Educar desde la reflexión en acción la estrategia multimodal del baloncesto en la educación física de secundaria

  1. Pla-Pla, Paula 1
  2. Lavega-Burgués, Pere 2
  3. Pic, Miguel 3
  1. 1 Institut Nacional d’Educació Física de Catalunya (INEFC), Universitat de Barcelona, España
  2. 2 Institut Nacional d’Educació Física de Catalunya (INEFC), Universitat de Lleida, España
  3. 3 Universidad de La Laguna, España
Journal:
Didacticae. Journal of Research in Specific Didactics: / Revista d'Investigació en Didàctiques Específiques / Revista de Investigación en Didácticas Específicas.

ISSN: 2462-2737

Year of publication: 2024

Issue: 15

Pages: 1-19

Type: Article

DOI: 10.1344/DID.41066 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Didacticae. Journal of Research in Specific Didactics: / Revista d'Investigació en Didàctiques Específiques / Revista de Investigación en Didácticas Específicas.

Abstract

Physical Education is drifting towards a systemic vision, not only favoring the development of motor skills, but also that of socio-affective aspects. Consequently, the need arises to carry out significant interventions based on the education of motor behaviors. In this paper, we analyze an intervention on the multimodal motor strategy in basketball applied to students in the first year of secondary education. An innovative proposal focused on a multidimensional sports strategy for basketball was designed and implemented, taking into account the internal logic and the four dimensions of motor behavior. The research follows a quantitative approach and uses the questionnaire as a data collection instrument. The results indicate that the affective and organic dimension is at the service of decision-making and the internal logic of sport. Specifically, offering students an evaluation process explicitly generates the incorporation and improvement of the dimensions of motor behavior. In addition, the data reaches the maximum value scored after performing the reflection in action with the evaluation of the rival team. Likewise, the education of motor behaviors is a key aspect for the improvement of the students' competence through educating the motor strategy.

Bibliographic References

  • Ali, S., Jaaona, K., & Elaf, A. M. (2021). Effect of using the strategy of similarities in teaching some basic skills of basketball for students of the second intermediate. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 16(1), 15-17. https://shorturl.at/cIKP0
  • Allen, S. (2007). Expertise in sport: A cognitive-developmental approach. Journal of Education, 187(1), 9-29. https://doi.org/mkqh
  • Bitencourt, W. D., Francisco, J., Ribas, M., Guilherme, A., Filho, S. y Sawitzki, R. L. (2021). Initial approximations between motor praxiology and the games conditional in the teaching of the collective sports games. Educación Física y Ciencia, 23(3), e185-e185. https://doi.org/mkqj
  • Bunker, D. y Thorpe, R. (1997). A changing focus in games teaching. En L. Almond (Ed.), Physical education in schools (pp. 52-80). Kogan Page.
  • Camerino, O., Castañer, M. y Anguera, M. T. (Eds.) (2012). Mixed methods research in the movement sciences: Case studies in sport, physical education and dance. Taylor and Francis. https://doi.org/mkqk
  • Cumming, S., Smoll, F. L., Smith, R. E. y Grossbard, J. (2007). Is winning everything? the relative contributions of motivational climate and won-lost percentage in youth sports. Journal of Applied Sport Psychology, 19(3), 322-336. https://doi.org/bcfcq5
  • Decret 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica., Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) 175 (2022). https://shorturl.at/bfmsU
  • Durán, M. I., Lavega, P., Planas, A., Muñoz, R. y Pubill, G. (2014). Educación física emocional en secundaria. El papel de la sociomotricidad. Apunts. Educación Física y Deportes, 117, 23-32. https://doi.org/gfh2h3
  • Etxebeste, J., Urdangarin, C., Lavega-Burgués, P., Lagardera, F. y Ignacio, J. (2015). El placer de descubrir en praxiología motriz: La etnomotricidad. Acción Motriz, 15, 15-24. https://shorturl.at/fDX49
  • García Monge, A. (2011). Construyendo una lógica educativa en los juegos en Educación Física escolar: «el juego bueno». Ágora para la Educación Física y el Deporte, 13(1), 35-54. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/23713
  • Kao, C. C. (2019). Development of team cohesion and sustained collaboration skills with the sport education model. Sustainability (Switzerland), 11(8), 2348. https://doi.org/mkqp
  • Lagardera, F. y Lavega-Burgués, P. (2003). Introducción a la praxiología motriz. Editorial Paidotribo.
  • Lagardera, F., Lavega-Burgués, P., Etxebeste, J. y Alonso, J. I. (2018). Metodología cualitativa en el estudio del juego tradicional. Apunts Educación Física y Deportes, 134, 20-38. https://doi.org/mkqr
  • Lavega-Burgués, P. (2018). Educar conductas motrices. Reto necesario para una educación física moderna. Acción Motriz, 20, 73-88. http://hdl.handle.net/10459.1/64795
  • Lavega-Burgués, P., Alonso, J. I., Etxebeste, J., Lagardera, F. y March, J. (2014). Relationship between traditional games and the intensity of emotions experienced by participants. Research Quarterly Exercise. Sport, 85(4), 457-467. https://doi.org/mkqs
  • Lavega-Burgués, P., Etxebeste, J., Sáez de Ocariz, U., Serna, J. y During, B. (2016). Apprendre à vivre ensemble par les Jeux sportifs traditionnels. En G. Ferréol (Ed.), Égalité, mixité, intégration par le sport (pp. 129-146). Harmattan.
  • Lavega-Burgués, P., Filella, G., Agulló, M. J., Soldevila, A. y March, J. (2011). Conocer las emociones a través de juegos: Ayuda para los futuros docentes en la toma de decisiones. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9(2), 617-640. https://doi.org/fxcd
  • Lavega-Burgués, P. y Lagardera, F. (2004). La ciencia de la acción motriz. Universitat de Lleida.
  • Lavega-Burgués, P., Luchoro-Parrilla, R. A., Serna, J., Salas-Santandreu, C., Aires-Araujo, P., Rodríguez-Arregi, R., Muñoz-Arroyave, V., Ensenyat, A., Damian-Silva, S., Machado, L., Prat, Q., Sáez de Ocáriz, U., Rillo-Albert, A., Martín-Martínez, D. y Pic, M. (2020). Enhancing multimodal learning through traditional sporting games: Marro360°. Frontiers in Psychology, 11, 1-18. https://doi.org/mkqt
  • Lavega-Burgués, P., Mallén-Lacambra, C. y Pic, M. (2022). Educating relational and emotional well-being in girls and boys through traditional paradoxical games. En P. Gil-Madrona (Ed.), Handbook of research on using motor games in teaching and learning strategy (pp. 1-19). IGI Global. https://doi.org/mkqv
  • Lavega-Burgués, P., March-Llanes, J. y Moya-Higueras, J. (2017). Validation of games and emotions scale (GES-II) to study emotional motor experiences. Revista de Psicología del Deporte, 27(2), 117-124. http://hdl.handle.net/10459.1/64787
  • Lavega-Burgués, P., Prat, Q., Sáez de Ocáriz, U., Serna, J y Muñoz-Arroyave, V. (2018). Aprendizaje basado en la reflexión sobre la acción a través de los juegos tradicionales. El caso de la pelota sentada. Cultura y Educación, 30(1), 142-176. https://doi.org/mkqw
  • Lennartsson, J., Lidström, N. y Lindberg, C. (2015). Game intelligence in team sports. PLoS ONE, 10(5), 1-28. https://doi.org/f3nj6q
  • Li, M., Li, W., Kim, J., Xiang, P., Xin, F. y Tang, Y. (2021). A conceptual model of perceived motor skill competence, successful practice trials, and motor skill performance in physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 40(4), 635-641. https://doi.org/mkqx
  • Lungu, V. y Silistraru, L. N. (2021). Conceptual approaches of prospective pedagogy. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 16(18), 69-84. https://doi.org/mkqz
  • Martín-Martínez, D., Lavega-Burgués, P., Salas-Santandreu, C., Duran-Delgado, C., Prat, Q., Damian-Silva, S., Machado, L., Aires-Araujo, P., Muñoz-Arroyave, V., Lapuente-Sagarra, M., Serna, J. y Pic, M. (2021). Relationships, decisions, and physical effort in the marro traditional sporting game: A multimodal approach. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(20), 10832. https://doi.org/mkq2
  • Muñoz-Arroyave, V. (2019). Educar la afectividad a través de los juegos deportivos tradicionales [Universitat de Lleida]. Institut Nacional d’Educació Física de Catalunya (Lleida). http://hdl.handle.net/10803/667467
  • Muñoz-Arroyave, V., Lavega-Burgués, P., Costes, A., Damian, S., & Serna, J. (2020). Los juegos motores como recurso pedagógico para favorecer la afectividad desde la educación física (Traditional games: a pedagogical tool to foster affectivity in physical education). Retos, 38(38), 166-172. https://doi.org/mkq3
  • Muñoz-Arroyave, V., Lavega-Burgués, P., Costes Rodríguez, A., Prat, Q. y Serna, J. (2021). University students’ affective experiences while playing: A qualitative perspective. Current Psychology, 40(3), 1133-1143). https://doi.org/mkq4
  • Muñoz-Arroyave, V., Pic, M., Luchoro-Parrilla, R., Serna, J., Salas-Santandreu, C., Damian-Silva, S., Machado, L., Rodríguez-Arregi, R., Prat, Q., Duran-Delgado, C. y Lavega-Burgués, P. (2021). Promoting interpersonal relationships through elbow tag, a traditional sporting game. A multidimensional approach. Sustainability, 13(14), 7887. https://doi.org/mkq5
  • Nora, D. D., Welter, J., Welter, J., Buffon, E. y Ribas, J. F. M. (2016). Motor praxiology, pedagogical work and didactics in physical education. Movimento, 22(4), 1365-1378. https://doi.org/mkq6
  • Parlebas, P. (2001). Juegos, deporte y sociedad. Léxico comentado de praxiología motriz. Editorial Paidotribo.
  • Parlebas, P. (2017). La aventura praxiológica. Ciencia, acción y educación física. Consejería de Turismo y Deporte.
  • Parlebas, P. (2018). Une pédagogie des compétences motrices. Acción Motriz, 20, 89-96. https://shorturl.at/eloA4
  • Pic, M., Lavega-Burgués, P., & March-Llanes, J. (2019). Motor behaviour through traditional games. Educational Studies, 45(6), 742-755. https://doi.org/mkq7
  • Riera, J. (1995). Estrategia, táctica y técnica deportivas. Apunts: Educación Física y Deportes, 39, 45-56.
  • Rillo-Albert, A., Lavega-Burgués, P., Prat, Q., Costes, A., Muñoz-Arroyave, V. y Sáez de Ocáriz, U. (2021). The transformation of conflicts into relational well-being in physical education: GIAM Model. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18, 1071. https://doi.org/mkq8
  • Rillo-Albert, A., Sáez de Ocáriz, U., Costes, A. y Lavega-Burgués, P. (2021). From conflict to socio-emotional well-being. Application of the GIAM model through traditional sporting games. Sustainability, 13(13). https://doi.org/mkq9
  • Rillo-Albert, A., Sáez de Ocáriz, U., Lavega-Burgués, P., Costes, A. y March, J. (2021). Educar la convivencia escolar a través de juegos tradicionales de cooperación-oposición. Revista de Psicologia del Deporte, 30(1), 39-46. http://hdl.handle.net/10459.1/83315
  • Sáez de Ocáriz, U. (2011). Conflictos y educación física a la luz de la praxiología motriz. Estudio de caso de un centro educativo de primaria. Universitat de Lleida.
  • Sáez de Ocáriz, U. y Lavega-Burgués, P. (2013). Transforming conflicts in primary school physical education through games: Application of the conflictivity index. Cultura y Educación, 25(4), 549-560. https://doi.org/mkrb
  • Sanmartí, N. (2020). Avaluar és aprendre. Generalitat de Catalunya. Departament d’Educació.
  • Vaca, M. (2002). Relatos y reflexiones sobre el tratamiento pedagógico de lo corporal en la educación primaria. Asociación Cultural “Cuerpo, Educación y Motricidad”.
  • Ward, N., Paul, E., Watson, P., Cooke, G. E., Hillman, C. H., Cohen, N. J., Kramer, A. F. y Barbey, A. K. (2017). Enhanced learning through multimodal training: Evidence from a comprehensive cognitive, physical fitness, and neuroscience intervention. Scientific Reports, 7(1), 1-8. https://doi.org/gbp2rc
  • Ward, P., Dervent, F., Iserbyt, P. y Tsuda, E. (2022). Teaching sports in physical education. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 93(1), 8-13. https://doi.org/mkrc