Los nuevos cookie walls«consent or pay». A propósito de la Sentencia del Tribunal de Justicia de la Unión Europea de 4 de julio de 2023

  1. Trujillo Cabrera, Carlos 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Revue:
Revista de Derecho Civil

ISSN: 2341-2216

Année de publication: 2024

Volumen: 11

Número: 2

Pages: 75-112

Type: Article

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Résumé

The processing of data for the purpose of personalized advertising is one of the most used tools nowadays to cover the cost of certain services that social networks and digital newspapers offer to their users. As a result of the Judgment of the Court of Justice of the European Union of July 4, 2023 and the Guide on the use of cookies of the Spanish Data Protection Agency of January 2024, some social networks (those linked to the company Meta) and almost all digital newspapers have begun to impose a payment method on their users as the only alternative to the processing of their data for this purpose. This paper focuses on analysing the legal feasibility of such a measure in the light of European data protection regulation.

Information sur le financement

El presente trabajo ha contado con la financiación del Ministerio de Universidades y la Unión EuropeaNext Generation EU a través del programa de ayudas para la Recualificación del Sistema Universitario Español para 2021-2023. El autor quiere igualmente hacer constar su agradecimiento al Departament de Dret Privat de la Universitat de Barcelona.

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