Retos sociales y educativos para la enseñanza primaria en España en los ODS

  1. Leopoldo José Cabrera Rodríguez
  2. Daniel Bianchi
Aldizkaria:
Contextos educativos: Revista de educación
  1. Andrés Cabello, Sergio (coord.)
  2. Bernad Cavero, Olga (coord.)

ISSN: 1575-023X

Argitalpen urtea: 2023

Zenbakia: 31

Orrialdeak: 53-74

Mota: Artikulua

DOI: 10.18172/CON.5449 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Contextos educativos: Revista de educación

Laburpena

The main objective of this article is to show the challenges faced by primary schools in Spain, included in the Sustainable Development Goals (SDGs) and in the post-covid era. Challenges that range from the training and preparation of teachers in digital skills to the availability of digital resources in schools and in the homes where primary school students spend their lives, as well as additional specific digital training for mothers-fathers and for the students themselves. The objective is to generalize the familiarity of students, mothers-fathers, and teachers with digital devices and with the telematic learning model, not as a substitute for face-to-face teaching, but as training support for face-to-face teaching. The data we use comes from the TIMSS 2019 Report microdata file, published by the International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) in December 2020, with a sample for Spain of 501 primary schools and 9,555 students. This database allows us to contextualize the digital capacities of schools, teachers, and students (with answers from families) of primary education in Spain, just before the pandemic, and, with it, show the challenges that face in its future, in accordance with the SDGs.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Alderete, M., Di Meglio Berg, G. y Formichella, M. (2017). Acceso a las TIC y rendimiento educativo: ¿una relación potenciada por su uso? Un análisis para España. Revista de Educación, (377), 54-79.
  • Bianchi, D. (2021). La brecha escolar. El impacto de la segregación escolar sobre las desigualdades educativas. TFG del título de Sociología en la ULL. Inédito.
  • Bonal, X. y González, S. (2020). The Impact of Lockdown on the Learning Gap: Family and School Divisions in Times of Crisis. International Review of Education, 66, 635-655.
  • Bonal, X. y González, S. (2021). Educación formal e informal en confinamiento: una creciente desigualdad de oportunidades de aprendizaje. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 14(1), 44-62.
  • Burgess, S. y Sievertsen, H. (2020). Schools, skills, and learning: The impact of COVID-19 on education. https://voxeu.org/article/impact-covid-19-education
  • Cabrera, L. (2020). Efectos del coronavirus en el sistema de enseñanza: aumenta la desigualdad de oportunidades educativas en España. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 13(2), 114-139.
  • Cabrera, L., Pérez, C. N. y Santana, F. (2020). ¿Se incrementa la desigualdad de oportunidades educativas en la Enseñanza Primaria con el cierre escolar por el coronavirus? International Journal of Sociology of Education. RISE. Special Issue, 27-52.
  • Cabrera, L., Sicilia, G., Marrero, G., Pérez, C. y Bethencourt, C. (2021). Desigualdades educativas en el proceso de enseñanza a distancia durante el cierre escolar: diagnóstico de necesidades y oportunidades en Santa Cruz de Tenerife. Informe Técnico. CEDESOG. Universidad de La Laguna. https://doi.org/10.25145/b.DesigualdadesEducativas.2020
  • European Commission (2020). Educational Inequalities in Europe and Physical School Closures During COVID-19. Fairness Policy Brief Series 04/2020.
  • IEA (2020). Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS), 2019. Amsterdam: International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).
  • INE (2018). Encuesta de condiciones de Vida 2018. https://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736176807&menu=ultiDatos&idp=1254735976608
  • INE (2019). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en hogares. (TIC-H’19). https://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/ operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736176741&menu=resultados&idp=1254735976608#!tabs-1254736194579
  • INE (2020). Encuesta Continua de Hogares (ECH) 2019. https://www.ine.es/prensa/ech_2019.pdf
  • Martínez Celorrio, X. (2019). Desigualdad, segregación escolar y socialdemocracia. En VV.AA., Informe social. Desigualtats davant d'un futur incert. Document de Treball de la Fundació Rafael Campalans, pp. 41-62. https://fcampalans.cat/uploads/publicacions/pdf/informe_social_12_frc.pdf
  • MEyFP (2020). Estadística de las Enseñanzas no Universitarias en España. Curso 2018-19. Resultados detallados. http://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/no-universitaria/alumnado/matriculado/2018-2019.html
  • MEyFP (2021). Enseñanza no Universitarias. Datos Avance. Curso 2020-21. https://www.educacionyfp.gob.es/servicios-al-ciudadano/estadisticas/no-universitaria/alumnado/matriculado/series.html
  • Mur Sangrá, L. (2016). La nueva brecha digital. El futuro de las nuevas tecnologías en Primaria desde la formación del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado (REIFOP), 19(2), 301-313.
  • OECD (2020). A helping hand: Education responding to the coronavirus pandemic. https://oecdedutoday.com/education-responding-coronavirus-pandemic/
  • OECD (2021). Teachers Getting the Best out of Their Students. From Primary to Upper Secondary Education. https://www.oecd-ilibrary.org/education/teachers-getting-the-best-out-of-their-students_5bc5cd4e-en
  • Otero Mayer, A., González Benito, A., Gutiérrez de Rozas, B. y Vélaz de Medrano, C. (2021). Family-School Cooperation: An Online Survey of Parents and Teachers of Young Children in Spain. Early Childhood Education Journal, 49, 977-985.
  • Pérez, C., Betancort, M. y Cabrera, L. (2013). Family influences in academic achievement. A study of the Canary Islands. Revista Internacional de Sociología (RIS), 71(1), 169-187.
  • Pérez, C., Betancort, M. y Cabrera, L. (2014). Inversión pedagógica y éxito escolar del alumnado de clase obrera. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, RASE, 7(2), 410-428.
  • Rogero, J. (2020). La ficción de educar a distancia. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, RASE, 13(2), 174-182.
  • Sánchez Mira, N. (2016). La división social y sexual del trabajo en transformación. Un análisis de clase en un contexto de crisis. Tesis doctoral. Universidad Autónoma de Barcelona. https://www.tdx.cat/handle/10803/399581
  • Sanz, I., Sáinz, J. y Capilla, A. (2020). Efectos de la crisis del coronavirus sobre la educación. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). https://www.flacsi.net/wp-content/uploads/2020/04/EFECTOS-DE-LA-CRISIS-DEL-CORONAVIRUS-EN-EDUCACI%C3%93N.pdf
  • Trigueros, F. J., Sánchez, R. y Vera M. I. (2012). El profesorado de Educación Primaria ante las TIC: realidad y retos. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, REIFOP, 15(1), 101-112.
  • UNESCO (2020). Adverse Consequences of School Closures. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/consequences
  • United Nations. (2015). Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. Resolution adopted by the General Assembly on 25 September 2015. https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N15/291/93/pdf/N1529193.pdf? OpenElement