Agustín Espinosa y el «crimen» de la escrituranotas para el estudio de su figura autorial

  1. Acosta Mota, Alejandra 1
  1. 1 Universidad de La Laguna (España)
Journal:
Revista de Filología de la Universidad de La Laguna

ISSN: 0212-4130

Year of publication: 2021

Issue Title: Monográfico: Bajo el signo de Espinosa

Issue: 42

Pages: 207-225

Type: Article

DOI: 10.25145/J.REFIULL.2021.42.13 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista de Filología de la Universidad de La Laguna

Abstract

This article studies the authorial figure of Agustín Espinosa from a double perspective. The first focuses on the writer’s ethos in texts dated between the end of the 1920s and the publication of Crimen (1934). The second attends to the different images of the author that emerge as a consequence of the scandal surrounding this book. Both parts of this approach deal with the fissures and continuities between Espinosa’s image and the representations of authorship in his time, with the purpose of highlighting the relevance of the Canary writer for the study of Surrealism in Spain and the sociocultural factor leading to his scarce recognition as one of its most representative voices.

Bibliographic References

  • Amossy, Ruth (2014): «La doble naturaleza de la imagen de autor», en Juan Zapata (comp.), La invención del autor. Nuevas aproximaciones al estudio sociológico y discursivo de la figura autorial, Medellín: Universidad de Antioquia, 67-83.
  • Beresmeyer, Ingo; Gert Buelens y Marysa Demoor (2016): «La autoría como performance cultural: nuevas perspectivas en estudios autoriales», en Aina Pérez y Meri Torras, Los papeles del autor, Madrid: Arco Libros, 205-242.
  • Castells Molina, Isabel (2019): «Crimen, un sueño en libertad», en Daniel Bernal Suárez (coord.), Agustín Espinosa. Sueños adversos, Canarias: Gobierno de Canarias, 12-13.
  • Bonet, Juan Manuel (2011): «Óscar Domínguez y Gaceta de Arte. Fichas sobre tres cubiertas de “Óscar X”», en Isidro Hernández Gutiérrez (comis.) y Maite Martín (coord.), Óscar Domínguez: una existencia de papel, Santa Cruz de Tenerife: TEA Tenerife Espacio de las Artes, 97-116.
  • Durand, Pascal (2014): «Hombre de letras, escritor, autor. Declinación social de una función simbólica», en Juan Zapata, La invención del autor. Nuevas aproximaciones al estudio sociológico y discursivo de la figura autorial, Medellín: Universidad de Antioquia, 115-128.
  • Espinosa, Agustín (1980): Textos (1927-1936), Santa Cruz de Tenerife: Aula de Cultura.
  • Durozoi, Gérard (2011): «Le grand ordinaire. Elogio de una complicidad», en Isidro Hernández Gutiérrez (comis.) y Maite Martín (coord.), Óscar Domínguez: una existencia de papel, Santa Cruz de Tenerife: TEA Tenerife Espacio de las Artes, 289-322.
  • Espinosa, Agustín (1986): «Textos inéditos», en José Miguel Pérez Corrales, Agustín Espinosa, entre el mito y el sueño, Las Palmas: Cabildo Insular de Tenerife, 651-736.
  • Espinosa, Agustín (2018): Crimen. Textos 1934-1936, edición de José Miguel Pérez Corrales, Santa Cruz de Tenerife: Insoladas.
  • Foucault, Michel (1984): «¿Qué es un autor?», Dialéctica, n.° 16, 4-18.
  • Gómez Gutiérrez, Beatriz (2008): Les mythes et leurs métamorphoses dans l’œuvre d’Agustín Espinosa (1897-1939), Marie-Claire Zimmermann (dir.), París: Sorbonne Université.
  • Havard, Robert (2001): The Crucified Mind. Rafael Alberti and the Surrealist Ethos in Spain, Londres: Tamesis.
  • Izquierdo, Eliseo (2019): Encubrimientos de la identidad: seudónimos y otros escondrijos en la literatura, el periodismo y las artes en Canarias, San Cristóbal de La Laguna: Instituto de Estudios Canarios.
  • Jones, Daffyd W. (2019): The fictions of Arthur Cravan. Poetry, boxing and revolution, Manchester: Manchester University Press.
  • Letaillieur, François (2011): «Óscar Domínguez y las ediciones de Guy Lévis Mano», en Isidro Hernández Gutiérrez (comis.) y Maite Martín (coord.), Óscar Domínguez: una existencia de papel, Santa Cruz de Tenerife: TEA Tenerife Espacio de las Artes, 137-166.
  • Meizoz, Jérôme (2004): «“Postures” d’auteur et poétique (Ajar, Rousseau, Céline, Houellebecq)», URL: http://www.vox-poetica.org/t/articles/meizoz.html.
  • Meizoz, Jérôme (2013): «Escribir es entrar en escena: la literatura en persona», en Estudios: Revista de Investigaciones Literarias y Culturales, vol. 42, 253-269. REVISTA DE FILOLOGÍA, 42; 2021, PP. 207-225 225
  • Moreno Caballud, Luis (2010): «Las relaciones interartísticas de vanguardia ante lo político. Un estudio sobre “La Gaceta Literaria” (1927-1932)», Revista Canadiense de Estudios Hispánicos, vol. 34, n.° 3, 429-449.
  • Pérez Corrales, Miguel (1986): Agustín Espinosa, entre el mito y el sueño, tomos i y ii, Las Palmas de Gran Canaria: Ediciones del Cabildo Insular de Gran Canaria.
  • Pérez Corrales, Miguel (2018): «Agustín Espinosa, desde 1936», en José Miguel Pérez Corrales (ed.), Agustín Espinosa, Crimen. Textos 1934-1936, Santa Cruz de Tenerife: Insoladas, 325-346.
  • Randall, Marilyn (2001): Pragmatic Plagiarism. Authorship, Profit and Power, Toronto: University of Toronto Press. Robles, Juan de (2015): El culto sevillano, Enrique Suárez Figaredo (ed.), Lemir, n.° 19, 637-822.
  • Salaverría, José María (1928): «La moral del literato», ABC, 17 de marzo.
  • Torres Villarroel, Diego (1966): Visiones y visitas de Torres con Don Francisco de Quevedo por la Corte, Russell P. Sebold (ed.), Madrid: Espasa Calpe.
  • Zubiaurre, Maite (2014): Culturas del erotismo en España 1898-1939, Madrid: Cátedra.