Incidencia del Género en el Estrés Laboral y Burnout del Profesorado Universitario

  1. Garcés-Delgado, Yaritza
  2. García-Álvarez, Edgar
  3. López-Aguilar, David
  4. Álvarez-Pérez, Pedro Ricardo
Revista:
REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

ISSN: 1696-4713

Any de publicació: 2023

Volum: 21

Número: 3

Pàgines: 41-60

Tipus: Article

DOI: 10.15366/REICE2023.21.3.003 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

Resum

Work-related stress and burnout are psychosocial illnesses that have a negative impact on health. One of the variables that may be related to work-related stress is gender. Precisely, this paper presents an analysis to determine the extent to which female university professors show higher levels of stress in the workplace. Through a non-experimental quantitative methodology, an ad hoc constructed questionnaire was implemented. The instrument contains thirty items structured in five subdimensions (role stress, stress in university teachers, emotional exhaustion, depersonalisation and lack of personal fulfilment). Descriptive, inferential, reliability and validity statistical analyses of the scale were carried out and the Rasch Measurement Theory (RFT) was used for profile analysis. The results reveal the presence of moderate levels of stress in 564 professors, mainly related to specific work-related tasks. In addition, it was confirmed that women in their first years of professional development, with a high teaching load and without positions of responsibility in university management tend to experience the most stress. These results justify the need to address psychosocial factors and stress management affecting teachers from a social, psychological and educational perspective in order to cope correctly with their duties.

Referències bibliogràfiques

  • Abouriserie, R. (2006). Stress, Coping Strategies and Job Satisfaction in University Academic Staff. Educational Psychology: An International Journal of Experimental Educational Psychology, 16, 49-56. https://doi.org/10.1080/0144341960160104
  • Antoniou, A.-S., Polychroni, F. y Vlachakis, A.-N. (2006), Gender and age differences in occupational stress and professional burnout between primary and high-school teachers in Greece. Journal of Managerial Psychology, 21, 682-690. https://doi.org/10.1108/02683940610690213
  • Arís, N. (2009). El síndrome de Burnout en los docentes. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 7, 829-848.
  • Avargues, M.L. y Borda, M.M. (2010). Estrés laboral y síndrome de Burnout en la Universidad: análisis descriptivo de la situación actual y revisión de las principales líneas de investigación. Anuario de Psicología Clínica y de la Salud, 6, 73-78.
  • Byrne, B. M. (1999). The nomological network of teacher burnout: A literature review and empirically validated model. En R. Vandenberghe y A.M. Huberman (coords.), Understanding and preventing teacher burnout. Cambridge University Press, 15-37. https://doi.org/10.1017/CBO9780511527784.003
  • Cárdenas, M., Méndez, L.M. y González, M.T. (2014). Evaluación del desempeño docente, estrés y Burnout en profesores universitarios. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 14, 1-22.
  • Cruz, D.M. y Puentes, A. (2017). Relación entre las diferentes dimensiones del síndrome de Burnout y las estrategias de afrontamiento empleadas por los guardas de seguridad de una empresa privada de la ciudad de Tunja. Psicogente, 20(38), 268-281. http://doi.org/10.17081/psico.20.38
  • Cupani, M. (2012). Análisis de Ecuaciones Estructurales: conceptos, etapas de desarrollo y un ejemplo de aplicación. Revista Tesis, 2, 186-199.
  • Domínguez, J.A. (2004). Estrés en el profesorado universitario. Estudio piloto en dos centros de la Universidad de Huelva (España). Salud de los Trabajadores, 12, 5-25.
  • Embretson, S.E. y Schmidt K.M. (2000). Psychometric approaches to understanding and measuring intelligence. En R.J. Sternberg, Handbook of intelligence, Cambridge University Press, 423-444. https://doi.org/10.1017/CBO9780511807947.020
  • Embretson, S.E. y Reise, S.P. (2000). Item response theory for psychologists. LEA.
  • Embretson, S.E. y Hershberger, S.L. (1999). The new rules of measurement: What every psychologist and educator should know. LEA.
  • Erceg-Hurn. D.M. y Mirosevich, V.M. (2008). Modern robust statistical methods: an easy way to maximize the accuracy and power of your research. American Psychologist, 63, 591-601. https://doi.org/10.1037/0003-066X.63.7.591
  • Extremera, N., Rey, L. y Pena, M. (2010). La docencia perjudica seriamente la salud. Análisis de los síntomas asociados al estrés docente, Boletín de psicología, 100, 43-54.
  • Freudenberger, H.J. (1974). Staff Burnout. Journal of social Issues, 30, 159-165. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1974.tb00706.x
  • George, D. y Mallery. P. (2001). Using SPSS for Windows step by step: a simple guide and reference. Alyin y Bacon.
  • Gil-Monte, P. (2002). Influencia del género sobre el proceso de desarrollo del síndrome de quemarse por el trabajo (Burnout) en profesionales de enfermería. Psicologia em Estudo, 7, 3-10. https://doi.org/10.1590/S1413-73722002000100003
  • Gray, A., Cruise, R.J., Mcbeth, B. y Blix, G. (1994). Occupational stress among university teachers. Educational Research, 36, 157-169. https://doi.org/10.1080/0013188940360205
  • Grissom, R.J. (1994). Probability of the superior outcome of one treatment over another. Journal of Applied Psychology, 79(2), 314-316. https://doi.org/10.1037/0021-9010.79.2.314
  • Hambleton, R.K., Swaminathan, H. y Rogers, J. (1991). Fundamentals of item response theory. Sage Publications, Inc.
  • Hart, J.L. y Cress, C. (2008). Are women faculty just “worrywarts?” Accounting for gender differences in self-reported stress. Journal of Human Behavior in the Social Environment, 17, 175-193. https://doi.org/10.1080/10911350802171120
  • Kline, R.B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed.). Guilford.
  • Kuimova, M.V., Uzunboylu, H., Chen, A. y Gerasimchuk, E. (2016). Emotional Burnout in professional activity of a technical university teacher. Ponte, 72, 57-61. https://doi.org/10.21506/j.ponte.2016.6.5
  • Leka, S., Griffiths, A. y Cox, T. (2004). Work organization & stress. Systematic problem approaches for employers, Managers and trade union representatives. Institute of Work, Health & Organizations
  • Liu, C., Spector, P.E. y Shi, L. (2008). Use of both qualitative and quantitative approaches to study job stress in different gender and occupational groups. Journal of Occupational Health Psychology, 13, 357-370. https://doi.org/10.1037/1076-8998.13.4.357
  • Linacre, J.M. (2002). What do Infit and Outfit, Mean-Square and Standardized mean? Rasch Measurement Transactions, 16(2), 878.
  • Linacre, J.M. (2015). Winsteps Rasch Measurement Computer Program (versión 3.90.0). Winsteps.com
  • López, A., Sáez, D., García, M.J., López, A. y Hernández, L. (2015). Estudio sobre las relaciones del síndrome de burnout con algunos factores psicosociales. ReiDoCrea, 4, 94-99.
  • López-Vílchez, J. y Gil-Monte, P. (2015). Sobrecarga laboral y de gestión del personal docente en el entorno universitario actual en España. Arxius de Ciencies Socials, 32, 111-120. http://hdl.handle.net/10550/49024
  • Luk, A., Chan, B., Cheong, S. y Ko, S. (2010). An exploration of the burnout situation on teachers in two schools in Macau. Social Indicators Research, 95, 489-502.
  • Makhbul, Z. y Hasun, F. (2011). Gender responses to stress outcomes.” Journal of Global Management, 1, 47-55.
  • Martínez, S. y Preciado, M.L. (2009). Consecuencias de las políticas neoliberales sobre el trabajo y la salud de académicos universitarios: el Burnout como fenómeno emergente. Psicología y Salud, 19, 197-206.
  • Martocchio, J.J. y O’Leary, A.M. (1989). Sex differences in occupational stress: A meta-analytic review. Journal of Applied Psychology, 74, 495-501. https://doi.org/10.1037/0021-9010.74.3.495
  • Maslach, C., Schaufeli, W.B. y Leiter, M.P. (2001). Job Burnout. Annual Review of Psychology, 52, 397–422.
  • Maslach, C. (2009). Comprendiendo el Burnout. Ciencia & Trabajo, 11, 37-43.
  • Maslach, C. y Jackson, S.E. (1981). The measurement of experience of Burnout. Journal of Occupational Behaviour, 2, 99-113. https://doi.org/10.1002/job.4030020205
  • Maslach, C. y Jackson, S.E. (1986). Maslach Burnout Inventory (2nd ed.). Consulting Psychologists Press.
  • Maslach, C. y Zimbardo, P.G. (1982). Burnout: the cost of caring. Prentice-Hall.
  • Maslach, C., Jackson, S.E. y Leiter, M.P. (1996). Maslach Burnout Inventory Manual. Consulting Psychologists Press.
  • McInnis, C. (2000). Changing academic work roles: the everyday realities challenging quality in teaching. Quality in Higher Education, 6, 143-152. https://doi.org/10.1080/713692738
  • Millán, A., Calvanese, N. y D’Aubeterre, M.E. (2017). Condiciones de trabajo, estrés laboral, dependencia universitaria y bienestar psicológico en docentes universitarios. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 15, 195-218. https://doi.org/10.4995/redu.2017.6009
  • Moreno-Jiménez, B., Garrosa, E., Rodríguez, R., Martínez, M. y Ferrer, R. (2009). El Burnout del profesorado universitario y las intenciones de abandono: Un estudio multimuestra. Journal of Work and Organizational Psychology, 25, 149-163. https://doi.org/10.4321/s1576-59622009000200005
  • Muñoz, J.F. y Álvarez, E. (2009). Métodos de imputación para el tratamiento de datos faltantes: aplicación mediante R/Splus. Revista de Métodos cuantitativos para la economía y la empresa, 7, 3-30.
  • Newcombe, R.G. (2006). Confidence intervals for an effect size measure based on the Mann–Whitney statistic. Part 1: General issues and tail-area-based methods. Statistics in Medicine, 25, 543-557. https://doi.org/10.1002/sim.2323
  • Nunnally, J.C. (1987). Teoría Psicométrica. Trillas.
  • Orgambídez-Ramos, A., Pérez-Moreno, P.J. y Borrego-Alés, Y. (2015). Estrés de rol y satisfacción laboral: examinando el papel mediador del engagement en el trabajo. Journal of Work and Organizational Psychology, 31, 69-77. https://doi.org/10.1016/j.rpto.2015.04.001
  • Palacios, M.E. y Montes de Oca, V. (2017). Condiciones de trabajo y estrés en académicos universitarios. Ciencia & Trabajo, 58, 49-53. https://doi.org/10.4067/S0718-24492017000100049
  • Pascual, A. y Conejero, S. (2015). La desmotivación del profesorado universitario y su relación con variables sociodemográficas, laborales y de personalidad. Apuntes de Psicología, 33, 5-16.
  • Peters, G-J. (2014). The alpha and the omega of scale reliability and validity. The European Health Psychologist, 16, 56-69. https://doi.org/10.31234/osf.io/h47fv
  • Ponce, C.R., Bulnes, M.S., Aliaga, J.R., Atalaya, M.C. y Huertas, R.E. (2005). El síndrome del "quemado" por estrés laboral asistencial en grupos de docentes universitarios. Revista de Investigación en Psicología, 8, 87-112. https://doi.org/10.15381/rinvp.v8i2.4050
  • Rasch, G. (1960). Probabilistic models for some intelligence and achievement tests. Danish Institute for Educational Research.
  • Rasch, G. (1980). Probabilistic models for intelligence and attainment tests. University of Chicago Press.
  • Raykov, T. y Marcoulides, G.A. (2017). Thanks Coefficient Alpha, we still need you! Educational and Psychological Measurement, 79, 200-210. https://doi.org/10.1177/0013164417725127
  • Rodríguez, E.A. y Sánchez, M.A. (2018). Síndrome de Burnout y variables sociodemográficas en docentes de una universidad privada de Lima. Revista de Investigación Educativa, 36, 401-419. https://doi.org/10.6018/rie.36.2.282661
  • Rodríguez, E., Sánchez-Gómez, J., Dorado, H. y Ramírez, J.M. (2014). Factores de Riesgo Psicosocial Intralaboral y Grado de Estrés en Docentes Universitarios. Revista Colombiana de Salud Ocupacional, 4, 12-17. https://doi.org/10.18041/2322-634X/rcso.2.2014.4908
  • Santos, A., Muñoz-Rodríguez, D. y Poveda, M.M. (2015). En cuerpo y alma. Intensificación y precariedad en las condiciones de trabajo del profesorado universitario. ARXIUS, 32, 13-44.
  • Sekaran, U. y Bougie, R. (2000). Research Methods for Business: A Skill-building Approach. John Willey & Sons.
  • Sliškovi?, A. y Serši?, D.M. (2011). Work stress among university teachers: Gender and position differences. Arhiv Za Higijenu Rada I Toksikologiju, 62, 299-307. https://doi.org/10.2478/10004-1254-62-2011-2135
  • Tamez, S. y Pérez, J.F. (2009). El trabajador universitario: entre el malestar y la lucha. Educación Social, Campinas, 30, 373-387. https://doi.org/10.1590/S0101-73302009000200004
  • Ventura-León, J.L. y Caycho-Rodríguez, T. (2017). El coeficiente Omega: un método alternativo para la estimación de la confiabilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15, 625-627.
  • Watts, J. y Robertson, N. (2011). Burnout in university teaching staff: A systematic literature review. Educational Research, 53, 33-50. https://doi.org/10.1080/00131881.2011.552235
  • Zabalza, M.A. (2009). Ser profesor universitario hoy. La Cuestión Universitaria, 5, 68-80.