Transformando comunidades a través de la Educación Físicala investigación-acción participativa
-
1
Universidad de La Laguna
info
ISSN: 2422-474X, 2248-4418
Année de publication: 2023
Titre de la publication: Qualidade de vida e práticas corporais
Volumen: 13
Número: 2
Pages: 57-74
Type: Article
D'autres publications dans: Revista de Investigación Cuerpo, Cultura y Movimiento
Résumé
In professional practice there are highlands, where the practice issues are easily resolved through theory and the application of technical research, and there are swamp lowlands, where the educational community identifies problems with greater concern and views easy solutions and magic recipes with skepticism. The aim of this article is to overcome this gap and propose participatory action research as a strategy that, implemented through Physical Education, allows for the reconciliation of theory and practice to transform the socio-historical conditions of the educational communities where it is implemented. The article explores the typology of paradigms and traditions in Physical Education research and characterizes action research as a tool for social transformation. It particularly focuses on participatory action research for its effectiveness in improving specific problems of specific individuals in specific places.
Références bibliographiques
- Aubert, A., Duque, E., Fisas, M. y Valls, R. (2010). Dialogar y transformar. Pedagogía crítica del siglo XXI. Graó
- Aubert, A., Flecha, A., García, C., Flecha, R. y Racionero, S. (2010). Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información. Hipatia
- Bernstein, B. (2001). La estructura del discurso pedagógico. Morata
- Bisquerra, R. (2009). Metodología de la investigación educativa. La Muralla
- Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (2001). La reproducción: elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Editorial Popular
- Camargo-Rojas, D. y Forero-Cárdenas, C. (2016). La inclusión deportiva en Colombia: una mirada desde los actores. Estudio de caso. Cuerpo, Cultura y Movimiento, 6(2), 143-165
- https://doi.org/10.15332/s2248-4418.2016.0002.03
- Camargo-Rojas, D. y Moreno-Zabaleta, L. (2019). Representaciones sociales sobre actividad física y educación física en docentes bogotanos. Cuerpo, Cultura y Movimiento, 9(1), 115-135
- https://doi.org/10.15332/2422474x/5356
- Camerino, O., Castañer, M. y Anguera, M. T. (2012). Mixed Methods Research in the Movement Sciences. Routledge
- Carr, W. (2002). Una teoría para la educación. Hacia una investigación educativa crítica. Morata
- Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (2012). El campo de la investigación cualitativa. Manual de investigación cualitativa. Volumen I. Gedisa
- Dussel, E. (2015). Filosofías del sur. Descolonización y transmodernidad. Akal.
- Elboj, C., Puigdellívol, I., Soler, M. y Valls, R. (2006). Comunidades de aprendizaje. Transformar la educación. Graó
- Elliott, J. (2000). La investigación-acción en educación. Morata
- ----------- (2005). El cambio educativo desde la investigación-acción. Morata
- Eusse, K. (2021). Pedagogía crítica de la Educación Física colombiana: del discurso sociocrítico a la intervención pedagógica. Ágora para la educación física y el deporte, 23, 140-158
- G. Eusse, K. L. (2021). Pedagogía crítica de la Educación Física colombiana: del discurso sociocrítico a la intervención pedagógica. Ágora Para La Educación Física Y El Deporte, 23, 140–158. https://doi.org/10.24197/aefd.0.2021.140-158
- Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.
- Galeano-Marín, M. E. (2018). Estrategias de investigación social cualitativa. El giro en la mirada. Universidad de Antioquía
- Giroux, H. (2004). Teoría y resistencia en educación. Una pedagogía para la oposición. Siglo XXI
- Giroux, H. (2012). Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Paidós
- Giroux, H. (2018). La guerra del neoliberalismo contra la educación superior. Herder.
- Habermas, J. (1981). Conocimiento e interés. Taurus
- Habermas, J. (1998). Teoría de la acción comunicativa. Taurus
- Kemmis, S. y McTaggart, R. (2013). La investigación-acción participativa. La acción comunicativa y la esfera pública. En: N. K. Denzin y Y. S. Lincoln (Eds.), Las estrategias de investigación cualitativa. Manual de investigación cualitativa. Volumen III (361-440). Gedisa
- Latorre, A. (2005). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Graó
- Lewin, K. (1946). Action Research and Minority Problems. Journal of Social lssues, 2(4), 34-46
- https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1946.tb02295.x
- Maxwell, J. A. (2013). Qualitative research design: an interactive approach. Sage.
- McLaren, P. (2012). La pedagogía crítica revolucionaria. El socialismo y los desafíos actuales. Ediciones Herramienta
- McLennan, N. y Thompson, J. (2015). Educación Física de Calidad. Unesco
- Moreno-Doña, A., Toro-Arévalo, S. y Gómez-Gonzalvo, F. (2018). Crítica de la educación física crítica: eurocentrismo pedagógico y limitaciones epistemológicas. Psychology, Society, & Education, 10(3), 349-362
- DOI: 10.25115/psye.v10i1.2104
- Parra-Klusmann, L. (2020). Manifestaciones Pedagógicas en los procesos de Formación Deportiva. Cuerpo, Cultura y Movimiento, 10(2), 45-60 https://doi.org/10.15332/2422474x/6225
- Pérez-Serrano, G. (2004). Modelos de investigación cualitativa en Educación Social y Animación Sociocultural. Aplicaciones prácticas. Narcea
- Popkewitz, T. (1988). Paradigma e ideología en investigación educativa. Mondadori.
- Real Academia Española (2022). Diccionario de la lengua española. https://dle.rae.es/
- Sánchez-Londoño, N. (2020). Recreación, juego y decolonialidad: una aproximación urgente y necesaria. Cuerpo, Cultura y Movimiento, 10(1), 133-153
- https://doi.org/10.15332/2422474x/5965
- Sánchez-Rojas, I., Camargo-Rojas, D., Moreno-Collazos, J. y Grillo-Cárdenas, A. (2020). Discapacidad: actividad física, deporte y recreación como fenómeno social. Cuerpo, Cultura y Movimiento, 10(2), 7-12
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/6223
- Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Paidós
- Stenhouse, L. (1984). Investigación y desarrollo del currículum. Morata
- Toro-Arévalo, S. y Moreno-Doña, A. (2021). Educación Física como categoría colonial y neoliberal: transitando hacia la motricidad humana pensada en y desde Abya Yala. Ágora para la educación física y el deporte, 23, 199-217 https://doi.org/10.24197/aefd.0.2021.199-217
- Unesco. (2015). Replantear la educación: ¿Hacia un bien común mundial? Unesco https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232697