La pintura de gabinete como imagen dialéctica. Un retorno al futuro de la instalación

  1. Salas Lamamié de Clairac, Ramón 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Revue:
Espacio, tiempo y forma. Serie VII, Historia del arte

ISSN: 1130-4715

Année de publication: 2023

Número: 11

Pages: 59-88

Type: Article

DOI: 10.5944/ETFVII.11.2023.34413 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Espacio, tiempo y forma. Serie VII, Historia del arte

Résumé

Walter Benjamin did not clearly define the term «dialectical image», but it seems to refer to the configuration of meaning that occurs when a historical image reaches a higher degree of actuality than it had in its own time, when integrated into a constellation of meaning with another contemporary image. In this article we will propose that the art collectors’ cabinets genre could achieve a renewed relevance if we put it in relation to installation art, the leading form in the framework of contemporary art, according to Groys. In this dialectical image, the collectors’ cabinets would nuance their counter-reformist aspects, while the installation art would find a genealogy that would give historical meaning to its dialectical relationship with modernist iconoclasm.

Références bibliographiques

  • Benjamin, Walter: «Experiencia y pobreza», en Discursos interrumpidos I. Buenos Aires, Taurus, 1998, pp. 165-174.
  • Benjamin, Walter: La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica [urtext]. México, Itaca, 2003.
  • Benjamin, Walter: «Historia y coleccionismo: Eduard Fuchs», en Discursos interrumpidos I. Buenos Aires, Taurus, 1989, pp. 86-139.
  • Benjamin, Walter: Libro de los pasajes. Madrid, Akal, 2004.
  • Benjamin, Walter: Tesis la historia y otros fragmentos. México, Itaca-UACM, 2008
  • Bishop, Claire: «Antagonism and Relational Aesthetics», October, 110 (Fall 2004), pp. 51-79.
  • Bishop, Claire: «But is it installation art?», Tate etc, 3 (2005). [En línea] https://www.tate.org.uk/tate-etc/issue-3-spring-2005/it-installation-art [fecha de consulta: 03/04/2023
  • Bishop, Claire: lnstallation art: a critical history. London, Tate, 2005.
  • Bishop, Claire: «El arte de la instalación y su herencia», Ramona, 78 (2008), pp. 46-51.
  • Bishop, Claire: «¿Qué es un curador? El ascenso (¿y caída?) del curador auteur», Denken Pensée Thought, 7 (2011), pp. 105-119.
  • Bryson, Norman: Visión y pintura. La lógica de la mirada. Madrid, Alianza, 1991.
  • Coulter-Smith, Graham: Deconstruyendo las instalaciones / Deconstructing Installation Art. Madrid, Brumaria, 2009.
  • Díaz Padrón, Matías y Mercedes Royo. David Teniers, Jan Brueghel y los gabinetes de pinturas. Madrid, Museo del Prado, 1992.
  • Fried, Michael: «Art and Objecthood», Artforum, 5/10 (1967), pp. 12-23.
  • Groys, Boris: «La topología del arte contemporáneo». Esfera pública (2009). [En línea] http://esferapublica.org/nfblog/la-topologia-del-arte-contemporaneo/ [fecha de consulta: 03/04/2023]
  • Groys, Boris: «El curador como iconoclasta», Criterios, 2 (2011), pp. 24-28.
  • Groys, Boris: Arte en flujo. Ensayos sobre la evanescencia del presente. Buenos Aires, Caja negra, 2016.
  • Kabakov, Ilia; Groys, Boris: «De las instalaciones, un diálogo», Lugar a dudas (cuartillas), 4 (2008). [En línea] http://www.lugaradudas.org/archivo/pdf/cuartilla5.pdf [fecha de consulta: 03/04/2023]
  • Larrañaga, Josu: Instalaciones. Hondarribia, Nerea, 2001.
  • Luelmo, José María: «La historia al trasluz: Walter Benjamin y el concepto de imagen dialéctica», Escritura e imagen, 3 (2007), pp. 163-176.
  • Marr, Alexander (ed.): «Picturing collections in early modern Europe». Intellectual History Review, 20/1 (2010), pp. 1-4.
  • Rebentisch, Juliane: Estética de la instalación. Buenos Aires, Caja negra, 2018.
  • Rosenthal, Lisa: «Frans Francken the Younger’s Discovery of Achilles: Desire, Deception, and Inalienable Possession», en Melion, Walter; Woodall, Joanna; Zell, Michael (eds.): Ut Pictura Amor. The Reflexive Imagery of Love in Artistic Theory And Practice, 1500-1700. Boston, Emory University, 1962, pp. 704-729.
  • Scarpa Sonino, Annalisa: Cabinet d’amateur. Le grandi collezioni d’arte nei dipinti dal XVII al XIX secolo. Milano, Berenice, 1992.
  • Stoichita, Victor: «La visita en el gabinete de pintura», en VV.AA.: Historias mortales. La vida cotidiana en el arte. Sabadell, Círculo de lectores, 2004, pp. 231-247.
  • Stoichita, Victor: La invención del cuadro. arte, artífices y artificios en los orígenes de la pintura europea (1993). Barcelona, Del Serbal, 2000.
  • Stoichita, Victor: «El museo y la ruina, el museo como ruina», en Cómo saborear un cuadro. Madrid, Cátedra, 2009, pp. 255-280.
  • Tejeda, Isabel: «Pasajes de espacio, tiempo y espectador: instalaciones, nuevos medios y piezas hibridas en la colección del IVAM», en Instalaciones y nuevos medios en la colección del IVAM. Espacio. Tiempo. Espectador. IVAM, Valencia, 2006, pp. 27-67.
  • Van Suchtelen, Ariane; Van Beneden, Ben (eds.): Room for Art in Seventeenth-Century Antwerp. The Hague, Mauritshuis, 2009.