Perceptions of those responsible for a juvenile justice centre regarding a service-learning experience in physical activity and sports

  1. García-Fariña, Abraham 1
  2. Gómez-Rijo, Antonio 1
  3. Fernández-Cabrera, Jorge Miguel 1
  4. Jiménez-Jiménez, Francisco 1
  1. 1 Universidad de La Laguna, Tenerife, España
Revista:
Espiral. Cuadernos del profesorado

ISSN: 1988-7701

Any de publicació: 2024

Títol de l'exemplar: Hacia una Educación Física transformadora: Aprendizaje-Servicio

Volum: 17

Número: 35

Pàgines: 47-57

Tipus: Article

DOI: 10.25115/ECP.V17I35.9705 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Espiral. Cuadernos del profesorado

Resum

The evaluations of service-learning (SL) experiences focus mainly on the perceptions of the groups that contribute to or benefit from the service. However, studies incorporating the assessments of institutional agents are scarce. This work seeks to explore the perceptions of four institutional leaders of a juvenile justice centre on their SL experiences and focuses on university students in a master’s programme in physical education, together with people deprived of liberty, through a sociosporting meeting. For the qualitative analysis of these perceptions, a content analysis of focus group statements held with the institutional leaders is carried out. The results show the perception of a positive impact of SL on the development of social skills and a favourable stimulus for social reintegration, and the co-responsibility of both groups in the design and implementation of activities is highlighted as an element that favours the development of personal skills in the group receiving the service. From an institutional perspective, it is assumed that improvements must be made in the internal and external visibility of the experience and that the involvement of more professionals and students at the centre must be promoted.

Referències bibliogràfiques

  • Aristizábal, P., Campos, J., Frutos, J., Figueras, S., Franco M., Gómez A., Jiménez, F., Lleixà T., Martín, R., Sebastiani, E., & Vizcarra, M. T. (in-press). Rúbrica para la autoevaluación de proyectos de aprendizaje-servicio universitario en actividad física y deporte. Octaedro.
  • Arribas-Cubero, H., Gómez-Pintado, A., Martínez-Abajo, J., Vizcarra-Morales, M. T., Gamito-Gómez, R., & Monjas-Aguado, R. (2022). La ausencia de voz de las entidades en los proyectos de aprendizaje-servicio: propuesta de una herramienta para analizar y mejorar su participación. RIDAS. Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, 13, 40-59. https://doi.org/10.1344/RIDAS2022.13.3
  • Bastarrica, O., Vizcarra-Morales, M. T., Martínez-Abajo, J., & López-Vélez, A. L. (2023). El Aprendizaje-Servicio Universitario en la Educación Física escolar: una revisión sistemática. Retos, 48, 128–137. https://doi.org/10.47197/retos.v48.9532
  • Cabello-Sanz, S., & Muñoz-Parreño, J. A. (2023). Diseño, implementación y evaluación del Programa de educación emocional “Universo Emocionante» a través de la metodología del Aprendizaje Servicio. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 16(32), 95-105. https://doi.org/10.25115/ecp.v16i32.8754
  • Calle-Molina, M. T., Aguado-Gómez, R., Sanz-Arribas, I., & López-Rodríguez, M. A. (2021). Un proyecto de Aprendizaje-Servicio de acrosport con personas con diversidad funcional: percepciones de las personas receptoras del servicio. Contextos Educativos. Revista de Educación, 27, 99–116. https://doi.org/10.18172/con.4602
  • Calle-Molina, M. T., Aguado-Gómez, R., Sanz-Arribas, I., Ponce-Garzarán, A., López-de-Arana Prado, E., & Vizcarra- Morales, M. T. (2022). ¿Qué presencia tienen las personas receptoras en las investigaciones de Aprendizaje-Servicio en actividad física y deportiva? Didacticae, (12), 32-45. https://doi.org/10.1344/did.2022.12.32-45
  • Cañadas, L. (2021). Aprendizaje-Servicio universitario en contextos de actividad física, educación física y deporte: una revisión sistemática. Educação e Pesquisa, 47. 1-19. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202147237446
  • Chiva-Bartoll, Ó., & Fernández-Río, J. (2021). Advocating for Service-Learning as a pedagogical model in Physical Education: towards an activist and transformative approach. Physical Education and Sport Pedagogy, 27(5), 545-558. https://doi.org/10.1080/17408989.2021.1911981
  • Chiva-Bartoll, Ó., Ruiz-Montero, P. J., Capella-Peris, C., & Salvador-García, C. (2020). Effects of Service Learning on Physical Education Teacher Education Students' Subjective Happiness, Prosocial Behavior, and Professional Learning. Frontiers in Psychology, 11, 331. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00331
  • Chiva-Bartoll, O., Santos-Pastor, M. L., Martínez-Muñoz, F., & Salvador-García, C. (2019). Valoración del impacto del aprendizaje-servicio universitario en el ámbito de la actividad física y el deporte: una propuesta desde la teoría de stakeholders. Publicaciones, 49(4), 29–48. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i4.11727
  • Eyler, J., & Giles, D. E. (1999). Where's the learning in service-learning? Jossey-Bass.
  • Fernández-Cabrera, J. M., Gómez-Rijo, A., Jiménez-Jiménez, F., & Ríos-Hernández, M. (2021). El encuentro socio-deportivo como experiencia de aprendizaje-servicio universitario en dos centros de internamiento educativo de menores. Contextos Educativos. Revista de Educación, 27, 117–134. https://doi.org/10.18172/con.4653
  • Fernández-Cabrera, J. M., Jiménez-Jiménez, F., Cabeza-Marrero, J., & Ortiz-de Zárate, D. (2020). ApsU en un contexto de justicia juvenil. Tándem. Didáctica de la Educación Física, 70, 45-51.
  • Fernández-Torres, M., Andrés-Romero, M.P., & Salvador-Granados, M. (2017). Valoración de los estudiantes universitarios sobre el desarrollo de competencias transversales en una experiencia de Aprendizaje y Servicio. En Carrillo, F.J., Arco, J.L., & Fernández, F. (Eds.), Investigando la mejora de la enseñanza universitaria a través del aprendizaje servicio (pp. 131-137). Editorial Universidad de Granada.
  • Garay-Ibáñez de Elejalde, B., López-de-Arana Prado, E., Vizcarra-Morales, M. T., & Larrazábal-Barrio, X. (2021). Análisis de una propuesta de Aprendizaje-Servicio en Educación Física dirigida a menores con experiencias adversas tempranas. Contextos Educativos. Revista De Educación, 27, 47–64. https://doi.org/10.18172/con.4592
  • García-Rico, L., Santos-Pastor, M. L., Martínez-Muñoz, L. F., & Ruiz-Montero, P. J. (2021). The building up of professional aptitudes through University Service-Learning´s Methodology in Sciences of Physical Activity and Sports. Teaching and Teacher Education, 105, 103402. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103402
  • González-Fernández, F. T., Benito-Colio, B., Martínez-Aranda, L. M., & García-Taibo, O. (2022). Perspectivas iniciales hacia la metodología de aprendizaje-servicio en las competencias profesionales del graduado en Educación Primaria con mención en Educación Física. Un estudio piloto. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 15(31), 92-102. https://doi.org/10.25115/ecp.v15i31.7203
  • Lapresa Ajamil, D., Otero, A., Arana, J., Álvarez, I., & Anguera, M. T. (2021). Concordancia consensuada en metodología observacional: efectos del tamaño del grupo en el tiempo y la calidad del registro. Cuadernos de Psicología del Deporte, 21(2), 47–58. https://doi.org/10.6018/cpd.467701
  • López-de-Arana Prado, E., Martínez-Muñoz, L. F., Calle-Molina, M. T., Aguado-Gómez, R., & Santos-Pastor, M. L. (2023). Construcción y validación de un instrumento para la evaluación de la calidad de proyectos de aprendizaje-servicio universitario a través del método Delphi. Revista Española de Pedagogía, 81 (285), 381-402. https://doi.org/10.22550/REP81-2-2023-07
  • Mead, G. (1982). Espíritu, persona y sociedad. Desde el punto de vista del conductismo social. Paidós.
  • Ruiz-Montero, P. J., Chiva-Bartoll, O., Salvador-García, C., & Martin-Moya, R. (2019). Service-Learning with College Students toward Health-Care of Older Adults: A Systematic Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(22), 1-15. https://doi.org/10.3390/ijerph16224497
  • Salvador-Ferrer, C. M., Andrés-Romero, M. P., Fernández-Torres, M., & Salguero-García, D. (2023). Competencies, motivation, and engagement of university students through service-learning experiences. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 16(33), 25-40. https://doi.org/10.25115/ecp.v16i33.9192
  • Santos-Pastor, M. L., Martínez-Muñoz, L. F. & Cañadas, L. (2018). Actividades Físicas en el Medio Natural, Aprendizaje-Servicio y discapacidad intelectual. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 11(22), 52-60. https://doi.org/10.25115/ecp.v11i22.1917
  • Sparkes, A. (1992). Breve introducción a los paradigmas de investigación alternativos en Educación Física. Perspectivas de la Actividad Física y el Deporte, 11, 29-33.
  • Taylor, S. J. & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós.
  • Vizcarra-Morales, M. T., Bastarrica-Varela, O., Gamito-Gómez, R., & Martínez-Abajo, J. (2021). Evaluations of a Service-Learning experience in the Campus Bizia Lab program. Estudios pedagógicos, 47(4), 213-230. https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000400213