El desarrollo de conductas resilientes en la lucha contra el abandono académico universitario

  1. David López-Aguilar 1
  2. Pedro Ricardo Álvarez-Pérez 1
  3. Julián Alesander González-Ramos 1
  4. Yaritza Garcés-Delgado 1
  1. 1 Universidad de La Laguna, Spain
Zeitschrift:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1139-613X 2174-5374

Datum der Publikation: 2023

Ausgabe: 26

Nummer: 2

Seiten: 91-116

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

Zusammenfassung

The events that the health pandemic has brought with in recent times have accentuated the importance of personal and emotional factors in the training trajectories of students. For this reason, the study of resilience has become an important topic in the context of higher education, given the importance of this ability to cope with adversity and academic stress. In relation to this topic, the objective of this research was aimed at verifying whether students with greater resilience capacities had lower intentions of abandoning university education. The initial hypothesis was that those students with a low level of academic resilience had a higher risk of failing and abandoning the studies they had started. Following an ex-post-facto quantitative research approach, a questionnaire was applied to a sample of (n=412) students from all undergraduate degrees at the Faculty of Education of the University of La Laguna. The results showed that students with higher levels of resilience show a higher intention to drop out and vice versa (less resilience, higher intention to drop out). At the same time, it was shown that a high percentage of students with low resilience expressed their intention to drop out, which highlights the predictive value of resilience in relation to academic performance. These results can help to have an understanding of the importance of this factor in the training trajectories of students, developing training and guidance actions that improve said competence and prevent situations of failure and academic dropout

Bibliographische Referenzen

  • Adell, M. A. (2006). Estrategias para mejorar el rendimiento académico de los adolescentes. Pirámide.
  • Álvarez, P., & Cabrera, L. (2020). Problemas psicoeducativos del alumnado universitario y respuestas al abandono desde un enfoque orientador integral y formativo. En A. Bernardo, E. Tuero, L. Almeida, & J. C. Núñez (Comp.), Motivos y factores explicativos del abandono de los estudios. Claves y estrategias para superarlo (pp. 131-142). Pirámide.
  • Belykh, A. (2019). Resiliencia e inteligencia emocional: bosquejo de modelo integrador para el desarrollo del saber ser del estudiante universitario. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 10(29), 158-179. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.29.529
  • Bernardo, A., Tuero, E., Almeida, L., & Núñez, J. (2020). Motivos y factores explicativos del abandono de los estudios. Claves y estrategias para superarlo. Pirámide.
  • Bethencourt, J., Cabrera, L., Hernández, J., Álvarez, P., & González, M. (2008). Variables psicológicas y educativas en el abandono universitario. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 18, 603-622. http://dx.doi.org/10.25115/ejrep.v6i16.1298
  • Cara, R., Cara, M., Gálvez, M., Martínez, C., & Rodríguez, C. (2021). Hábitos de vida y rendimiento académico en periodo evaluativo en estudiantes de enfermería. Revista Cubana de Enfermería, 37(2), 1-18. https://cutt.ly/U888XEP
  • Castaño, H., Ramírez, A., & Peralta, S. (2006). Factores resilientes asociados al rendimiento académico en estudiantes pertenecientes a la Universidad de Sucre (Colombia). Psicología desde el Caribe, 17, 196-219. https://n9.cl/do1si
  • Connor, K. M., & Davidson, J. R. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor-Davidson resilience scale (CD-RISC). Depression and Anxiety, 18(2), 76-82. https://doi.org/10.1002/da.10113
  • Cotán, A., (2021). Tutores y factores sociales resilientes del alumnado con discapacidad en las instituciones de educación superior. Revista de Educación Inclusiva, 14(1), 9-24. https://cutt.ly/N8885Os
  • Day, C., & Gu, Q. (2015). Educadores resilientes, escuelas resilientes. Construir y sostener la calidad educativa en tiempos difíciles. Narcea.
  • Erceg-Hurn. D. M., & Mirosevich, V. M. (2008). Modern robust statistical methods: an easy way to maximize the accuracy and power of your research. American Psychologist, 63(7), 591-601. https://doi.org/10.1037/0003-066X.63.7.591
  • Espinosa-Castro, J., Hernández-Lalinde, J., Rodríguez, J., Chacín, M., & Bermúdez-Pirela, V. (2020). Influencia del estrés sobre el rendimiento académico. AVFT-Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 39(1), 63–69. https://doi.org/10.5281/zenodo.4065032
  • Esteban, M., Bernardo, A., & Rodríguez, L. (2016). Permanencia en la universidad: la importancia de un buen comienzo. Aula Abierta, 44(1), 1-6. https://doi.org/10.1016/j.aula.2015.04.001
  • George, D., & Mallery, M. (2011). Using SPSS for Windows step by step: a simple guide and reference. Alyin y Bacon.
  • Gimeno-Tena, A., & Esteve-Clavero, A. (2021). Relación entre los hábitos saludables y el rendimiento académico en los estudiantes de la Universitat Jaume I. Nutrición Clínica y Dietética Hospitalaria, 41(2). https://doi.org/10.12873/412gimeno
  • Henderson, N., & Milstein. M. (2005). Resiliencia en la escuela. Paidós Ibérica.
  • Holgado, F., Suárez, J. C., & Morata, M. D. L. A. (2019). Modelos de ecuaciones estructurales, desde el” path analysis” al análisis multigrupo: Una guía práctica con Lisrel. San y Torres.
  • Jiménez, V. G. (2022). Estrés académico y educación hibrida en estudiantes universitarios en tiempos de la nueva normalidad educativa. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores, 2(30), 1-13. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i2.3071
  • Kuperminc, G., Chan, W., Hale, K., Joseph, H., & Delbasso, C. (2020). The role of school-based group mentoring in promoting resilience among vulnerable high school students. American Journal of Community Psychology, 65(1-2), 136-148. https://doi.org/10.1002/ajcp.12347
  • López-Martín, I., & González, P. (2018). La tutoría universitaria como espacio de relación personal. Un estudio de caso múltiple. Revista de Investigación Educativa, 36(2), 381–399. https://doi.org/10.6018/rie.36.2.291161
  • Lora, M. G. (2020). Actitud, motivación y ansiedad y su relación con el rendimiento académico en estudiantes del Posgrado. Horizonte Médico, 20(1), 37-44. http://dx.doi.org/10.24265/horizmed.2020.v20n1.06
  • Luthar, S. S., & Cushing, G. (1999). Measurement issues in the empirical study of resilience: An overview. En M. D. Glantz, & J. L. Johnson (Eds.), Resilience and development. Positive Life adaptations (pp. 129-160). Kluwer Academic/Plenum Press.
  • Martin, A. J. (2013). Academic buoyancy and academic resilience: Exploring 'everyday' and 'classic' resilience in the face of academic adversity. School Psychology International, 34(5), 488-500. https://doi.org/10.1177/0143034312472759
  • McMillan, J. H., & Schumacher, S. (2005). Investigación educativa: una introducción conceptual. Pearson Educación.
  • Morgan, J. (2021). El análisis de la resiliencia y el rendimiento académico en los estudiantes universitarios. Revista Nacional de Administración, 12(1), 49-60. https://doi.org/10.22458/rna.v12i1.3534
  • Muñoz, J. A., & Amón, I. (2013). Técnicas para detección de outliers multivariantes. Revista en Telecomunicaciones e Informática, 3(5), 11-25. https://cutt.ly/D885tnB
  • Navarro-Mateu, D., Alonso-Larza, L., Gómez-Domínguez, M. T., Prado-Gascó, V., & Valero-Moreno, S. (2020). I'm not good for anything and that's why I'm stressed: analysis of the effect of self-efficacy and emotional intelligence on student stress using SEM and QCA. Frontiers in Psychology, 11, 295. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00295
  • Olmo-Extremera, M., Farias, I., & Domingo-Segovia, J. (2021). Construir resiliencia en las escuelas desde la acción de liderazgo. DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades, 18, 69-90. http://doi.org/10.30827/dreh.vi18.17002
  • Raykov, T., & Marcoulides, G. A. (2017). Thanks coefficient alpha, we still need you! Educational and Psychological Measurement, 79(1), 200-210. https://doi.org/10.1177/0013164417725127
  • Sánchez-García, M., Lucas-Molina, B., Fonseca-Pedrero, E., Pérez-Albéniz, A., & Paino, M. (2018). Emotional and behavioral difficulties in adolescence: Relationship with emotional well-being, affect, and academic performance. Annals of Psychology, 34(3), 482-489. https://doi.org/10.6018/analesps.34.3.296631
  • Segovia-Quesada, S., Fuster-Guillén, D., & Ocaña-Fernández, Yolvi (2020). Resiliencia del docente en situaciones de enseñanza-aprendizaje en escuelas rurales de Perú. Educare Electronic Journal, 24(2), 1-26. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.20
  • Sibalde, I., Sibalde, M., da Silva, A., Scorsolini, F., & Meirelles, E. (2020). Factores relacionados con la resiliencia de adolescentes en contextos de vulnerabilidad social: revisión integradora. Enfermería Global, 19(59), 582-625. https://dx.doi.org/10.6018/eglobal.411311
  • Taber, K. S. (2018). The use of Cronbach’s alpha when developing and reporting research instruments in science education. Research in Science Education, 48,1273-1296. https://doi.org/10.1007/s11165-016-9602-2
  • Uriarte, J. (2006). Construir la resiliencia en la escuela. Psicodidáctica, 11(1), 7-23. https://n9.cl/fb60s
  • Viladrich, C., Angulo-Brunet, A., & Doval, E. (2017). Un viaje alrededor de alfa y omega para estimar la fiabilidad de consistencia interna. Anales de Psicología, 33(3), 755-782. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.33.3.268401
  • Villalta, M., Delgado, A., Escurra, L., & Torres, W. (2017). Resiliencia y rendimiento escolar en adolescentes de Lima y de Santiago de Chile de sectores vulnerables. Universitas Psychologica, 16(4), 1-10. https://doi.org/10.11144/Jav eriana.upsy16-4.rrea
  • Zárate-Depraect, N., Soto-Decuir, M., Martínez-Aguirre, E., Castro-Castro, M., García-Jau, R., & López-Leyva, N. (2018). Hábitos de estudio y estrés en estudiantes del área de la salud. FEM: Revista de la Fundación Educación Médica, 21(3), 153-157. https://dx.doi.org/10.33588/fem.213.948