Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en el alumnado universitario
- Díaz-García, Alexandra 1
- Garcés-Delgado, Yaritza 1
- Feliciano-García, Luis 1
-
1
Universidad de La Laguna
info
ISSN: 2386-7418
Datum der Publikation: 2023
Ausgabe: 10
Nummer: 1
Seiten: 15-37
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación
Zusammenfassung
Academic performance is influenced by multiple variables, including learning strategies. Learning strategies are conscious, intentional mechanisms used to process, encode and retrieve information with the intention of applying and transferring it to the achievement of a learning goal. The aim of this research was to analyse the impact that the use of learning strategies has on the academic performance of university students. The data for the study were collected using a non-experimental quantitative survey approach, based on a sample of 639 first-year students from the Faculty of Education at the University of La Laguna and the Faculty of Education Sciences at the University of Las Palmas de Gran Canaria. The survey was conducted using an adapted version of the Questionnaire for the Evaluation of Learning Strategies of University Students (CEVEAPEU). Academic performance was assessed based on students’ average mark at the end of the first four-month period. The results revealed significant differences in academic performance based on students’ use of cognitive, metacognitive and resource-management learning strategies. The findings point to possible ways to educate and orient students with regard to learning skills and strategies as a determining factor in lowering drop-out rates and boosting academic performance.
Bibliographische Referenzen
- ALKIŞ, Nurcan; & TEMIZEL, Tuğba Taşkaya (2018). The impact of motivation and personality on academic performance in online and blended learning environments. Educational Technology and Society, 21(3), 35-47. Disponible en: https://www.j-ets.net/collection/published-issues/21_3
- ALMALKI, Sultan A (2019). Influence of motivation on academic performance among dental college students. Open Access Macedonian Journal of Medical Sciences, 7(8), 1374-1381. https://oamjms.eu/index.php/mjms/article/view/oamjms.2019.319
- BARRERA, Laura Fernanda; VALES, Javier José, SOTELO-CASTILLO, Mirsha Alicia; RAMOS-ESTRADA, Dora Yolanda; & OCAÑA-ZÚÑIGA, Jesús (2020). Variables cognitivas de los estudiantes universitarios: su relación con dedicación al estudio y rendimiento académico. Psicumex, 10(1), 61-74. https://doi.org/10.36793/psicumex.v10i1.342
- BARRETO-TRUJILLO, Francisco Javier; & ÁLVAREZ-BERMÚDEZ, Javier (2020). Estrategias de autorregulación del aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de bachillerato. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 7(2), 184-193. https://doi.org/10.17979/reipe.2020.7.2.6570
- BEN YOUSSEF, Adel; DAHMANI, Mounir; & RAGNI, Ludovic (2022). ICT use, digital skills and students’ academic performance: Exploring the digital divide. Information, 13, 1-19. https://doi.org/10.3390/info13030129
- BETANCOURT-PEREIRA, Jessenia (2020). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de secretariado ejecutivo, Machala-Ecuador. Investigación Valdizana, 14(1), 29-37. https://doi.org/10.33554/riv.14.1.487
- BRIONES, Tania; & YANGALI, Judith Soledad (2020). Influencia del estilo de aprendizaje en el rendimiento académico universitario. Revista de Investigación de la Universidad Norbert Wiener, 9(1), 97-112. https://revistadeinvestigacion.uwiener.edu.pe/index.php/revistauwiener/article/view/71
- CAJUSOL, Erika Milagros; & RIVAS, Luisa Hortensia (2021). Relación entre motivación académica y rendimiento académico en los estudiantes de enfermería de la UNMSM. TecnoHumanismo, 1(11), 1-20. https://doi.org/10.53673/th.v1i11.75
- CHINER, Esther; GÓMEZ-PUERTA, Marcos; & GARCÍA-VERA, Victoria Eugeni (2020). El uso de estrategias de aprendizaje como indicador del éxito académico en estudiantes universitarios. En Rosabel Roig-Vila (Ed.), La docencia en la Enseñanza Superior: Nuevas aportaciones desde la investigación (pp. 100-109). Editorial Octaedro. http://hdl.handle.net/10045/110076
- COHEN, Jacob (1992). A power primer. Psychological Bulletin, 112(1), 155-159. https://doi.org/10.1037/0033-2909.112.1.155
- DURU, Erdinç; & BALKIS, Murat (2017). Procrastination, self-esteem, academic performance, and well-being: A moderated mediation model. International Journal of Educational Psychology, 6(2), 97-119. https://doi.org/10.17583/ijep.2017.2584
- FLORES-GONZÁLEZ, Efigenia; & FLORES-GONZÁLEZ, Norma (2020). Learning strategies mediated by technology: students’ perception. Revista de Docencia e Investigación Educativa/Journal of Teaching and Educational Research, 6(18), 18-28. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7722255
- Fundación CYD (2021a). Las universidades españolas. Una perspectiva autonómica. 2021. Disponible en: https://www.fundacioncyd.org/publicaciones-cyd/universidades-espanolas-por-comunidad-autonoma-2021/
- Fundación CYD (2021b). Situación internacional de la universidad española. Disponible en: https://www.fundacioncyd.org/publicaciones-cyd/situacion-internacional-de-la-universidad-espanola/
- GARCÍA, Yaritza; LÓPEZ, Daimaris; & RIVERO, Orestes (2014). Estudiantes universitarios con bajo rendimiento académico, ¿qué hacer? Edumecentro, 6(2), 272-278. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000200018
- GARCÍA-MARTÍNEZ, José Antonio; FUENTES-ABELEDO, Eduardo José; & RODRÍGUEZ-MACHADO, Eduardo Rafael (2021). Attitudes towards the use of ICT in Costa Rican university students: The influence of sex, academic performance, and training in technology. Sustainability, 13(1), 282-293. https://doi.org/10.3390/su13010282
- GARGALLO, Bernardo; SUÁREZ, Jesús; & PÉREZ, Cruz (2009). Cuestionario Ceveapeu. Un instrumento para la evaluación de las estrategias de aprendizaje de los estudiantes universitarios. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 15(2), 1-31. https://doi.org/10.7203/relieve.15.2.4156
- HALBOUB, Esam; ALHAJJ, Mohammed Nasser; ALKHAIRAT, Ali Mohammed; SAHAQI, Al-Anood Madani; & QUADRI, Mir Faeq Ali (2018). Perceived stress among undergraduate dental students in relation to gender, clinical training and academic performance. Acta Stomatologica Croatica, 52(1), 37-45. https://hrcak.srce.hr/195398
- HENDRIE, Karina Noelia; & BASTACINI, María del Carmen (2019). Autorregulación en estudiantes universitarios: Estrategias de aprendizaje; motivación y emociones. Revista Educación, 44(1), 327-344. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.37713
- HERNÁNDEZ, Laura; MARTÍN, Clara Isabel; LORITE, Gloria; & GRANADOS, Paula (2018). Rendimiento, motivación y satisfacción académica, ¿una relación de tres? ReiDoCrea: Revista Electrónica de Investigación Docencia Creativa, 7, 92-97. https://doi.org/10.30827/digibug.49829
- HIDALGO-FUENTES, Sergio; MARTÍNEZ-ÁLVAREZ, Isabel; & SOSPEDRA-BAEZA, María Josefa (2021). Rendimiento académico en universitarios españoles: el papel de la personalidad y la procrastinación académica. European Journal of Education and Psychology, 14(1), 1-13. https://doi.org/10.32457/ejep.v14i1.1533
- HURTADO, Ana Lucía (2017). Los procesos cognitivos: metacognición como proceso de aprendizaje. Educación, 23, 19-24. https://doi.org/10.33539/educacion.2017.n23.1165
- HURTADO, Paola Andrea; GARCÍA, Mabel; RIVERA, Diego Andrés; & FORGIONY, Jesús Oreste (2018). Las estrategias de aprendizaje y la creatividad: una relación que favorece el procesamiento de la información. Revista Espacios, 39(17), 12-30. https://www.revistaespacios.com/a18v39n17/18391712.html
- ISHAQ, Kashif; MAT ZIN, Nor Azan; ROSDI, Fadhilah; ABID, Adnan; & IJAZ, Mustansar (2020). The impact of ICT on students’ academic performance in public private sector universities of Pakistan. International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering, 9(3), 1117-1121. https://doi.org/10.35940/ijitee.C8093.019320
- KURTOVIC, Ana; VRDOLJAK, Gabrijela; & IDZANOVIC, Anita (2019). Predicting procrastination: the role of academic achievement, self-efficacy and perfectionism. International Journal of Educational Psychology, 8(1), 1-26. https://doi.org/10.17583/ijep.2019.2993
- LANZA, David; & SÁNCHEZ, Vanesa (2013). Estrategias de aprendizaje en Educación Secundaria: un estudio comparativo sobre su uso entre alumnos españoles e inmigrantes. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3(3), 227-236. https://doi.org/10.3390/ejihpe3030020
- LAVADO-ROJAS, Betty Marlene; ZÁRATE-ALIAGA, Edith Consuelo; & POMAHUACRE-GÓMEZ, Walter (2018). Estrategias de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de lenguas extranjeras. Investigación y Postgrado, 33(2), 229-248. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6736278
- MAGULOD, Gilbert (2019). Learning styles, study habits and academic performance of Filipino university students in applied science courses: Implications for instruction. Journal of Technology and Science Education, 9(2), 184-198. https://doi.org/10.3926/jotse.504
- MARTÍNEZ-CÁRDENAS, Jorge Luis; & VALENCIA-NÚÑEZ, Edison (2021). Estrategias metacognitivas y rendimiento académico en estudiantes universitarios de ciencias químicas. Revista UNIANDES Episteme, 8(2), 277-290. http://45.238.216.13/ojs/index.php/EPISTEME/article/view/2199
- MORALES-VIVES, Fabia; CAMPS, Elisa; & DUEÑAS, Jorge Manuel (2020). Predicting academic achievement in adolescents: The role of maturity, intelligence and personality. Psicothema, 32(1), 84-91. https://doi.org/10.7334/psicothema2019.262
- NERONI, Joyce; MEIJS, Celeste; GIJSELAERS, Hieronymus, J.M.; KIRSCHNER, Paul A.; & DE GROOT, Renate H.M (2019). Learning strategies and academic performance in distance education. Learning and Individual Differences, 73, 1-7. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2019.04.007
- PANADERO, Ernesto (2017). A review of self-regulated learning: six models and four directions for research. Frontiers in Psychology, 8. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00422
- PINTRICH, Paul; SMITH, David; GARCÍA, Teresa; & MCKEACHIE, Wilbert (1991). Manual for the use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). The University of Michigan, Ann Arbor, MI.
- PUMA, María Isabel; HURTADO, David Raúl; SANTOS, Ofelia Carmen; & VÁSQUEZ, Janett Karina (2020). Estrategias metacognitivas y rendimiento académico en estudiantes de educación de la Universidad Nacional Amazónica de Madre de Dios. Repositorio de revistas de la Universidad Privada de Pucallpa, 5(1), 17-23.
- REDONDO, Laura; CORRÁS, Tania; NOVO, Mercedes; & FARIÑA, Francisca (2017). El rendimiento académico: La influencia de las expectativas, el optimismo y la autoeficacia. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, Extr.(10), 104-108. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.10.2972
- RODRÍGUEZ, Susana; PIÑEIRO, Isabel; REGUEIRO, Bibiana; ESTÉVEZ, Iris; & VAL, Carolina (2017). Estrategias cognitivas, etapa educativa y rendimiento académico. Revista de Psicología y Educación, 12(1), 19-34. Disponible en: https://www.revistadepsicologiayeducacion.es/contenido?num=1001&y=2017
- SALAZAR, Ildefonso; & HEREDIA, Yolanda (2019). Estrategias de aprendizaje y desempeño académico en estudiantes de medicina. Educación Médica, 20(4), 256-262. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.12.005
- SEVILLANO, María Luisa (2005). Estrategias innovadoras para una Enseñanza de Calidad. Pearson Education.
- SIDDIQUEI, Nabia Luqman; & KHALID, Ruhi (2018). The relationship between personality traits, learning styles and academic performance of e-learners. Open Praxis, 10(3), 249-263. https://doi.org/10.5944/openpraxis.10.3.870
- STANKOVSKA, Gordana; DIMITROVSKI, Dimitar; ANGELKOSKA, Slagana; IBRAIMI, Zebide; & UKA, Valbona (2018). Emotional intelligence, test anxiety and academic stress among university students. Bulgarian Comparative Education Society Conference Books, 16, 157-164. Disponible en: https://eric.ed.gov/?id=ED586176
- SUÁREZ-PERDOMO, Arminda; RUIZ-ALFONSO, Zuleica; & GARCÉS-DELGADO, Yaritza (2022). Profiles of undergraduates’ networks addiction: Difference in academic procrastination and performance. Computers & Education. 181, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2022.104459
- TRELLES, Hilda Josefina; ALVARADO, Hugo Patricio; & MONTÁNCHEZ, María Luisa (2018). Estrategias y estilos de aprendizaje y su relación con el rendimiento académico en estudiantes universitarios de psicología educativa. Killkana Social, 2(2), 9-16. https://doi.org/10.26871/killkana_social.v2i2.292
- VÁSQUEZ, Alejandro Sebastián (2021). Estrategias de aprendizaje de estudiantes universitarios como predictores de su rendimiento académico. Revista Complutense de Educación, 32(2), 159-170. https://doi.org/10.5209/rced.68203
- VERA, Lilian Rossana; ACOSTA, Dora Elba; PALACIOS, Dominga; & GALEANO, Graciela (2019). Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes de enfermería de una universidad pública de Paraguay. Nure Investigación, 16(102), 1-7. https://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/1762
- VIZESHFAR, Fatemeh; & TORABIZADEH, Camellia (2018). The effect of teaching based on dominant learning style on nursing students’ academic achievement. Nurse Education in Practice, 28, 103-108. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2017.10.013
- VIZOSO, Carmen María; & ARIAS, Olga (2016). Estresores académicos percibidos por estudiantes universitarios y su relación con el burnout y el rendimiento académicos. Anuario de Psicología, 46(2), 90-97. https://doi.org/10.1016/j.anpsic.2016.07.006
- WEINSTEIN, Claire; & MAYER, Richard (1986). The teaching of learning strategies. En M.C. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching. Collier Macmillan
- ŽIVČIĆ-BEĆIREVIĆ, Ivanka; SMOJVER-AŽIĆ, Sanja; & MARTINAC, Tamara (2017). Predictors of university students’ academic achievement: a prospective study. Drustvena Istrazivanja, 26(4), 457-476. https://doi.org/10.5559/di.26.4.01