Cuestionando el papel de las tecnologías en la Educación Infantilbrechas y falsas visiones

  1. Patricia Digón-Regueiro
  2. Rosa María Méndez-García
  3. M. Mercedes Romero-Rodrigo
  4. Cecilia Verónica Becerra-Brito
Journal:
Pixel-Bit: Revista de medios y educación

ISSN: 1133-8482

Year of publication: 2024

Issue: 69

Pages: 63-96

Type: Article

More publications in: Pixel-Bit: Revista de medios y educación

Abstract

The use of digital resources inEarly Childhood Education is a subject of discussion. The viewsheld by teachers and families determine the role they give to these resources and the mediations theyundertake at school and at home. Theseeducational agents seem to show confused and often conflicting positions. This study,involving a mixed research methodology,analysesperceptions and practices withtechnologyinschool and family contextsin the educational stage of 3-to 6-year-olds.The results of the data analysis ofquestionnaires, focus groups and case studies point to the existence of somedominant viewsthat reflect important contradictions and indicate the existence of digital divides.Such dividesrange from access to usage, and also point towhat can be understood as a cognitive specificdichotomywhen talking about technologies and Early Childhood Education,by contrasting this stage educational aims with the use of digital resources, reproducing instrumentalist and uncritical visions about their educational role.

Bibliographic References

  • Adell, J. (2018). Más allá del instrumentalismo en tecnología educativa. En J. Gimeno (Ed.), Cambiar los contenidos cambiar la educación (pp. 117–127). Morata.
  • Albion, P. & Tondeur, J. (2018). Information and communication technology and education: Meaningful change through teacher agency. In J. Voogt, G. Knezek, R. Christensen, & K. W. Lai (Eds.), Second handbook of information technology in primary and secondary education (pp. 381–396). Springer International Publishing.
  • Álvarez-Herrero, J. F., Martínez-Roig, R. & Urrea-Solano, M. (2021). Uso de las tecnologías digitales en educación infantil en tiempos de pandemia. Campus Virtuales, 10(2), 165-174. https://bit.ly/3DQaWdg
  • Area-Moreira, M. (2017). Reinventar la escuela del siglo XXI. La pedagogía de aprender creando con las TIC. En J. Delgado (Ed.), Siglo XXI: Educación y Ceibal. Administración Nacional de Educación Pública de Uruguay, CEIP, Montevideo.
  • Barbour, R. (2013). Los grupos de discusión en Investigación Cualitativa. Morata.
  • Bryman, A. & Cramer, D. (2011). Quantitative Data Analysis with IBM SPSS. A Guide for Social Scientists. Routledge.
  • Cabero, J., & Ruiz-Palmero, J. (2018). Las Tecnologías de la información y la comunicación para la inclusión: reformulando la brecha digital. JERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (9), 16-30. https://bit.ly/2HI1rkW
  • Creswell, J., & Plano, C.V. (2017). Designing and Conducting Mixed Methods Research. Thounsand Oaks: Sage Publications.
  • Dias, P., Brito, R., Ribbens, W., Daniela, L., Rubene, Z., Dreier, M., Gemo, M., Di Gioia, R. & Chaudron, S. (2016). The role of parents in the engagement of young children with digital technologies: Exploring tensions between rights of access and protection, from ‘Gatekeepers’ to ‘Scaffolders’. Global Studies of Childhood, 6(4), 414–427. https://doi.org/10.1177/2043610616676024
  • Erdogan, N. I., Johnson, J. E., Dong, P. I. & Qiu, Z. (2019). Do Parents Prefer Digital Play? Examination of Parental Preferences and Beliefs in Four Nations. Early Childhood Education Journal, 47, 131–142. https://doi.org/10.1007/s10643-018-0901-2
  • Ertmer, P., Ottenbreit-Leftwich, A., & Tondeur, J. (2015). Teacher beliefs and uses of technology to support 21st century teaching and learning. In H. R. Fives & M. Gill (Eds.), International handbook of research on teachers’ beliefs (pp. 403–419). Routledge.
  • Fueyo Gutiérrez, A. Rodríguez Hoyos, C. y Hoechsmann, M. (2018). Construyendo Ciudadanía Global en Tiempos de Neoliberalismo: Confluencias entre la Educación Mediática y la Alfabetización Digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 91 (32.1), 57-68.
  • Gibss, G. (2021) El análisis de datos cualitativos en Investigación Cualitativa. Morata.
  • Gonçalves, D., Fernández Rodríguez, J., Castro Rodríguez, Mª M., Ricoy Lorenzo M.C., Rodríguez Rodriguez, J., Cid Fernández, X.M. (coords.) (2018). A Fenda DixitalTIC, NEAE, Inclusión e Equidade. Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti.
  • Grané, M. (2021). Mediación digital parental. ¿Es necesaria una educación digital en la primera infancia? EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 76, 7-21. https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.2037
  • Grasso, M., Pagola, L. & Zanotti, A. (2017). Políticas de inclusión digital en Argentina. Usos y Apropiaciones dentro y fuera de la escuela. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 50, 95-107. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2017.i50.06
  • Gutiérrez-Martín, A., Pinedo-González, R. y Gil-Puente, C. (2022). Competencias TIC y mediáticas del profesorado. Convergencia hacia un modelo integrado AMI-TIC. Comunicar, 70, 21-33. https://doi.org/10.3916/C70-2022-02
  • Konca, A. S. (2021). Digital Technology Usage of Young Children: Screen Time and Families. Early Childhood Education Journal, 50, 1097-1108. https://doi.org/10.1007/s10643-021-01245-7
  • Law, N., Woo, D. & Wong, G. (2018). Un Marco Global de Referencia sobre Habilidades de Alfabetización Digital para el Indicador 4.4.2 [en línea]. UNESCO. https://bit.ly/2N5jbVB
  • Lemus, M. (2021). Articulaciones entre desigualdades, aprendizajes y tecnologías digitales: un recorrido por conceptos clave. Cuestiones de Sociología, Revista de Estudios Sociales, 24, 118-133. https://doi.org/10.24215/23468904e118
  • Lepienik, J. & Samec, P. (2013). Uso de tecnologías en el entorno familiar en niños de cuatro años de Eslovenia. Comunicar, 40, 119-126. https://doi.org/10.3916/C40-2013-03-02
  • Livingstone, S. & Blum-Ross, A. (2020). Parenting for a Digital Future: How Hopes and Fears About Technology Shape Children’s Lives. Oxford University Press.
  • Madigan, S., Browne, D., Racine, N., Mori, C. & Tough, S. (2019). Association Between Screen Time and Children’s Performance on a Developmental Screening Test. JAMA Pediatrics, 173(3), 244–250. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2018.5056
  • Magen-Nagar, N. & Firstater, E, (2019). The Obstacles to ICT Implementation in the Kindergarten Environment: Kindergarten Teachers’ Beliefs, Journal of Research in Childhood Education, 33(2), 165-179,
  • Oflu, A., Tezol, O., Yalcin, S. & Yildiz, D. (2021). El uso excesivo de pantallas está asociado con labilidad emocional en niños preescolares. Arch Argent Pediatr, 119(2), 106-113. https://doi.org/10.5546/aap.2021.106
  • Papadakis, S., Zaranis, N. & Kalogiannakis, M. (2019). Parental involvement and attitudes towards young Greek children’s mobile usage. International Journal of Child-Computer Interaction, 22(100144), 1-14. https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2019.100144
  • Ramírez-Orellana, E., Cañedo-Hernández, I., Orgaz-Baz, B. & Martín Domínguez, J. (2021). Evaluar competencias digitales en Educación Infantil desde las prácticas de aula. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 61, 37-69. https://doi.org/10.12795/pixelbit.85580
  • Real Decreto 95/2022, de 1 de febrero, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Infantil. Boletín Oficial del Estado, núm. 28, de 2 de febrero de 2022, pp. 14561 a 14597. Recuperado de: https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/02/01/95/dof/spa/pdf
  • Rodríguez-Jiménez, C., Ramos-Navas-Parejo, M. & Fernández-Campoy, J. (2019). Los docentes de la etapa de educación infantil ante el reto de las TIC y la creación de contenidos para el aula. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 33(1), 29-42. https://doi.org/10.47553/rifop.v33i1.72047
  • Rodríguez-Rodríguez, J. & Area-Moreira, M. (2022). Los recursos digitales en la Educación Infantil. ¿Cómo son y qué opinan el profesorado y las familias? Digital Education Review, 41, 5-18. https://doi.org/10.1344/der.2022.41.4-18
  • Schriever, V. (2021). Early childhood teachers’ perceptions and management of parental concerns about their child’s digital technology use in kindergarten. Journal of Early Childhood Research, 19(4), 487-499
  • Siraj, J. & Romero, R. (2017). De la aplicación a la participación activa de las TIC en Educación Infantil. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, (51), 165-181. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2017.i51.11
  • Støle, H. (2018). Why digital natives need books: The myth of the digital native. First Monday, 23(10), 1-5. https://doi.org/10.5210/fm.v23i10.9422
  • UNESCO (2021). Un nuevo contrato social para la educación: reimaginar juntos nuestros futuros. Informe de la comisión internacional sobre los futuros