El sistema de puntuación de acumulación-desacumulación a través del juego triádico y su mensaje pedagógico

  1. Miguel Pic 1
  2. Vicente Navarro Adelantado 1
  3. Gudberg Konrad Jonsson 2
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

  2. 2 Universidad de Islandia
Aldizkaria:
Ágora para la educación física y el deporte

ISSN: 1578-2174

Argitalpen urtea: 2023

Zenbakia: 25

Orrialdeak: 43-69

Mota: Artikulua

DOI: 10.24197/AEFD.25.2023.43-69 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Ágora para la educación física y el deporte

Laburpena

The scoring system based on accumulation-decumulation involves a transfer in the teams scoring. It is confirmed in the triad game studied the ambivalent effect of motor situations and how it reduces the differences between the teams that revert to the scoring system. The analysis was carried out through the role frequencies, performance rate, throughout three moments during the development of the game; in addition, a T-Patterns analysis was applied to find out the differences through the T-Patterns. A parallel reflection was established about the social message and the pedagogical repercussion which emanates from the studied scoring system.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Altman, Douglas G. (1991). Practical Statistics for Medical Research. London. Chapman & Hall. DOI: https://doi.org/10.1201/9780429258589
  • Andújar, Irene y Brasó, Jordi (2017). La lógica interna en Los Juegos de niños (1560) de Peter Brueghel. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 50(13), 426-441. DOI: https://doi.org/10.5232/ricyde2017.05008
  • Anguera Teresa; Magnusson Magnus y Jonsson, Gudberg (2007). Instrumentos no estándar: planteamiento, desarrollo y posibilidades. Avances en Medición, 5(1), 63-82
  • Anguera, Teresa y Hernández-Mendo, Antonio (2016). Avances en estudios observacionales de Ciencias del Deporte desde los mixed methods. Cuadernos de Psicologia del Deporte 16, 17–30.
  • Blanchard, Kendall y Cheska, Alice (1986). Antropología del deporte. Bellaterra.
  • Bondi, Damiano y Bondi, Danilo (2021). Free Play or Not Free Play: An Interdisciplinary Approach to Deal with Paradoxes. Creativity Research Journal, 33(1), 26-32 https://doi.org/10.1080/10400419.2020.1833543
  • Brasó, Jordi y Torrebadella, Xavier (2017). El juego motor del marro: una indagación acerca de sus raíces pedagógicas. Disparidades. Revista de Antropología, 72(1), 245–264. https://doi.org/10.3989/rdtp.2017.01.010
  • Caplow, Theodore. (1968). Two against one: Coalitions in triads. Prentice Hall.
  • Casal, Claudio. A. Maneiro, Rubén; Ardá, Toni; Marí, Francisco. J. y Losada, José. L. (2017). Possession zone as a performance indicator in football. The Game of the Best Teams. Frontiers in Psychology 8, 1176. DOI: 10.3389/fpsyg.2017.01176
  • Castañer, Marta; Aiello, Stefania; Prat, Queralt; Andueza, Juan; Crescimanno, Giuseppe y Camerino, Oleguer (2020). Impulsivity and physical activity: A T-Pattern detection of motor behavior profiles. Physiology & Behavior, 219, 112849. https://doi.org/10.1016/j.physbeh.2020.112849
  • Caplow, Theodore (1968). Dos contra uno: Teoría de coaliciones en las tríadas. Alianza.
  • Castellano, Julen (2022). Observando el fútbol como problema de investigación. Cuadernos de psicología del deporte, 22(3), 1-5.
  • Flament, Claude (1977). Redes de Comunicación y Estructuras de Grupo. Ediciones Nueva Visión.
  • Gabin, Brais; Camerino, Oleguer; Anguera, María T. y Castañer, Marta (2012). Lince: Multiplatform sport analysis software. ProcediaSocial and Behavioral Sciences, 46, 4692-4694. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.320
  • Gil, Javier y Etxebeste, Joseba (2021). Aprendiendo el valor del tiempo en educación física. Movimento, 27, e27050. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.112146
  • Hanson, Amber y Barney, David (2018). 9 Square in the Air: Not Your Parents’ Traditional Four Square Game. Strategies, 31(3), 27-31. DOI: https://doi:10.1080/08924562.2018.1442276
  • Hastie, Peter y André, Mauro (2012). Game appreciation through student designed games and game equipment. International Journal of Play, 1(2), 165- 183. doi: 10.1080/21594937.2012.698460
  • Hernández-Auta, Juan M. (1989). La pelotamano, un ascentral deporte canario. Cabildo de Lanzarote.
  • Hopper, Tim (2011). Game-as-teacher: Modification by adaptation in learning through game-play. Asia-Pacific Journal of Health, Sport and Physical Edu., 2(2), 3-21. DOI: https://doi.org/10.1080/18377122.2011.9730348
  • Jorn, Asger (1962/2015). The natural order (133-176). On the triolectical method in its applications in general situlogy (238-249). In Mikkel Bolt Rasmussen y Jacob Jacobsen, Cosmonauts of the future. Texts from the Situonist Movement in Scandinavian and Elsewhere Nebula-Autonomedia https://www.minorcompositions.info/wpcontent/uploads/2015/06/CosmonautsOfTheFuture-web.pdf
  • Lavega-Burgués, Pere; Alcaraz-Muñoz, V; Mallén-Lacambra, Carlos y Pic, Miguel (2023). Roles, relationships and motor aggressions. Keys to unveil the emotions of a traditional sporting game. Frontiers in psychology, 14, 1127602. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1127602
  • Lavega-Burgués, Pere; Mallén-Lacambra, Carlos y Pic, Miguel (2022). Educating Relational and Emotional Well-Being in Girls and Boys Through Traditional Paradoxical Games. In Pedro Gil-Madrona (Eds.), Handbook of Research on Using Motor Games in Teaching and Learning Strategy (pp. 1-19). IGI Global. DOI: 10.4018/978-1-7998-9621-0.ch001
  • Luchoro-Parrilla, Rafael; Lavega-Burgués, Pere: Damian-Silva, Sabrine; Prat, Queralt; Sáez de Ocáriz, Unai; Ormo-Ribes Enric y Pic, Miguel (2021). Traditional Games as Cultural Heritage: The Case of Canary Islands (Spain) From an Ethnomotor Perspective. In Pere Lavega-Burgués; Marco Antonio Bortoleto y Miguel Pic (2021). (Eds.), Traditional Sporting Games and Play: Enhancing Cultural Diversity, Emotional Well-Being, Interpersonal Relationships and Intelligent Decisions (pp. 36-46) Frontiers in Psychology, 12, 766625. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.766625
  • Martínez-Santos, Raúl (2020). Book Review: La paradoja de jugar en tríada. El juego motor en tríada. Frontiers in Psychology, 11, 612587. doi: 10.3389/fpsyg.2020.612587
  • Martínez-Santos, Raúl; Oiarbide, Asier y Enjuanes, Mario (2021). Lógica estadística de la interacción de marca en los playoffs de la NBA (2014-2019): factores espaciales y temporales. E-balonmano Com, 17(3), 233-240
  • Martínez-Santos, Raúl. (2007). La praxeología motriz aplicada al fútbol. (PhD doctoral thesis). University of the Basque country, Vitoria-Gasteiz. http://www.ehu.es/argitalpenak/images/stories/tesis/Ciencias_Sociales/8779%20MtzDeSantosTH.pdf
  • Martín-Martínez, David; Lavega-Burgués, Pere; Salas-Santandreu, Cristòfol; Duran-Delgado, Conxita; Prat, Queralt; Damian-Silva, Sabrine; ... y Pic, Miguel (2021). Relationships, Decisions, and Physical Effort in the Marro Traditional Sporting Game: A Multimodal Approach. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(20), 10832. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph182010832
  • Navarro, Vicente (1995). Estudio de conductas infantiles en un juego de reglas. Análisis de la estructura de juego, edad y género. Tesis doctoral. Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. http://hdl.handle.net/10553/2016
  • Navarro-Adelantado, Vicente y Pic, Miguel (2020). La apertura de la regla en los juegos triádicos y la paradoja en déficit de conectividad. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 22, 320-354.
  • Navarro-Adelantado, Vicente y Pic, Miguel (2022). Las situaciones no-habituales en el diseño de juegos motores de tríada. Retos, 46, 932–940. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/94574
  • Navarro-Adelantado, Vicente y Pic, Miguel (In Press). The Motor Triad and Its Educational Value Through Two Competences. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. http://cdeporte.rediris.es/revista/inpress/arttriada1530.pdf
  • Navarro-Adelantado, Vicente y Pic, Miguel (2016). Regulating coalliance in a triad motor game. Ágora para la educación física y el deporte, 18(3), 276-288.https:// www.cabdirect.org/cabdirect/abstract/20173048983
  • Oboeuf, Alexandre; Collard, Luc y Buffet, Josephine (2022). Exploration des systèmes de signes dans quatre jeux sportifs: analyse comparative du football, du handball, de la balle assise et du jeu des trois camps. Semiotica 248, 53-75. DOI: https://doi.org/10.1515/sem-2022-0083
  • Obœuf, Alexandre; Collard, Luc y Gérard, Benoît (2008). Le jeu de la «balle assise»: un substitut au questionnaire sociometrique? Les Cahiers internationaux de psychologie sociale, 77(1), 87-100. DOI: 10.3917/cips.077.0087.
  • Oboeuf, Alexandre; Hanneton, Sylvain; Buffet, Joséphine; Fantoni, Corinne y Labiadh, Lazhar (2020). Influence of Traditional Sporting Games on the Development of Creative Skills in Team Sports. The Case of Football. Frontiers in Psychology, 11, 611803. DOI: https://doi: 10.3389/fpsyg.2020.611803
  • Orlick, Terry (1986). Juegos y deportes cooperativos. Popular.
  • Parlebas, Pierre (1972). Status et roles sociomoteurs dans les jeux sportifs. EPS, 113, 33-40.
  • Parlebas, Pierre (1976). Les universaux du jeu sportif collectif. Une exemple: la balle assise. EPS, 140, 11-15.
  • Parlebas, Pierre. (1988). Elementos de sociología del deporte. Unisport.
  • Parlebas, Pierre (1996). Los universales de los juegos deportivos. Praxiología Motriz, 0(1), 1-29.
  • Parlebas, Pierre (1981/2001). Contribution à un lexique commenté de l’action motrice. Insep. Edición española (2001), Juegos, deporte y sociedad. Léxico de praxiología motriz. Paidotribo.
  • Parlebas, Pierre (2020). The Universals of Games and Sports. Frontiers in Psychology, 11, 593877. DOI: https://doi:10.3389/fpsyg.2020.593877
  • Pic, Miguel y Navarro-Adelantado, Vicente (2017). Triad communication and specificity of motor games. International Journal of Medicine and Science of Physical Activity and Sport, 17(67), 523–539. DOI: doi:10.15366/rimcafd2017.67.009.
  • Pic, Miguel (2018). Performance and home advantage in handball. Journal of Human Kinetics, 63(1), 61-71. doi: 10.2478/hukin-2018-0007
  • Pic, Miguel y Navarro-Adelantado, Vicente (2022). Signs, paradox, and sporting games in school physical education. Semiotica, 248, 153-168. DOI: https://doi.org/10.1515/sem-2022-0056
  • Pic, Miguel y Navarro, Vicente (2019). La paradoja de jugar en tríada. El juego motor en tríada. Bubok publishing. Disponible en: https://www.bubok.es/libros/261016/La-paradoja-de-jugar-en-triada-El-juego-motor-en-triada
  • Pic, Miguel; Lavega-Burgués, Pere y March-Llanes, J. (2019). Motor behaviour through traditional games. Educational Studies, 45(6), 742-755. DOI: 10.1080/03055698.2018.1516630
  • Pic, Miguel; Navarro-Adelantado, V. y Jonsson, Gudberg K. (2022). Researching Through T-Pattern Analysis to Reduce the Triad Motor Game Complexity. In Pedro Gil-Madrona (Ed.), Handbook of Research on Using Motor Games in Teaching and Learning Strategy (pp. 45-62). IGI Global. DOI: https://doi.org/10.4018/978-1-7998-9621-0.ch003
  • Pic, Miguel; Navarro-Adelantado, Vicente y Jonsson, Gudberg Konrad (2021). Exploring playful asymmetries for gender-related decision-making through T-pattern analysis. Physiology & Behavior, 236, 113421. DOI: https://doi.org/10.1016/j.physbeh.2021.113421
  • Pollock, Benjin (2021). Three-sided football: DIY football and social transformationalism. Sport, Education and Society, 26(9), 1026-1040. DOI: https://doi.org/10.1080/13573322.2021.1944080
  • Propp, Vladimir (1928). Morfología del cuento. Fundamentos. edic. española de 2000.
  • Raczkowski, Felix (2014). Making points the point: Towards a history of ideas of gamification, 141-160. Meson Press. https://meson.press/wpcontent/uploads/2015/03/9783957960016-rethinking-gamification.pdf
  • Storey, Brian y Butler, Joy (2013). Complexity thinking in PE: game-centred approaches, games as complex adaptive systems, and ecological values. Physical Education and Sport Pedagogy, 18(2), 133-149. DOI: 10.1080/17408989.2011.649721