La formación continua del profesorado-tutor de educación primariasu incidencia en la acción tutorial con el alumnado, la familia y el equipo docente

  1. David López-Aguilar 1
  2. Lidia E.Santana-Vega 1
  3. Elisabeth Osterhues-Pérez-de-la-Blanca 1
  4. Nicole González-Benítez 1
  1. 1 Universidad de La Laguna. Facultad de Educación. Departamento Didáctica e Investigación Educativa. Tenerife, España
Journal:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Year of publication: 2024

Volume: 35

Issue: 1

Pages: 7-26

Type: Article

More publications in: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Abstract

The quality of education is inevitably linked to the preservice and in-service teachers’ training; in the primary school stage, attention to students through tutorial action is an essential requirement for achieving this quality. The purpose of this study was to analyze the incidence that in-service teacher training had on the functions of tutorial action with students, family and the teaching team. In the ex-post-facto quantitative study, 234 teachers from the Primary Education stage participated. Data collection was carriedout by means of an ad hoc questionnaire. Data analysis and statistical tests were carried out using R-Studio and Microsoft Excel. The results of the research corroborated the initial hypothesis (H1): teachers with in-service training performed, to a greater extent, the functions of tutorial action with students, family and the teaching team. The paper discusses the need for universities and other institutions to offer specific training modules on the tutorial teachers’ function; this in-service training, in a central topic such as the one we are addressing in this research, is essential to achieve the comprehensive training of students. Likewise, university curricula should be redesigned to include tutoring as a core subject; in this way, we will ensure that university studies are adapted to the tutoring teacher' professional profile.

Bibliographic References

  • Alegre, O.M., Guzmán, R. y Arvelo, C.N. (2017). La tutoría y la inclusión en la formación del profesorado de educación primaria. Educatio Siglo XXI, 35(2), 43-64. https://doi.org/10.6018/j/298511
  • Álvarez, M. (2006). Planificación y organización de la acción tutorial. En C. Castilla (Coord.), La acción tutorial: su concepción y su práctica (pp.27-80). Ministerio de educación y Ciencia.
  • Álvarez, M. (2017). Hacia un modelo integrador de la tutoría en los diferentes niveles educativos. Educatio Siglo XXI, 35(2), 21-42. http://dx.doi.org/10.6018/j/298501
  • Álvarez-Pérez, P. (2012). Los planes de tutoría de carrera: una estrategia para la orientación al estudiante en el marco del EEES. Educar, 48(2), 247-266. https://doi.org/10.5565/rev/educar.23
  • Berlanga, V. y Rubio, M.J. (2012). Clasificación de pruebas no paramétricas. Cómo aplicarlas en SPSS. Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 5(2), 101-113. http://hdl.handle.net/11162/15045
  • Cano, R. (Coord.). (2013). Orientación y tutoría con el alumnado y las familias. Biblioteca Nueva.
  • Cañas, A., Campoy, T. J. y Pantoja, A. (2005). La función tutorial: valoración y necesidades del profesorado. Revista de Pedagogía, 57(3), 297-314. https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.66258
  • Carrascosa, V.L. y Fernández-Díaz, M.J. (2019). Diseño y validación de una escala para evaluar el funcionamiento de las tutorías en Educación Secundaria. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 525-541. https://doi.org/10.6018/rie.37.2.345251
  • Castro, M., Expósito, E., Lizasoain, L., López, E. y Navarro, E. (2015). Acciones y actitudes diferenciales de los tutores y su relación con la participación de las familias. Participación Educativa, 4(7), 29-37. http://www.unav.edu/matrimonioyfamilia/observatorio/uploads/33986_Ca stroetal_PE2015_Acciones.pdf
  • Ceballos, N. y Saiz, A. (2019). La acción tutorial como escenario de colaboración familia-escuela. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 30(2), 28-45. https://doi.org/10.6018/rie.37.2.345251
  • Colomo, E. y Gabarda, V. (2019). ¿Qué Tipo de Docentes Tutorizan las Prácticas de los Futuros Maestros de Primaria? REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 17(3). https://doi.org/10.15366/reice2019.17.3.004
  • Erceg-Hurn, D.M. y Mirosevich. V.M. (2008). Modern robust statistical methods: an easy way to maximize the accuracy and power of your research. American Psychologist, 63(7), 591- 601. https://doi.org/10.1037/0003-066X.63.7.591
  • Espinoza, E.E. (2021). Involucramiento de la familia con la escuela. Revista Ciencia y Sociedad, 2(1), 62-73. http://www.cienciaysociedaduatf.sandii.com/index.php/ciesocieuatf/article/view/20
  • Espinoza, E.E., Ley, N. y Guamán, V. (2019). Papel del tutor en la formación docente. Revista de Ciencias Sociales, XXV(3), 230-241. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28060161020
  • García, F.J., García, R., Villanueva, L. y Domenech, F. (2003). Funciones y actividades que realizan los profesores-tutores en los centros escolares de infantil y primaria de la provincia de Castellón. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 7(9), 113-126. http://hdl.handle.net/2183/6942
  • George, D. y Mallery, M. (2011). Using SPSS for Windows step by step: a simple guide and reference. Alyin & Bacon.
  • González, A. y Velaz, C. (2014). La acción tutorial en el sistema escolar. UNED.
  • González, A.M. (2018). La función tutorial en educación primaria y secundaria: un estudio empírico [Tesis doctoral]. Universidad Nacional de Educación a Distancia.
  • González-Benito, A., Velaz-de-Medrano, C. y Lopez-Martin, E. (2018). La tutoría en Educación Primaria y Secundaria en España: una aproximación empírica. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 29(2), 105-127. https://doi.org/10.5944/reop.vol.29.num.2.2018.23156
  • Klassen, R.M., Perry, N.E. y Frenzel, A.C. (2012). Teachers' relatedness with students: An underemphasized component of teachers' basic psychological needs. Journal of Educational Psychology, 104(1), 150-165. https://doi.org/10.1037/a0026253
  • Lara, A. (2008). La función tutorial. Un rento en la educación de hoy. Grupo Editorial Universitario.
  • López, M. y Pantoja, A. (2016). Diseño y validación de una escala para comprobar la percepción y satisfacción de las familias andaluzas en relación con los procesos tutoriales en centros de Educación Primaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 27(1), 47-66. http://revistas.uned.es/index.php/reop/article/view/17007/14594
  • López-Mayor, C. y Cascales-Martínez, A. (2019). Acción tutorial y tecnología: propuesta formativa en educación primaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(3), 233-249. https://doi.org/10.6018/reifop.347231
  • McMillan, J.H. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa: una introducción conceptual. Pearson Educación.
  • Muñoz, A.C. y Pastor, L. (2015). La supresión de la hora de tutoría en Educación Secundaria. Un estudio exploratorio sobre las creencias de los docentes. Revista Complutense de Educación, 26(1), 13-30. http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n1.42214
  • Muñoz, J.A. y Amón, I. (2013). Técnicas para detección de outliers multivariantes. Revista en Telecomunicaciones e Informática, 3(5), 11-25. https://cutt.ly/D885tnB
  • Muñoz, J.F. y Álvarez, E. (2009). Métodos de imputación para el tratamiento de datos faltantes: aplicación mediante R/Splus. Revista de Métodos Cuantitativos para la Economía y la Empresa, 7, 3-30. https://www.upo.es/revistas/index.php/RevMetCuant/article/view/2120
  • Núñez, J.L. y León, J. (2015). Autonomy Support in the Classroom. European Psychologist, 20(4), 275-283. doi:10.1027/1016-9040/a000234
  • Pantoja, A. y Castellano, E.A. (2015). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) como recurso en la Acción Tutorial de Primaria. Comunidades Virtuales y Redes Sociales, 15(2), 350-378. DOI: https://doi.org/10.30827/eticanet.v15i2.11957
  • Pantoja, A. (2013). La acción tutorial en la escuela. Síntesis.
  • Pérez-Cuso, J., Martínez-Clares, P. y Martínez-Juárez, M. (2015). Satisfacción del estudiante universitario con la tutoría. diseño y validación de un instrumento de medida. Estudios sobre Educación, 29, 81-101. https://doi.org/10.15581/004.29.81-101
  • Raykov, T. y Marcoulides, G.A. (2017). Thanks Coefficient Alpha, We still ned you! Educational and Psychological Measurement, 79(1), 200-210. https://doi.org/10.1177/0013164417725
  • Rodríguez, S. y Romero, L. (2015). La función tutorial en Educación Infantil y Primaria: desempeño profesional del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18 (2), 43-55. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.18.2.219131
  • Ruíz-Palmero, J., Guillén-Gámez, F.D. y Tomczyk, Ł. (2023). Permanent training as a predictor of success in the digital competence of Education teachers carrying out the online tutorial action. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 26(1), 1-12. https://doi.org/10.6018/reifop.542181
  • Ryan, R.M. y Deci, E.L. (2000). Self-determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Well-Being. American Psychologist, 55(1), 68-78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68
  • Santana-Vega, L.E. (2015). Orientación educativa e intervención psicopedagógica. Cambian los tiempos, cambian las responsabilidades profesionales. Pirámide.
  • Santana-Vega, L.E. y Feliciano-García, L. A. (2006). La construcción de la acción tutorial desde las coordenadas de la investigación colaborativa. Revista de Educación, 340, 943-971. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2100542
  • Santana-Vega, L.E. y Fontana-Abad, M. (2013). Calidad educativa, formación del profesorado y competencias docentes. En L.E. Santana Vega (Coord.) Educar en Secundaria: retos de la tutoría. Wolters Kluwer.
  • Santana-Vega, L.E. y Planas-Domingo, J. (2013). Tutoría y formación inicial del profesorado. En L. E. Santana Vega (Coord.), Educar en Secundaria: retos de la tutoría. Wolters Kluwer.
  • Sobrado, L. (2007). La tutoría educativa como modelo de acción orientadora: perspectiva del profesorado tutor. XXI Revista de Educación, 9, 43-64. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2569363
  • Taber, K.S. (2018). The Use of Cronbach’s Alpha When Developing and Reporting Research Instruments in Science Education. Research in Science Education, 48, 1273-1296. https://doi.org/10.1007/s11165-016-9602-2
  • Urosa-Sanz, B. y Lázaro-Fernández, S. (2017). La función tutorial en educación infantil y primaria: actividades que implica y dificultad percibida por el profesorado en su desarrollo. Educatio Siglo XXI, 35(2), 111-138. https://doi.org/10.6018/j/298541
  • Viladrich, C., Angulo-Brunet, A. y Doval, E. (2017). Un viaje alrededor de alfa y omega para estimar la fiabilidad de consistencia interna. Anales de Psicología, 33(3), 755-782. https://doi.org/10.6018/analesps