Álbumes que descubren la literatura como diálogo entre textosla intertextualidad en la formación del lector

  1. VOUILLAMOZ PAJARO, NÚRIA
Dirigida per:
  1. Ana María Margallo González Director/a

Universitat de defensa: Universitat Autònoma de Barcelona

Fecha de defensa: 16 de de setembre de 2022

Tribunal:
  1. Jesús Díaz Armas President
  2. Martina Fittipaldi Secretari/ària
  3. Emma Bosch Andreu Vocal

Tipus: Tesi

Teseo: 825257 DIALNET lock_openTDX editor

Resum

Aquest estudi doctoral se situa en l’àmbit de recerca de la Didàctica de la Literatura, focalitzant-se especialment en el gènere de l’àlbum il·lustrat i la seva anàlisi des d’una línia teòrica marcada pel concepte d’intertextualitat. El terme apel·la a la naturalesa del text com a conjunt de cites d’altres textos, i a la percepció de la literatura com a univers en què cada obra és una baula d’una cadena comunicativa. Prenent aquestes reflexions com a posicionament teòric d’aproximació al discurs, es realitza una exploració crítica sobre la presència de la intertextualitat a l’àlbum il·lustrat des dels paràmetres metodològics de la Literatura Comparada, amb un doble objectiu. En primer lloc, oferir el disseny d’un mètode d’anàlisi que, des del comparatisme, permeti proporcionar una descripció detallada del corpus seleccionat i, més enllà del nostre estudi, pugui ser utilitzat com a instrument d’observació critico-literària. En segon lloc, determinar quins efectes provoca la dimensió intertextual dels àlbums il·lustrats en la formació del lector, la qual cosa significa identificar les estratègies amb què el llibre-àlbum, des de la seva condició dialògica, ensenya a llegir nens i nenes ajudant-los en el desenvolupament de la seva educació literària. El marc on s’inscriu la investigació s’articula sobre tres vèrtexs: Teoria de la Intertextualitat, Crítica Literària especialitzada en àlbum il·lustrat i Didàctica de la Literatura. S’explora un corpus representatiu d’obres per valorar els efectes de la seva projecció intertextual i s’identifiquen una sèrie de marques arxitextuals que fixen l’especificitat del gènere i en determinen el seu vincle amb la tradició i l’educació literàries. El resultat de l’anàlisi permet concloure que la intertextualitat assumeix a l’àlbum il·lustrat una funcionalitat hermenèutica “condicionant els processos de lectura”, semiòtica “reconsiderant la presència de les obres dins un sistema cultural” i didàctica “apuntant al desenvolupament d’habilitats cognitives associades a un conjunt d’aprenentatges”.