La formación universitaria de deportistas de alto nivelanálisis de una compleja relación entre estudios y deporte

  1. Álvarez Pérez, Pedro Ricardo
  2. Pérez Jorge, David
  3. González Ramallal, Manuel Eduardo
  4. López Aguilar, David
Revista:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Ano de publicación: 2014

Número: 26

Páxinas: 94-100

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Resumo

Combine the learning process with sport is a difficult obstacle to overcome for many university students. This situation is usually aggravated because of the little support and the lack of specific guidance given to these students, leading them to situations of failure or dropout. For this reason, the analysis of the factors that are involved in the development of this dual activity constitutes a reference framework for university centers to plan preventive counseling and support actions. This was the main purpose of this study, conducted with a sample of university students of different degrees who practice top-level sport while were attending university. Four main factors were analyzed: adjustment to university life, difficulties and needs, support and assistance received in the training process and expectations for professional development. The conclusion reached was the need to consider in university education some support measures to integrate academic and sporting aspirations

Referencias bibliográficas

  • Álvarez, P. (2002). La función tutorial en la Universidad. Madrid: EOS Álvarez, P. (coord.), Alegre, O.M., Castro, J.F., Castro; F.M., Sanabria, A., López, D., & Abad, M. (2012). Tutoría universitaria inclusiva: guía de buenas prácticas para la orientación de estudiantes con necesidades educativas específicas. Madrid: Narcea.
  • Álvarez, P., & López, D. (2012). Armonización entre proceso de aprendizaje y práctica deportiva en universitarios deportistas de alto nivel. Cultura, Ciencia y Deporte, 7 (21), 201-212.
  • Baillie, P.H.F., & Danish, S.J. (1992). Understanding the career transition of athletes. The Sport Psychologist, 6, 77-98.
  • Cabrera, L.; Bethencourt, J. T.; Álvarez, P. & González, M. (2006). El problema del abandono de los estudios universitarios. RELIEVE, 12(2), 173-203.
  • Cano, R. (2009). Tutoría universitaria y aprendizaje por competencias. ¿Cómo lograrlo? REIFOP, 12 (1), 181-204.
  • Carlin, M., & Garcés, E. (2012). Transición de carrera deportiva a un nuevo contexto vital: perspectivas actuales. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12 (1), 103-110.
  • Fernández, A., Stephan, Y., & Fouquereau, E. (2006). Assessing reasons for sports career termination: Development of the Athletes’ Retirement Decision Inventory (ARDI). Psychology of Sport and Exercise, 7, 407-421.
  • García, M. (1990). Aspectos sociales del deporte. Una reflexión sociológica. Madrid: Alianza.
  • Grinnell, R.M. (1997). Social work research & evaluation: quantitative and qualitative approaches. Itaca: E.E. Peacock Publishers.
  • Hernández, R., Fernández-Collado, C., & Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGrawHill.
  • Lavega, P. (2008). Educación física y mercado laboral. Competencias profesionales. Cultura, Ciencia y Deporte, 8 (3), 123-131
  • Macarro, J., Romero, C., & Torres, J. (2010). Motivos de abandono de la práctica de actividad físico-deportiva en los estudiantes de Bachillerato de la provincia de Granada. Revista de Educación, 353, 495-519
  • Martínez, M. (2009). La Orientación y la tutoría en la universidad en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). Revista Fuentes, 9, 78-97.
  • Mcknight, K., Bernes, K., Gunn, T., Chorney, D., Orr, D., & Bardick, A. (2009). Life after sport: Athletic career transition and transferable skills. Journal of Excellence, 13, 63-77
  • McMillan, E., & Schumacher, S. (2005). Investigación Educativa. Madrid: Pearson (5ª Edición).
  • Morillas, M., Gamito, J., Gómez, J.M., Sánchez, J.E., & Valiente, M. (2004). Estudio de las dificultades que encuentran los deportistas jóvenes de élite en el desarrollo de su vida personal, social, académica y deportivo-competitiva. Revista Digital, 10 (74).
  • Palou, P., Ponsenti, X., Gili, M., Borras, P.A., & Vidal, J. (2005). Motivos para el inicio, mantenimiento y abandono de la práctica deportiva de los preadolescentes de la isla de Mallorca. Ciencias aplicadas a la actividad física y el deporte, 81, 5-11.
  • Pantoja, A., & Campoy, T. (2009). Planes de acción tutorial en la universidad. Universidad de Jaén, Servicio de Publicaciones e Intercambio, Jaén.
  • Puig, N., & Vilanova, A. (2006). Deportistas olímpicos y estrategias de inserción laboral. Revista Internacional de Sociología, LXIV (44).
  • Real Decreto 1791/2010, de 30 de diciembre, por el que se aprueba el Estatuto del Estudiante Universitario.
  • Rogers, G., & Bouey, E. (2005). Prticipant observation. En R.M. Grinnell y Y.A. Unrau (Eds). Social Work: Research and evaluation. Quantitative and qualitative approaches. Nueva York: Oxford University Press.
  • Romero, S. (2004). Aprender a construir proyectos profesionales y vitales. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 15 (2), 337-354.
  • Ruiz, G., Salinero, J.J., & Sánchez, F. (2008). Valoración del perfil sociodemográfico en el triatleta: el ejemplo de Castilla – La Mancha: nivel de implicación y entorno. Ciencias aplicadas a la actividad física y el deporte, segundo trimestre, 5 – 14.
  • Stambulova, N.B., Alfermann, D., Statler, T., & Côté, J. (2009). ISSP Position Stand: career development and transitions of athletes. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 7 (4), 395-412.
  • Suárez, M. (2005). El grupo de discusión. Una herramienta para la investigación cualitativa. Barcelona: Laertes.
  • Torregrosa, M., & Mimbrero, J. (1998). Perfiles profesionales de deportistas olímpicos. Fundación Barcelona Olímpica.
  • Torregrosa, M., Sánchez, X., & Cruz, J. (2004). El papel del psicólogo del deporte en el asesoramiento académico-vocacional del deportista de élite. Revista de Psicología del Deporte, 13 (2), 215-228.
  • Wylleman, P., & Lavallee, D. (2004). A developmental perspective on transitions faced by athletes. In M. Weiss (ed.), Developmental sport and exercise psychology: a lifespan perspective (507-527). Morgantown: Fitness Information Technology.
  • Wylleman, P., Alfermann, D., & Lavallee, D. (2004). Career transitions in sport: European Perspectives.Psychology of Sport and Exercise, 5, 7-20.