Explorando experiencias de apoyo a la autonomía en Educación Física escolar mediante una revisión sistemática

  1. Eduardo Miranda Rodríguez 1
  2. Antonio Gómez Rijo 1
  3. Francisco Jiménez Jiménez 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2024

Issue: 51

Pages: 388-397

Type: Article

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

The new Law of Education in Spain recognises the importance of ensuring that all pupils become increasingly competent and confident in skills for life. The main goal of this research is to identify features in experiences related to autonomy support in Physical Education. A systematic review is done in specific published works, taking Web of Science and SCOPUS databases as a reference in the 2016-2021 timeframe. In this analysis a deductive approach is followed, based on the previous identification of five dimensions: topics addressed, theoretical framework, participant’s characteristics, methodology and data collection instruments, as well as the benefits of autonomy support. Results show that almost half of the cases under consideration there is an interest in getting to know the students' intention to transfer physical activity to their everyday life. The prevailing theoretical framework underlying these studies has been the self-determination theory. Most experiences take place in Secondary Education, following a quantitative approach. Autonomy support leads to a decrease in negative behavior and promotes healthy, active lives. As a consequence, special attention is paid to teaching styles that facilitate multidirectionality throughout the process, where the student becomes an active part in a process of negotiated curriculum.

Bibliographic References

  • Abós, Á., Sevil, J., Sanz, M., Aibar, A., y García-González, L. (2016). El soporte de autonomía en Educación Física como medio de prevención de la oposición desafiante del alumnado. RICYDE: Revista Internacional de Ciencias Del Deporte, 12(43), 65–78. https://doi.org/10.5232/ricyde2016.04304
  • Baena-Extremera, A., Gómez-López, M., Granero-Gallegos, A., y Martínez-Molina, M. (2016). Modelo de predicción de la satisfacción y diversión en Educación Física a partir de la autonomía y el clima motivacional. Universitas Psychologica, 15(2), 39–50. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy15-2.mpsd
  • Baena-Extremera, A., Granero-Gallegos, A., Sánchez-Fuentes, J.A, y Martínez-Molina, M. (2013). Apoyo a la autonomía en Educación Física: antecedentes, diseño, metodología y análisis de la relación con la motivación en estudiantes adolescentes. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 24, 46-49. https://doi.org/10.47197/retos.v0i24.34523
  • Cheon, S. H., Reeve, J., & Song, Y. G. (2016). A teacher-focused intervention to decrease PE students’ amotivation by increasing need satisfaction and decreasing need frustration. Journal of Sport and Exercise Psychology, 38(3), 217–235. https://doi.org/10.1123/jsep.2015-023
  • Cronin, L. D., Allen, J., Mulvenna, C., & Russell, P. (2018). An investigation of the relationships between the teaching climate, students’ perceived life skills development and well-being within physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(2), 181–196. https://doi.org/10.1080/17408989.2017.1371684
  • Deci, E. L. & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Plenum Press.
  • Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2000). The “What” and “Why” of Goal Pursuits: Human Needs and the Self-Determination of Behavior. Psychological Inquiry, 11, 4, 227–268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
  • Decroly, O. (2006). La función de globalización y la enseñanza y otros ensayos. Biblioteca Nueva.
  • Dewey, J. (2004). Experiencia y educación. Biblioteca Nueva.
  • Earl, S. Taylor, I. Meijen, C. & Passfield, L. (2019). Young adolescent psychological need profiles: Associations with class-room achievement and well‐being. Psychology in the Schools, 56(6), 1004–1022. https://doi.org/10.1002/pits.22243
  • Erturan-İlker, G., Quested, E., Appleton, P., & Duda, J. L. (2018). A cross-cultural study testing the universality of basic psychological needs theory across different academic subjects. Psychology in the Schools, 350-365. https://doi.org/10.1002/pits.22113
  • Ferriz, R., González-Cutre, D. y Balaguer-Giménez, J. (2020). Agentes sociales de la comunidad educativa, satisfacción de novedad y actividad física (Agents of the educational community, novelty satisfaction, and physical activity). Cultura, Ciencia y Deporte, 15(46), 519–528. https://doi.org/10.12800/ccd.v15i46.1602
  • Flecha, R. (2014). Cambio, inclusión y calidad en las comunidades de aprendizaje. Cultura y Educación, 21(2), 157-169. https://doi.org/10.1174/113564009788345835
  • Freire, P. (2008). Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa (11ª Edición). Siglo XXI.
  • Giles-Girela, F. J., Trigueros Cervantes, C., & Rivera García, E. (2021). El sueño del voluntariado del grupo interactivo en Educación Física. Contextos Educativos. Revista de Educación, 27(27), 31-46. https://doi.org/10.18172/con.4607
  • Gómez-Rijo, A. (2021). La educación física centrada en el alumnado. Wanceulen.
  • Gómez-Rijo, A., Jiménez-Jiménez, F. y Fernández-Cabrera, J. M. (2023). El apoyo a la autonomía en Educación Física en Educación Primaria desde la percepción del profesorado. Retos, 48, 575-583. https://doi.org/10.47197/retos.v48.97484
  • Hein, V., Emeljanovas, A., Ries, F., Valantine, I., Ekler, J. H., & López, P. G. (2018). The perception of the autonomy supportive behaviour as a predictor of perceived effort and physical self-esteem among school students from four nations. Montenegrin Journal of Sports Science and Medicine, 7(1), 21–30. https://doi.org/10.26773/mjssm.180303
  • Huéscar, E., Moreno-Murcia, J. A., Domenech, J. F., & Núñez, J. L. (2020). Effects of an Autonomy-Supportive Physical Activity Program for Compensatory Care Students During Recess Time. Frontiers in Psychology, 10. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.03091
  • Kalajas-Tilga, H., Koka, A., Hein, V., Tilga, H., & Raudsepp, L. (2020). Motivational processes in physical education and objectively measured physical activity among adolescents. Journal of Sport and Health Science, 9(5), 462–471. https://doi.org/10.1016/j.jshs.2019.06.001
  • Lee, A. S. Y., Standage, M., Hagger, M. S., & Chan, D. K. C. (2021). Predictors of in-school and out-of-school sport inju-ry prevention: A test of the trans-contextual model. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 31(1), 215–225. https://doi.org/10.1111/sms.13826
  • Liu, J., Bartholomew, K., & Chung, P.-K. (2017). Perceptions of teachers’ interpersonal styles and well-being and ill-being in secondary school physical education students: The role of need satisfaction and need frustration. School Mental Health, 9(4), 360-371. https://doi.org/10.1007/s12310-017-9223-6
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOE, BOE nº 106 de 4 de mayo).
  • Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa (LOMCE, BOE nº 295 de 10 de diciembre).
  • Ley Orgánica 3/2020, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOMLOE, BOE nº 340 de 30 de diciembre de 2020).
  • Lorente, E., Gatell, E. y Joven, A. (2018). Experiencias de educación física emancipadora: la negociación del currículum y la autogestión. En E. Lorente y D. Martos (Eds.). Educación Física y pedagogía crítica. Propuestas para la transformación personal y social. (pp. 243-272). Ediciones de la Universitat de Lleida, Publicaciones de la Universitat de Valencia.
  • Fernández-Río, J., y Méndez-Giménez, A. (2015). El Aprendizaje Cooperativo: Modelo Pedagógico para Educación Física. Retos, 29, 201-206. https://doi.org/10.47197/retos.v0i29.38721
  • McLennan, N., & Thompson, J. (2015). Educación Física de Calidad. UNESCO.
  • Méndez-Giménez, A., Fernández-Río, J., & Cecchini-Estrada, J. A. (2016). Vallerand´s model in asturian adolescents: Implementation and development. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de La Actividad Física y Del Deporte, 16(64), 703–722. https://doi.org/10.15366/rimcafd2016.64.006
  • Meng, H. Y., & Keng, J. W. C. (2016). The effectiveness of an Autonomy-Supportive Teaching Structure in Physical Edu-cation. RICYDE: Revista Internacional de Ciencias Del Deporte, 12(43), 5–28. https://doi.org/10.5232/ricyde2016.04301
  • Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J. & Altman, D. (2009). Reprint-Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses:The PRISMA statement. Physical Therapy, 89(9), 873–880. https://doi.org/10.1093/ptj/89.9.873
  • Montessori, M. (2014). Educar para un nuevo mundo. Montessori-Pierson Publishing Company.
  • Moreno, J. A., Parra, N., & González-Cutre, D. (2008). Influencia del apoyo a la autonomía, las metas sociales y la relación con los demás sobre la desmotivación en educación física. Psicothema, 20(4), 636–641.
  • Mouratidis, A., Michou, A., Aelterman, N., Haerens, L., & Vansteenkiste, M. (2018). Begin-of-school-year perceived autonomy-support and structure as predictors of end-of-school-year study efforts and procrastination: the mediating role of autonomous and controlled motivation. Educational Psychology, 38(4), 435–450. https://doi.org/10.1080/01443410.2017.1402863
  • OCDE (2005): La definición y selección de competencias clave. Resumen ejecutivo. E
  • Ornelas-Contreras, M., Ornelas-Contreras, L. H., Conchas-Ramírez, M., Rangel-Ledezma, Y. S. y Rodríguez-Villalobos, J. M. (2019). Locus Percibido de Causalidad en adolescentes mexicanos. Comparaciones por género. Educación Física y Ciencia, 21(2), e077. https://doi.org/10.24215/23142561e077
  • Pérez-González, A. M., Valero-Valenzuela, A., Moreno-Murcia, J. A., & Sánchez-Alcaraz, B. J. (2019). Systematic Review of Autonomy. Support in Physical Education. Apunts. Educación Física y Deportes, 138, 51-61. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2019/4).138.04
  • Polet, J., Lintunen, T., Schneider, J., & Hagger, M. S. (2020). Predicting change in middle school students’ leisure-time physical activity participation: A prospective test of the trans-contextual model. Journal of Applied Social Psychology, 50(9), 512–523. https://doi.org/10.1111/jasp.12691
  • Rubio, R. M., Granero-Gallegos, A., y Gómez-López, M. (2020). La satisfacción de las necesidades psicológicas básicas en las clases de Educación Física y su relación con la satisfacción con la vida en los adolescentes. Revista Complutense de Educación, 31(1), 45–54. https://doi.org/10.5209/rced.61750
  • Reeve, J., Vansteenkiste, M., Assor, A., Ahmad, I., Cheon, S. H., Jang, H. & Wang, C. K. J. (2014). The beliefs that underlie autonomy-supportive and controlling teaching: A multinational investigation. Motivation and Emotion, 38(1), 93-110. https://doi.org/10.1007/s11031-013-9367-0
  • Reeve J. (2016). Autonomy-Supportive Teaching: What It Is, How to Do It. En W. Liu, J. Wang, R. Ryan (Eds.), Building Autonomous Learners (pp. 129-152). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-287-630-0_7
  • Salazar-Ayala, C. M., y Gastélum-Cuadras, G. (2020). Teoría de la autodeterminación en el contexto de educación física: Una revisión sistemática. Retos, 38, 838–844. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.72729
  • Shannon, S., Brennan, D., Hanna, D., Younger, Z., Hassan, J., & Breslin, G. (2018). The Effect of a School-Based Inter-vention on Physical Activity and Well-Being: a Non-Randomised Controlled Trial with Children of Low Socio-Economic Status. Sports Medicine Open, 4(16), 1–12. https://doi.org/10.1186/s40798-018-0129-0
  • Sebire, S. J., Edwards, M. J., Fox, K. R., Davies, B., Banfield, K., Wood, L., & Jago, R. (2016). Delivery and receipt of a self-determination-theory-based extracurricular physical activity intervention: Exploring theoretical fidelity in action 3:30. Journal of Sport and Exercise Psychology, 38(4), 381–395. https://doi.org/10.1123/jsep.2015-0217
  • Sevil, J., Julián, J. A., Abarca-Sos, A. Aibar, A. y García-González, L. (2014). Efecto de una intervención docente para la mejora de variables motivacionales situacionales en Educación Física. Retos. Nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (26), 108-113.https://doi.org/10.47197/retos.v0i26.34410
  • Soosa, I., Dizmatsek, I., Ling, J., Ojelabi, A., Simonek, J., Boros-Balint, I., Szabo, P., & Szabo, A. (2019). Perceived Au-tonomy Support and Motivation in Young People: A Comparative Investigation of Physical Education and Leisure-Time in Four Countries. Europe’s Journal of Psychology, 15(3), 509–530. https://doi.org/10.5964/ejop.v15i3.1735
  • Tilga, H., Hein, V., Koka, A., & Hagger, M. S. (2020). How Physical Education Teachers’ Interpersonal Behaviour is Re-lated to Students’ Health-Related Quality of Life. Scandinavian Journal of Educational Research, 64(5), 661–676. https://doi.org/10.1080/00313831.2019.1595718
  • UNESCO (2015). Educación Física de Calidad (EFC): Guía para los responsables políticos.
  • Van den Berghe, L. Cardon, G., Tallir, I. B., Kirk, D. & Haerens, L. (2016). Dynamics of need-supportive and needthwarting teaching engagement and disengagement in the beginning of a lesson. Physical Education and Sport Pedagogy, 21(6), 653–670. https://doi.org/10.1080/17408989.2015.1115008
  • Viciana, J., Mayorga-Vega, D., Martínez-Baena, A., Hagger, M. S., Liukkonen, J., & Yli-Piipari, S. (2019). Effect of self-determined motivation in physical education on objectively measured habitual physical activity: A trans-contextual model. Kinesiology, 51(1), 141–149. https://doi.org/10.26582/k.51.1.15
  • Whitehead, M. E. (2013). What is physical literacy and how does it impact on physical education? En S. Capel & M. Whitehead (Eds.), Debates in Physical Education. (pp. 37-52). Routledge.
  • Zamarripa, J., Rodríguez-Medellín, R., Pérez-García, J. A., Otero-Saborido, F., y Delgado, M. (2020). Mexican Basic Psychological Need Satisfaction and Frustration Scale in Physical Education. Frontiers in Psychology, 11, 253. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00253