Sociología de la Educación ComparadaAportes desde la Perspectiva de Pierre Bourdieu

  1. Martínez García, José Saturnino
  2. Giovine, Manuel Alejandro
Journal:
REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

ISSN: 1696-4713

Year of publication: 2023

Volume: 21

Issue: 3

Pages: 159-174

Type: Article

DOI: 10.15366/REICE2023.21.3.009 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación

Abstract

Although there are numerous publications that carry out comparative studies in education, it is not so frequent to find second-order reflections that support and critically question the real possibility of comparing education systems that are distant from one another, whether in geo-political space or in time, or even the changes in education systems in the same country throughout its recent history. In this article we propose to contribute to this debate on the sociology of comparative education from the theoretical framework of Pierre Bourdieu. The article is structured in a first moment, where we carry out a reconstruction of the antecedents of the comparative education as a disciplinary area in development, and a second moment, that presents the categories and fundamental reflections that the perspective of Pierre Bourdieu can contribute to this discussion. In the first moment, we present a logical and historical sequence of the studies of comparative education and in the second moment, we present the main contributions related to the concepts of school capital, field, strategies and habitus.  Finally, it seeks to provide practical elements for a critical reading of the studies of comparative education and to contribute critical methodological tools from the structural constructivism of Pierre Bourdieu.

Bibliographic References

  • Altbach, P. G. y Kelly, G. P. (1986). New approaches to comparative education. ERIC.
  • Ambroggio, G. A. (2012). El primer año en la universidad y la permanencia en la carrera, Cuadernos de Educación, 1(1), 133-143.
  • Bereday, G. Z. (1964). Comparative method in education. Rinehart and Winston.
  • Bourdieu, P. (1969). Condición de clase y posición de clase. En F. Barbano (Ed.), Estructuralismo y sociología (pp. 119-141). Nueva Visión.
  • Bourdieu, P. (1987). Los tres estados del capital cultural. Sociológica, 5, 11-17.
  • Bourdieu, P. (1991a). El sentido práctico. Taurus.
  • Bourdieu, P. (1991b). La distinción. Taurus.
  • Bourdieu, P. (1995). Las reglas del arte: Génesis y estructura del campo literario. Anagrama.
  • Bourdieu, P. (2011). Las estrategias de la reproducción social. Siglo XXI.
  • Bourdieu, P. (2012). Capital cultural, escuela y espacio social. Siglo XXI.
  • Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (1996). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Fontamara.
  • Bray, M., Adamson, B., y Mason, M. (2014). Comparative education research: Approaches and methods. Springer.
  • Bray, M. y Thomas, R. M. (1995). Levels of comparison in educational studies: Different insights from different literatures and the value of multilevel analyses. Harvard Educational Review, 65(4), 472-490.
  • Brickman, W. W. (1956). The theoretical foundations of comparative education. The Journal of Educational Sociology, 30(3), 116-125.
  • Carnoy, M. (2019). Transforming comparative education: Fifty years of theory building at Stanford. Stanford University Press.
  • Cowen, R. y Kazamias, A. (2009). Joint editorial introduction. En R. Cowen y A. Kazamias (Eds.) International handbook of comparative education (pp. 3-6). Springer.
  • Crossley, M. (2000). Bridging cultures and traditions in the reconceptualization of comparative and international education. Comparative Education, 36(3), 319-332.
  • Crossley, M. y Jarvis, P. (2000). Comparative education for the twenty-first century. Comparative Education, 36(3), 261-375.
  • Durkheim, E. (2000). Educación y sociología. Península.
  • Euler, D. (2013). El sistema dual en Alemania ¿Es posible transferir el modelo al extranjero? Bertelsmann Stiftung.
  • Gacel-Ávila, J. (2017). Estrategias de internacionalización de la educación superior: Implementación, evaluación y rankings. UNESCO-IESALC.
  • Gautherin, J. (1993). Marc-Antoine Jullien (Jullien de Paris) Perspectivas: Revista Trimestral de Educación Comparativa, 23(3-4), 757-757.
  • Giovine M. (2016). Condicionamientos objetivos y prácticas educativas en Gran Córdoba (2003/2011). Facultad de Ciencias Sociales. Centro de Estudios Avanzados.
  • Giovine, M. (2018). Las prácticas educativas y las estrategias de reproducción social en Córdoba: La formación de los sectores dominantes. (2003/2016) [Tesis de Doctorado]. Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba.
  • Giovine, M. (2021). Elección y selección: Estrategias educativas de familias de clase alta en Córdoba-Argentina. Foro de Educación, 19(1), 181-198.
  • Hirtt, N. (2013). Educar y formar bajo la dictadura del mercado de trabajo. Con-ciencia social, 17, 39-54.
  • Jullien, M.-A. (1817). Esquisse et vues préliminaires d’un ouvrage sur l’éducation comparée. Bureau International d'Éducation.
  • Kandel, I. L. (1959). The methodology of comparative education. International Review of Education, 5(3), 270–280.
  • King, G., Keohane, R. O. y Verba, S. (2000). El diseño de la investigación social. Alianza.
  • Manzón, M. (2014). Comparing places. En M. Bray, B. Adamson y M. Manson (Eds.), Comparative education research: Approaches and methods (pp. 97-138). Springer.
  • Martín Criado, E. (2010). La escuela sin funciones: Crítica de la sociología de la educación crítica. Bellaterra.
  • Martínez García, J. S. (2003). El capital y la clase social: Una crítica analítica. En J. Noya (Ed.), Cultura, desigualdad y reflexividad. La sociología de Pierre Bourdieu. (pp. 87-112). La Catarata.
  • Martínez García, J. S. (2012). Fracaso escolar y comunidades autónomas. En M. Puelles (Ed.), El fracaso escolar en el estado de las autonomías (pp. 79-110). Wolters Kluwer.
  • Martínez García, J. S. (2017a). El habitus. Una revisión analítica. Revista Internacional de Sociología, 75(3), e067.
  • Martínez García, J. S. (2017b). La equidad y la educación. La Catarata.
  • Martínez García, J. S. y Molina, P. (2019). Fracaso escolar, crisis económica y desigualdad de oportunidades educativas: España y Argentina. Papers de Sociología, 104(2), 270-303.
  • Maurice, M., Sellier, F. y Silvestre, J.-J. (1987). Política de educación y organización industrial en Francia y en Alemania. Ministerio de Trabajo.
  • Méndez, A. (2013). El Colegio: La formación de una elite meritocrática en el nacional Buenos Aires. Sudamericana.
  • Noah, H. J. y Eckstein, M. A. (1970). La ciencia de la educación comparada. Agencia para el Desarrollo Internacional.
  • Olivera Lahore, C. E. (2008). Introducción a la educación comparada. Universidad Estatal a Distancia.
  • Puiggrós, A. (1996). Educación neoliberal y quiebre educativa. Nueva Sociedad, 146, 90-101.
  • Rawolle, S. y Lingard, B. (2008). The sociology of Pierre Bourdieu and researching education policy. Journal of Education Policy, 23(6), 729-741.
  • Sadler, M. E. (1900, 20 de octubre). How far can we learn anything of practical value from the study of foreign systems of education? [Conferencia] Guildford Educational Conference. Guildford.
  • Sota, E. (2013). La metáfora del campo social. Eduvium.
  • Stinchcombe, A. L. (1968). Constructing social theories. Chicago University Press.
  • Swing, E. S. y Epstein, E. H. (2016). Setting the foundation. En E. Epstein (Ed.), Crafting a global field: Six decades of the comparative and international education society (pp. 10-35). Springer.
  • Tedesco, J. C. (2015). La educación en Argentina hoy. Siglo XXI.
  • Triventi, M., Skopek, J., Kulic, N., Buchholz, S. y Blossfeld, H. P. (2020). Advantage ‘finds its way’: How privileged families exploit opportunities in different systems of secondary education. Sociology, 54(2), 237-257.
  • Vain, P. D. (2011) La ética en la investigación educativa y el riesgo del uso de la ciencia como naturalización de lo social. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación 9(2), 14-23.