Identificación religiosa por comunidades autónomas en Españaresultados de 394.906 personas: 2013 a 2022

  1. Leopoldo Cabrera Rodríguez 1
  2. Felipe Rosa González 2
  1. 1 Departamento de Sociología y Antropología. Universidad de La Laguna. España
  2. 2 Departamento de Matemáticas, Estadística e Investigación Operativa. Universidad de La Laguna. España
Revista:
Investigaciones Regionales = Journal of Regional Research

ISSN: 1695-7253 2340-2717

Año de publicación: 2023

Número: 57

Páginas: 71-86

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Investigaciones Regionales = Journal of Regional Research

Resumen

Regional studies on religiosity are non-existent in Spain and infrequent or non-existent in the Europe regional sphere, but not between countries. This article shows the regional variability in Spain of people who identify themselves as believers. It is argued that religious identification (believers) in Spain is regionally heterogeneous and that the regional effects associated with religiosity are altered by other ascriptive variables, gender, age, and educational attainment. 124 barometers have been merged, files from the Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS) of Spain from January 2013 to May 2022, monthly, except Augusts, obtaining a sample size of 402,868 interviewees (394,906 identify themselves as religious or non-religious).

Referencias bibliográficas

  • Ambrosini, M., Bonizzoni, P. and Molli, S. (2021). How religion shapes immigrants’ integration: The case of Christian migrant churches in Italy. Current Sociology, 69(6), 823-842.
  • Andrino, B., Grasso, D. y Llaneras, K. (2019). ¿Escuela de ricos, escuela de pobres? Cómo la concertada y la pública segregan por clase social. El análisis de los centros de España y la renta de sus vecindarios explica cómo la desigualdad afecta al sistema educativo. El País. Disponible en julio de 2022 en: https://elpais.com/sociedad/2019/09/30/actualidad/1569832939_154094.html
  • Astor, A. and Damon, M. (2020). Culturalized religion: A synthetic review and agenda for research. Journal for the Scientific Study of Religion, 59(2), 209-226.
  • Beriain, J. (2015). Affirmative Genealogy of Religion from a Sociological Perspective. Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS), 151, 3-22.
  • Brañas-Garza, P., García-Muñoz, T. and Neuman, S. (2011). Intergenerational Transmission of ‘Religious Capital’. Evidence from Spain. Revista Internacional de Sociología (RIS), 69(3), 649-677.
  • Bruce, S. and Glendinning, T. (2010). When was secularization? Dating the decline of the British churches and locating its cause. British Journal of Sociology, 61(1), 107-126.
  • Bullivant, S. (2018). Europe’s young adults and religion: Findings from the European Social Survey (2014-16) to inform the 2018 synod of bishops. Twickenham: Benedict XVI Centre for Religion and Society. Disponible en julio de 2022 en: https://www.stmarys.ac.uk/research/centres/benedict-xvi/docs/2018-mar-europe-young-people-report-eng.pdf
  • Cabrera, L., and Rosa-González, F. (2022). Religious Believers in Spain by Social Classes: Results over 268,261 Individuals: 2013 to 2022. International and Multidisciplinary Journal of Social Sciences (RIMCIS), 11(2), 87-117. https://doi.org/10.17583/rimcis.10708
  • Cabrera, L. (2013). Desigualdad social, rendimiento y logro educativos en España (1990-2012): Los desequilibrios regionales aumentan. Revista de Estudios Regionales, 98, 15-49.
  • Casanova, J. (2021). Transnationalism and Religion: The European Union, from Christian-Democratic Project to Secular Cosmopolitanism, to Populist ‘Christian’ Neo-Nationalisms. In Florian Höhne and Torsten Meireis (Eds.), Religion and Neo-Nationalism in Europe. Nomos Verlag.
  • Casanova, J. (2012). Genealogías de la secularización. Anthropos.
  • Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS) (2022, 2021, 2020, 2019, 2018, 2017, 2016, 2015, 2014, 2013 y otros anteriores). Estudios, Barómetros y/o Macrobarómetros del CIS. Disponibles en julio de 2022 en: http://www.cis.es/cis/opencm/ES/11_barometros/index.jsp.
  • Clements, B. and Bullivant, S. (2022). Why Younger Catholics Seen More Committed: Survivorship Bias and/or ‘Creativity Minority. Effects among British Catholics. Journal for the Scientific Study of Religion, 61(2), 450-475.
  • Colino, C., Jaime-Castillo, A. y Kölling, M. (2020). Desigualdades territoriales en España I y II. Friedrich Ebert Stiftung. Disponible en julio de 2022 en: https://www.fundacionmgimenezabad.es/es/documentacion/desigualdades-territoriales-en-espana
  • Conway, B. and Spruyt, B. (2018). Catholic commitment around the globe: A 52-country analysis. Journal for the Scientific Study of Religion, 57(2), 276-279.
  • Cornejo, M. (2012). Religion and Spirituality, two opposing models? Post-catholic biographic patways among Soka Gakkai buddhists. Revista Internacional de Sociología (RIS), 70(2), 327-346.
  • Crockett, A. and Voas, D. (2006). Generations of decline: Religious change in twentieth-century Britain. Journal for the Scientific Study of Religion, 45(4), 567-584.
  • Cuadrado-Roura, J.R. (2021). Desarrollo y consolidación de los estudios regionales en España. Investigaciones Regionales - Journal of Regional Research, 2021/2(50), 15-57.
  • Davie, G. (2007). Religion in Europe in the 21st century: e factors to take into account. European Journal of Sociology, 47(2), 271-296.
  • De Botton, L. and Pulido, M.Á. (2013). Une Nouvelle Laïcité Multiculturelle. International and Multidisciplinary Journal of Social Sciences (RICMIS), 2(3), 236-256.
  • Díaz-Salazar, R. (2007). Democracia laica y religión pública. Taurus.
  • Díez de Velasco, F. (2020). Aportaciones al análisis de la visibilización del patrimonio budista en España: algunas propuestas destacadas del vajrayana. Bandue. Revista de la Sociedad Española de Ciencias de las Religiones, 12, 79-129.
  • Díez de Velasco, F. (2018). Diversidad, pluralismo y cambio religioso en España desde 1967. En Julio De la Cueva Merino, Miguel Hernando y A. Planet (eds.), Encrucijadas del cambio religioso en España. Secularización, Cristianismo e Islam. Comares.
  • Díez de Velasco, F. (2010). The Visibilization of Religious Minorities in Spain. Social Compass, 57, 235-252.
  • Driezen, A., Verschraegen, G. and Clycq, N. (2021). Religion and everyday cosmopolitanism among religious and non-religious urban youth. Current Sociology, 69(6), 785-805.
  • Estruch, J., Gómez, J., Griera, M. e Iglesias, A. (2007). Las otras religiones. Minorías religiosas en Cataluña. Icaria.
  • Evans, M.D.R. and Kelley, J. (2021). Diversity in Religiosity Undermines Conventional Personal Morality Across the Globe: Evidence From 90 Nations, 300,000+ Individuals. Journal for the Scientific Study of Religion, 61(1), 41-74.
  • Ferrara, C. (2019). The Catholic-ness of Secular France. EuropeNow Daily, Council for European Studies. Disponible en julio de 2022 en: https://www.europenowjournal.org/2019/10/02/the-catholic-ness-of-secular-france/
  • Flanagan, K. and Jupp, P. C. (eds.) (2007). A Sociology of Spirituality. Ashgate.
  • Gil Gimeno, J. (2017). Secularizaciones múltiples. Sociología Histórica 7, 291-319.
  • González-Anleo, J.M. (2016). La indiferencia enemiga: jóvenes, religión e iglesia en la última oleada de secularización en España. Razón y Fe, 274(1416), 323-332.
  • Greenacre, M. and Blasius, J. (2006). Multiple Correspondence Analysis and Related Methods. Chapman and Hall/CRC.
  • Griera, M., Martínez-Ariño, J. and Clot-Garrell, A. (2021). Banal Catholicism, Morality Policies and the Politics of Belonging in Spain. Religions, 12, 293.
  • INE (Instituto Nacional de Estadística). 2022. Población en España. Datos finales a 1 de enero de 2021 y provisionales a 1 de julio de 2021. Disponible en julio de 2022 en: https://www.ine.es/dyngs/INEbase/en/operacion.htm?c=Estadistica_Candcid=1254736176951and menu=ultiDatosandidp=1254735572981.
  • Inglehart, R. and Foa, R. (2010). Religión y valores en una era globalizada. (pp. 244-255), en Varios Autores (2010). Las múltiples caras de la globalización. España. Fundación BBVA. Disponible en julio de 2022 en: https://www.bbvaopenmind.com/articulos/religion-y-valores-en-la-era-globalizada/
  • Itçaina, X. (2019). The Spanish Catholic Church, the public sphere, and the economic recession: rival legitimacies? Journal of Contemporary Religion, 34(1), 153-72.
  • Itçaina, X. (2014). Catholicism, social economy and local welfare in times of crisis: comparing Spanish and Italian territories. EUI Working Papers SPS 2014/02, European University Institute, Florencia. Disponible en julio de 2022 en: https://cadmus.eui.eu/handle/1814/32219
  • Martín-Huete, F. (2015). La persistencia de la secularización en la era de la desecularización. Pamplona, Navarra, Universidad Pública de Navarra. Tesis Doctoral.
  • Martínez-Ariño, J., Griera, M., García-Romeral, G. y Forteza, M. (2011). Inmigración, diversidad religiosa y centros de culto en la ciudad de Barcelona. Migraciones, 30, 101-33.
  • Molénat, X. (2014). Une religion à la carte. In Molénat, Xavier (éd.). 2014. L'Individu contemporain. Regards sociologiques. Auxerre, Éditions Sciences Humaines, «Synthèse»: 149-152. Disponible en julio de 2022 en: https://doi.org/10.3917/sh.molen.2014.01.0149
  • Molteni, F., and Biolcati, F. (2018). Shifts in religiosity across cohorts in Europe: A multilevel and multidimensional analysis based on the European Values Study. Social Compass, 65(3), 413-432. https://doi.org/10.1177/0037768618772969
  • Obadia, L. (2014). Paradoxes, utopies et cécités du modernisme en religión. Archives de sciences sociales des religions. Disponible en julio de 2022 en: http://journals.openedition.org/assr/26228.
  • Panadero, H.; Gilart, G. y Ortí, C. (2022). Informe Ferrer i Guàrdia 2021. Feminismos, religiones y libertad de conciencia. Barcelona: Fundaciò Ferrer i Guàrdia. Disponible en julio de 2022 en: https://www.ferrerguardia.org/es/actividades/noticias/1084-pandemia-acelera-perdida-religiosidad-espana-no-creyentes-aumentan-hasta-37-informe-ferrer-guardia-2021
  • Pérez, F.; Serrano, L. y Uriel, E. (dirs.) (2019). Diferencias educativas regionales, 2000-2016: condicionantes y resultados. Fundación BBVA, 2019. Disponible en julio de 2022 en: DE_2019_Ivie_Diferencias_educativas.pdf (fbbva.es)
  • Pérez-Agote, A. (2016). La religión como identidad colectiva: las relaciones sociológicas entre religión e identidad. Papeles del CEIC, vol. 2016/2, papel 155, CEIC (Centro de Estudios sobre la Identidad Colectiva), Universidad del País Vasco. Disponible en julio de 2022 en: http://dx.doi.org/10.1387/pceic.16178
  • Pérez-Agote, A. (2014). The notion of secularization: Drawing the boundaries of its contemporary scientific validity. Current Sociology, 62(6), 886-904.
  • Pérez-Agote, A. (2012). Cambio religioso en España: los avatares de la secularización. Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS). Colección Monografías nº276.
  • Pérez-Agote, A. (2009). Les trois vagues de la sécularisation des consciences en Espagne. Social Compass, 56(2), 189-201.
  • Pérez-Agote, A. (2007). El proceso de secularización en la sociedad española. Revista CIDOB d’Afers Internacionals, 77, 65-82.
  • Pérez-Agote, A. y Santiago-García, J.A. (2005). La situación de la Religión en España a principios del siglo XXI. Madrid. Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS). Colección Opiniones y Actitudes nº49.
  • Pollack, D. (2008). Religious change in Europe: Theoretical considerations and empirical findings. Social Compass, 55, 168–86.
  • Riccardi, A. (2022). La Iglesia arde: la crisis del cristianismo hoy: entre la agonía y el resurgimiento. Arpa.
  • Ruiz, R. (2022). La secularización en España. Rupturas y cambios religiosos desde la Sociología Histórica. Cátedra.
  • Ruiz, R. (2017). El proceso de secularización de la sociedad Española (1960-2010): entre la Historia y la memoria. Revista de Historia Contemporánea, 16, 207-232.
  • UNESCO. 2012. International Standard Classification of Education. ISCED 2011. Disponible en julio de 2022 en: http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/international-standard-classification-of-education-isced-2011-en.pdf
  • Urrutia Asúa, G. (2016). Minorías religiosas y derechos humanos. Reconocimiento social y gestión pública del pluralismo religioso en el País Vasco. Akal.
  • Voas, D. and Crockett, A. (2005). Religion in Britain: Neither believing nor belonging. Sociology, 39(1), 11-28.
  • Wohlrab-Sahr, M. and Burchardt, M. (2012). Multiple secularities: Toward a cultural sociology of secular modernities. Comparative Sociology, 11, 875-909.
  • Wood, M. (2009). The nonformative elements of religious life: Questioning the Sociology of Spirituality Paradigm. Social Compass, 56, 237-48.