeting, Chicago. https://eric.ed.gov/?id=ED406511
- Thrupp, M. (1999). Schools making a difference. Let's be realistic! Buckingham: Open University Press.
- Thrupp, M., Lauder, H., & Robinson, T. (2002). School composition and peer effects. International Journal of Educational Research, 37, 483-504. DOI:10.1016/S0883-0355(03)00016-8
- UNESCO (2011). Education Counts. Towards the Millenium Development Goals. http://www.foresightfordevelopment.org/sobipro/55/244-education-counts-towards-the-millenniumdevelopment-goals
- UNESCO (1977). An Equal chance for everyone, Publishing, Paris. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000046541.
- Valiente González, Ó. (2008). ¿A qué juega la concertada? La segregación escolar del alumnado inmigrante en Cataluña. Profesorado, 12(2), 1–23. https://ddd.uab.cat/record/106983
- Valls-Carol, R., Rodrigues de Mello, R., Rodríguez-Oramas, A., Khalfaoui, A., Roca-Campos, E., Guo, M., y Redondo, G. (2022). The Critical Pedagogy that Transforms the Reality. International Journal of Sociology of Education, 11(1), 58–71. http://dx.doi.org/10.17583/rise.7088
- Van Damme, J., Opdenakker, M.-C., Van Landeghem, G., De Fraine, B., Pustjens, H. y Van de Gaer, E. (2006). Educational Effectiveness: An introduction to international and Flemish research on schools, teachers and classes. Centre for Educational Effectiveness and Evaluation.
- Van Ewijk, R. y Sleegers, P. (2010). The effect of peer socioeconomic status on student achievement: A meta-analysis. Educational Research Review, 5(2), 134-150. DOI:10.1016/j.edurev.2010.02.001
- Villarroya, A. (2000). La financiación de los centros concertados. Centro de Investigación y Documentación Educativa (147). https://sede.educacion.gob.es/publiventa/detalle.action?cod=8919
- Willis, P. (2017). Aprendiendo a trabajar: cómo los chicos de la clase obrera consiguen trabajos de clase obrera. Madrid: Akal.
- Willms, J. D. (2003). Monitoring school performance: A guide for educators. Londres: Routledge.
- Yang Hansen, K. y Gustafsson, J. E. (2016). Causes of educational segregation in Sweden: School choice or residential segregation. Educational Research and Evaluation, 22(1–2), 23–44. DOI:10.1080/13803611.2016.1178589
- Zhou, Y., Cai, T. y Wang, D. (2016). Social segregation in Hong Kong’s schools: 2000–2012. Chinese Sociological Review, 48(3), 248–270. DOI:10.1080/21620555.2016.1166340