La opinion del profesorado y del alumno sobre el uso de las aulas virtuales en la metodología b-learning

  1. Ana Luisa Sanabria Mesa
  2. Fátima Castro León
  3. Manuel Area Moreira
  4. Juvenal Padrón Fragoso
  5. David Pérez Jorge
Journal:
Revista Fuentes

ISSN: 1575-7072

Year of publication: 2013

Volume: 13

Pages: 117-138

Type: Article

Export: RIS

Abstract

This study is part of an innovation project conducted in 2010-2011 at the University of La Laguna. It was developed in the different subjects of the field or area of "Educational Technology" and currently taught in different degrees of the Faculty of Education. The objective sought is to inquire into the opinion and judgment that makes the students and teachers on the use of virtual classrooms as a support tool in a blended-learning or blen. And explore whether the design of the virtual classroom and the use of certain tools and learning activities in the virtual classroom environment is shaped by the degree profile of the subject or of the teaching practice of each teacher. The methodology is structured in two lines based on the nature of the subjects involved: teachers and students. In the case of students prepared two opinion questionnaires online. And with respect to teachers is developed a matrix in which the teacher had to describe both the methodology and the tools and activities. The results show that in the virtual classroom design itself primarily involved structuring of credit courses in theory and practice. And as for the selection of digital tools and learning activities seems that somehow is influencing educational theories and practices on how to develop and acquire certain skills and knowledge students.

Bibliographic References

  • ADELL, J. & CASTAÑEDA, L. J. (2010). Los entornos personales de aprendizaje
  • (PLEs): Una nueva manera de entender el aprendizaje. IN R. ROIG VILA & M. FIORUCCI (Eds.), Claves para la investigación en innovación y calidad educativas. La integración de las tecnologías de la información y la comunicación y la interculturalidad en las aulas. Alcoy: Marfil – RomaTRE Universita degli Studi.
  • ADELL, J. (2004). Nuevas tecnologías en la formación presencial: del curso online a las comunidades de aprendizaje. Revista Qurriculum (La Laguna), 17, 57-76.
  • AREA, M. (2005). Internet y la calidad de la educación superior en la perspectiva de la convergencia europea. Revista española de pedagogía, vol. 63 (230), 85-100
  • AREA, M. (2010a). ¿Por qué formar en competencias informacionales y digitales en la educación superior? Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 7(2), 2-4.
  • AREA, M. (2010b). Del HTML a la web 2.0: Autobibliografía de una década de docencia universitaria con TIC. A ROIG VILA, R Y FIORCCI, M (eds) Claves para la investigación e innovación y calidad educativa. La integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y la Interculturalidad en las aulas (pp.10-21). Alcoy: Marfil- Roma TRE Universita degli Studi.
  • AREA, M.; SANABRIA, A. y GONZÁLEZ, A. (2008). Aulas virtuales y ECTS: una experiencia analizada desde la perspectiva del alumnado En Mª E. DEL MORAL y R.
  • AREA, M. Y SANABRIA, A (prensa): Alfabetización Digital. En J. CABERO BARTOLOMÉ, G., A (2008) "Entornos de aprendizaje mixto en educación superior". Revista Iberoamericana de Educación a Distancia v. 11: 1, 15-51
  • BENITO, D (2009) "Aprendizaje en el entorno del e-learning: estrategias y figura del e-moderador" RUSC. Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento, Vol. 6, n.º 2
  • CASTRO, J. J. & CHIRINO, E. (2004). Las tecnologías de la información y comunicación (TIC) como apoyo a la enseñanza presencial en la universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Las Palmas de Gran Canaria: Servicio de Publicaciones de la ULPGC.
  • CEBRIÁN, M. (coord.) (2003). Enseñanza virtual para la innovación universitaria. Madrid: Narcea.
  • DE PABLO, J. (2010). Universidad y Sociedad del Conocimiento. Las competencias informacionales y digitales. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 7(2), 6-14
  • GARRISON, D. R. & KANUKA, H. (2004). Blended Learning: Uncovering its Transformative Potential in Higher Education. The Internet and Higher Education, 7(2), 95-105.
  • GONZÁLEZ, C., HERNÁNDEZ, C. & SANABRIA, A. (2010). Modelo de Servicios de Docencia Virtual de la Universidad de La Laguna. Comunicación presentada en la II Jornadas de Campus Virtuales, Granada.
  • GONZÁLEZ, C; SANABRIA, A; HERNÁNDEZ, C. (2010). Evolución de la docencia virtual en la Universidad de La Laguna CREAD, 20 años impulsando la Educación a Distancia. Balances y Perspectivas
  • GROSS, B. (2000). El ordenador invisible. Hacia la apropiación del ordenador en la enseñanza. Barcelona: Gedisa.
  • MARÍN, V. Y MALDONADO, G (2011): El alumnado universitario cordobés y la plataforma virtual moodle. Pixel-Bit. Revista de medios y educación (Sevilla), 38, 121–28
  • MARTÍNEZ y J. SALINAS (Coord.). Prácticas de Tecnología Educativa. Edti, Da Vinci.
  • RODRIGUEZ (coord.), Experiencias docentes y TIC. Oviedo: Octaedro- ICE Univer.
  • RODRÍGUEZ, I., R.M. (2010): El impacto de las TIC en la transformación de la enseñanza universitaria: repensar los modelos de enseñanza y aprendizaje. Teoría de la Educación, Sociedad de la Información, 11 (3), 2010, 32-68
  • SANDHOLTZ, J. H., RINGSTAFF, C. & DWYER, D. C. (1997). Teaching with Technology: Creating Student Centered Classrooms. New YorK: Teachers College Press.
  • SANGRÁ, A. & GONZÁLEZ, M. (coord.) (2004). La transformación de las universidades a través de las TIC: discursos y prácticas. Barcelona: Editorial UOC.
  • SANABRIA, A., GONZÁLEZ, C. & HERNÁNDEZ, C. (2010). Impulso a la Innovación en las Aulas Virtuales a través de Proyectos. Unidad para la Docencia Virtual. Universidad de La Laguna. Comunicación presentada en la II Jornadas de Campus Virtuales. Granada.
  • SANABRIA, A., & HERNÁNDEZ, C. (2012). Percepción de los estudiantes y profesores sobre el uso de las TIC en los procesos de cambio e innovación en la enseñanza superior. Aloma (Barcelona), 29, 273-290
  • RODERA, A. (2011). El proyecto Facebook y la posuniversidad. Sistemas operativos sociales y entornos abiertos de aprendizaje, de Alejandro Piscitelli, Iván Adaime e Inés Binder, Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 8(2), 165-169.